منبرهای اسفند ماه ۱۳۹۵

نگارش در تاریخ ۶ فروردین ۱۳۹۶ | ارسال شده در بخش منبرها | هیچ نظری

منبرهای اسفند ماه ۱۳۹۵

 

دنباله ایام فاطمیه(س)

______________

‍ السلام علیک ایتها الصدیقه الشهیده

‍ ‍ ‍ ? سخنرانی حجت الاسلام انصاری

▪️ میبد، بیده،خ فجر، مجتمع فاطمیه
از شنبه ۳۰ بهمن تا پنج شنبه ۵ اسفند ماه ۹۵

ساعت: ۱۹ تا ۱۹:۴۵

? موضوع

هدایت طلبیدن از مشکات فاطمه سلام الله علیها

230114923_18978

______________

? در حاشیه منبرها
مطالب رسیده از شما سروران؛
@menbar_ansari
م. روحبخش نوشته اند:

مسیر خانه تا مهمانسرای فاطمیه را، از ترس محروم شدن از دقایق اولیه سخنرانی استاد ارجمند، آنقدر با عجله رفتم که سردی هوا را اصلا احساس نکردم، آنقدر سریع که هفت یا هشت دقیقه زودتر رسیدم و البته در همان نزدیکی ها با شنیدن لحظاتی از یک سخنرانی دیگر، و حرف های بدون دلیل و بی منطق، تا حدی به هم ریخته بودم… با صدای گرم و دلنشین استاد، به خود آمده و جان تازه گرفتم، باصلابت خاصی از بانوی دو سرا، یگانه هستی، ام ابیها “فاطمه زهرا” سخن می گفتند، فاطمیه را بهانه ای دانستند برای قرب معنوی به آن یگانه روزگار، و اینکه قرب مکانی در بسیاری از اوقات برای انسان تقرب معنوی ایجاد نمی کند بلکه باید در صفات و رفتار، همسان و همرنگ ایشان شویم و مشمول این آیه از قرآن کریم “هو معکم این ما کنتم”… معیت با حق.

خدا را به خاطر نعمت چنین اساتیدی سپاسگزارم که اگر حضور فعال آنها نبود زیر آوار افسردگی ها و دلزدگی ها می ماندم. تازه متوجه شدم که “فاطمیه بهانه ای است” برای خیلی از حرف های ناگفته، و وجود چنین فضاهایی وسیله ای است برای توسل گرفتن از ساحت مقدس آن بزرگواران برای نزدیک شدن به صفات و رفتار ایشان، دور شدن از کینه توزی ها و …

———————

? در روزگاری که دروغ، جعل، تحریف، سیاست بازی و دنیاپرستی به فراوانی دیده می شود، تبیین، تحلیل و تحقیق یک واجب عینی است. 《ای مؤمنان! اگر فرد بی تقوایی برای شما خبری آورد، حتما باید بررسی کنید مبادا از سر نادانی به جمعیتی آسیب بزنید سپس از آنچه انجام داده اید پشیمان باشید. 》سوره حجرات، آیه ۶

? بیست و پنجمین جلسه پژوهش های دینی ۱

دوشنبه ۲ اسفند ماه ۹۵

ساعت ۱۷ تا ۱۸:۴۵

دستور جلسه؛
? ۱٫ آفات پژوهش، (آفت هشتم)
۲٫ بررسی مقاله های تازه
۳٫ گزیده خوانی

مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد، اتاق پژوهش

?همیشه به خودتان یادآوری کنید که آموزش راه و روش ها برای تجربه کردن آنها و گام زدن در راه هاست نه برای افزایش آموخته ها و تلنبار کردن معلومات. باید با شیوه های درستی که تا کنون آموخته ایم “زندگی” کرد

? آگاهی: جلسه عمومی نیست.

________________

? در حاشیه منبرها
مطالب رسیده از شما سروران؛
@menbar_ansari

ح. رحیمی نوشته اند:

h.Rahimi :
گزارشی از شب دوم (۱۲/۱) مجلس بزرگداشت حضرت زهرا (س)، در حسینیه و مهمانسرای فاطمه الزهرا (س) بیده و سخنرانی استاد بزرگوار شیخ حسین انصاری

قرب جسمی و قرب روحی و معنوی، دو نوع تقرب می باشند که قرب روحی و معنوی اساس تقرب است که باید برای قرب از طریق تمسک به رفتارها، گفتارها و صفات غالب کوشید و در محضر حضرت زهرا (س) نیز باید به وسیله لقب های بارز رفتاری و گفتاری حضرتش، تقرب جست.
یکی از صفاتی که در بانوی بزرگ اسلام برای همه -جز کسانی که عناد ورزیده و می ورزند- قابل مشاهده است، تلاش و مجاهدت ایشان در راه برپایی و تثبیت دین خدا و رسالت پیامبر خاتم است و البته که فاطمه س جزء مجاهدان خط مقدم اسلام می باشد که فاطمه س در گروه دختران، پیشگام در ایمان به رسالت پیامبر می باشد که این ویژگی بارز، حضرتش را متمایز می سازد که خداوند در قرآن کریم می فرماید: «السابقون السابقون اولئک المقربون» و در نگاه دینی و از نظر معصومین نیز «جامعه باید موی سپیدشده در راه اسلام و مسلمانی را حرمت نهد.»
فاطمه زمانی ابراز ایمان به رسالت پدر نمود، که برخی از اصحاب آینده، هنوز خود نیز مسلمان نبودند چه رسد به دخترانشان. و با تمام این ویژگی های متمایز، دشمنان اهل بیت عترت، در طول تاریخ سعی نموده اند که نقش حضرت زهرا را کم رنگ جلوه دهند و فاطمه را تا جایی که امکان دارد از صفحه های فعال تاریخ اسلام حذف نمایند و حتی برای کمرنگ کردن نور فاطمه(س)، یکی از همسران پیامبر(ص) را در برابر فاطمه قرار داده و جانبدارانه تکریم نموده اند. گریه های فاطمه را به ضعف نفس حضرتش نسبت داده و شهادت بانوی دو جهان را بر اثر بی تابی در رحلت پدر وانمود ساخته اند. فاطمه پس از رحلت پیامبر می گرید چنان که مردم مدینه شکوه به حضور علی (ع) آوردند که فاطمه را بفرما که یا صبح بگرید و یا شام. آری فاطمه می گرید. زیرا فاطمه تمام هستی انسان را در خطر می بیند. فاطمه مارهای زخمی جاهلیت و نفاق را می بیند که دوباره به سوی مردم هجوم آورده اند. فاطمه تمام زحمات پدر را در راه رسالت خویش برباد رفته می بیند انجا که در جریان رسالت، پیامبر(س) ناملایمات، تهدیدها و زخم زبانهای بسیاری را تحمل نمودند و فاطمه چندین برابر آن را که فاطمه «ام ابیها» است. و این حقیقت جانستان را در نیابد جز اهل معرفت.
گریه فاطمه به دلیل غصب مقام امامت و تهدید به نابودی اصل رسالت است.
و اگر که همه اینها نیز نباشد و قول کینه توزان را که گریه فاطمه فقط و فقط به دلیل رحلت پیامبر بوده است، صحیح بپنداریم سوال اینجاست که چرا بقیه نگریستند؟ چرا دیگران دل نسوزاندند؟ آیا پیامبر هیچ چیزی برای یاد کردن و سوختن نداشت؟
و اگر فاطمه جوان بود و احساسات بر وی غلبه نموده و به سبب اندوه رحلت نمود، آیا هیچ جوان دیگری در بین زنان خانه پیامبر نبود؟ ناگریستن بر رحلت چنین شخصیتی از سر قساوت قلب و درنیافتن عظمت مصیبت فقدان پیامبر است. حال فاطمه(س) را جوان و ضعیف النفس خواندید؟! آیا امیرالمؤمنین، که سالها -حدود سی سال- پس از وفات پیامبر(س) در حین خطابه ای در زمان خلافت خویش که در مسجد خواند، از پیامبر یاد نمود و به شدت گریست، را چه می نامید؟!
? http://www.h-ansari.net
حضرت زهرا (س) بر مرگ ارزشها می گرید. از زنان پیامبر نمی توان کسی را در سویه ی فاطمه (س) قرار داد چه رسد به اینکه هم تراز حضرتش باشد. فاطمه (س) همگام پیامبر در همه برهه های تاریخ رسالت است و اوست که همانند پدر، زندگی خویش را بر سر اسلام و قرآن نهاده است.
اری نزدیکی و تقرب به جهان آسمانی فاطمه(س) از طریق قرب معنوی امکان پذیر است. حال باید گفت؛ زنان شیعه امروز جامعه ما، بنگرند که در چه جایگاهی هستند؟ آیا حاضرند اندکی از وقت، زندگی و سرمایه های خود را برای تثبیت ارزش ها و پیشبرد ارمان های پیامبر و اهل بیت، هزینه نمایند؟

___________________
‍ السلام علیک ایتها الصدیقه الشهیده

‍ ‍ ‍ ? سخنرانی حجت الاسلام انصاری

▪️ یزد، بلوار پاکنژاد، بعد از میدان معلم، کوچه زیتون، منزل دکتر رضا وحیدی
از چهار شنبه ۴ اسفند تا جمعه ۶ اسفند ماه ۹۵

ساعت: ۲۰:۱۵ تا ۲۱

? موضوع

از غلو تا تقصیر، پا به پای عقیده ی فاطمی
________________

پهلونشینی دیشب ما در مجلس دکتر وحیدی

از عمرت حساب نمی شود وقتی پای سخن و حرف های صمیمی شان می نشینی. باید تجربه کرده باشی تا بدانی چه میگویم. از دور که نگاهشان میکنی هراس داری مثل هراس تو از دریا و…لی همین که نزدیک می روی و تنی به صمیمیت روحشان می سپاری و نگاه و سخن زلالشان را می بینی لبخند بر لبانت می نشیند. درست مثل کودکی می مانی که از دریا و موج آب می گریزد تا کمی که لطافت آب را لمس کند و لذت رطوبت دامان دریا را بفهمد آن وقت دیگر باید کشان کشان از آب جدای اش کنی. دیگر دست و دلت مال خودت نیست.

من روح کودکانه ام همیشه در برابر این تجسمِ سال های تجربه و سده های ایمان و زلال های معرفت به کوچکی ام اعتراف می کند و به سایه شان خود را از همیشه نیازمند تر می بینم. …من چنینم که نمودم… دگر ایشان دانند…

پهلو نشینی دیشب من با سید جلیل و مرد معنوی حاج سید علیرضا حیدری. و البته حالِ من پسِ سه ساعت سخن گفتن در سه نقطه ی شهر یزد.

FB_IMG_1523078332591

__________________

? در حاشیه منبرها
مطالب رسیده از شما سروران؛
@menbar_ansari

ن. کارگر نوشته اند:

ادامه سخنرانی شب های گذشته استاد بزرگوار، جناب آقای حاج شیخ حسین انصاری در مهمانسرای فاطمیه (بیده) میبد.

هدایت طلبی از محضر فاطمه س، یگانه دخت گرامی پیامبر ص، وسیله ای است برای تقرب جستن و نزدیکی به خداوند.
هر قدر با اوصاف فاطمه س ارتباط و آشنایی بیشتری پیدا کنیم، و همت بخرج دهیم برای عمل به شیوه ها و منش های آن بزرگوار، بهتر می توان به وجود ایشان راه پیدا کرد و از آن آستان مقدس، طلب تقوی و معنویت نمود.
مجاهدت و تلاش حضرت فاطمه س در راه دفاع از ارزش های جامعه اسلامی و تثبیت آموزه های پیامبر ص، از ویژگی های بر جسته و ممتازی است که در وجود ایشان به چشم می خورد. اگر جامعه ما بخواهد به موفقیت های بیشتری در این زمینه دست یابد، باید در این راه به وجود نازنین آن حضرت س، که اسوه و نمونه ای بسیار عالی است، اقتدا کند.
از جمله کسانی که در اثر همراهی و همنشینی با حضرت س، به مقام و جایگاهی بس عالی در نزد خداوند دست یافتند که دیگران بر آنها رشک می برند، اسماء بنت عمیس، بانو فضه و ام المومنین ام سلمه و… هستند.
بخش عمده ارتباط با حضرت زهرا س در اثر شناخت همین صفات و تبعیت از آنهاست.
مقصود از مجاهدت تنها شمشیر زدن و نبرد کردن در میدان جنگ نیست؛ بلکه راههای زیادی در این زمینه وجود دارد.
تلاش در جهت تقویت بنیه های دینی مردم، باید از خانه و خانواده شروع شود؛ و هر کس در هر جایگاه، به عنوان پدر، مادر، برادر، خواهر و … به دفاع از این ارزش ها بپردازد.
وقتی یک خانواده شیعی در خانه به مسائل اصلی دین بها نمی دهد، و برای آن ارزشی قایل نمی شود، چگونه می توان این ارزش ها را در جامعه ثابت نگاه داشت؟
چگونه است که گاهی اوقات به حفظ سنت های اجتماعی خویش می پردازیم، اما در حفظ سنت های دینی کوشا نیستیم، بلکه در گاهی موارد به تخریب آن نیز کمک می کنیم؟
تلاش حضرت در این راستا یک تلاش پی گیر و مستمر است که در این راه از زندگی و فرزندان خود مایه می گذارد.
اکنون ما به عنوان یک شیعه و پیرو ایشان، چقدر حاضریم هزینه کنیم و در این راه از ارزش ها و باورهای دینی خویش دفاع کنیم؟! گاهی باید خواب و خوراک و دارایی و استراحت را هزینه نمود.
من و شما به عنوان شیعه و پیرو حضرت س، چقدر در این راه تلاش و جدیت بخرج داده ایم و در صدد ایمانی کردن جامعه خویش بوده ایم، و از سقوط معنوی دیگران جلوگیری کرده ایم؟!
به عنوان نمونه یکی از کسانی که در راه دفاع از عقاید و باورهایش، مظلومانه به شهادت می رسد یحیی بن زید از نوادگان فاطمه زهراست، که در مقدمه صحیفه سجادیه، زبور آل محمد ص به راوی صحیفه می گوید؛ برای حفظ و نگهداری این کتاب، (امانتی در دست ایشان بوده است) با جانم محافظت کردم…

________________

? در حاشیه منبرها
مطالب رسیده از شما سروران؛
@menbar_ansari

س. کارگر نوشته اند:

بنمای رخ که باغ و گلستانم آرزوست
بگشای لب که قند فراوانم آرزوست

ای آفتاب حسن برون آ دمی ز ابر
کان چهره مشعشع تابانم آرزوست.
در این روزهای آخر سال و در این گیر و دار مشکلات کاری و …. که حسابی بی دل و گیجم کرده حضور چند دقیقه ای در مهمانسرا بسیار برایم آرامش بخش است. شروع سخنان استاد به صورت کاملا متفاوت با منبرهای دیگر هر شب با چند بیت شعر ناب است که نوید آمدن او را می دهد و به یکباره با شنیدن آن چند بیت امیدی تازه در دلم می شکفد و سپس با چند دعای کوتاه و خیرخواهانه صحبت خود را شروع می نماید.
موضوع بحث در مورد تقرب به حضرت فاطمه (س) و هدایت طلبیدن از ایشان از طریق نزدیکی به اوصاف ایشان است. و در ادامه استاد در مورد تلاش و مجاهدت مستمر ایشان در دفاع از ارزش های اسلامی و قرآن تا پای جان را بیان نمودند. که در ضمن آن به نکات کاربردی و خوبی به شرح ذیل اشاره فرمودند:
-هر کدام از ما با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم باید در تثبیت ارزش های دینی بکوشیم از هر راهی که شایسته و ممکن است.
– در لیست خرج های هر کدام از ما حداقل چند مورد باید مربوط به ارزش های دینی و دفاع از آن باشد.
– استاد در ذکر مثال بسیار جانب احتیاط را رعایت می نماید تا باعث تنش و ناراحتی عده ای نشود. و بسیار واضح است که نشان از هدف بالای ایشان می باشد بر عکس بعضی از سخنرانان که سعی می کنند در طول صحبت ایشان عقاید سیاسی خودشان را به نام دین به خورد مردم بدهند حتی اگر کل جمعیت ناراحت شوند.
-استاد یاداوری می کند که آن بانوی گرامی و دیگر ائمه در هیچ کجای زندگیشان دست از هدفشان بر نداشتند و تلاششان مستمر بود.
– استاد از همه، چه زنان که مسئول اصلی تربیت فرزندان هستند ،مدیران کارخانه ها، افراد بازاری و …..انتقاد می کند که چرا نسبت به همدیگر بی تفاوتید و اشتباهات همدیگر را با زبانی گرم یاداوری نمی کنید.
ایشان در این راستا رفتار دو تیپ انسان را در حفظ ارزش های اسلامی به گزارش اهل سنت به شرح ذیل بیان می کند و از شنوندگان می خواهد که خود قضاوت کنند که رفتارشان به کدام تیپ نزدیک تر است؟
از عایشه در مورد دست نوشته ای از پیامبر بر روی پوست سوال می کنند و او می گوید که ما حواسمان نبود و بز آن را خورد و در عین حال در جایی دیگر به حضرت فاطمه خبر می دهند که دست نوشته هایی از سخنان پیامبر گم شده است و ایشان با ناراحتی می گوید اوراقی که سخنان پیامبر بر روی آن نگاشته است به خدا قسم از حسن و حسین (ع) برایم بیشتر اهمیت دارد.
– ایشان در ادامه اشاره می کنند که بسیاری از ما اگر در جلسه ای حضور پیدا می کنیم به دلیل انتظار صاحب مجلس است یا بده بستان مادی است. نه به دلیل فهمیدن حرف تازه یا تصحیح در اشتباهات عقایدمان و تکمیل آن و یا کمک به دیگران. که البته آثار آنچه که ایشان گفتند در جمعیتی که این چند شب حضور یافتند چه خوب واضح است.

__________________

نشست های تفسیر موضوعی نهج‌البلاغه
حجت الاسلام حسین انصاری

? موضوع:

اقتصاد در نهج البلاغه، با تاکید بر کتاب “الحیات” (جلسه ششم)

? نیاز جامعه به محتوای نهج البلاغه بی پایان است ?
? زمان: چهار شنبه ۴ اسفند ماه ۹۵

ساعت ۱۶:۴۵ تا ۱۷:۱۵

همراه با پخش زنده صدا در ساعت یاد شده
لینک دریافت صدا:

http://mixlr.com/menbar/

 

? مکان: خیابان شهید رجایی، (روبروی فروشگاه مسلم) کوچه اهل السادات، انتهای کوچه، فرعی سمت راست، پلاک ۳۰، خانه دکتر قاسمی

____________________

? در حاشیه منبرها
مطالب رسیده از شما سروران
@menbar_ansari

س. کارگر نوشته اند:
سخنرانی استاد گرامی آقای شیخ حسین انصاری در مهمانسرای فاطمیه بیده (شب چهارم)

ای پادشه خوبان داد از غم تنهایی
دل بی تو به جان آمد وقت است که باز آیی
دائم گل این بستان شاداب نمی ماند
دریاب ضعیفان را در وقت توانایی
استاد در ادامه بحث، دومین صفت بارز فاطمه اطهر(س) را، فعال بودن ایشان در عرصه زندگی خواندند. به طور کلی انسان فعال می تواند در سه سطح زندگی شخصی – خانوادگی- و اجتماعی فعالیت داشته باشد.
در مقابل انسان فعال، انسانی است که فرصت ها را غنیمت نشمارد و از آن استفاده نکند و امکانات و منابع موجود را پاسداری ننماید.
ترک فعالیت، در حقیقت همان سستی و رخوت و بی تفاوتی در حالات روحی انسان است. انسان بی فعالیت اهل اقدام نیست و زمان را فقط سپری می کند و این رفتارهاست که از آدمی، انسانی عیاش و سرگرم امور بیهوده می سازد.
انسان فعال از امکاناتی که در اختیار دارد در جهت تکامل خود و رشد خانواده و اجتماع استفاده می کند. همچنان که حضرت فاطمه(س) در اولین سطح فعالیت، سطح شخصی، پیوسته از پیامبر در مورد آیات قران و معارف سوال می کرد و جواب می گرفت و گفتگو می نمود.
انسان فعال سرشار از امید است و تنها رحمت خداوند را می بیند. همچنان که قرآن می فرماید:
《هرگز از رحمت خدا مایوس نشوید که جز گروه کافران کسی از رحمت خدا مایوس نمی شود.》
رفتار حضرت فاطمه(س) در زمینه امور خانوادگی نیز چنان بود که به دست خود گندم را آرد و سپس نان می پخت. در مزرعه کار می کرد و از بز شیر می دوشید. و ….
ایشان از همان روز اول زندگی مشترک با امام علی(ع) به تقسیم کار منزل اقدام نمودند و کارهای متعلق به خود را در خانه معین کرد و بر عهده گرفت. جدیت داشتن در انجام فعالیت های متناسب با درک و توان، یکی از آثار آشنایی با معارف دینی اهل بیت (ع) است. علی (ع) می فرماید: “هر کس امروز و دیروزش یکسان باشد زیان کار است”.
بی فایده نیست اگر مقایسه ای داشته باشیم میان برخی از اصحاب پیامبر و همسران وی، با حضرت زهرا و کسانی که برخی جدل پویان می خواهند آنان را بر جای فاطمه(س) بنشانند و جایگاه بانوی بزرگ اسلام را با آنان پر نمایند. تا معلوم شود که آیا در زندگی آنها نیز از این موارد یافت می شود؟ چنین گستره ای از فعالیت ها و تلاش های بی وقفه و بی درنگ؟!
گویا حضرت فاطمه(س) خود به این تفاوت بنیادین در زندگی خاندان پیامبر با دیگران توجه داشته است که در خطبه ای که در مسجد خواندند فعالیت های خستگی ناپذیر و بی انقطاع حضرت علی(ع) را در تثبیت رسالت پیامبر بازگو کرده اند آنجا که فاطمه(س) می گوید؛ “علی(ع) در دفاع از رسالت و طول زمان بعثت، شخص نخست بود و در هر معرکه ای حتی جنگ! پیامبر او را برای کارهای سخت همیشه آماده و سختکوش و جدی می دید و گسیل می داشت”. آنگاه دختر پیامبر با اشاره به کسانی حاضر در مسجد که مدعی همترازی با علی بودند و جایگاه پیشوایی ایشان را غاصبانه تصاحب کرده بودند فرمود؛ “و شما بی خیال و بی تفاوت بودید و به خوشگذرانی هایتان مشغول و هرهر کنان…!

در تاکید بر این مقایسه های گذرا، در آیات قرآن نیز شواهدی می توان یافت. برای نمونه در سوره تحریم، آیات ابتدای سوره، خداوند دو تن از زنان پیامبر را توبیخ می نماید که چرا راز به امانت سپرده ی پیامبر را برای کسانی فاش کردید و به آنان یاداور می شود که باید توبه کنید تا خداوند شما را ببخشد.
در حالی که در قران کریم، در شان فاطمه اطهر یک سوره کامل (هل اتی) بر قلب پیامبر نازل شد که پیامبر پس از نزول آن شادمان و خرسند، به خانه فاطمه درآمد و فاطمه و فرزندانش را با چهره ی رنگ پریده دید که سه روز پیاپی روزه داشته اند و به گزارش صادقانه قرآن، نان سفره تهی خود را به مسکین و یتیم و اسیر بخشیده بودند…

http://mixlr.com/menbar/

___________________

پخش زنده منبر حجت الاسلام انصاری در فاطمیه میبد از ساعت ۱۹:۰۰ تا ۱۹:۴۵

پخش زنده منبر یزد، منزل دکتر وحیدی
ساعت ۲۰:۱۵ تا ۲۱

________________

‍ ✅ سخنرانی جناب حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاری

? موضوع؛ پژوهشی در دعای ندبه
[دنباله بحث؛]

ساعت ۸:۱۰
? زمان: جمعه ۶ اسفند ماه ۱۳۹۵

? پس از نیایش عاشقانه ندبه

? مکان: یزد؛ خیابان دهم فروردین، گذر دروازه قصابها، حسینیه و مجتمع کوی تل

http://www.h-ansari.net

_______________

? در حاشیه منبرها
مطالب رسیده از شما سروران

@menbar_ansari

ن. کارگر نوشته اند:
سخنرانی شب پنجم (۴ اسفند) استاد بزرگوار، جناب شیخ حسین انصاری، در مهمانسرای فاطمیه بیده
گفتیم که تقرب به حضرت زهرا س همان قرب معنوی و روحی است، که با آراستگی به صفات و فضایل ارزشمند آن بزرگوار، صورت می گیرد. در یک تقسیم می توان فعالیت و مشارکت در حوزه های متعدد خانوادگی، شخصی و اجتماعی را در نظر گرفت که پیشتر در این باره نمونه هایی ذکر شد، و از سویی دیگر می توان آن را به فعالیت در حوزه مسایل فرهنگی، اعتقادی و سیاسی اجتماعی، تقسیم کرد. که در این بخش نیز فعالیت های چشمگیر از ویژگی های برجسته و آشکار آن حضرت ع، است.
حضرت زهرا س، در کنار تمام مسئولیت های شخصی و غیر شخصی که داشتند، به انجام فعالیت های مهم دیگری نیز می پرداختند، که شیعه و سنی آن را گزارش کرده اند.
فعالیت در جهت یاری رسانی به طبقات محروم و دستگیری از اقشار ضعیف جامعه، بخش عمده ای از زندگی ایشان را تشکیل می دهد. نزول سوره “هل اتی” در جهت همین فعالیت ها بود که مواظبت داشتند تا فقیر و یتیم و اسیری گرسنه نماند. تمام زندگی حضرت حاکی و گواه، به چنین فعالیت هایی است.
پیامبر ص هرگاه از سفر باز می گشت به دیدار اولین کسی که می شتافت، فاطمه س بود. هنگام بازگشت یکی از سفر ها طبق روال خود وارد منزل فاطمه س گشت، اما بر خلاف دفعه های قبل که، پیامبر ص زیاد نزد فاطمه س می نشست، این بار به سرعت از منزل ایشان بیرون رفتند. فاطمه(س) متوجه گشت که بخاطر گردن بند و دست بندی از جواهر است که به همراه داشته است. بلافاصله آنها را به کسی از اهل خانه سپرد و فرمود؛ نزد پدرم ببر، و بگو؛ هر جا صلاح می دانید به خرج برسانید. در این هنگام بود که پیامبر ص فرمود: “فداها ابوها” پدر به فدایش!
وجود حضرت فاطمه(س) همیشه آمیخته به این خیر و خوبی ها بود.
ایشان همچنین در عرصه مبارزه با طاغوت، امر به معروف و نشر آگاهی هم فعالیت داشتند. ( خطبه معروف حضرت در مسجد مدینه علیه حاکمیت، شاهدی بر این مدعاست)
دامنه فعالیت حضرت زهرا گسترده است و ایشان به تمام معنی کلمه، در همه جوانب زندگی فعال هستند.
حضرت در شب زفاف، کاری را انجام می دهد که اگر شیعه و سنی آن را تایید نکرده بودند، امکان داشت مورد تردید واقع گردد. پیراهن نویی را که در شب زفاف پوشیده بود، زن سائلی به مبارکباد شب عروسی از ایشان جامه ای درخواست می کند و فاطمه(س) پیراهن نو را به سائل می بخشد، و خود با همان لباس کهنه ای که بر تن می داشت به خانه علی می رود.
اکنون در جامعه شیعه، چند درصد از زن هایی که از صمیم قلب، دوستدار و ارادتمند فاطمه(س) هستند، و ایشان را پیشوا و مقتدای خود می دانند، در کارهای خیر پیشگام و پیشتازند؟ اگر چه که جامعه ی ما از این ارزش ها خالی نیست. روزهای گذشته همزمان بود با درگذشت خانم بهادرزاده که از سال ۱۳۵۱ تا حدود ۱۳۹۰ ریاست هیئت مدیره آسایشگاه کهریزک تهران را بر عهده داشت و از بنیادگذاران آن مرکز نیکوکاری بود. در سالهای گذشته درگذشت بانوی پسندیده خانم محبی را داشتیم که برای نشر فرهنگ تشیع خانه ی بررگ خود را در حومه لندن فروخت و هزینه های تدوین مجلدات دائره المعارف تشیع را تا پایان عهده دار شد و آن را سرپرستی کرد. اینها در بستر فرهنگ فاطمی قابل تفسیر و تبیین است.
نمونه ای از فعالیت های فرهنگی فاطمه(س) آن است که، در مواجهه با فرهنگ جاهی زن ستیز، وقتی عمر بن خطاب در مدینه علیه جامعه ی زنان شعری بدین معنا سرود که؛ زنان از شیطان آفریده شدند و همه باید از شر شیطان به خدا پناه ببریم. بلافاصله در همان زمان که بسیاری این مطلب را شنیدند و پسندیدند و یا نپذیرفتند اما جوابی ندادند یا فقط روی ترش کردند، ایشان در برابر عمر اقدام کرد و شعری را رسانه کرد که؛ زن ها از جنس گلهای خوشبوی معطر آفریده شده اند و هر انسان عاقلی آرزومند بوییدن این گلهای خوشبوست.
آری! زهرا(س) اگر در تمام عرصه ها فعال نبود، زهرا نبود. زهرا به معنای درخشنده است.
این ها نمونه ای از نمایش های توانایی، قدرت، فهم و درک حضرت(س) است که وجود و تاریخ ایشان را درخشنده کرده است.
آنگاه عمق فاجعه را ببینید که حاکمیت آن روزگار، با همه این توانایی ها و فعالیت ها رو در روی حضرتش می ایستد و می گوید شما از پدرت (پیامبر) ارث نمی بری!!!

___________________

???پخش زنده منبر حجت الاسلام انصاری :

?مسجد ابوالمعالی از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۱۹:۰۰

?منزل آقای ملکا،بلوار جمهوری از ساعت ۱۹:۱۵ تا ۲۰:۰۰

?منزل دکتر وحیدی از ساعت ۲۰:۱۵ تا ۲۱:۰۰

???
http://mixlr.com/menbar/

_____________

‍ السلام علیک ایتها الصدیقه الشهیده

‍ ‍ ‍ ? سخنرانی حجت الاسلام انصاری

▪️ یزد، چهار راه بعثت، خ سید گلسرخ، گذر ابوالمعالی، مسجد ابوالمعالی
از جمعه ۶ اسفند تا پنج شنبه ۱۲ اسفند ماه ۹۵

ساعت: ۱۸:۳۰ تا ۱۹

? موضوع

راهی که فاطمه(س) برای گسترش و یاری اسلام پیمود
____________

‍ السلام علیک ایتها الصدیقه الشهیده

‍ ‍ ‍ ? سخنرانی حجت الاسلام انصاری

▪️ یزد، بلوار جمهوری، کوچه قبا، کوچه پشت مسجد قبا، منزل آقای ملک (دستارا)
از جمعه ۶ اسفند تا پنج شنبه ۱۲ اسفند ماه ۹۵

ساعت: ۱۹:۱۵ تا ۲۰

? موضوع

هدایت طلبیدن از مشکات فاطمه(س)
(دنباله مباحث در مهمانسرای فاطمیه میبد)
____________________

???پخش زنده منبر حجت الاسلام انصاری :

?مسجد ابوالمعالی از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۱۹:۰۰

?منزل آقای ملکا،بلوار جمهوری از ساعت ۱۹:۱۵ تا ۲۰:۰۰

? برای شنیدن صدا در ساعات یاد شده، لینک زیر یا نصویر پایین صفحه را کلیک کنید.

???
http://mixlr.com/menbar/

_________________
‍ السلام علیک ایتها الصدیقه الشهیده

‍ ‍ ‍ ? سخنرانی حجت الاسلام انصاری

▪️ یزد، خیابان مهدی، کوچه فردوسی، کوچه کربلایی اکرمی، منزل جناب آقای صادق کربلایی اکرمی
از دو شنبه ۹ اسفند تا پنج شنبه ۱۲ اسفند ماه ۹۵

ساعت: ۲۰:۳۰٫ تا ۲۱:۱۵

? موضوع

پژوهشی فرامتنی در باره خطابه فاطمه(س) در مسجد پیامبر(ص)
(در پیوند با دو مسئله حقوقی، فقهی ارث و دادرسی)

____________________

منبرها، کلاس و نشست ها- حسین انصاری:
???پخش زنده منبر حجت الاسلام انصاری :

?مسجد ابوالمعالی از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۱۹:۰۰

?منزل آقای ملکا،بلوار جمهوری از ساعت ۱۹:۱۵ تا ۲۰:۰۰
? منزل آقای کربلایی اکرمی از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۱۵

? برای شنیدن صدا در ساعات یاد شده، از طریق لینک زیر یا تصویر پایین صفحه را کلیک کنید.

???
http://mixlr.com/menbar/

________________

‍ السلام علیک ایتها الصدیقه الشهیده

‍ ‍ ‍ ? سخنرانی حجت الاسلام حسین انصاری
روزهای ۱۱ و ۱۲ اسفند ماه(چهارشنبه و پنج شنبه)
از ساعت ۱۶:۴۵ تا ۱۷:۳۰٫
در دبستان انتظار بقیه الله (عج) برگزار می شود.

ادرس: صفاییه خ منتظر فرج جنب بانک سپه
? موضوع
محور های اصلی در روش های تربیتی فاطمه (س)

برگزار کننده سرکار خانم آزادی

______________

‍ السلام علیک ایتها الصدیقه الشهیده

‍ ‍ ‍ ? سخنرانی حجت الاسلام حسین انصاری
صبح دوازدهم
روز شهادت
ساعت ۸ تا ۸:۴۵
یزد، چهارراه معلم، ابتدای بلوار ۲۲بهمن، دفتر مرکزی بیمه کوثر

? موضوع: اولویت های دردها برای فاطمه س

_________________

‍ السلام علیک ایتها الصدیقه الشهیده

‍ ‍ ‍ ? سخنرانی حجت الاسلام حسین انصاری
صبح دوازدهم
روز شهادت
ساعت ۱۰ تا ۱۰:۴۵
یزد، امامشهر، بلوار شیخ کلینی، انتهای کوچه ۱۷، مسجد و حسینیه امام سجاد (ع)

? موضوع: شناخت حجج الهی با دو رویکرد انسانی و قدسی

_______________

‍ السلام علیک ایتها الصدیقه الشهیده

‍ ‍ ‍ ? سخنرانی حجت الاسلام حسین انصاری
صبح دوازدهم
روز شهادت
ساعت ۱۱:۲۰ تا ۱۲
میبد، بلوار بیده، مسجد فاطمیه س

? موضوع: بحر در کوزه، گزارشی فشرده از رویارویی فاطمه س با کژیها

_________

? یادآوری

صدای همه سخنرانی های اعلام شده در کانال منبرها از ساعت های یاد شده در اطلاعیه ها به صورت زنده پخش میشود.

???

? برای شنیدن صدا در ساعات یاد شده، از طریق لینک زیر یا تصویر پایین صفحه را کلیک کنید.

???
http://mixlr.com/menbar/

جلسه فاطمیه بیده با تاخیر ۳۰ دقیقه ای برگزار خواهد شد و کمتر از یک ربع خواهد بود.

__________

? سخنرانی

◀️ شب ها
ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۱۵

از یکشنبه ۱۵ اسفند تا پنج شنبه ۱۹ اسفند ۹۵
به مدت ۵ شب

موضوع:

فاطمیه ها، تاریخ ، سنت و نقد
(موضوع سال گذشته در همین مجلس: ارزش، اهمیت و شیوه هایی در بزرگداشت فاطمیه)
مناسبت؛ چندمین سالگرد سرکار خانم خادمی

? یزد، خ کاشانی، خ حافظ، منزل مهندس اعلایی

______________________

منبرها، کلاس و نشست ها- حسین انصاری:
? مؤمنان هشیارانند و هشیارترین ها مؤمن ترین ها هستند. بینش و آگاهی به شعار وابسته نیست بلکه در گام اول به شعور ، جستجو و کنکاش بسته است و نیازمند.
با دقت بجویید تا بیابید و دقیق و بسیار بخوانید تا درست بفهمید و هرگز از دنبال کردن مجهولات و پیگیری پاسخ های درست سست نشوید تا به استحکام ایمان/ باور برسید.

_________________

? بیست و ششمین جلسه پژوهش های دینی ۱

دوشنبه ۱۶ اسفند ماه ۹۵

ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸

دستور جلسه؛
? ۱٫ آفات پژوهش، (آفت هشتم)
۲٫ بررسی مقاله های تازه
۳٫ گزیده خوانی

مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد، اتاق پژوهش

?از راهی بروید که رهروان کمتری دارد! و اگر نیاز شد در بازگشت از راهی برگردید که نرفته اید!

? آگاهی: جلسه عمومی نیست.

__________

? سخنرانی

◀️ شب ها
ساعت ۱۸:۳۰ تا ۱۹:۱۵
پس از اقامه نماز مغرب و عشاء

از دوشنبه ۱۶ اسفند تا پنج شنبه ۱۹ اسفند ۹۵
به مدت ۴ شب

موضوع:
راه هایی برای بهبود زندگی در پرتو کلام اهل بیت(ع)

? میبد، بلوار قاضی میرحسین، خ شهید جعفری نژاد، خ سرامیک ۷، منزل جناب عباس آقایی (عباس ابراهیم)

___________

سلام بر بانوی بزرگ
لحظاتی به یاد او که مانند یک غروب تلخ، فرصتی کوتاه اما پر رمز و راز بود…

__________

? سخنرانی

◀️ ساعت ۱۸:۴۵ تا ۱۹:۳۰

مناسبت چهلم درگذشت شادروان حاج حسین سیدچی از مخلصان و خادمان عاشورای ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه ۲۰ اسفند ۹۵
موضوع:
در جستجوی فاطمه (س)؛ مظلومیت فراموش شده

? یزد، صفاییه، خ منتظر فرج، میدان مادر، حسینیه مسجد امام حسین(ع)

__________

? سخنرانی

◀️ ساعت ۱۹:۴۵ تا ۲۰:۳۰

مناسبت سالگرد شادروان محمد رضا دانشیان

جمعه ۲۰ اسفند ۹۵
موضوع:
در جستجوی فاطمه (س)؛ منزلت گمشده

? یزد، بلوار جمهوری، مسجد قبا

____________________

منبرها، کلاس و نشست ها- حسین انصاری:
? یادآوری

صدای همه سخنرانی های اعلام شده در کانال منبرها از ساعت های یاد شده در اطلاعیه ها به صورت زنده پخش میشود.

???

? برای شنیدن صدا در ساعات یاد شده، می توانید از طریق لینک زیر وارد شوید و یا تصویر پایین صفحه را کلیک کنید.

???
http://mixlr.com/menbar/

اصلاحیه؛
منبر حسینیه مسجد امام حسین ع با یک ربع تاخیر آغاز خواهد شد.

______________________

? سخنرانی

◀️ ساعت ۲۰ تا ۲۰:۳۰

مناسبت اولین سالگرد درگذشت شادروان خادم الحسین دهقان بنادکی

از دوشنبه ۲۳ تا پنج شنبه ۲۶ اسفند ۹۵
(چهار شب)
موضوع:
پدیده شیطان در قرآن و معارف اهل بیت ع

? یزد، بلوار نواب صفوی، خ بهار آزادی، منزل آقای دهقان

___________

? سخنرانی

◀️ ساعت ۱۸:۴۵ تا ۱۹:۳۰

به مناسبت چهلم درگذشت شادروان هادی علی مندگاری

سه شنبه ۲۴ اسفند ۹۵
موضوع:
فرصت ها و بهره ها از منظر دین

? یزد، بلوار جمهوری، مسجد قبا

__________

? یادآوری

صدای همه سخنرانی های اعلام شده در کانال منبرها از ساعت های یاد شده در اطلاعیه ها به صورت زنده پخش میشود.

???

? برای شنیدن صدا در ساعات یاد شده، می توانید از طریق لینک زیر وارد شوید و یا تصویر پایین صفحه را کلیک کنید.

???
http://mixlr.com/menbar/

___________

? سخنرانی

◀️ ساعت ۱۸:۴۵ تا ۱۹:۳۰

مناسبت دولین سالگرد حاج مهدی زارع پور اشکذری و یادکرد همسر مرحومه ایشان

چهار شنبه ۲۵ و پنج شنبه ۲۶ اسفند ۹۵
موضوع:
فرصت ها و بهره ها از منظر دین (دنباله بحث)

? یزد، بلوار جمهوری، مسجد قبا

________________

? در حاشیه منبرها
مطالب رسیده از شما سروران

@menbar_ansari

یک شنونده از شهرهای استان یزد:

سلام
شبتون به خیر. خداقوت. الحمدلله توفیقى نصیبم شد و توانستم منبر پدیده شیطان در قرآن و معارف اهل بیت (علیهم السلام) را گوش دهم. بسیار جذاب و مفید و لذت بخش بود. و افسوس که نتوانستم سخنرانى هاى سه شب قبلش را بشنوم.

_______________

IMG_20170317_182829

تنهایی یعنی بی تو بودن…

صلی الله علیک اینما کنت…

__________

? سخنرانی

◀️ ساعت ۲۰ تا ۲۰:۴۰

مناسبت درگذشت آموزگار پیشکسوت شادروان حاج محمود عابدی

جمعه ۲۷
و شنبه ۲۸ اسفند ۹۵
موضوع:
کمال آدمی در همنفسی با یاد پیشوایان معصوم(ع)

? فیروزآباد اشکذر، مسجد جامع فیروزآباد

_____________

?????
“نظریه جدیده لتکوین العالم”

فی البدء
کانت فاطمه
و بعدها تکونت عناصر الاشیاء
النار و التراب
و المیاه و الهواء

و کانت اللغات و الاسماء
و الصیف و الربیع
و الصباح و المساء

و بعد عینی فاطمه
اکتشف العالم سر الورده الاسوداء

و بعدها الف قرن
جاءت النساء…

“نظریه ای جدید در پیدایش جهان”

در آغاز
فاطمه بود
سپس عناصر پدید آمدند
آتش و خاک
آب و باد

و آن گاه زبان ها و اسم ها
تابستان و بهار
سپیده و شبانگاه

پس از چشمان فاطمه بود که
جهان
راز رز سیاه را دریافت

و هزار قرن بعد از او
زنان دیگر آمدند…

#نزار_قبانی
?????

? میلاد حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) مبارک باد ?

به کانال اطلاع رسانی منبرها بپیوندید:

https://telegram.me/menbar_ansari

 

یک نظر بگذارید