همراهی که به خانواده آسیب می زند!

نگارش در تاریخ ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ارسال شده در بخش گاه نوشت ها | هیچ نظری

 

پی و بنیان فرهنگی جامعه از محیط خانوادگی آغاز میشود و نقش آن در خانواده های گسترده و هسته ای روشن است. با آمدن فناوری های جدید و دیجیتال، خواه ناخواه، فضای پیوندها در میان اعضای خانواده های هسته ای به شدت کاهش پیدا کرده و می کند و گاهی هم دچار خلل می تواند شد. مشکلی که درجه ضعیف تری از ان نیز دچار خانواده های گسترده میشود.
از آنجا که بیشتر خانواده های امروز دنیا به ویژه جهان غربی را بنا بر شناسه ها باید خانواده هسته ای نامید یعنی خانواده هایی که بیش از والدین و یک نسل از فرزندان را پوشش نمی دهد؛ بنابر این  پزوهش هایی که بر چنین خانواده هایی متمرکز شده باشد اهمیت بیشتری خواهد داشت. برای موضوع پیشگفته شواهدی وجود دارد که انها را در امارها و نمایه تحقیقات علمی تازه باید جستجو کرد.
در پیوند با همین مسئله، امروز بی بی سی، گزارش پزوهشی را منتشر کرده که به نگرش والدین به همین مسئله و نگرانی فرزندان در این باره و در نتیجه، گسست پیوند میان پدر و مادر و فرزندان حانواده در پی استفاده ی نامناسب از تلفن، موبایل، و اینترنت صورت می گیرد. شاید توجه والدین و حتی فرزندان به این نتایج به سادگی راههای بهتری برای بهبود زندگی خانواده را پیش پای انان بگدارد و از آسیب های اجتماعی و روحی در نتیجه استفاده های نابجا و افراطی از سیستم های ارتباطی نو، اندکی بکاهد.
گزارش را با هم بخوانیم.

?استفاده بیش از حد والدین از موبایل ‘به خانواده لطمه می‌زند’
?مشغول بودن بیش از حد پدر و مادرها با تلفن‌های همراهشان مخل زندگی خانوادگی است. این نتیجه یک نظرسنجی از دانش‌آموزان دوره متوسطه در بریتانیا است.
?بیش از یک سوم دوهزار دانش آموزی که در این تحقیق شرکت کردند گفته‌اند که مجبور شده‌اند از والدینشان بخواهند استفاده از ابزارهای دیجیتالشان را متوقف کنند.
?۱۴ درصد از این افراد گفته‌اند که پدر و مادرشان موقع غذا خوردن هم با تلفنشان مشغول بوده‌اند. از آن طرف نتیجه نظرسنجی از سه هزار نفر از والدین می‌گوید که ۹۵ درصدشان چنین کاری را کتمان کرده‌اند.
?این تحقیق را دو موسسه به نامهای دیجیتال اورنس یو کی و هدمسترز اند هدمیسترسز کانفرنس انجام داده اند.
?در میان دانش آموزانی که از پدر و مادرهایشان خواسته‌اند تلفن را کنار بگذارند، ۴۶ درصد می‌گویند والدینشان به آنها بی‌توجهی کرده‌اند. ۴۴ درصد هم احساس کرده‌اند که به آنها بی‌محلی شده و ناراحتند.
?با همه این احوال، فقط ۱۰ درصد از پدر و مادرها معتقدند که استفاده از تلفن همراه ممکن است دغدغه فرزندشان باشد با اینکه نیمی از والدین (۴۳ درصدشان) معتقدند وقت زیادی را در اینترنت می‌گذرانند.

bbcpersian@

یک نظر بگذارید