چکیدۀ کتاب حماسه غدیر

نگارش در تاریخ ۲۰ مرداد ۱۳۹۱ | ارسال شده در بخش کتاب ها | هیچ نظری

چهارمین شماره از مجموعه “کتاب امروز” به چاپ رسید. به منظور تدوین چکیده هایی مناسب از کتاب های مفید و تأثیر گذار باز هم مجموعه فرهنگی امام صادق (ع) به مدد الهی موفق گردید تا چکیده اثری دیگر را به خوانندگان تقدیم کند.

کتاب حماسه غدیر نوشته ی استاد حکیمی در ۳۵۲ صفحه در قطع رقعی کتاب مفید و پر بار در گزارش کتاب الغدیر و نویسنده آن به شمار می رود. این کتاب تحقیقی در مورد آثار اعتقادی و اجتماعی واقعه غدیر در طول تاریخ است. نویسنده در این کتاب خوانندگان را بدین سمت سوق می دهد که غدیر و پذیرش ولایت علی (ع) راهی است که مسلمانان باید بدان بپیوندند تا اسلام پایدار بماند. او با معرفی کتاب هایی در این زمینه و ارائه مطالبی در ایجاد گرایش همه جانبه به سوی غدیر مطالب مفصلی درباره کتاب الغدیر علامه امینی دارد که در آن به روش کار او، زحمات بی دریغش، سفرها، نگرش ها و نتایج ثمره بیش از سی ساله او می پردازد.
 
شاید حجم بزرگ این کتاب برخی از خوانندگان کم مطالعه را از محتوای عمیق و سازنده ی آن محروم می کرد. اکنون چکیده این کتاب سازنده در ۱۲۰ صفحه آن هم در قطع پالتویی در اختیار خوانندگان قرار می گیرد. هدیه ی این کتاب به جوانان، گامی خدا پسندانه در راه افزایش آگاهی آنان به دانش های مفید در زمینه غدیر و جایگاه آن در اندیشه اسلامی خواهد بود. حجت الاسلام حسین انصاری در مقدمۀ کتاب چنین نوشته اند:

مهم‌ترین اثر علامه امینی(ره)، «الغدیر» او است. اثری که علامه، نام آوری خود را نیز مدیون همان است. علامه در این کتاب به بررسی و اثبات «غدیر» در تاریخ و ادبیات و حدیث می‌پردازد و به کمک منابع فراوان و پژوهش‌های بی‌پایان و استدلال‌های قوی، به خوبی از عهدۀ انجام این کار برمی‌آید. علامه به هنگام تألیف این کتاب، از ارزش کنونی و عصری چنین اثباتی واقف و آگاه است. او به خوبی می‌داند که غدیر، نقطۀ فصل و سرآغاز فلسفه سیاسی امامت در اندیشۀ شیعی به حساب می‌آید. به همین جهت نیز برای اثبات آن، سرمایه‌گذاری می‌کند و یک عمر تلاش را در این مسیر به کار می‌گیرد.

حماسه غدیر در حجم، محتوا و قلم، هر سه بزرگ بود. حدود ۶۰۰ صفحه کتاب در معرفی یک نویسنده و کتابش. کتاب در دو بخش کلی سامان داده شده بود. بخش اول مدخل نام داشت و بخش دوم کتاب، شامل گردانیده‌ها و نوشته‌ها و سروده‌ها می شد؛ تقدیر نامه‌های نویسندگان و متفکران و ناقدان و صاحب نظران از مذاهب مختلف. در بخش نوشته‌ها، ۲۴ مقاله و گفتار کوتاه و بلند در ارزیابی کار الغدیر آمده است. در بخش سروده‌ها نیز مؤلف با کاروان شاعران در پاسداشت الغدیر همراه می شود. در تدوین این بخش از کتاب، جمعی از نویسندگان از جمله: احمد آرام، نعمت آزرم، عبد المحمد آیتی، مهدی اخوان ثالث، علامه جعفری، دکتر زرین کوب، شفیعی کدکنی، دکتر شهیدی، حمید عنایت، مرتضی مطهری و… همکاری داشته‌اند. در چاپ‌های بعد، بخش مدخل، بارها به صورت جداگانه با همان عنوان حماسۀ غدیر چاپ گردید. باری، این اثر، سومین بخش از فعالیت‌های استاد حکیمی در زمینه اطلاع رسانی در بارۀ اثر بزرگ الغدیر بود که چکیدۀ حاضر، از همین متن فراهم شده است. هم چنان که از بخش دوم نیز، گزیده‌ای با عنوان نگاهی به دریا از دور به چاپ رسیده و عرضه شده است که در مقدمۀ آن، چنین آمده است: «شاید بشود ایشان (حکیمی) را، نخستین شناسانندۀ کتاب الغدیر و علامۀ امینی در قلمرو زبان فارسی به شمار آورد.».

اطلاعات کتابشناسی:

مجموعه کتاب امروز ۴

چکیده کتاب: حماسۀ غدیر

تألیف: علامه محمد رضا حکیمی

مقدمه و نظارت: حسین انصاری

چکیده نویسان:  سید ابوالقاسم آقایی- اعظم کریمی

بازبینی: علی انصاری

ویراستار: سمیه ترکاشوند

طرح جلد: وحید عباسی

آماده سازی برای چاپ: نرگس انصاری

تهیه شده در: گروه پژوهش مجموعۀ فرهنگی امام صادق(ع) میبد

ناشر: دلیل ما (قم)

مراکز عرضه:

-میبد، میدان هلال احمر مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) تلفن: ۱-۷۷۵۲۷۰۰-۰۳۵۲

-قم، انتهای خیابان صفائیه، بعد از کوچه شماره ۳۹، پلاک ۷۵۹، طبقه دوم، فروشگاه دلیل ما، تلفن ۷۷۳۷۰۱۱-۷۷۳۷۰۰۱

-تهران:خیابان انقلاب ،فخر رازی،پلاک ۶۱،فروشگاه دلیل ما، تلفن:۶۶۴۶۴۱۴۱ ـ ۰۲۱

-مشهد، چها راه شهداء، ضلع شمالی باغ نادری، کوچه شهید خوراکیان، مجتمع تجاری گنچینه کتاب، طبقه اول، فروشگاه دلیل ما، تلفن ۵-

(متن گزارش برگرفته از سایت ششم، سایت مجموعۀ فرهنگی امام صادق(ع) میبد)

درج شده در سایت ششم به تاریخ ۱۸ آبان ۱۳۹۰

یک نظر بگذارید