انتشار کتاب ایمان فیلسوفان

نگارش در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ارسال شده در بخش کتاب ها | ۲ نظر

کتاب “ایمان فیلسوفان”، اولین شماره از مجموعه “سخن امروز” از چاپ خارج شد و در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بر روی پیشخوان فروش انتشارات «دلیل ما» قرار گرفت.  

جامعۀ دینی همواره به اندیشه هایی تازه و نوین نیاز دارد که بتواند به ماندگاری آن و پایداری و استواری اش کمک کند.سخن امروز در بر گیرنده اندیشه هایی است که برخوردار از دو ویژگی اساسی باشند یکی نو بودن و دیگری راهگشا بودن.

کتاب «ایمان فیلسوفان» به عنوان اولین شماره از مجموعه از “سخن امروز” نگاهی گذرا و تحلیلی به نقدهای فلسفی علامه حکیمی و تفاوت ماهوی آن با نقدهای صورت گرفته از سوی قدما و معاصران دارد.

در آغاز مقدمۀ کتاب، استاد انصاری چنین نگاشته است:

شاید سخن گفتن از ایمان فیلسوفان بتواند ـ به یک اندازه ـ موافقان و مخالفان فلسفه و فیلسوفان را شگفت زده و غافلگیر کند. زیرا دوستداران فلسفه و فلسفه خوانان می‌دانند که فلسفه را با ایمان سر و کاری مستقیم نیست. در اعتقاد آنان اندیشۀ فلسفی هدفی دیگر دارد، و در طور دیگری از اطوار معرفت سیر می‌کند که تابع فکر بشری است نه وحی الاهی. …

وی در بخش میانی مقدمه به جایگاه علمی علامه حکیمی اشاره می کند. و می نویسد:

پیداست که سخن گفتن از ایمان فیلسوفان هرگز کار ساده‌ای نیست. البته کم نیستند فیلسوفانی که در باره ایمان و ارزش آن سخن گفته‌اند. شگفتی آنگاه بیشتر می‌شود که منتقدی چون علامه حکیمی، نظریه پرداز «مکتب تفکیک» در عصر حاضر، به چنین مسئله‌ای بپردازد. او که در آثار گذشته و کنونی خود به خوبی نشان داده است که شخصیتی قاطع و آرائی منسجم و تفکری سامان یافته و نگرشی سیستماتیک به دین و آموزه‌های دینی و نسبت آن با آراء، اندیشه و تفکر بشری دارد، به گونه‌ای که از وی متفکری نظریه پرداز ساخته است. برای مثال، امروز در نگاه اهل نظر، نظریّه «عدالت حکیمی»، به دلیل گستردگی و عمق و فراگیری و حتی نوآوری‌ها، باید مورد بررسی‌های مقایسه‌ای با نظریه‌های مطرح در غرب قرار گیرد.  دیدگاه اقتصادی او که به شدت متّکی به نصوص شیعی، و پشتگرم به آراء فقهای بزرگ شیعه است، به نوبۀ خود طرحی شجاعانه و کارستانی مدرسی است. با همۀ اینها وی را باید شخصیتی متواضع و مؤدب در ساحت پژوهش و تحقیق به شمار آورد. قاطعیت نهفته در نوشته‌های او، از سرِ رسوخ دانش و استواری در یافته‌های علمی است، نه خودنمایی در برابر دیگران.

در ادامه مقدمه، به مواضع علامه حکیمی در زمینه فلسفه اسلامی پرداخته می شود:

حکیمی پیش از فراخوان اندیشمندان و فلسفه خوانان به موضع عالی تفکیک، به دو موضعگیری دعوت می‌کند. مواضعی که به سود فلسفۀ اسلامی بوده و از رکود آن جلوگیری می‌کند. نخست این که بدانند فلسفۀ اسلامی مدت‌ها است که فقط حضوری تاریخی دارد و نمی‌تواند فلسفۀ روز انسان معاصر – در جهان امروز- باشد. دوم این که به جای متوقف ماندن در افکار گذشتگان، در اندیشۀ فلسفه‌ای پویا باشند. یعنی فلسفه یا فلسفه‌هایی که حرکت زمان، و اکنونِ اندیشه و زندگی را درک و بلکه لمس کند و با نگاهی پویا و «اجتهادی» برای همۀ جوانب زندگی انسان معاصر، پاسخگو باشد. نه فلسفه ای که هنوز از عقول عشره و افلاک تسعه و عناصر اربعه دم می‌زند، و جمیع حرکات عالم را، از حرکت فلک اقصی می‌داند….

 

استاد علامه حکیمی در پیشگفتار کتاب ذهن خوانندگان را با پرسش هایی جهت دار به تآمل و بازخوانی ا ندیشه های درست وا می دارد. وی در این باره می نویسد:

باری، باید «تاریخ تحلیلی» نوشته شود و تدریس گردد، هم در حوزه‌ها، هم در دانشگاه‌ها… باید بخش‌ها و رشته‌های مختلف تاریخ (دینی، فرهنگی، فلسفی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، نظامی، هنری و…)مورد بررسی مجدّد قرار گیرد و تاریخ تحلیلی تدوین یابد، تا معلوم شود، چرا فلسفۀ بیگانه یونان ترجمه شد؟ و چگونه مسلمانان را بوسیلۀ ترجمه کتاب‌های گوناگون، (از افکار دوران جاهلیّت، چه در جزیره العرب، چه غیر جزیره العرب) از روی آوردن کامل و دربست به قرآن محمّدی و تعالیم اوصیایی بازداشتند؟! و اینهمه فرقه و مذهب و مسلک در میان آنان پدید آوردند، و تشکل امّت واحدۀ قرآنی را ناممکن ساختند؟! چرا؟ آیا قرآن کریم ـ معاذ الله ـ دعوت به تفرقه کرده بود، یا افکار و فلسفه های غیر قرآنی و ضد قرآنی تفرقه آفرید؟! چگونه کسانی با ادعای فهم و دانش و عقل و فلسفه… به این مسائل بسیار بنیادین، و روشن کردن مستند آنها فکر نمی‌کنند؟ چگونه!!

در پشت جلد کتاب چنین آمده است:

در این نوشتار، همین اندازه می خواهم بگویم، که با همه اصرار و تأکید بر ضرورت جداسازی و تفکیک میان تعالیم ابدی الهی و افکار مخدوش بشری، نباید ایمان فیلسوفان مسلمان را امری ساده گرفت… و تأثیر قرآن بر اندیشه‌های اعتقادی آنان را کم اهمیّت خواند، یعنی: نباید فکر کرد فیلسوفان مسلمان، فقط به افکار فلاسفه اعتقاد داشتند، و ایمان آنان، دایر مدار افکار و مفاهیم و اوهام فلسفی بود، نه… هرگز… بلکه باید درک کرد که این اصرار فیلسوفان بزرگ بر ایمان قرآنی، دلیلی روشن بر تفکیک و ضرورت آن است.

 

اطلاعات کتابشناسی:

مجموعۀ سخن امروز ۱

ایمان فیلسوفان

تألیف: علامه محمد رضا حکیمی

مقدمه : حسین انصاری

طرح جلد: وحید عباسی

آماده سازی برای چاپ:

نرگس انصاری

قطع: پالتویی

۱۵۶ صفحه

قیمت پشت جلد: ۳۵۰۰ تومان

تهیه شده در:

مجموعۀ فرهنگی امام صادق(ع) میبد

مراکز پخش:

میبد، میدان هلال احمر مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) تلفن: ۱-۷۷۵۲۷۰۰-۰۳۵۲

قم، انتهای خیابان صفائیه، بعد از کوچه شماره ۳۹، پلاک ۷۵۹، طبقه دوم، فروشگاه دلیل ما، تلفن ۷۷۳۷۰۱۱-۷۷۳۷۰۰۱

تهران:خیابان انقلاب ،فخر رازی،پلاک ۶۱،فروشگاه دلیل ما، تلفن:۶۶۴۶۴۱۴۱ ـ ۰۲۱

مشهد، چها راه شهداء، ضلع شمالی باغ نادری، کوچه شهید خوراکیان، مجتمع تجاری گنچینه کتاب، طبقه اول، فروشگاه دلیل ما، تلفن ۵-۲۲۳۷۱۱۳

یادآوری می شود این کتاب علاوه بر عرضه در دفاتر فروش، در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیز عرضه شده است.

 

(برگرفته از سایت ششم، سایت مجموعۀ فرهنگی امام صادق(ع) میبد)

نویسنده: ن-الف
درج شده در سایت ششم به تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲

۲ نظر برای این مطلب

  1. سلام استاد
    خداوند را بسیار شاکرم از بابت نگارش و تألیف این کتاب توسط علامه حکیمی ، چرا که انشالله پاسخی قاطع به برخی عناد ورزی ها میباشد.
    و متأسفم برای برخی که خود را دوستدار فلسفه و منتقد مکتب تفکیک می دانند اما اندکی مطالعه در باب نظریه این مکتب ندارند . مجله فرهیختگان (مربوط به نوروز ۹۲) وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی مصاحباتی با برخی منتقدان داشته است ولی پاسخهای آنها غیر مستدل بوده و صد حیف که اخلاق در حرفهای آنها به فراموشی سپرده شده و بنیانگذاران مکتب تفکیک و نظریه پردازان آن را متهم به سیاسی کاری می کنند . والعاقبه للمتقین التماس دعا یا علی

  2. سلام بر شما عزیز متعهد به مکتب اهل بیت (ع). به جای هر توضیحی، دوستان بینندۀ سایت را به خواندن یادداشت شما سفارش می کنم. موفق باشید. خواهان دعای شما هستم.

یک نظر بگذارید