منبرهای اردیبهشت و خرداد ماه ۱۳۹۲ (جمادی الثانی و ماه رجب)

نگارش در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ارسال شده در بخش منبرها | هیچ نظری

ــــــــــــــــــــــــ

مسجد قبا

 

نشانی: یزد- بلوار جمهوری- نرسیده به چهار راه یزدباف- مسجد قبا

یکشنبه اول و دوشنبه دوم اردیبهشت ماه (دو شب)

از ساعت بیست و پانرده دقیقه تا بیست و یک

مناسبت: اولین سالگرد درگذشت دوست خوب و صدیق ارجمند و دوست داشتنی ما، زنده یاد جناب حاج محمود دانشیان

موضوع: شب اول: نقش برجسته اما فراموش شدۀ حضرت فاطمه(س) در مجالس سنتی ما

 ــــــــــــــــــــــــ

صفائیه

 نشانی: یزد- صفائیه- میدان ابوذر- کوچه روبه روی مسجد الرضا(ع)- منزل آقای مختاری

از چهارم تا هشتم اردیبهشت ماه (به مدت پنج شب)

از ساعت بیست و دو تا بیست و  دو و سی دقیقه

مناسبت: بزرگداشت حضرت فاطمه سلام الله علیها

موضوع:  سخنی چند پیرامون پاره ای از اوصاف و القاب حضرت فاطمه(س)

چکیده:   شب اول و دوم در یادکرد یکی از محورهای معارف اسلامی شیعی یعنی مسئلۀ  «حجت» گذشته و میگذرد. اول این که حجت یعنی چه و چه جایگاهی در هدایت و دستگیری و توسل دارد. دوم توضیح این نکته که فاطمه (س) حجت خداست. به ویژه حجت بر حجج الهی است. سوم بیان این مسئله که حجت بودن فاطمه (س) به چیست و چه نقشی در زندگی امروز می تواند داشته باشد. 

خیال روی تو در هر طریق همره ماست/ نسیم موی تو پیوند جان آگه ماست. به رغم مدعیانی که منع عشق کنند/ جمال چهره تو حجت موجه ماست (حافظ)

ـــــــــــــــــــــــــــــــــ

میبد

 

نشانی: میبد- فیروزآباد- خ سلمان – میدان ۱۲ امام- پس از چهار راه امام رضا(ع) –مسجد آخوند

از سه شنبه دهم تا جمعه سیزدهم اردیبهشت ماه(سه شب)

ساعت بیست و سی دقیقه تا بیست و یک و پانزده دقیقه

مناسبت: نهمین سالگرد سیده علویه حاجیه بی بی عصمت موسوی (به دعوت جناب آقای جعفری)

موضوع: سخنی چند پیرامون پاره ای از اوصاف و القاب حضرت فاطمه(س) -ادامۀ بحث مسجد دوازده امام میبد-

چکیده:  پس از آن که در مجلس دوازده امام حجت الله بودن فاطمه (س) و صدیقه بودن آن حضرت را بازنمودیم لازم بود تا برای قرابت و مشابهت میان قدیسه بودن در مسیحیت و صدیقه بودن در فرهنگ اسلامی مطالبی را بیان کنیم. زیرا قدیس در مسیحیت دو ویژگی اصلی دارد. یکی پاک بودن از گناه و مطهر بودن از آفات و عوارض ناهنجار اخلاقی و دینی است و دیگری داشتن برکات و آثار فراطبیعی است. مریم را قرآن صدیقه خوانده است ( و مالمسیح…و امه صدیقه..) و مسیحیان او را قدیسه می نامند. قرآن در کنار نام صالحان و شهیدان، از صدیقان نیز نام می برد (…والشهداء و الصالحین و الصدیقین…) و مسیحیت نیز پاره ای کسان را به قدیسه بودن می شناسد. مردانی چون آگوستین قدیس، و زنانی چون قدیسه برنادت سوبیروس در دنیای مسیحیت نام هایی آشنا هستند.

در شب اول و دوم به برخورد بی مطالعۀ مردمان گریزان از دین در جامعۀ اسلامی پرداختیم. اینان به جای تأمل و درنگ برای فهم پیچیدگی هایی که در روایات فضائل اهل بیت (ع) وجود دارد به آسانی به انکار آن ها زبان باز می کنند. در حالی که از نگاه علمی امروز این گونه سخنان در اوصاف و فضائل، هرگز واهی و یاوه نیست. اسطوره شناسان امروز به این حقیقت واقف اند که درک بشر از واقعیت های هستی رمز و راز اصلی این گونه سخنان است. اگر داستان تولد فاطمۀ زهرا -س- به اسطوره شناسی مانند میرچا الیاده -اسطوره شناس رومانیایی و مشهور جهان- عرضه شود هرگز از در انکار و تحقیر آن برنخواهد آمد. کسانی چون پروفسور گوروویچ به خوبی می دانند که حتا اگر کسی باور یک مسلمان شیعی را نداشته باشد باز هم آنچه در زندگی و طهارت و فضائل آسمانی و ماورائی برای فاطمه وجود دارد، نشانگر وجود یک نگاه اسطوره ای به تولد، زندگی و شخصیت فاطمۀ زهراست که بیش از هر چیز نیازمند تحلیل و وارسی های علمی است.

در شب سوم به ارزش امر قدسی و سپس به صفت حوریه و بهشتی بودن آن بانو خواهم پرداخت. پیامبر(ص) او را به صفت حوراء انسیه ستوده است. آسمانی بودن یعنی چه و چه وجوهی دارد؟ نسبت میان حوریان و آن بانوی بزرگ چیست؟

نکته ای که در همۀ این بحث ها از دست فرو نگذاشته ام مسائل کاربردی مرتبط با این معارف بوده است. مثلا در شرح  صدیقه بودن به ارزش صدق و راستی و درستی و روانکاوی شخصیت راستان و …چرداخته ام. و در شرح حجت بودن به آثار حجج الاهی در پیوند انسان با حقیقت و دستگیری آنان از آدمی و هدایتگری آنان و …سخن گفته ام. در حوراء بودن وی نیز از ارزش نگاه باطنی به هستی و آثار کاربردی آن اشاره خواهم کرد. در شب سوم از مرحوم آیت الله شیخ علی گنبدی همدانی نیز یادکردم و داستان وی را در اشاره ای که به آیت الله بهجت در جوانی داشته اند و راه وی را تغییر داده اند؛ یاد کردم.

 شب چهارم در این دو صفت از اوصاف فاطمه (س) گذشت که او انسیّۀ حوراء است. با مقدماتی که در چهان غیب و فراطبیعی و یا به گفتۀ قدما؛ متافیزیک گذشته بود زمینۀ توضیح و شرح این صفت ها آماده به نظر می آمد. انسیه یعنی انسان کامل بودن و به نهایت مردمی و انسانیت رسیدن. حورا بودن به معنی فرشتۀ تمام بودن و ماهیت آسمانی و مینوی داشتن. ریشۀ واژۀ حوریه چند معنا دارد. یکی حیرت کردن و شگفت زده شدن است. حوریه بودن یعنی از زیبایی و دلنشینی خوبی هایش به شگفت آمدن. یکی دیگر از معانی حوریه، سپید و نورانی بودن است. هر جا که فرشته باشد آنجا سپید و نورانی است. فریشتگان سپید ترین موجودات هستی اند که از تاریکی ها و ظلمت ها می گریزند و جز در پاکی ها و روشنایی ها نمی نشینند. بی شک، فاطمه(س) حوریه است به همه این معانی و بیش از این ها. از این دو صفت که در سخن پیامبر(ص) به فاطمه داده شد؛ یکی به جنبۀ بشری فاطمه دلالت می کند و دیگری وصف فرا طبیعی بودن او است. همین جا باید به این حقیقت تلخ، اعتراف کرد که به سبب بی توجهی به جهان معنوی و نیز مادی خو شدن بسیاری از مردم، دیگر فرشته و بهشت و مینو برای خیلی ها کم رنگ و بلکه تمسخر آمیز شده است. برخی از مدعیان عرفان نیز به این بی توجهی همواره دامن زده اند و بهشت را وعدۀ نسیۀ زاهد خوانده اند و حوریان بهشتی را که نص قران است تحقیر کرده اند. ز باغ رعیت اگر ملک خورد سیبی/ برآرند غلامانش درخت از بیخ (سعدی) با این وجود، دنیای بی فریشتگان، دنیای بی روحی است. اگر نقش فریشتگان زیبا روی پاکیزه جان و اهورایی را از نقش های سنگی میراث کهن بشری در رم و یونان و ایران و بسیاری نقاشی های جهانی از آثار نقاشان و پیکر تراشان برجستۀ دنیای شرق و غرب، پاک کنید به حس زیبایی شناسی قافله های بشری در همۀ قرون گذشته دهن کجی کرده اید و فهم گروه نود درصدی از نویسندگان کتاب ها و نوشته های زیبای بشری و معتقدان به اندیشه های بهشتی و ساکنان بهشت را به هیچ گرفته اید.

جان سخن این که فاطمه (س) حوریه است به این معنا که حقیقت جان وی مینوی است. خاکش زمینی و خانه اش آسمانی است. ریشه در خاک دارد و شاخسار در افلاک. او به درستی کامل ترین انسان و مینوی ترین جان آگاه هستی است. بوی بهشت را در فاصله های دور و دراز تاریخ نیز از رد پای نسیم وجودش می توان شنید. خدا به احترام حضور او در سورۀ «هل اتی» که در شأن او نازل گشت، نامی از حوران بهشتی نبرد.

در این سخنرانی هم چنین یادآور شدیم که از دوم فروردین ماه سال ۹۲ تا این تاریخ -سیزدهم اردیبهشت ماه-  هر جا سخن گفتیم و هر چه گفتیم در پیوند با فاطمه و فاطمه شناسی بود. در این اقیانوس بزرگ چهل و پنج روز به صید مروارید معرفت پرداختیم و خدای بزرگ را بر این نعمت بیکران سپاس می گوییم. از فردا روز؛ در سخنرانی های پسین، به موضوعات متداول دیگری خواهیم پرداخت که نیاز های دیگری از باغستان معرفت ما را را برآورده می کند. سخن پایانی من در این میانه و در همۀ این شب ها و روزها چنین بود: صلی الله علیکِ یا مولاتنا یا فاطمه الزهراء، اغیثینا بحق ابیکِ و بعلکِ و بنیکِ. امید آن که چنین بادا.

 ــــــــــــــــــــــــــــ

 

خیابان کاشانی

 

نشانی: یزد- خیابان کاشانی- روبروی سینما ایران- کوچۀ شمس- آقای رئیس زاده

از شنبه چهاردهم تا شانزدهم اردیبهشت ماه (سه شب)

از ساعت بیست و سی دقیقه تا بیست و یک

مناسبت: چهلم درگذشت شادروان جناب حاج حسن رئیس زاده

موضوع: گفتگویی پیرامون مسئلۀ احیای امر اهل بیت (ع)

  چکیده:….

ـــــــــــــــــــــــــــــــ

بلوار جمهوری

 

نشانی: یزد- بلوار جمهوری- کوچه سی ام- منزل جناب آقای گندمی

از چهاردهم تا نوزدهم اردیبهشت ماه (به مدت شش شب)

از ساعت بیست و یک و سی دقیقه تا بیست و  دو و سی دقیقه

مناسبت: مجلس بزرگداشت اهل بیت (ع)

موضوع: 

چکیده:….

شب ها: 

 ــــــــــــــــــــــــــــ

 

خیابان کاشانی

 

نشانی: یزد- خیابان کاشانی- روبروی سینما ایران- کوچۀ شمس- آقای رئیس زاده

از شنبه چهاردهم تا شانزدهم اردیبهشت ماه (سه شب)

ساعت بیست و سی دقیقه تا بیست و یک

مناسبت: چهلم درگذشت شادروان جناب حاج حسن رئیس زاده

موضوع: گفتگویی پیرامون مسئلۀ احیای امر اهل بیت (ع)

  

ـــــــــــــــــــــــــــــــ

بلوار جمهوری

 

نشانی: یزد- بلوار جمهوری- کوچه سی ام- منزل جناب آقای گندمی

از چهاردهم تا نوزدهم اردیبهشت ماه (به مدت شش شب)

ساعت بیست و یک و سی دقیقه تا بیست و  دو و سی دقیقه

مناسبت: مجلس بزرگداشت اهل بیت (ع)

موضوع: 

چکیده:….

ـــــــــــــــــــــــ

 

تکیۀ ابوالفضلی

 

نشانی: یزد- روبروی آتشکده- اکبر آباد- پس از چهار راه- تکیۀ ابوالفضلی

از سه شنبه بیست و چهارم تا پنج شنبه بیست و ششم اردیبهشت ماه (سه شب)

ساعت بیست و یک و سی دقیقه تا بیست و دو و پانزده دقیقه

مناسبت: چندمین سالگرد درگذشت بانو سعادت اسماعیلی (به دعوت آقای اسماعیلی) 

موضوع: بررسی علل دشمنی های برخی معاصرین – مانند وهابیان و ستیزه گران- با شخصیت امام هادی (ع)

چکیده:….. 

ـــــــــــــــــــــ

حمیدیا

 

نشانی: یزد- حمیدیا- نجف آباد- مسجد جامع نجف آباد

از شنبه شب بیست و هشتم تا سی ام اردیبهشت ماه (سه شب)

ساعت بیست و چهل و پنج دقیقه تا بیست و یک و سی دقیقه

مناسبت: به دعوت آقای جعفری در سالگرد پدر بزرگ ایشان

موضوع:بررسی های تاریخی پیرامون زندگی امام هادی (ع)

چکیده:…. ادامه دارد.

ــــــــــــــــــــــــــ

منزل آقای مدققی

نشانی: یزد- رویروی آتشکده- کوچه (محلۀ) اکبر آباد- نرسیده به چهار راه- منزل شخصی آقای رضا مدققی

از دوشنبه سی ام اردیبهشت تا پنچ شنبه دوم خرداد (چهار شب)

ساعت بیست و یک و پانزده دقیقه تا بیست و دو ( به جز شب اول که از ساعت بیست و دو خواهد بود)

مناسبت: دومین سالگرد درگذشت فرزند جوانشان

موضوع:…

چکیده:…

ــــــــــــــــــــ

صبح ها

فروشگاه های سامسونگ

نشانی: یزد – خیایان شهید رجایی (روبه روی راهنمایی) فروشگاه های سامسونگ- آقای حاج جواد پاپلی

از دوشنبه سی ام اردیبهشت ماه تا پنج شنبه دوم خرداد ماه (چهار روز)

ساعت: هشت و نیم تا نه صبح

مناسبت: بزرگداشت و مرثیت اهل بیت (ع)

موضوع: جایگاه تاریخی دو امام : جواد و هادی (ع)

چکیده:…

 

یک نظر بگذارید