منبرهای شهریور ماه ۱۳۹۶

نگارش در تاریخ ۱۱ مهر ۱۳۹۶ | ارسال شده در بخش منبرها | هیچ نظری

 منبرهای شهریور ماه ۱۳۹۶

___________________
◀️ سخنرانی

? موضوع: دفاعی از فریضه ی حج
چهار شنبه اول شهریور ماه ۹۶

? ساعت ۲۱ تا ۲۱:۴۵
? به مناسبت چهلمین شب درگذشت شادروان حاج عبدالحسین مسعودی ، پدر شهید مرتضی مسعودی همت آبادی
◀️ رستاق یزد، همت آباد، مسجد و حسینیه جامع

___________

◀️ سخنرانی

? موضوع: دفاعی از فریضه ی حج و تحلیلی بر نماز دهه اول ذیحجه
از چهار شنبه اول تا جمعه سوم شهریور ماه ۹۶

? ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۲:۱۵
? مجلس بزرگداشت اهل بیت علیهم السلام
◀️ رستاق یزد، شمسی منزل جناب حاج آقا حسین کمال الدینی

______________

✅ سخنرانی استاد انصاری
? موضوع: پژوهشی در دعای ندبه(دنباله مباحث)

? جمعه ۳ شهریور ۹۶ ساعت ۸ تا ۸:۳۰
?یزد؛ خیابان دهم فروردین، کوچه دروازه قصاب ها، مجتمع فرهنگی کوی تل،
به یاد شادروان مهندس انجذاب

________________

السلام علی ربیع الانام و خضره الایام…
سلام بر باران و بهاران زمین…

___________

? در حاشیه؛ مطالب رسیده از شما سروران

@menbar_ansari

شنوندگان گرانقدر پخش زنده منبر امروز صبح جمعه در مجتمع فرهنگی کوی تل شهر یزد در باره بحث دنباله دار “پژوهشی در دعای ندبه” یادداشتی دلگرم کننده در مسیر گسترش معارف اهل بیت (ع) نوشته اند:
با سلام و خسته نباشید خدمت استاد گرامی
صبح جمعه خود در اصفهان را با شنیدن بیانات نافع و جذاب شما در باب هدایت آغاز کردیم و بیشتر از همه از شنیدن صدای گرم شما از شهر یزد بسی خوشحال گشتیم.

خداوند به شما و خانواده تان طول عمر و سلامتی دهد و از برکات این مجالس، نور به قبر دایی بزرگوارتان حجت الاسلام سید محمد مهدیون ببارد.
سعیده و وحیده کارگر – اصفهان
h-ansari.net

___________

◀️ سخنرانی

? موضوع: دعوت و دفاع از فریضه حج (در قران و سنت)
صبح جمعه ۳ شهریور ۹۶

? ساعت ۱۱:۳۰ تا ۱۲:۴۵
⏺ به دلیل تداخل برنامه ها احتمالا ۲۰ دقیقه تاخیر در شروع منبر خواهیم داشت.
? مجلس بزرگداشت درگذشت خادم الحسین(ع) حاجی محمد کارگر
◀️ میبد، خیابان بیده، مسجد فاطمیه (س)

___________

◀️ سخنرانی

? موضوع: علل و آثار معنویت
از شنبه ۴ تا پنج شنبه ۹ شهریور ۹۶

? ساعت ۲۰:۱۵ تا ۲۱
? پس از اقامه نماز مغرب و عشاء
? مجلس سالانه بزرگداشت و ذکر معارف اهل بیت ع

◀️ میبد، میدان شهرداری، انتهای کوچه جنب شهرداری ، منزل حاج حسین امامی (آلومینیوم ساز)

___________

◀️ سخنرانی

? موضوع: امتیازات و ویژگی های معارف شیعه
از شنبه ۴ تا دوشنبه ۶ شهریور ۹۶

? ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۲:۱۵
? مجلس سالانه بزرگداشت و ذکر معارف اهل بیت ع

◀️ رستاق یزد، ابراهیم آباد، منزل حاج علی محمد حقیر

________________

? در حاشیه؛ مطالب رسیده از شما سروران

@menbar_ansari

شنونده ای گرانقدر پس از پخش زنده منبرهای امشب نوشته است:

در این لحظه ها و ساعت ها و روز های دلتنگی و گرفته ی زندگی، صدایت، نفس هایت، روضه هایت، از این دم و دستگاهِ تکنولوژی، جانم را زنده می کند.
و هزار باره شکر می گویم این صاحبِ برکت را که پدر و آرامِ جانی چون تو دارم.
به حقِ همانی که صاحبِ تمامِ جهان است و بر پادارنده عدلِ خدا میانِ این همه ظلم و جور، نفس های روضه ات همیشه بر جای باشد و خودت.

التماس دعا آقاجون؛ دخترت زهرا.
h-ansari.net

____________

??پیشکش؛

در این تنگ غروب در مسیر یزد به میبد در راهیم تا نمازی با دوستداران اهل بیت(ع) بگذاریم و کمتر از ساعتی زبان به سخنان نغز پیشوایان معصوم (ع) معطر کنیم و به ایاتی از کتاب خدا دل بسپاریم و اندیشه را اندکی روشنی بخشیم، ان شاء الله، چون به سنت همیشگی به خواندن اذکار وقت غروب مشغول بودم، بهتر دیدم که دوستان ایمانی را نیز به این سفره معنوی و رزق روحی دعوت کنم و اذکار وقتیه اصلی پیش از طلوع و غروب آفتاب را از مفاتیح شیخ قمی (ره) برایتان ارسال کنم بلکه یاداوری و تاکیدی باشد بر دوستان نیک و پاک.
@menbar_ansari
شیخ در مفاتیح می نویسد:
آگاه باش که براى هنگام طلوع آفتاب و غروب آن، دعاها و اذکار بسیارى از حضرت رسول صلّى الله علیه و آله و ائمه‏ طاهرین علیهم السّلام روایت شده، و نیز تشویق و ترغیب بى ‏شمار بر محافظت این دو زمان چه در آیات و چه در اخبار وارد شده. و ما در این‏ مختصر به ذکر چند دعاى معتبر اکتفا می‌کنیم:

? اوّل: مشایخ حدیث به سندهاى معتبر از امام صادق علیه السّلام روایت کرده‏اند که بر هر مسلمان واجب‏ و لازم است که این دعا را ده مرتبه پیش از طلوع آفتاب و ده مرتبه پیش از غروب آن بخواند:

لا إِلَهَ اِلّا اللهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ یُحْیِی وَ یُمِیتُ وَ یُمِیتُ وَ یُحْیِی وَ هُوَ حَیٌّ لا یَمُوتُ بِیَدِهِ الْخَیْرُ وَ هُوَ عَلَى کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ.

و در بعضى از روایات آمده: که اگر این دعا ترک شد لازم است قضا شود.

? دوم: در روایات معتبر همچنان از آن حضرت وارد شده: که پیش از طلوع و غروب آفتاب ده مرتبه بگو:

أَعُوذُ بِاللهِ السَّمِیعِ الْعَلِیمِ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّیَاطِینِ وَ أَعُوذُ بِاللهِ أَنْ یَحْضُرُونِ إِنَّ اللهَ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ.
h-ansari.net

________________

? در حاشیه؛ مطالب رسیده از شما سروران

@menbar_ansari

دو یادداشت از شنوندگان و خوانندگان گرامی در باره پخش زنده منبرهای اخیر و مطالب کانال منبرها:

اول:

با سلام و شب به خیر!
از پیشکش شما ممنونیم. خدا را شکر که چند سالی است توفیقی برایمان حاصل گشته که از این هدایای معنوی شما بهره ببریم.
بحث امشبتان در ذکر معارف اهل بیت، یاداوری بجایی بود، در این ازدحام روزمرگی گاهی فراموش می کنیم که چقدر راحت می شود در طول روز به یاد خدا بود. امید آنکه اندیشه ما نیز به ذکر خداوند و یاد اهل بیت روشن گردد.

دوم:
ممنونم بابت یاد آورى دعاهاى وقت طلوع و غروب. امروز لطف خدا شاملم شد و خوندمشون. بازهم ممنونم.

h-ansari.net

_______________________________

‍ ‍ ? به نظر می رسد این قاعده را نمی توان انکار کرد که؛ “بی عشق، کاری به سامان نمی رسد” و وادی پژوهش را نمی شود از این قاعده منها کرد و آن را خالی از شور و شیفتگی بر اوج قله های کمال کشانید. برای این عشق علمی در همه رشته های علوم مثال هایی روشن و شناخته شده هست که اهل مطالعه با نام و زندگی آنان بیگانه نیستند. در رشته های علاقه مندی ما نیز کسانی مانند شیخ آقابزرگ تهرانی، دهخدا، فروزانفر، شیخ امینی، شهید مطهری، و… نمونه هایی برجسته از عاشقان و شیفتگان علم و پژوهش مدرسی اند که دوران معاصر را با ما زیسته اند. خرمن آثار آنان گویای ارزش بی مانندی است که حاصل عشقبازی و پاکباختگی در این راه است که باید از شیوه زندگی آنان درس ها آموخت.

? دهمین جلسه پژوهش های دینی ۱

دوشنبه ۶ شهریور ۹۶
ساعت ۱۸:۳۰ تا ۱۹:۴۰

دستور جلسه؛
۱٫ بحث و بررسی پیرامون مقاله گروهی
۲٫ گزیده خوانی

مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد، اتاق پژوهش

?ذهن های بی سؤال، أدم های بی پرسش، و نوشته های بی تحرک، آفت هایی است که اندیشه را فلج می کند و بیخ و بن پژوهش را می خشکاند.

? آگاهی: این جلسه عمومی نیست.

___________________

? نشست های تفسیر موضوعی نهج‌البلاغه
? حسین انصاری

? موضوع:

اندیشه های اقتصادی در نهج البلاغه، با تاکید بر کتاب “الحیات” (جلسه سیزدهم)

? نیاز جامعه به محتوای نهج البلاغه بی پایان است ?
? زمان: سه شنبه ۷ شهریور ۹۶

ساعت ۱۷:۴۵ تا ۱۸:۴۵

همراه با پخش زنده صدا در ساعت یاد شده
لینک دریافت صدا:

http://mixlr.com/menbar/

? خیابان شهید رجایی، کوچه اهل السادات، انتهای کوچه، فرعی راست، پلاک ۳۰، خانه دکتر قاسمی

____________________
? دهمین جلسه پژوهشهای دینی۲

چهار شنبه ۸ شهریور ۹۶

? ساعت ۱۷:۴۵ تا ۱۸:۴۵

? خانه دکتر قاسمی، پلاک ۳۰٫

دستور جلسه؛
۱٫ بررسی وضعیت کنونی
۲٫ گزیده خوانی
۳٫ دنباله مباحث اخلاق نگارش
???
? یادآوری: جلسه عمومی نیست.

__________

◀️ سخنرانی

? موضوع:
نیمه اول: مروری بر دیدگاه های دینی اجتماعی امام باقر(ع)
از چهارشنبه ۸ تا جمعه ۱۷شهریور ۹۶

? ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۲:۱۵
? مجلس سالانه بزرگداشت و ذکر معارف اهل بیت ع

◀️ یزد، بلوار جمهوری، (روبروی بلوار استقلال) کوچه افشار، منزل جناب حاج آقای چهرآزاد

________________

? پیشکش
@menbar_ansari

دستور است که در آخر روز عرفه بخوانید:

یَا رَبِّ إِنَّ ذُنُوبِی لا تَضُرُّکَ وَ إِنَّ مَغْفِرَتَکَ لِی لا تَنْقُصُکَ فَأَعْطِنِی مَا لا یَنْقُصُکَ وَ اغْفِرْ لِی مَا لا یَضُرُّکَ

و نیز بخوانید:

اللهُمَّ لا تَحْرِمْنِی خَیْرَ مَا عِنْدَکَ لِشَرِّ مَا عِنْدِی فَإِنْ أَنْتَ لَمْ تَرْحَمْنِی بِتَعَبِی وَ نَصَبِی فَلا تَحْرِمْنِی أَجْرَ الْمُصَابِ عَلَى مُصِیبَتِهِ

عید سعید ارادت و بندگی و دعا مبارکتان باد.
ح. انصاری

_______________

? در حاشیه؛ مطالب رسیده از شما سروران

@menbar_ansari

یادداشت یکی از اعضای تازه پیوسته به نشست های اموزشی کارگاهی پژوهش، که برای گروه یاد شده فرستاده است و نشان روشنی از توانایی ها و فرصت هایی در نسل جوان دیندار و جویای راه، دارد که برای شکوفایی آنها باید تلاش کرد و امیدوار بود.
و علی الله فتوکلوا.
صبحی دیگر از راه رسید…
آماده شدم تا تکرار کنم٬ تکراری های هر روزم را….
اما نمیدانستم زنگ خوردن تلفن٬ زنگ تغییرم می شود…
برادرم بارها پیشنهاد حضور در کلاس های استاد گرانقدر “انصاری” را به من داده بود اما من با غفلت از ارزش کلاس ها به بهانه های مختلف از رفتن سر باز زدم…
اما آن روز وقتی برادرم پیشنهاد رفتن را داد عقل و احساسم بی درنگ پاسخ مثبت دادند….
بعد از پایان مکالمه هر بار که به ساعت نگاه می کردم گویی عقربه ها آنقدر به سرعت به نقطه شروع می رسیدند که انگار شوق آن ها بیشتر از من بود…
زمان به هدفش رسید٬ ساعت ۶شد با تاکسی به محل برگزاری رفتم…
ورودم به مجموعه با ورود استاد بزرگوار همزمان شد و خوش حال بودم که برای جلسه اول تأخیر نداشتم…
وارد کلاس شدم٬ اتاقی کوچیک بود٬ اما از صحبت های برادرم همان جا احساس کردم که کار بزرگ٬ اراده و پشتکار می خواهد نه امکانات آنچنانی…
در اتاق میزی قرار داده بودند که دور تا دور آن صندلی هایی چیده شده بود٬ و آدم هایی دور آن به بحث مشغول بودند…
چیزی که مرا متحیر کرد برخورد صمیمانه آن عزیزان بود٬ آنقدر دوستانه برخورد کردند که ترس ابتدائی خود را فراموش کرده و هیچگاه احساس غریبی نکردم….
دفتر و خودکار خود را آماده کردم اما همچنان ترسی دیگر داشتم و گمان می کردم بحث آن ها آنقدر تخصصی است که برای اولین حضورم قابل فهم نباشد…
استاد وارد کلاس شدند٬ و برایم قابل هضم نبود آن همه اشتیاق عزیزان برای شنیدن سخنان استاد…
استاد آنقدر شیوا و شیرین سخن می گفتند که مرا یاد آن جمله معروف انداختند ” چون سخن از دل برآید بر دل نشیند” استاد مباحث متکلف را آنقدر برایمان باز کردند که گویی بارها آنها را شنیده ام و ملکه ذهنم شده است و جز در مواردی ما بقی مباحث را به خوبی درک کردم…
اولین بار بود که در کلاسی حتی یکبار هم به ساعت نگاه نکردم و زمانی که استاد ختم جلسه را اعلام کردند دوست داشتم زودتر دوشنبه ای دیگر از راه برسد…
نمیدانم چرا ولی گاهی احساس می کنم کوچک ترین اتفاقات زندگیم چشمک های خداوند با علامت ٬چراغ سبز و قرمز برای ادامه مسیر زندگیم به حساب می آیند. و آن تلفن برایم سبز ترین چراغ بود.
خدایا شکرت….
#نفیسهـحیدری
#بهترینـروزـزندگی
#کلاسـپژوهش
h-ansari.net

______________________________

‍ ‍ ? برای رسیدن به یک پژوهش خوب، افزون بر ۱)انتخاب موضوع، ۲)تشخیص اهمیت وضرورت پرداختن به آن، ۳)داشتن نگاه انتقادی و شیوه تحلیلی در بررسی ها؛ باید به متن پژوهش و مسائل پیرامونی آن مانند شخصیت نویسنده یا نویسندگان متن، مذهب و گرایش های آنان، و حاشیه ها نگاه ستیزه گرانه نداشت. بلکه باید بیش از اینها تلاش کرد و تا آنجا که ممکن است از رویکرد آرام و متین بهره برد. آنچه در این میانه، نقش آفرینی می کند تهی شدن از روح ستیزه گری با موضوع و مسائل پیوند خورده با آن است اگر چه به دلیل عقاید و اندیشه های پذیرفته ای که پژوهشگر به انها اعتقاد و باور دارد یا آنها را می پسندد، در پاره ای از موضوعات پژوهشی هرگز نمی توان رویکرد همدلانه داشت و باور های استوار خود را نادیده گرفت؛ اما به هر رو باید و می توان آرامش و استواری را در بررسی، تحلیل و نتیجه گیری، همواره در نظر داشت تا خشم و غضب یا حتی داوری های به حق، مانع از حصول یک پژوهش خوب نگردد.
? دهمین جلسه پژوهش های دینی یک

دوشنبه ۱۳ شهریور ۹۶
ساعت ۱۷:۴۵ تا ۱۹

دستور جلسه؛
۱٫ بحث و بررسی پیرامون مقاله گروهی
۲٫ گزیده خوانی

مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد، اتاق پژوهش

?کلید اصلی برای خالی شدن از روحیه ستیزه گری برای فراهم آوردن یک پژوهش پسندیده و بررسی خوب، فهمیدن متن و متعلقاتش در بخش های مثبت ان پیش از پرداختن به بخش های منفی و معیوب است. حال آنکه بسیاری وقتها به عکس این عمل می شود.

? آگاهی: این جلسه عمومی نیست.

___________

◀️ سخنرانی

? موضوع:
نقش تاسیسی ائمه (ع) در تحقق اهداف قران و سنت در جامعه
از یکشنبه ۱۲ تا پنج شنبه ۱۶ شهریور ۹۶

? ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱
? مجلس سالانه ذکر معارف اهل بیت ع به یابود شادروان حاج علی اکبر کربلائیان

◀️ یزد، بلوار امامزاده جعفر، نرسیده به چهار راه بعثت، کوچه شهید شریعت نژاد، کوچه کربلائیان،

✳️ یادآوری

جلسه “تفسیر موضوعی نهج البلاغه” امروز سه شنبه ۱۴ شهریور ۹۶ برگزار نمی شود.

➰➰➰➰➰➰➰➰➰➰

? یازدهمین جلسه پژوهشهای دینی۲

چهار شنبه ۱۵ شهریور ۹۶

? ساعت ۱۸:۱۵ تا ۱۹:۳۰

? خانه دکتر قاسمی، پلاک ۳۰٫

دستور جلسه؛
۱٫ گزارش وضعیت
۲٫ گزیده خوانی
۳٫ دنباله مباحث اخلاق نگارش
???
? یادآوری: جلسه عمومی نیست.

_______________

شمار شنوندگان پخش زنده
در یکی از منبرها

گروه پژوهش ۲
خانه دکتر قاسمی
هنگام پذیرایی، روز ولادت امام هادی (ع)

یاداوری?

موضوع نیمه دوم مجلس جناب آقای چهرآزاد:

بررسی برخی حاشیه های “غدیر” در سالهای کنونی
با تکیه بر سیره امام هادی علیه السلام

___________

◀️ سخنرانی

? موضوع:
ضرورت پرداختن به دانش های مفید و ضروری خارج از رشته ی تخصص و کاری

پنج شنبه ۱۶ شهریور ۹۶

? ساعت ۲۱ تا ۲۱:۳۰
? سالگرد فرهنگی مرد و اهل خیر، شادروان دکتر شاهی

◀️ یزد، بلوار شهید پاکنژاد، مسجد زاویه

◀️ سخنرانی

? موضوع:
آسایش مسعود
صبح جمعه ۱۷ شهریور ۹۶
? ساعت ۱۰ تا ۱۱
? درگذشت دوست گرامی شادروان حاج مسعود (منصور) حقیر
◀️ رستاق یزد، ابراهیم آباد، مسجد امام صادق ع

_________________________

? در حاشیه؛ مطالب رسیده از شما سروران

@menbar_ansari

یادداشت لطف آمیز یکی از شنوندگان گرامی پخش زنده که پس از استماع یکی از منبر ها نوشته و ارسال کرده اند.
سلام حاج آقا.

خدا قوت. الحق و الانصاف منبر امشبتان موجب مباهات این کمترین شد. سخنان شما سبب شد، به محب امیرالمؤمنین، یعسوب الدین، مولى الموحدین و امام المتقین و شیعه بودن افتخار کنم و به اینکه از متمسکین به ولایت امیرالمؤمنین و اولاد معصومینشان علیهم السلام هستم، شکرگزار باشم. امیدوارم به یارى خدا و توسل به معصومین و عنایت حضرت فاطمه الزهرا علیهم السلام بتوانم از شیعیان واقعى و مورد پسند و رضایت خدا باشم. ان شاءالله توحید و آموزه هاى علوى و حسینى ناجى ما در دنیا و آخرت باشد. تأییدات فاتح خیبر همراهتان و یدالله نگاهبانتان.

h-ansari.net

____________________

سخنرانی حجت الاسلام انصاری
صبح عید، ساعت ۱۱:۴۵
موضوع؛ ارزش و اهمیت مناسک غدیر

__________

شیخ قمی:
آگاه باش در این روز شریف [عید غدیر] براى هریک از امور زیر فضیلت بسیارى است:

? پوشیدن جامه‏هاى نیکو
? زینت‏ کردن
? استعمال بوى خوش
? شادى کردن، و شاد نمودن شیعیان امیر المؤمنین علیه السّلام
? گذشت از تقصیرات شیعیان
? برآوردن‏ حاجات آنان
? صله ارحام
? توسعه دادن بر اهل و عیال
? اطعام اهل ایمان
? افطار دادن به روزه‏ داران
? مصافحه با مومنان
?‏ رفتن به زیارت آنان، تبسّم نمودن بر چهره ایشان
? فرستادن هدایا براى اهل ایمان
? بجا آوردن شکر و سپاس بخاطر نعمت‏ بزرگ ولایت
? بسیار صلوات فرستادن
? انجام عبادات و طاعات بسیار
? ووو….

@menbar_ansari

_________________

برخی اعمال این روز؛

? غسل کند.

? چون مؤمنى را ملاقات‏ کند این تهنیت را گوید:

الْحَمْدُ للهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلایَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلامُ

? این دعا را بخواند:

الْحَمْدُ للهِ الَّذِی أَکْرَمَنَا بِهَذَا الْیَوْمِ وَ جَعَلَنَا مِنَ الْمُوفِینَ بِعَهْدِهِ إِلَیْنَا وَ مِیثَاقِهِ الَّذِی وَاثَقَنَا بِهِ مِنْ وِلایَهِ وُلاهِ أَمْرِهِ وَ الْقُوَّامِ بِقِسْطِهِ وَ لَمْ یَجْعَلْنَا مِنَ الْجَاحِدِینَ وَ الْمُکَذِّبِینَ بِیَوْمِ الدِّینِ.

? دو رکعت نماز را نزدیک به هنگام اذان ظهر بجا آورد، که حضرت رسول صلى الله علیه و آله امیر المؤمنین علیه السّلام را در آن ساعت‏ براى مردم به امامت و خلافت نصب فرمود. در این نماز در رکعت اول پس از سوره «حمد» سوره «قدر»، و در رکعت دوم‏ سوره «توحید» را بخواند.

? دعاى ندبه را بخواند.

? زیارت امین الله بخواند.

@menbar_ansari

_______________

? در حاشیه؛ مطالب رسیده از شما سروران
@menbar_ansari

یادداشت ارسالی یکی از حاضران در مجلس امروز:

با سلام و ظهر به خیر خدمت شما استاد گرامی
عیدتان مبارک و از اینکه زحمت کشیدید همراه با خانواده گرامیتان قدم بر دیدگان ما گذاشتید و عید ما را زیباتر و پر محتوا تر نمودید ممنونیم بحثتان در باب مناسک غدیر بسیار مناسب با این روز عزیز و کاربردی بود خدا را شکر گذارم که توفیق داشتم گوش دل به سخنان شما بسپارم.
اجرتان با مولا علی (ع). الهی که همیشه سالم و دل زنده باشید.

➰➰➰➰➰➰➰➰➰➰➰
دیگری نوشته است؛

سخنرانی مثل همیشه عالى بود.
همچنین چقدر زیبا یادآورى و گوشزد کردید اعمال این روز مبارک و عزیز را.
h-ansari.net

____________

◀️ سخنرانی

? موضوع:
شناخت امام علی(ع) اثباتگر غدیر است

از جمعه ۱۷ تا پنج شنبه ۲۳ شهریور ۹۶

? ساعت ۱۹:۵۰ تا ۲۰:۴۰
پس از اقامه نماز مغرب و عشاء
? مجلس سالانه ذکر معارف اهل بیت (ع) منزل حاج عباس آقایی(عباس غلام، سفالساز)

◀️ میبد، بلوار رشید الدین، میدان مهدیه، کوچه مهدیه، پس از مسجد رضوی

__________________________

‍ ‍ ‍ ? همچنان که در متون پژوهشی، تغییر “زاویه نگاه” اهمیت دارد، مسئله “توسعه نگاه” پژوهشی نیز دارای اهمیت بالایی است. توسعه و تغییر نگاه، یکسان نبوده بلکه دو امر متفاوت از یک دیگرند. برای مثال، عکاسان و فیلمبرداران حرفه ای همچنان که به زاویه نگاه دوربین خود اهمیت می دهند، توسعه نگاه از دریچه دوربین نیز برای آنها نقش افرین و سودمند است. در پزوهش ها نیز همیشه نمی توان و نباید “در باره” ی متن یا موضوع اصلی، جستجو و کاوش کرد، بلکه لزوما باید به مسائل “پیرامونی” و “حاشیه ای” نیز متوجه بود و از حواشی موضوع و ملزومات آن غفلت نکرد. این که در آموزش پژوهش های سنتی می گفته اند “علیکم بالمتون لا بالحواشی” اگر اصل و قاعده هم باشد استثناء پذیر است و هرگز صد در صدی نخواهد بود. چه بسیارند حاشیه هایی که از متن موضوع پر اهمیت تر و پر جاذبه ترند و نقش روشن تری در پیشبرد پژوهش های علمی داشته و دارند. برای نمونه؛ موضوع های محرم، عاشورا، کربلا، و حسین (ع) متن و اصل است، اما پیشینه شناسی، تاریخچه، آثار و پیامدها، سبک ها، ستیزه ها و ستایش ها، و… پیرامون حماسه حسینی، همه حاشیه هایی بر متن واقعه است و ای بسا مهم تر از خود متن.
? یازدهمین جلسه پژوهش های دینی یک

دوشنبه ۲۰ شهریور ۹۶
ساعت ۱۷:۴۵ تا ۱۹:۱۵

دستور جلسه؛
۱٫ بحث و بررسی پیرامون مقاله گروهی
۲٫ گزیده خوانی

مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد، اتاق پژوهش

?برای توسعه نگاه در پژوهش ها کافی است کمی از دریا به ساحل، و از رودها به آبرفت ها و از درختان به سایه سارها و… نظر کنید تا افزایش حاشیه ها بر متن را به چشم ببینید

? آگاهی: این جلسه عمومی نیست.

___________

◀️ سخنرانی

? موضوع:
پاسخ های کوتاه به سه پرسش ابهام انگیز در حوزه مرگ اندیشی؛ ۱)بسیارگویی اسلامگرایان در باره ی مرگ ۲)ناسازگاری و بی تناسبی پاداش ها با اعمال ۳)وقت گیری مناسک مربوط به مردگان
سه شنبه ۲۱ شهریور ۹۶

? ساعت ۹:۳۰ تا ۱۰ صبح
? مناسبت درگذشت مرحوم ضیاء امیری (برگزار کننده انجمن صنفی ایران خودرو)

◀️ یزد، بلوار جمهوری، مسجد قبا

___________________

? نشست های تفسیر موضوعی نهج‌البلاغه
? حسین انصاری

? موضوع:

اندیشه های اقتصادی در نهج البلاغه، با تاکید بر کتاب “الحیات” (جلسه چهاردهم)

? نیاز جامعه به محتوای نهج البلاغه بی پایان است ?
? زمان: سه شنبه ۲۱ شهریور ۹۶

ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۸:۳۰

همراه با پخش زنده صدا در ساعت یاد شده
لینک دریافت صدا:

http://mixlr.com/menbar/

? خیابان شهید رجایی، کوچه اهل السادات، انتهای کوچه، فرعی راست، پلاک ۳۰، خانه دکتر قاسمی

________________________

? در حاشیه؛ مطالب رسیده از شما سروران

@menbar_ansari

یادداشت ارسالی یکی از شنوندگان خوب از پخش زنده سخنرانی صبح مسجد قبا که برای ایشان و همه ی همراهان در مسیر فراگیری و گسترش معارف قرآن و اهل بیت (ع) آرزوی توفیق روزافزون داریم.

خانم کارگر:
با عرض سلام خدمت استاد عزیز.
امروز توفیق داشتم که از بخش اعظم سخنان عالمانه شما در حوزه مرگ اندیشی، در جاده و مسیر میبد بهره ببرم. انشاء الله که در مورد پرسش دوم در جایی دیگر بیشتر شرح دهید که بسیار موضوع جالب و قابل تاملی است. خداوند به شما و خانواده محترمتان سلامتی ارزانی بدارد.

h-ansari.net

____________
? در حاشیه؛ مطالب رسیده از شما سروران

@menbar_ansari

یادداشت ارسالی یکی از شنوندگان خوب از پخش زنده سخنرانی صبح مسجد قبا که برای ایشان و همه ی همراهان در مسیر فراگیری و گسترش معارف قرآن و اهل بیت (ع) آرزوی توفیق روزافزون داریم.

خانم کارگر:
با عرض سلام خدمت استاد عزیز.
امروز توفیق داشتم که از بخش اعظم سخنان عالمانه شما در حوزه مرگ اندیشی، در جاده و مسیر میبد بهره ببرم. انشاء الله که در مورد پرسش دوم در جایی دیگر بیشتر شرح دهید که بسیار موضوع جالب و قابل تاملی است. خداوند به شما و خانواده محترمتان سلامتی ارزانی بدارد.

h-ansari.net

__________

◀️ سخنرانی

? موضوع:
توجه به ساحت امام عصر (عج)
عشق آری و باید، غفلت نه و نشاید

سه شنبه ۲۱ و چهار شنبه ۲۲ شهریور ۹۶

? ساعت ۲۱ تا ۲۱:۴۵
? ذکر معارف و بزرگداشت اهل بیت علیهم السلام

◀️ میبد، خیابان محمودآباد، کوچه حسینیه ابوالفضلی، منزل جناب آقای زارعی

______________

negargari

آن روز که آیه مباهله بیان شد
وز “انفسنا” ذکر علی هم به میان شد.
دیدند که با خویش، پیمبر چه کسی برد
قدر علی و فاطمه آن روز عیان شد.

روز مباهله در نگارگری ها(مینیاتور)
نسخه “الآثار الباقیه” در فرانسه

___________

کلیپ تصویری است از یک تله تئاتر عربی که در آن راوی تئاتر از بردن نام علی ع و ذکر کلمه انفسنا در قرائت آیه مباهله دوبار پرهیز می کند که امکان بارگذاری آن در سایت نیست.

با دیدن این کلیپ کاملا متوجه فرمایش حضرت رضا علیه السلام می شویم که آیه مباهله را بزرگ ترین فضیلت مولا در قرآن می داند
تحریف واژه أنفسنا از قرآن …

_________

◀️ سخنرانی

? موضوع:
آسایش مسعود (بخش دوم)
شنبه ۲۵ شهریور ۹۶

? ساعت ۲۰:۱۵ تا ۲۰:۴۵
? به مناسبت درگذشت دوست گرامی و جانباز شادروان حاج مسعود حقیر
◀️ یزد، بلوار ۲۲ بهمن، مسجد اعظم

‍ کانال؛ منبرها، کلاس و نشست ها، حسین انصاری
@menbar_ansari

________________

? ۲۶ شهریور ماه سالروز درگذشت حکیم جهانگیر خان قشقایی یکی از سرآمدان و بزرگان حوزه اصفهان است.

جهانگیرخان_قشقایی2

? از تولد تا تحول
جهانگیرخان قشقایی، به سال ۱۲۴۳ ق در سمیرم سفلی (دهاقان) چشم به جهان گشود. پدرش محمدخان، مردی از ایل قشقایی به شمار می‌رفت و مادرش دختر یکی از خوانین شهرستان دهاقان بوده است. او در اوایل عمر چندسالی در همان زادگاهش به تحصیل پرداخت و قدری که از عمرش گذشت، به حرکت با طایفه روی آورد و در ایل قشقایی بیش تر به نواختن تار و شاهنامه خوانی مشغول بود؛ ولی از آن جا که مستعد بود؛ پس از آن که مدتی از عمرش گذشت، خواستار تحصیل شد و چون تحصیل با حرکت و همراهی ایل هم ساز نبود، از آن‌ها جدا شده و یک باره در اصفهان توقف کرد و به تحصیل علم و دانش مشغول شد.

در یکی از تابستان‌ها که ایل قشقایی به ییلاق سمیرم سفلی رفته بود، جهانگیرخان نیز مانند سایر افراد ایل که برای خرید و فروش و رفع حوایج شخصی خود به اصفهان می‌رفتند، به اصفهان رفت و در ضمن می‌خواست تارش را هم که شکسته بود، تعمیر کند؛ ازاین رو از شخصی سراغ تارسازی را گرفت. آن مرد علاوه بر آن که او را راهنمایی کرد، به وی گفت: «ضمناً این را بدان، همانطور که تار انسان خراب می‌شود، خود انسان هم خراب می‌شود! برو علم و دانش بیاموز که بهترین کار است». این گفته آن شخص چنان تأثیری بر جهانگیرخان گذاشت که به یک باره از ایل خود جدا شده و در مدرسه صدر بازار اصفهان حجره‌ای برای خود برگزید و به تحصیل علم و دانش و سیر و سلوک پرداخت و به مقام و منزلتی رسید که بزرگان از نقاط مختلف برای بهره بردن از محضرش راهی اصفهان می‌شدند.

? جایگاه تدریس
پس از آن که حکیم قشقایی علوم مختلف را فراگرفت، بساط تعلیم و آموزش را در مدرسه صدر اصفهان گسترد و بزرگان از نقاط مختلفْ برای درک محضر او راهی اصفهان شدند. حکیم جهانگیرخان در زمینه حکمت و فلسفه، به ویژه فلسفه ملاصدرا صاحب نظر بود و در این زمینه، شاگردان بزرگی تربیت کرد. آن بزرگوار روزهای پنجشنبه و جمعه، ریاضی و هیئت تدریس می‌کرد؛ و گاهی نیز به تدریس نهج‌البلاغه می‌پرداخت و آن را با حکمت در می‌آمیخت.

تدریس فقه و اصول ایشان هم بسیار مورد توجه طلاب قرار می‌گرفت؛ و خلاصه اینکه حکیم قشقایی در کلیه سطوح درسی حوزه و در رشته‌های مختلف به تدریس و تعلیم پرداخت و شاگردان بزرگی تربیت کرد.

? شاگردان حکیم قشقایی
برای روشن شدن تفاوت ارزشی زندگی حکیم قشقایی قبل و بعد از چهل سالگی، بهتر است به اثرات علمی آن بزرگوار اشاره کنیم و آثار علمی ایشان، چیزی نیست جز شاگردانی که پروانه وار از شمع وجود آن حکیم فرزانه کسب فیض کرده و هر یک استادی فاضل شدند و همچون چراغ هدایتی برای جویندگان علم و دانش نورافشانی کردند. از جمله این بزرگان، می‌توان به مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی مرجع بزرگ شیعه، مرحوم محمدعلی حکیم الهی فریدنی، مرحوم آقاضیاءالدین اراکی، آیت‌الله العظمی محمد حسین قودجانی اشنی، حکیم و علامه بزرگ حاج آقا رحیم ارباب، حکیم میرزا محمدباقر امامی، حکیم محمد علی زاهد، آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی، آیت‌الله شیخ حسن علی اصفهانی، میرزا محمد علی شاه آبادی، آیت‌الله سید حسن مدرس، علامه بزرگوار میرزا محمد حسین نایینی، ملا شکراله رضوانی دهاقانی، حاج ملاحسین امین جعفری دهاقانی و ملاعلی اصغر وصال دهاقانی و صدها عالم و عارف دیگر اشاره کرد.
آیت الله حاج شیخ غلامرضا فقیه نیز از جمله مستفیدان از محضر حکیم قشقایی بر شمرده شده است و آقا نجفی قوچانی در سیاحت شرق اشاره ای کوتاه به ان دارد.

? الگویی استثنائی
همت بالای حکیم قشقایی قابل تدبر و تحسین است؛ زیرا این مرد الهی بعد از چهل سالگی که طبیعتاً نیروی جوانی اش از کف رفته بود، به کسب علم و دانش روی آورد. در حقیقت توان دست یافتن به مراحل عالی علمی، در زمانی امکان‌پذیر است که انسان در بهار عمر و دوران نشاط زندگی باشد، ولی این بزرگ مردْ با همت عالی اش؛ این راه را پیمود و به مراتب عالی علم و دانش و سیر و سلوک دست یافت.

? حکیم قشقایی در کلام بزرگان
مرتضی مطهری دربارهٔ شخصیت و جایگاه علمی و معنوی حکیم قشقایی چنین می‌نویسد: «مرحوم خان، علاوه بر مقام علمی و فلسفی، در متانت و وقار و انضباط اخلاقی و تقوا نمونه بوده است. تا آخر عمر در همان لباس عادی اول خود باقی بوده و فوق‌العاده مورد ارادت شاگردان و آشنایان بوده است.»

همچنین مرحوم شیخ عباس قمی مؤلف کتاب مفاتیح الجنان در احوالات این حکیم فرزانه چنین بیان می‌کند:

«حکیم قشقایی عالمی جلیل و فاضلی دانا بود که در علوم معقول و منقول و در عرفان به کمال رسیده بود. او در علم و عمل به جایی رسید که بزرگان از شهرهای دیگر به حوزه درسش می‌آمدند».

‍ بخش دوم
? اساتید حکیم قشقایی
بزرگترین استاد حکیم قشقایی، علامه محمد رصا قمشه ای بود که در زمینه حکمت و فلسفه سرآمد زمان خویش به شمار می آمد و مرحوم قشقایی از محضر او استفاده فراوانی برد تا این که خود نیز یکی از بزرگ‌ترین اساتید فلسفه در عصر خویش شد.
ایشان در زمینه فقه و اصول از محضر اساتیدی چون حاج ملاحسین علی تویسرکانی، حاج شیخ محمد باقر نجفی و میرزا محمد حسن نجفی استفاده‌ها برد و نیز علم طب را از طبیب معروف اصفهان، آخوند ملا عبدالجواد تونی آموخت. از این رو ایشان علوم مختلف را در خود گرد آورد و پس از آن، در مدرسه صدر اصفهان بساط تعلیم و ارشاد گسترد و شاگردان بزرگی از خود به یادگار گذاشت.

? ویژگی های شخصیتی
مرحوم قشقایی دانشمندی بود که علم را به زیور عرفان و اخلاق آراسته و وجودش، منبع کمالات و فضایل اخلاقی بود. در دین استوار و ثابت قدم بود و در امور زندگی و برنامه‌های روزانه اش، کمال نظم و ترتیب را به کار برد. حاج آقا رحیم ارباب که یکی از شاگردان برجسته حکیم جهانگیرخان بود، دربارهٔ احوالات ایشان می‌نویسد: «حکیم قشقایی جامع حکمت و عرفان و معقول و منقول بود. ایشان بسیار خوش‌اخلاق و نسبت به طلاب بسیار مهربان و در تربیت آن‌ها کوشا بود».
@menbar_ansari

? درگذشت
جهانگیرخان قشقایی، پس از ۸۵ سال عمر که در واقع ۴۵ سال آن رابه تحصیل و تدریس گذراند، در شب سیزدهم ماه مبارک رمضان سال ۱۳۲۸ ق در اصفهان درگذشت.

__________

◀️ سخنرانی

? موضوع:
ارزش توسلات، (با یادکرد عالم فرزانه و دائم التوسل، آیت الله حاج شیخ روح الله شاه آبادی طاب ثراه)
از یکشنبه ۲۶ تا چهار شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۶

? ساعت ۱۹:۵۰ تا ۲۰:۳۵
? مجلس سالانه معرف و ذکر اهل بیت علیهم السلام، بانی کربلایی مهدی طالبی
◀️ میبد، بلوار قاضی میرحسین ، میدان مهدیه، مهدیه میبد

_______________

‍ ‍ ‍ ? همچنان که باغ خوب، نیازمند باغبان خوب است؛ فراهم آمدن یک پژوهش خوب نیز نیازمند پژوهشگران خوبی است که افزون بر معیارهای علمی؛ به ملاک های اخلاقی پسندیده نیز آراسته باشند. آلودگی به غرض ها، طمع ها، عقده گشایی ها، خودپسندی ها، شهرت خواهی ها، جاه طلبی ها، تکروی ها، حسد ورزی ها، تخریب ها، و مانند اینها، سبب اصلی در ویرانی اخلاقی و بلکه علمی یک پژوهش خواهد گشت. برخی نادانسته دایره “اخلاق پزوهش” را در محدوده چند آلودگی شناخته شده، تعریف می کنند چون؛ ترک امانتداری در نقل، سرقت ادبی، سود طلبی. در حالی که خلقیات آلوده کننده ی دیگری را نیز باید از روح پژوهشگران سترد تا از خرمن پژوهش به مدد اخلاق و ادب، بتوان حاصلی بیغش و محصولی پاکیزه برداشت.
? دوازدهمین جلسه پژوهش های دینی یک

دوشنبه ۲۷ شهریور ۹۶
ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹

دستور جلسه؛
۱٫ تعیین تکالیف جدید
۲٫ بحث و بررسی پیرامون مقاله گروهی
۳٫ گزیده خوانی

مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد، اتاق پژوهش

?بار اصلی در بهبود اخلاق پژوهش را بهبود روابط و ظوابط و نیز اصلاح ساختار تشکیلاتی سازمان ها، مؤسسه ها، و مراکز پژوهشی بر عهده دارد و در گرو اصلاح سیستم ها و عملکرد های درون گروهی در بخش های پژوهشی است.

? آگاهی: این جلسه عمومی نیست.

___________

434325339_115248

نشست هفتگی گروه پژوهشهای دینی یک
مجموعه فرهنگی امام صادق (ع) میبد، ۹۶/۶/۲۷

____________

434231630_148166

 

434139955_194800

نشست هفتگی گروه پژوهشهای دینی یک
مجموعه فرهنگی امام صادق (ع) میبد، ۹۶/۶/۲۷

_________________

? نشست های تفسیر موضوعی نهج‌البلاغه
? حسین انصاری

? موضوع:

اندیشه های اقتصادی در نهج البلاغه، با تاکید بر کتاب “الحیات” (جلسه پانزدهم)

? نیاز جامعه به محتوای نهج البلاغه بی پایان است ?
? زمان: سه شنبه ۲۸ شهریور ۹۶

ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۸:۳۰

همراه با پخش زنده صدا در ساعت یاد شده
لینک دریافت صدا:

http://mixlr.com/menbar/

? خیابان شهید رجایی، کوچه اهل السادات، انتهای کوچه، فرعی راست، پلاک ۳۰، خانه دکتر قاسمی

________________

? فرازی از گفتار امروز

@menbar_ansari

? نهج البلاغه به مثابه روشنامه عدالت اسلامی
ما سخنان و تعالیم امام علىّ بن ابى طالب «ع» را، در فصلهاى گوناگون کتاب «الحیاه» آوردیم. البته خواننده می تواند مجموعه آنها را در «نهج البلاغه»، بخصوص در خطبه ‏ها، و نامه ‏هایى که امام «ع» براى کارگزاران خویش فرستاده است ملاحظه کند، نامه ‏هایى که در آنها براى کارگزاران حکومت اسلامى چارچوب مدیریّت می دهد، و اصول ساختن «جامعه قرآنى» را ترسیم مى کند، و روش سالم و مترقّى برخورد با مردم را می ‏آموزد.
آرى، «در روش على بن ابى طالب، براى عرب و غیر عرب- یعنى‏ انسانها همه بعنوان انسان- به یک اندازه خیر (رفاه و سعادت) وجود دارد، همچنین براى جامعه‏ اى که با وحدت عمل و هدف، انسانهایى در آن زندگى مى کنند داراى تفاهم و تعاون و اخلاص، چرا؟ چون «راستى»، تجزیه‏ پذیر نیست، همچنین برنامه (مبتنى بر راستى).
«پس آن کس که در اجتماع واحد، عربى را بر عجم- جز به سبب کارى سودمند- ترجیح نمی ‏نهد، خود همان کس است که شریفى را از مردم بر غیر شریف برتر نمی ‏شمارد؛ و همان کس است که چیزى به برادر خود نمی ‏دهد که آن را به بیگانه‏ اى نداده باشد؛ و همان کس است که مانع بهره‏ کشى عربى از عربى یا انسانى دیگر مى شود؛ و همان کس است که تلاش مى ‏کند تا مردمان را آزاد و برابر سازد؛ و همان کس است که به اندازه‏ اى که زمان و مکان به او اجازه مى‏ دهند، مى‏ کوشد تا فقر و نیازمندى را از همه مردم بزداید، تا خوشبخت و آسوده خاطر زندگى کنند؛ و همان کس است که از جنگ و کشتار و دشمنى بیزار است، و به امنیّت و صلح و برادرى در سایه عدالت اجتماعیى راستین فرا مى‏ خواند، و چنان مى‏ خواهد که مردمان نسبت به هم آکل (خورنده) و مأکول (خورده شده) نباشند؛ و همان کس است که از انسان چنان مى‏ خواهد که حتى با چارپایان به عدالت رفتار کند، تا از مورى دانه جوى گرفته نشود و به پرنده ‏اى ستمى نرود؛ و سرانجام، او همان کس است که زندگى، خود را تا دم مرگ وقف خدمت کردن به این اصول و ارزش ها مى ‏کند …».

@menbar_ansari

? یکى از شاعران مسیحى، « فؤاد جرداق لبنانى.» امام على «ع» و کتاب «نهج البلاغه» را این گونه توصیف مى‏ کند:
هو للظّالم رعد قاصف
و هو للمظلوم فینا معتصم‏
و هو للعدل حمى قد صانه
خلق فذّ، و سیف، و قلم‏
من لأوطان بها العسف طغى
و لأرض فوقها الفقر جثم‏
غیر «نهج» عادل فی حکمه
یرفع الحیف إذا الحیف حکم‏
ترجمه؛
-على، در برابر ستمگران تندرى است غرّنده، و براى ستمدیدگان پناهگاهى است استوار.
– على، حریم مقدّس عدالت است، که همواره انسانیّتى والا، و شمشیرى و قلمى آن حریم را پاس مى ‏دارند …
– سرزمینهایى را که ستم بر آنها غلبه یافته، و جاهایى را که کابوس فقر بر آنها چیره گشته است، چه کسى مى‏ تواند نجات دهد؟
– جز «نهج البلاغه» که برنامه حاکمیّتى عادل است، حاکمیّتى که بنیاد ستم را- در هر جا و هر گاه- از ریشه بر مى‏ آورد.

الحیاه / ترجمه احمد آرام، ج‏۵، ص:۲۵۱- ۲۵۳

h-ansari.net

___________

? در حاشیه؛ مطالب رسیده از شما سروران

@menbar_ansari

سلام استاد. خدا قوت. امروز توفیق یافتم و از کلاس تفسیر نهج البلاغه استفاده بردم. بسیار پربار و مفید بود. مى خواستم از شما درخواست کنم در صورت امکان آن کلیپى که براى دوستانتان در یزد از آن تازه مسلمان گذاشتید، براى ما هم بفرستید تا ما نیز بهره ببریم.

h-ansari.net

بازگویی یک استرالیایی خداناباور (آتئیست) از سرگذشت اسلام آوردن خود. با بیانی زیبا و گفتاری دلنشین. شرح مکرر روح های به پرواز امده و به خدا رسیده…

__________

◀️ سخنرانی

? موضوع:
از سه شنبه ۲۸ تا پنج شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶

? ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۲
? مجلس سالانه معارف و ذکر اهل بیت علیهم السلام، به یاد درگذشتگان
◀️ یزد، خ سید گلسرخ، کوچه شاه ابوالقاسم، منزل میرجلیلی ها

___________

1505838352926

تفسیر موضوعی نهج البلاغه
خانه دکتر قاسمی، ۹۶/۶/۲۸

_______________

? دوازدهمین جلسه پژوهشهای دینی۲

چهار شنبه ۲۹ شهریور ۹۶

? ساعت ۱۷:۱۵ تا ۱۸:۳۰

? خانه دکتر قاسمی، پلاک ۳۰٫

دستور جلسه؛
۱٫ گزارش بررسی وضعیت مقالات
۲٫ دنباله مباحث اخلاق نگارش
۳٫ گزیده خوانی
???

? یادآوری: جلسه عمومی نیست.

______________

? فرازی از درسگفتار امروز

@menbar_ansari

? انتقاد از خود

فرنگیها به کسی که بیمار یا دیوانهٔ نوشتن است و از دیدن نوشتهٔ خود لذت میں ہرد، گرافومانیاک(Graphomaniac) می گویند. هر نویسنده تا اندازه ای گرافومانیاک است. این، هم حسن است و هم عیب: بدین لحاظ که نویسنده در قضاوت درست در بارهٔ نوشته اش، توفیق نمی یابد.
پس عشق به نوشتن خوب است، اگر (و در «اگر» نتوان نشست) این عشق، نویسنده را در قضاوت درست در بارهٔ نوشته اش، نفریبد و حجاب دیده اش نشود. به گفتهٔ امیرالمؤمنین: من عشق شیئاً اعشی بصره، یعنی هر که عاشق چیزی شود، دیده اش را کور سازد.

@menbar_ansari

اکنون باید راه چاره را بیابیم که چگونه نویسندگان می توانند به ارزیابی واقع بینانه ای دربارهٔ کتاب هایشان بپردازند. آنچه تاکنون گفتیم، آیهٔ یأس خواندن بود. حال باید امید دهیم و در جستجوی راه چاره باشیم.
برای اینکه نویسنده بتواند به ارزیابی درست کتاب خویش بپردازد، نخستین شرطش این است که شجاعت «انتقاد از خود» را داشته باشد. گو اینکه غالباً در ادبیات سیاسی از انتقاد از خود (Autocriticism)، صحبت می شود، ولی این شیوه در همه جا کاربرد دارد. و هر چند بشر بتازگی به اهمیت انتقاد از خود پی برده، اما در احادیث پیشوایان اسلام از دیرباز به این موضوع اشاره شده است.
از امام حسین – ع – روایت کرده اند: من دلائل العالم انتقاده لحدیثه . ” یعنی از نشانه های دانشمند این است که به انتقاد از سخن خویش بپردازد. همچنین از امیرالمؤمنین علی (ع ) روایت کرده اند: العاقل من اتهم رایه، یعنی خردمند کسی است که رای خود را متهم کند [ در معرض نادرست بودن بداند.]
در اینحا مقصود ما از انتقاد از خود این است که هر نویسنده هنگام تحقیق و تالیف باید دو شخصیت داشته باشد: یکی نویسنده و دیگری منتقد.
به گفتهٔ لئون تولستوی: در هر نویسندهای همواره می باید دو شخصیت، با هم، وجود داشته باشد: یکی نویسنده و دیگری منتقد.”
و به گفتهٔ الکسی تولستوی: در وجود یک نویسنده باید، در آن واحد، یک «متفکر»، یک «هنرمند» و یک «ناقد»، با هم، مشغول کار باشند. وجود یکی از این مفروضات کافی نیست. متفکر، فعال و دلیر است. پاسخ چراها را می داند، هدف های نهایی را می بیند و نشانه ها را مشخص می کند.
هنرمند احساساتی است و عواطف لطیف دارد. از هر طرف محاط در این سؤال است که چگونه کار را باید انجام داد. به دنبال چراغ راهنما می رود، نیاز به فارغ شدن دارد، وگرنه پخش و پلا می شود و تجزیه میگردد. اگر از این تعبیر نرنجید، می گویم که هنرمند اندکی خل است. ناقد بایدد از متفکرهشیارتر و از هنرمند با استعدادتر باشد. ناقد، آفریننده نیست، بسیار سنگدل است.

اسفندیاری، اخلاق نگارش، ص۲۲۱ به بعد
h-ansari.net

_____________

⚫️ حضرت آیت الله العظمی راستی کاشانی دار فانی را وداع گفت

?به گزارش #جماران؛ حضرت آیت الله العظمی حسین راستی کاشانی عضو جامعهٔ مدرسین حوزهٔ علمیهٔ قم پس از تحمل مدتها بیماری درگذشت

?این فقیه عالیقدر در سالهای اولیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سمت هایی همچون نمایندگی امام در شورای عالی مدیریّت حوزه علمیه قم‌ و نمایندگی ایشان در سازمان مجاهدین انقلاب اسلامنی حضور داشت

? @jamarannews
https://goo.gl/HyZf8u

رحمه الله تعالی

روحش شاد. مدتهایی به درس ایشان در مسجد مدرسه فیضیه حاضر می شدم و بهره می بردم. از حواشی مطالب ایشان نیز استفاده هایی افزونتر داشتم. خداوند به ایشان و همه ی کسانی که از محضرشان کم یا زیاد آموخته ایم پاداش خیر عنایت فرماید. غفر الله له و حشره مع اولیائه المعصومین و جزاه الله عنا خیر الجزاء

یک نظر بگذارید