برای دوستی که حج میرود

نگارش در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ | ارسال شده در بخش گاه نوشت ها | هیچ نظری

متن زیر، نامه ای است در پاسخ به یکی از دوستان معنوی که عازم سفر حج بیت الله الحرام بوده و به رسم پسندیده ی مسلمانی، خبر از سفر خود داده و حلالی طلبیده است. با آرزوی عافیت برای ایشان و همه ی حجگزاران قبله و قبه ی عشق و قرآن، پاسخم را با خوانندگان خوب و صمیمی و دوستان ایمانی و مهربان، در میان می گذارم، به امید آن که دلی را سودمند افتد. انه ولی التوفیق

kaaba-400x270

سلام علیکم و صبحکم الله بالخیر

درد کمری که عارض شده بود مانع سفر هفته ی گذشته ی من به وطن شد و توفیق دیدار و خداحافظی نصیب نگشت. امیدوارم که در سایه ی لطف خدای بزرگ و مهربان باشید و به الطاف و عنایات امام عصر حجت ابن الحسن علیه السلام نعمت هایتان بیشتر گردد و از فیض ارتباط با ولی خدا و واسطه ی فیض الهی بهره مند شوید.
در روایات اسرار اهل بیت علیهم السلام آمده است که تمام الحج لقاء الامام ع، یعنی کمال و تمام حج به آن است که به دیدار ولی خدا و امام زمانت نائل شوی. از خداوند اتمام حج و حج کامل برای شما دوست معنوی و یار اهل بیتی ام آرزومندم.
به ذکر و یاد امام زمان (عج) مواظبت کنید و در اعمال خود آن بزرگوار را شریک کنید، بلکه همه ی ثواب ها را به ایشان هدیه کنید.

این دستور شریف و سر بزرگ را در ارتباط با اولیای خدا (علیهم السلام) چند روز پیشتر نیز در کانال منبرها گذاشتم که دوباره برای یادآوری آن را ذکر می کنم.
《ثقه المحدثین میرزا حسین طبرسی نوری در نجم الثاقب (باب هفتم، ذیل حکایت بیستم) می نویسد:

در خبر دیگر که در آن ذکر این نماز هدیه شده، فرمودند: کسی که ثواب نماز خود را، چه فریضه چه نافله، قرار دهد برای رسول خدا و امیرالمؤمنین و اوصیای بعد از او- صلوات الله علیهم۔ خداوند مضاعف می کند ثواب نماز او را اضعاف مضاعف(یعنی چندین برابر) تا نفسی قطع شود۔ و به او می گویند پیش از آن که روحش از بدنش مفارقت کند: ای فلانی! دلت خوش باد و چشمت روشن به آنچه مهیا کرده آن را خدای تعالی برای تو و گوارا باد برایت آنچه را که رسیدی به آن.》

◇ از نمازهای نافله و مستحبات ادعیه در آن مکان شریف و سرزمین مبارک وحی غفلت نشود و به آنها زیاد اهتمام کنید.
◇ مفاتیح کامل و کتب ادعیه ی لازم را در گوشی و تبلت با خود همراه داشته باشید.
◇ در روزهای اندکی که در آنجا هستید بیش از ابراز “احساسات مذهبی” خود به “اعمال مذهبی” بپردازید که برای ولی خدا(ع) مطلوبتر و در تربیت نفس شما موثر تر است.
◇ حواستان به کمی فرصت و تنگی وقت باشد و از پرداختن به اوضاع و احوال دیگرانی که محروم از فیض تشیع و یاد امام زمان (عج) مانده اند بپرهیزید و مراقب اوقات خود باشید.
◇ در دعاهای قنوت، امام زمان (عج) را زیاد یاد کنید و در هر نماز و مناسکی اول و آخر آن را با سلام و توجه قلبی به آن کریم مهربان، نورانی کنید.
◇ از خدمت به دیگران و خوش زبانی با آنان تا جایی که می شود دریغ نکنید و کسی را حقیر نشمارید و در اعمال کسی به نظر تحقیر ننگرید.
◇ سعی کنید که حال شما بیش از قال شما باشد و توجه و شکسته دلی و شرمندگی “باطنی” شما بیشتر از انکسار و سرافکندگی “ظاهری” باشد.
◇ با خود به ابیاتی مترنم باشید و به زبان مادری خودتان با خدای بزرگ و امام مهربان سخن بگویید. زمزمه ها و نجواهای سحر را از دست ندهید که فضای آن خانه هنوز به نجوای خالصانه ی امام علی (ع) و زین العابدین (ع) آمیخته است و میشود با گوش جان صدای آن خوبان را شنید.
◇ دل را به خدا بسپارید و خود را هیچ کاره بدانید و بگویید پس از برخی نمازها “اللهم اهدنی من عندک…”

صورت کامل دعا این است:
اَللّـهُمَّ اهْدِنی مِنْ عِنْدِکَ وَاَفِضْ عَلَیَّ مِنْ فَضْلِکَ وَانْشُرْ عَلَیَّ مِنْ رَحْمَتِکَ وَاَنْزِلْ عَلَیَّ مِنْ بَرَکاتِک،َ سُبْحانَکَ لا اِلـهَ اِلاّ اَنْتَ، اغْفِرْ لی ذُنُوبی کُلَّها جَمیعاً فَاِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ کُلَّها جَمیعاً اِلاّ اَنْتَ، اَللّـهُمَّ اِنّی أسْأَلُکَ مِنْ کُلِّ خَیْر اَحاطَ بِهِ عِلْمُکَ، وَاَعُوذُ بِکَ مِنْ کُلِّ شَرٍّ اَحاطَ بِهِ عِلْمُکَ، اَللّـهُمَّ اِنّی أسْأَلُکَ عافِیَتَکَ فی اُمُوری کُلِّها، وأعوذُ بک من خزی الدنیا وعذابِ الآخرهِ، وأعوُذُ بِوَجْهِکَ الْکَریمِ وَعِزَّتِکَ الَّتی لا تُرامُ وَقُدْرَتِکَ الَّتی لا یَمْتَنِعُ مِنْها شَیْءٌ مِنْ شَرِّ الدُّنْیا وَالآخِرَهِ وَمِنْ شَرِّ الأوْجاعِ کُلِّها ومن شرِّ کلِّ دابه أنت آخذٌ بناصیتها إنّ ربّی على صراط مستقیم وَلا حَوْلَ وَلا قُوَّهَ إلاّ بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظیمِ تَوَّکَلْتُ عَلَى الْحَیِّ الَّذی لا یَمُوتُ وَالْحَمْدُ للهِِ الَّذی لَمْ یَتَّخِذْ وَلَداً وَلَمْ یَکُنْ لَهُ شَریکٌ فِی الْمُلْکِ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ وَلِیٌّ مِنَ الذُّلِّ وَکَبِّرْهُ تَکْبیراً.

◇ در اعمال خانه، دعای موافات برابر حجر الاسود که در مناسک آمده است را با توجه قلبی تمام بخوانید.

ما دور افتادگان از آن وادی رحمت را نیز اگر خدا سببی فراهم کرد به دعایی یاد کنید که در اوقات دعا، چون لطف خدا دستگیری کند دعاگویتان هستیم.
یا حق

۸ مرداد ۱۳۹۶٫ یزد

یک نظر بگذارید