منبرهای اسفند ۱۳۹۶

نگارش در تاریخ ۱۳ فروردین ۱۳۹۷ | ارسال شده در بخش منبرها | هیچ نظری

 منبرهای اسفند ماه ۱۳۹۶

برابر با فاطمیه دوم ۱۴۳۸

السلام علیک ایتها الصدیقه الشهیده

‍ ‍ ‍ ? گفتار و گفتگو

▪️ یزد، صفاییه، ملاصدرا ۲۷، مقصودی (غیر عمومی)
دو شنبه ۳۰ بهمن ۹۶

ساعت: ۱۷ تا ۱۸

? موضوع
ارزش معنوی و چگونگی تاثیرگذاری رویکرد فضائلی به تاریخ زندگی فاطمه (س) در زیست مؤمنانه

____________________

‍ السلام علیک ایتها الصدیقه الشهیده

‍ ‍ ‍ ? سخنرانی

▪️ یزد، چهار راه معلم، مرکز بیمه کوثر (مدیریت حاج محمود انوری)
سه شنبه اول اسفند ۹۶

ساعت: ۸ تا ۸:۳۰ صبح

? موضوع

☀ظرفیت فاطمیه در بازسازی (احیاء) مذهب [بخش اول]

_____________

پهلو نشینی ما در یکی از شبهای فاطمیه دوم با حضرت آقای حاج سید علیرضا حیدری(حفطه الله)

پس از روضه شب دوم مجلس جناب دکتر رضا حیدری عزیز. امسال دعوت به منبر نداشتم ولی دعوت ارباب به حصور بود و دو سب توفیق استماع بردم. حجج اسلام مشایخی و شاه آبادی دعوت بودند و از هر دو بهره مند شدم. جناب شاه آبادی در عکس دیده میشود.

نوه نازنینم آقا محمد حسین هم در عکس زینت بخش است.

_______________

‍ السلام علیک ایتها الصدیقه الشهیده

‍ ‍ ‍ ? سخنرانی

▪️ میبد، خیابان بیده، مسجد فاطمیه (س)
سه شنبه اول اسفند ۹۶

ساعت: ۱۱ تا ۱۱:۴۵ صبح

? موضوع

☀ظرفیت فاطمیه در بازسازی (احیاء) مذهبی [بخش دوم]

_______________

‍ السلام علیک ایتها الصدیقه الشهیده

‍ ‍ ‍ ? سخنرانی

▪️ شاهدیه، خیابان شاهد، مهدیه شاهدیه
سه شنبه اول اسفند ۹۶

ساعت: ۱۲:۳۰ تا ۱۳:۱۵

? موضوع

☀ظرفیت فاطمیه در بازسازی (احیاء) مذهب [بخش سوم]

________________

السلام علیک ایتها الصدیقه الشهیده

‍ ‍ ‍ ? سخنرانی

▪️ یزد، بلوار جمهوری، کوچه ماهباف، جناب حیدری (غیر عمومی)
سه شنبه اول اسفند ۹۶

ساعت: ۱۳:۴۵ تا ۱۴:۱۵

? موضوع

☀ظرفیت فاطمیه در بازسازی (احیاء) مذهب [بخش پایانی؛ جمع بندی]

_______________

السلام علیک ایتها الصدیقه الشهیده

‍ ‍ ‍ ? سخنرانی

▪️ یزد، بلوار جمهوری، مسجد قبا،
دومین سالگرد درگذشت شادروان حاج ابوالقاسم جلیلی (پدر آقای دکتر جلیلی)
? از سه شنبه یکم تا ۳ اسفند ۹۶

ساعت: ۱۸:۴۵ تا ۱۹:۳۰

? موضوع
جریان تاریخی ستیزه گری با فاطمه (س)
در بررسی های تاریخی، ستیزه گری با فاطمه (س) در رفتار ناهنجار یکی دو نفر خلاصه و محدود نمی شود بلکه آنچه واقعیت ها نشانگر جریانی ستیزه گر است که ریشه در تاریخ زندگی پیامبر(ص) در مدینه دارد و خلق الساعه و اتفاقی نمی تواند باشد.
در اینجا برای شناخت این جریان دو راه میانبر در پیش گرفته می شود. یکی بررسی ابزارهای ستیزه گری و دوم بررسی زمینه های آن است.
بخش اول را آیاتی از قرآن آشکار کرده است. مانند آیه یریدون لیطفؤوا نور الله بافواههم و الله متم نوره و لو کره الکافرون/المشرکون، می خواهند که با دهان هایشان نور خدا را خاموش کنند در حالی که خداوند کامل کننده ی نور خویش است اگر کافران/مشرکان را ناخوش آید.
ابزار زبانی مورد سوء استفاده در جریان ستیزه گر باحق، به سه شیوه قابل تفکیک است.
اول؛ زبان خشونتگرا.
دوم؛ زبان تحریف و دگروار کردن حقایق.
سوم؛ زبان جعل و بر ساختن.
جریان ستیزه گر با فاطمه (س) از هر سه گونه استفاده ی بد از ابزار زبانی بهره برده است.

☀موضوع سال گذشته؛
بود و نبود فاطمه سلام الله علیها

_____________

 

لحظاتی با گفتار
جریان تاریخی ستیزه گری با فاطمه، چهارشنبه شب ۹۶/۱۲/۲

کانال منبرها…

دقایقی با گفتار
جریان تاریخی ستیزه گری با فاطمه، پنج شنبه شب ۹۶/۱۲/۳

در کانال منبرها….

لحظاتی با گفتار
بررسی های فرامتنی خطابه فاطمی (س)پنج شنبه شب ۹۶/۱۲/۳

در کانال منبرها، کلاس و نشست ها- حسین انصاری

https://t.me/menbar_ansari

___________

‍ ‍ ‍ ? هم چنان که در آگهانی هفته گذشته یادآوری شد، باید توجه داشت که پژوهش های غیر رسمی، نیز گاهی به آفاتی گرفتارند که نباید از آنها غافل گشت. مواردی که یاد میشود برخی از مهم ترین آسیب هایی است که آشکارا قابل مشاهده است. ۱) اینکه پژوهش های غیر رسمی در فضای واکنشی/انفعالی انجام بپدیرد. در بسیاری از مقاطع تاریخی، معمول آن بوده است که پژوهشگران -به دلیل آگاهیی که از پیش دارند و یا در جریان پژوهش های خود به آن دست می یابند- با وضعیت موجود در زمانه ی خویش ناسازگاری می کنند و آن را بر نمی تابند. در چنین وضعیتی به لحاظ روانی، زمینه هایی پیشامد می کند تا پژوهشگر به انجام واکنش های ناخواسته ای در قالب پژوهش واداشته شود. در این بخش، بیشتر، انتخاب موضوع پژوهش دچار آسیب می گردد. مثلا اگر پژوهش های رسمی در حوزه تاریخ معاصر به انقلاب اسلامی و ریشه های آن عطف توجه کامل دارد، پژوهش های غیر رسمی به پیش از انقلاب تمایل فراوان دارد. یا در تقابل با اسلام سیاسی به پژوهش مدل های دیگری از اسلام غیر سیاسی دلبستگی بیشتری از خود نشان می دهد. ۲) اینکه پژوهش های غیر رسمی، رنگ آرمان گرایانه یا ایده آلیستی به خود بگیرد که در نتیجه، اولی بازگشت افراطی به گذشته را مد نظر دارد و دومی به آینده ای در ناکجاآباد فرا می خواند که در هر صورت، پژوهش هایی ابتر و بی سرانجام پدید خواهد آمد. ۳) اینکه پژوهشگر غیر رسمی در انتخاب و گزینش منابع و مآخذ تحقیق، به پژوهش های رسمی بی توجه شود یا در مواجهه با آنها دچار موضعگیری پیشینی گردد که غیر علمی بودن و زیانباری آن پوشیده نیست. گزینش غیر علمی، خصلتی و متعصبانه از میان منابع پژوهش و مواد تحقیق، راه را برای نتایج غیر دقیق یا غلط و زیانبار باز می کند و اخلاق پژوهش را نابود می سازد.

? بیست و پنجمین جلسه پژوهش های دینی یک

یک شنبه ۶ اسفند ۹۶
ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱

دستور جلسه؛
۱٫ تلاوت زیارت مبارک آل یاسین بزرگ
۲٫ بررسی مقاله این هفته
۳٫ گزیده خوانی

مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد، اتاق پژوهش

? اصلاح روش های پژوهش به اصلاح منش و رفتار پژوهشگران می انجامد تا جایی که می تواند از آنان شخصیت هایی الگو و قابل احترام و شایسته تقدیر بسازد.

?آگاهی: جلسه عمومی نیست.

________________

‍? سخنرانی

▪️ یزد، مسجد رسولیان

مناسبت درگذشت شادروان بانو فرح انگیز مشتاق (بامشاد) مادر خانم آقایان جناب دکتر رسولیان و جناب داعی عالی

دو شنبه ۷ اسفند ۹۶

ساعت ۸:۱۵ تا ۸:۴۵

? موضوع

مؤخره ای بر مقدمه های پیشگفته در مباحث”مرگ اندیشی”
_____________

? نفسی با عشق

امامی، علیرضا:
سلام.
حاج آقا انصاری!
اینجا بیادتونیم در جوار امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل العباس.

انصاری، ح:
سلام و روز به خیر عزیز!
با یاد خدا و خاندان پیامبر (ص) باشید همیشه. تربت عشق، بوسیدنی است.

چه تحفه ای بود این یادکرد شما برای این روزهای من! پاداشتان فراوان و ایمانتان افزون باد.

____________

لحظاتی با گفتار
مؤخره ای بر مقدمه های پیشگفته در مباحث “مرگ اندیشی”
صبح دو شنبه ۹۶/۱۲/۷

https://t.me/menbar_ansari

_____________

?اصول مباحث جلسه پیشین (۲۲)
تفسیر موضوعی نهج البلاغه؛
?اندیشه های اقتصادی در نهج البلاغه

(مبحث کنونی: مدخلی بر اصول کلی اقتصاد اسلامی)

ژ-انفاق،راهی دیگر به نابودى تکاثر و فزونخواهى
براى مبارزه با تکاثر راه دیگرى نیز وجود دارد که اسلام با تأکید بسیار نیز بدان فرا خوانده است. و آن راه، بیم دادن به مردمان در خصوص ذخیره کردن مال بسیار براى پس از مرگ و باقى گذاشتن آن براى دیگران است. اسلام در این باره با روشهایى بیدارکننده و الزام انگیز سخن گفته است، از این جمله است فرموده امام علىّ بن ابى طالب «ع» به فرزندش امام حسن «ع»:

«یا بنیّ! لا تخلّفنّ وراءک شیئا من الدّنیا؛ فإنّک تخلّفه لأجد رجلین: إمّا رجل عمل فیه بطاعه اللَّه، فسعد بما شقیت به، و إمّا رجل عمل فیه بمعصیه اللَّه، فشقی بما جمعت له، فکنت عونا له على معصیته. و لیس أحد هذین حقیقا أن تؤثره على نفسک «نهج البلاغه»/ ۱۲۸۰؛ «عبده» ۳/ ۲۵۲»

پسر جانم! چیزى از (مال) دنیا بر جاى منه! زیرا آن را براى یکى از این دو خواهى نهاد: یا کسى که آن را در طاعت خدا به کار برد، پس با مالى که تو بدان بدبخت‏شده‏اى او نیکبخت شود، و یا کسى که با آن معصیت خدا کند، و با آنچه تو براى او فراهم کرده‏اى بدبخت گردد، و تو در آن معصیت به او کمک کرده باشى. هیچ یک از این دو درخور آن نباشند که بر خود مقدّمشان دارى (و چیزى بر آنان باز نهى)».

و در جاى دیگر مى‏فرماید:

«یا بنیّ! إنّما لک من دنیاک، ما أصلحت به مثواک «نهج البلاغه»/ ۹۳۵؛ «عبده» ۳/ ۶۱»

پسر جانم! بهره تو از دنیا همان است که خانه آخرتت را بدان آباد کرده باشى»؛ و

«فاسع فی کدحک و لا تکن خازنا لغیرک «نهج البلاغه»/ ۹۲۱؛ «عبده» ۳/ ۵۱»

با سختى و رنج بکوش، اما براى دیگرى مگذار [بلکه خود در راه خیر هزینه‏گذارى و انفاق کن‏]».

و از ابو ذر غفارى روایت شده است که چنین مى‏گفت: «من ترک بیضاء أو حمراء، کوی به یوم القیامه[۱] هر کس سیم و زرى از خود بر جاى نهد، در روز بازپسین با آن داغش کنند».

آنچه از این تعالیم هدفدار فهمیده مى‏شود، این است که غرض اصلى از کسب مال و گرد کردن آن، لازم است که دست یافتن به معاشى معادى باشد، تا رنجى که آدمى تحمّل مى‏کند براى خود او باقى بماند، و زندگى فانى و گذراى او وسیله‏اى براى تأمین زندگى جاودانى او شود. و این هدف نهایى مقیاسى است براى ارزشیابى مال و جریانهاى آن در نظر اسلام. شاید بگویید: پس مقصود از ارث و مقرّرات آن در قانونگذارى اسلامى چیست؟ در جواب مى‏گوییم: اسلام به گرد آوردن و ذخیره کردن مال براى اینکه مالک مال آن را به ارث بر جاى گذارد و در باره آن وصیّت کند، خوشامد نمى‏گوید، چه در قرآن کریم آمده است که:

«إِنْ تَرَکَ خَیْراً[۲] اگر چیزى بر جاى گذارد»، که در اینجا «ان» شرطیّه (اگر) به کار رفته که حاکى از احتمال است، همچنین واژه «خیرا» به صورت نکره آمده است که حکایت از «اندک» بودن دارد. و آشکار است که موضوع تقسیم ارث دلیلى نیست بر پسندیده بودن مالهاى فراوان طغیان‏آور و تعهّدزدا، بلکه نظر به اموالى دارد که صاحبان معیشت اقتصادى و میانه روانه به صورت طبیعى از خود بر جاى مى‏گذارند؛ …

و قابل توجّه است که قانون ارث در اسلام نیز مردمان را به تقسیم و پراکندن مال و جلوگیرى از تکاثر فرا مى‏خواند؛ زیرا که ناگزیر با تقسیم ارث زمینه براى رفع تکاثر و تراکم فراهم مى‏شود. در پرتو این روشنیها، بر ما پیوسته واجب است که میان مال مشروع معتدل بدست آمده از طریق رعایت مقرّرات و اصول شرع- از لحاظ مالک شدن و مصرف کردن و انفاق- و میان فراهم آوردن گنج و فزونخواهى طغیان آمیز، که با ترک مقیاسهاى اسلامى، و رعایت نکردن قوانین و مقرّرات فضیلت و انسانیّت و انصاف و عدالت، در اختیار ثروتمندان قرار مى‏گیرد، تمایز قائل شویم و هر یک را در حدّ خود بخوبى بشناسیم. پس آن قانون شرعى و عقلى، که موجب مقدّس بودن مالکیت است، باید از لحاظ کمّى و کیفى، با همه حدود اسلامیى که دارد مراعات شود، تا چنان نباشد که مالى که سبب پایدارى اسلام و مسلمانان است به چیزى بدل شود که سبب ویرانى اوضاع اسلام و مسلمانان را فراهم آورد.

الحیاه / ترجمه احمد آرام، ج‏۶، ص:۱۲۵-۱۲۷

مسئولیّت ثروتمندان در برابر سقوط فرهنگی مستمندان …

h-ansari.net
شرح مباحث را در سایت بالا ? یا فایل پیوست بخوانید?

http://telegra.ph/اندیشه-های-اقتصادی-در-نهج-البلاغه-۰۲-۲۷

________________

? نشست های تفسیر موضوعی نهج‌البلاغه

? حسین انصاری

? موضوع:

اندیشه های اقتصادی در نهج البلاغه، با تاکید بر کتاب “الحیات” (جلسه بیست و سوم)

? نیاز جامعه به محتوای نهج البلاغه بی پایان است ?
? زمان: سه شنبه ۸ اسفند ۹۶

ساعت: ۱۹:۳۰ تا ۲۰:۳۰

? خیابان شهید رجایی، کوچه اهل السادات، انتهای کوچه، فرعی راست، پلاک ۳۰، خانه دکتر قاسمی

 

 

________________________

‍ ‍ ‍ ? بیست و ششمین جلسه پژوهش های دینی یک

چهارشنبه ۹ اسفند ۹۶
ساعت ۱۷ تا ۱۸:۳۰

دستور جلسه؛
۱٫ ادامه بررسی مقاله این هفته

مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد، اتاق پژوهش

?

?آگاهی: جلسه عمومی نیست.

_________________

هفدهمین جلسه پژوهشهای دینی ۲

چهارشنبه ۹ اسفند ۹۶

? ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱

? خانه دکتر قاسمی، پلاک ۳۰٫

دستور جلسه؛
۱٫ پیگیری روندهای انجام گرفته
۲٫ تغییر و تعیین وظایف

???
? یادآوری؛ جلسه عمومی نیست.
علاقه مندان به کار پژوهش و نگارش در زمینه مباحث دینی از طریق برگه “ارتباط با ما” در سایت “نگاه تازه” مکاتبه کنند

_______________

? متی ترانا و نراک
کی میشود که بینم ات؟
یا پیش رو نشینم ات؟

? سخنرانی

? موضوع:پژوهشی در دعای ندبه
?جمعه ۱۱ اسفند ۹۶

?دعای ندبه: ساعت: ۷:۱۵ صبح
? سخنرانی:ساعت ۸ تا ۸:۴۰

♦️یزد خیابان دهم فروردین کوچه دروازه قصابها، مجتمع کوی تل
.
??چکیده بحث

موضوع جلسه ی گذشته “تاکید بر جایگاه فاطمه(س) در دعای ندبه” بود تا روشن شود که فاطمه (س) و بالتبع فاطمیه و گفتمان فاطمی نقش پر اهمیتی در نگرش شیعی در عصر غیبت دارد. از نقش پر جلوه ی حضرت صدیقه به دو گونه در این دعا یاد شده است. یکی بیان به اجمال است و دیگری بیان به تصریح. یادکرد آن حضرت به شکل اجمالی در دعا مکرر است زیرا شخصیت و مقام حضرت فاطمه (س) در همه مواردی که از اهل بیت (ع) در این دعای شریف یاد میشود جای دارد و بلکه محور اهل بیت (ع) است. از همان بند اول دعا که می فرماید اللهم لک الحمد علی ما جری به قضائک فی اولیائک، الذین استخلصتهم…. از آغاز و سرانجام اهل بیت و رنج های آنان یاد می کند و صفات برجسته اخلاقی و معنوی آنان را در زمین و آسمان بر می شمارد. سپس به مودت ذوی القربی در قرآن می پردازد؛ و قلت انما یرید الله لیذهب عنکم ارجس اهل البیت و یطهرم تطهیرا، ثم جعلت اجر محمد صلواتک علیه و آله، مودتهم فی کتابک…تا به دلیل آیه تطهیر ما را به تعیین اهل مودت راهنمایی کند. این ها مواردی است که مقام بانوی بزرگ اسلام در آنها ضمن یادکرد از اولیای الهی و اهل بیت پیامبر و مودت ذی القربی، به اجمال یادآوری میشود.
و اما در مورد بخش دوم که از آن حضرت آشکارا نام برده می شود و تصریح به اسم مبارک آن بانوست در دو جای از دعای ندبه است. نکته مهم و قابل توجه در این نام بردن ها آنست که وقتی به نام فاطمه(س) می رسد دیگر به اسامی دیگر معصومین(ع)، یازده پیشوایان حق و ایمان تصریح نمی شود و به شیوه ی ذکر فضائل و اوصاف ایشان و به صورت جمعی، همه فرزندان معصوم فاطمه (س) را میخواند و با آنان نجوا می کند.

شاهد اول بحث در این عبارت است که در حالت توجه و التفات به وجود نازنین امام عصر (عج) می فرماید؛ اللهم صل علی محمد و آل محمد و صل علی محمد جده و رسولک السید الاکبر و علی علی ابیه السید الاصغر و جدته الصدیقه الکبری، فاطمه بنت محمد و علی من اصطفیت من آبائه البرره….که تنها از سه تن نام برده می شود؛ پیامبر، علی و فاطمه. سپس از همه امامان چنین تعبیر می کند که درود بر همه پدران نیک امام عصر عجل الله فرجه.
شاهد دوم بحث در بخش های ابتدایی دعای ندبه آمده است. عبارت دعا در آنجا چنین است؛ این ابن النبی المصطفی و ابن علی المرتصی و ابن خدیجه الکبری و ابن فاطمه الزهراء؟… هم چنانکه دیده میشود در این بند نیز فقط از پیامبر و علی و خدیجه و فاطمه نام برده می شود. آنچنان که گویا نام فاطمه(س) پایان و نهایت همه خوبی ها در این بیان شیوای دعاست و هر آنچه که باید گفت به نام و یاد او تمام می شود و به کمال می رسد.
درشت نمایی نام مبارک بانوی بزرگ اسلام، به مثابه ی دمیدن روح اگاهی به جامعه شیعیان مکتبی است تا هشیارانه دریابند که آن نام مقدس و مرام نورانی هر جمعه باید یاد شود و به اندیشه ها راه یابد و راه زندگی و شهادتش زنده تر گردد و به همه مردم شناسانده شود. زیرا در این قبیله نور و هدایت، بلند آوازگی نام فاطمه(س) رمز سعادت و عدالت است و سپر ایمنی از تیرهای گمراهی. پس باید به خاطر داشت که گفتمان مهدویت و انتظار به فاطمه(س) و فاطمیه پیوندی استوار دارد.

IMG_20180130_120026

 

_____________________


‍ ‍ ‍ ? سخنرانی

▪️ یزد، خ کاشانی، ک حافظ، پلاک ۹۷

مناسبت سالگشت بانو فرخنده سادات خادمی(همسر جناب مهندس اعلایی)

یکشنبه ۱۳ تا پنج شنبه ۱۷ اسفند ۹۶

ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۱۵

? موضوع
کتابخوان فاطمی؛ گذر و نظری بر کتاب؛ حلقه وصل رسالت و امامت، (مجموعه سخنرانی های آیت الله وحید خراسانی)

— کتاب یاد شده برگرفته از بخشی از بیانات آیت الله وحید خراسانی است که طی ۲۰ سال میان سالهای ۶۹ تا ۸۹ در حلقه درسی شاگردان، ارائه شده است.
— زمینه و زمانه القای این مباحث از ویژگی خاصی برخوردار بوده است که در آن سالها سبب شد تا محیط حوزه قم و مشایخ بزرگ آن در برابر برخی نوشته ها و گفتگوها موضعگیری روشنتری در پیش بگیرند.

☀️موضوع سال ۹۵:
فاطمیه ها، تاریخ ، سنت و نقد
موضوع سال ۹۴:
ارزش، اهمیت و شیوه هایی در بزرگداشت فاطمیه

_________________

IMG_20180308_065722

《حلقه وصل رسالت و امامت》

کتابی در شناخت و بزرگداشت بانوی اسلام،فاطمه زهراء سلام الله علیها

برگرفته از بیانات حضرت آیت الله وحید خراسانی

⏺ ۴۴۸ صفحه
⏺ ناشر؛ مدرسه امام باقرالعلوم (ع)

دانلود کتاب

halgheVasl

__________________

‍ ‍ ‍ ? به وقت پژوهش باید مواظبت کرد تا آنجا که می شود به هیچ چیزی در متن و حواشی یک نوشته، بی توجهی نشود و مطالب بزرگ و تیترهای درشت، چشم و حس پژوهشگر را به حدی خیره نکند که از نقاط به ظاهر کوچک و کم حجم و پرت افتاده، غفلت بورزد. گاهی یک جمله به اندازه یک مقاله بار دارد و یک اشاره بر تصریحات فراوان برتری می یابد. شایسته است فهرستی از اینگونه موارد فراهم گرد تا پژوهندگان از آن موارد پیش اگاهی داشته باشند. برخی از انها عبارتند از تقدیم ها، مقدمه ها، حاشیه ها، نقطه چین ها، جمله های معترضه، پشت نویسی ها، پاورقی ها، پی نوشت ها، مسکوت گذاشتن مطلبی، پرگفتن یا پرنوشتن در باره چیزی، جلو یا عقب کشیدن غیر معمول یک بحث، برخورد احساسی یا بی تفاوت شدن نویسنده در باره یک موضوع،ووو….
نوشته ی زیر از حجت الاسلام انصاری قمی، پژوهشگر حوزه تاریخ و کتب خطی، شاهد مناسبی برای موضوع این بحث است که خواندنی و مفید است. ایشان می نویسد:
《?علامه شیخ محمدتقی شوشتری(ره) قرآن خطی داشتند که با آن مانوس بودند. ایشان در مورد آن مصحف فرمودند: این هم قرآن عجیبی است ! این را برای بنده آورده اند و نمی دانم که دو صفحه از آن را چه کسی با خمیر به هم چسبانده بود. آن را به یکی از رفقا که در صحافی خیلی ماهر است، دادم تا آن دو صفحه را از هم باز کند.
?در میان آن دو صفحه ی باز شده، نوشته شده بود ؛ وقف نمود آسیه خانم، بنت علیمردان این مجلد کلام الله مجید را بر کافه ی عامه ی شیعیان ! تولیتش را با دخترش، روحی جان قرار داده بود و بر فرض انقراض تولیت آن با اعلم کسی است که در آن بلد باشد.
?چیز عجیبی است که اینجا آخرش نوشته است ؛ هذا المصحف اربع و السبعون من المصاحف التی کتبتها : این هفتاد و چهارمین قرآنی است که نوشته ام.
?مرحوم علامه بعد از معرفی این مصحف ، در ادامه می فرماید : خیلی مردم اند که در عمرشان هفتاد و چهار بار قرآن را نمی خوانند ، این کاتب ۷۴ بار قرآن را نوشته ، باز هم ننوشته که دیگر نخواهم نوشت یا دیگر وقت مرگ من است ، شاید بعد از این هم نوشته باشد !
?تاریخش هم ۱۰۷۲ قمری است ، حال سال ۱۴۰۵ قمری است ! دیگر این که تمام صفحاتش ، افشان طلاست و مثل این که از اول تا آخرش را هم فقط با یک قلم نوشته است !》

? بیست و هفتمین جلسه پژوهش های دینی یک

دوشنبه ۱۴ اسفند ۹۶
ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸

دستور جلسه؛
۱٫ دقایقی با آل یاسین(ع)
۲٫ گفتگوی ویژه پژوهشی
۳٫ بررسی مقالات هفته
۴٫ گزیده خوانی

مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد، اتاق پژوهش

?

?آگاهی: جلسه عمومی نیست.

____________________

? سخنرانی

◀️ شب ها
ساعت ۱۸:۳۰ تا ۱۹:۱۵
پس از اقامه نماز مغرب و عشاء

از دوشنبه ۱۴ اسفند تا پنج شنبه ۱۷ اسفند ۹۶

موضوع:
قرآن، کتاب هدایت

?موضوع سال ۹۵:
راه هایی برای بهبود زندگی در پرتو کلام اهل بیت(ع)

? میبد، بلوار قاضی میرحسین، خ شهید جعفری نژاد، خ سرامیک ۷، منزل جناب عباس آقایی (عباس ابراهیم)

________________________

? سخنرانی

◀️ یزد، خ سید گلسرخ، مسجد شاه طهماسب

مناسبت ختم بانو زهرا محتاج الله مادر گرامی جناب حاج احمد اسلامی)

ساعت ۹ تا ۹:۳۰

پنج شنبه ۱۷ اسفند ۹۶

موضوع:
مرگ اندیشی و پیش آگاهی از مرگ در اندیشه فاطمه(س)

_____________

?? سخنرانی

◀️ یزد، خ سلمان فارسی(ره) حسینیه کربلایی ها

?? جشن میلاد بانوی جهانیان فاطمه زهراء علیها السلام

ساعت ۹ تا ۹:۳۰
?? پنجشنبه ۹۶/۱۲/۱۷
موضوع:
مسلمانان و غربیان در مقایسه با الگوی فاطمی

_______________

? اترانا نحف بک؟

ای آخرین سپیده شیدایی
نشسته به باورم که می آیی

? سخنرانی

? موضوع:پژوهشی در دعای ندبه
?جمعه ۱۸ اسفند ۹۶

?دعای ندبه: ساعت: ۷:۱۵ صبح
? سخنرانی:ساعت ۸ تا ۸:۴۰

♦️یزد خیابان دهم فروردین کوچه دروازه قصابها، مجتمع کوی تل
.
??چکیده بحث ..
هدف از یادکرد فاطمه (س) در دعای ندبه را در بررسی شکل نمادین آن میتوان بهتر و عمیقتر دریافت. زیرا نام بزرگ و مبارک فاطمه -که درود خدا بر او باد- یادآور حقیقت هایی است که تفصیل آنها بر آگاهان از تاریخ اسلام و تاریخ اندیشه شیعی پوشیده نیست. همان حقیقت هایی که بنیان مذهب شیعه نیز بر آگاهی و باور بدانها استوار است. بر این پایه است که جایگاه فاطمه در دعای ندبه، نماد چهار ویژگی بزرگ است.
۱٫ نماد قرابت و خویشاوندی.
۲٫ نماد وراثت.
۳٫ نماد جنسیت.
۴٫ نماد مظلومیت.
نماد های اول و دوم در مباحث کلامی و دفاع از مذهب، شناختگی بیشتری داشته اند. همچنان که نماد چهارم در میان توده های معتقد از اهمیت بالایی بر خوردار است. در حالی که نماد سوم، جنسیت، فقط در سایه نگرش های تازه، در روزگار کنونی، قابلیت فهم و درک مناسبی یافته است.
قرابت و وراثت، دو اصل بنیادین در عقاید مذهب است که در آیات قرآن و سنت اسلامی اشکار است و در دعای ندبه نیز نام برده می شود.
ذی القربی یا همان خاندان و اهل بیت پیامبر، کسانی هستند که به نص آیات قرآن، محبت و مودت آنان بر مسلمانان واجب شده است که آن آیات در بندهایی از دعای ندبه نیز ذکر گردیده و به در قالب این زیارت شریف، به مخاطبان دعا آموخته گردیده است. آیات 《قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی》و مانند《و ما سئلتکم من اجر فهو لکم》و《ما اسئلکم علیه من اجر الا من شاء ان یتخذ الی ربه سبیلا》استشهاد به این آیات در متن دعای ندبه تاکید روشن بر مساله قرابت و پیوستگی خاندانی فاطمه و علی ع به پیامبر است. پیوندی از جنس گوشت و خون. با وجود معیار قرابت، نوبت به عثمان نمی رسید با آنکه هم قبیله پیامبر بود تا چه رسد به ابوبکر و عمر که از بنی تیم و عدی بوده اند. این واقعیت در مناظرات کلامی هزار و چهار صد ساله ی مذهب همواره تاکید و تایید اهل بیت ع و نیز مشایخ شیعه را به همراه داشته و رکنی مهم به حساب می رود.
وراثت نیز به مانند قرابت، از منشا قرآنی و تبیین روایی برخوردار است. این مساله در گفتگوی دختر پیامبرص با خلیفه اول در مسجد مدینه نیز مورد استدلال فاطمه س بود. همین که ابوبکر منکر میراث بری از پیامبران شد فاطمه س رو به وی بیان کرد که این قرآن است که بر میراث بری از پیامبران تصریح دارد. مانند《و ورث سلیمان داوود》و《رب هب لی ولیا یرثنی و یرث من آل یعقوب》سلیمان از داود ارث برد، و یحی از خدا فرزند خواست تا میراث بر او باشد.
قرابت و وراثت فاطمه س در چند جا از دعای ندبه قابل دریافت است. یکی آنجا که در باره علی ع می گوید:《 ثُمَّ قَالَ أَنْتَ أَخِی وَ وَصِیِّی وَ وَارِثِی لَحْمُکَ مِنْ لَحْمِی وَ دَمُکَ مِنْ دَمِی…》تو برادر و جانشین من و وارث منی، گوشت تو از گوشت من و خون تو، از خون من است…در ادامه می گوید 《و زوجه ابنته سیده نساء العالمین》و دخترش بانوی زنان جهان را به او شوی داد.
شاهد دیگر آنجاست که می گوید《َ اللهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ جَدِّهِ [وَ] رَسُولِکَ السَّیِّدِ الْأَکْبَرِ وَ عَلَى [عَلِیٍ‏] أَبِیهِ السَّیِّدِ الْأَصْغَرِ وَ جَدَّتِهِ الصِّدِّیقَهِ الْکُبْرَى فَاطِمَهَ بِنْتِ مُحَمَّدٍ…》در این بند که ذکر ثنا و درود بر پیامبر و بر امام عصر -جانم به فدایشان- را زمزمه می کند امام عصر عج را به صفت فرزند فاطمه ای که دختر پیامبر است یاد می کند.

نماد سوم جنسیت است که حاصل آن این است که در طریق هدایت الهی و پیشوایی خلق برای رسیدن به کمال الهی، جنسیت مردانه داشتن الزامی نیست بلکه زنانی از برگزیدگان درگاه الهی نیز شایستگی هدایت و شفاعت و نجات خلق را دارا هستند. بنابر این نقش نامبرداری فاطمه س در این دعا مانند نامبردن از مادر گرامی اش خدیجه کبری س و اشاره به مریم عذرا است که نشان آشکاری از حضور جنسیت زنانه در طریق هدایت مردم و نزول وحی آسمانی است. بدین ترتیب زنان با فضیلت و صاحب عصمت هم شنوای وحی اند و هم راهبر خلق. نام خدیجه کبری و فرزند معصومش فاطمه س در دعا اشکارا برده می شود ولی همچنان که نوشته شد از یادکرد مریم در کنار نامبردن از پیامبران بزرگ الهی تنها به اشاره ای گویا بسنده می کند و می گوید 《 وَ بَعْضٌ أَوْلَدْتَهُ مِنْ غَیْرِ أَبٍ وَ آتَیْتَهُ الْبَیِّنَاتِ وَ أَیَّدْتَهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ》. عبارت؛ “و یکی از پیامبران را بدون پدر متولد کردی و به او نشانه های روشن دادی و او را به روح القدس تایید کردی” کسی جز عیسی ع نیست.
نماد چهارم

نماد چهارم مظلومیت است که فاطمه س در این بخش به تنهایی دنیایی از مظلومیت را با خود دارد. هر جا که در دعای ندبه سخن از مطلومیت اهل بیت ع به میان آمده باشد بی گمان، فاطمه س مقدم بر همه ی آنان بوده است. فراز اصلی در بیان مظلومیت فاطمه س آنجاست که از ظلم های رفته بر اهل بیت ع پس از وفات پیامبر ص می نالد و فریاد می زند.
《فَقُتِلَ مَنْ قُتِلَ وَ سُبِیَ مَنْ سُبِیَ وَ أُقْصِیَ مَنْ أُقْصِیَ وَ جَرَى الْقَضَاءُ لَهُمْ بِمَا یُرْجَى لَهُ حُسْنُ الْمَثُوبَهِ إِذْ کَانَتِ الْأَرْضُ للهِ یُورِثُهَا مَنْ یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ الْعَاقِبَهُ لِلْمُتَّقِینَ وَ سُبْحَانَ رَبِّنَا إِنْ کَانَ وَعْدُ رَبِّنَا لَمَفْعُولا وَ لَنْ یُخْلِفَ اللهُ وَعْدَهُ وَ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ فَعَلَى الْأَطَائِبِ مِنْ أَهْلِ بَیْتِ مُحَمَّدٍ وَ عَلِیٍّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِمَا وَ آلِهِمَا فَلْیَبْکِ الْبَاکُونَ وَ إِیَّاهُمْ فَلْیَنْدُبِ النَّادِبُونَ وَ لِمِثْلِهِمْ فَلْتُذْرَفِ [فَلْتَدُرَّ] الدُّمُوعُ وَ لْیَصْرُخِ الصَّارِخُونَ وَ یَضِجُّ [یَضِجَ‏] الضَّاجُّونَ وَ یَعِجُّ [یَعِجَ‏] الْعَاجُّونَ أَیْنَ الْحَسَنُ أَیْنَ الْحُسَیْنُ أَیْنَ أَبْنَاءُ الْحُسَیْنِ صَالِحٌ بَعْدَ صَالِحٍ وَ….》قتل و اسارت و تبعید خاندان پیامبر از سقیفه آغاز شد و هجوم به خانه فاطمه نخستین ظلم بزرگ و آشکاری بود که به خاندان هدایت رفت. برای همین، فاطمه س نخستین مظلوم و شهید از خاندان پیمبر است.

_____________

? در حاشیه؛
بازتاب مطالب رسیده از شما سروران

@menbar_ansari

یادداشت یکی از شنوندگان ؛
m . r :
با سلام خدمت سرور گرامی
هر بار که سعادت، یار و توفیق حاصل میشود که در برابر سخنان شما زانو بزنم نکاتی نو می آموزم که… حقیر را وادار به کاویدن در آن موضوع میکند که این خود سرور حضور در محفلتان را دوچندان میکند .لذا به رسم ادب، سپاس از شما را بر خود فرض میدانم . سپاسگزارم

h-ansari.net

____________

245020828_153225

محفل جشن میلاد بانوی دو عالم، فاطمه زهرا سلام الله علیها
حسینیه کربلایی ها، یزد، ۱۷ اسفند ۹۶

_____________

? سخنرانی

◀️ شاهدیه (یزد)، نصرت آباد، مسجد مهدیه

مناسبت ختم بانو زهرا محتاج الله (مادر گرامی جناب حاج احمد اسلامی)

ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۰

از جمعه ۱۸ تا یکشنبه ۲۰ اسفند ۹۶

موضوع:
سه راه روشن برای ارتباط بهتر با امام مهدی (عج)
(با تاکید بر زیارت آل یاسین بزرگ)
?چکیده
راههای سه گانه:
۱٫ راه تقرب به صفات
۲٫ راه ارتقاء اندیشه ها و آرمان ها
۳٫ راه تعمیق عشق و شیفتگی

____________

? در حاشیه؛
بازتاب مطالب رسیده از شما سروران

@menbar_ansari

یادداشت یکی از شنوندگان ؛

سلام …
مباحثی که در ارتباط با دعای ندبه و ارتباط با حضرت فاطمه در این چند هفته گذاشتید بسیار آموزنده و دلنشین بود. از اینکه وقت گذاشتید و به کتابت بخشی از آن مباحث پرداختید بسیار سپاسگزارم. اجرتان با فاطمه زهرا (س).

?www.h-ansari.net

_____________

دقایقی با گفتار
سه راه روشن برای ارتباط بهتر با امام مهدی(عج)
یکشنبه شب ۹۶/۱۲/۲۰

https://t.me/menbar_ansari

_________________

‍ ‍ ‍ ? در میان پیشینیان ما آنها که اهل تتبع و تحقیق بوده اند، در خانه و زندگی خود نیز به این وظیفه اشتغال داشتند و در جریان زندگی خود با روحیه تحقیق و جستجوگری روزگار می گدرانیده اند. هر جا که می رسیده جایی برای فعالیت های پژوهشی آنان بوده است از مدرسه و کتابخانه و مسجد و خانه و مزرعه و کاروانسرا گرفته تا هنگام بیماری و سفر و جنگ و گریز. این در دوران ما بود که “گاه”جایی دیگر بر واژه های تحقیق افزوده گشت و نام “پژوهشگاه” به خود گرفت و جایی تازه برای گردآمدن اهل دانش شد و صد البته با همه کاستی ها و کارایی هایی که دارد و هزینه بری هایی که بماند!.
غرض آنکه پیشینیان و پیشگامان در تحقیق، با پژوهش می زیسته اند و آن را به حقیقت زندگی می کرده اند. امروز هم بخشی از پژوهشیان، مانند گذشتگان، شب و روزشان را با پژوهش سپری می کنند و همه مسائل زندگی را تابعی از آن می بینند. شاید بتوان گفت که حال این جماعت چنان است که حافظ سروده است؛
ما درس سحر در ره میخانه نهادیم/ مقصود دعا در ره جانانه نهادیم. در خرمن صد زاهد عاقل زند آتش/ این داغ که ما بر دل دیوانه نهادیم.
از سید محسن امین عاملی، نویسنده «اعیان الشیعه» نقل می‎کنند که گفت: «برای تهیه اسناد اعیان الشیعه که به شهرها سفر می‎کردم، در کربلا به کتابخانه شیخ العراقین وارد شدم و از متصدی آن خواستم که یک هفته کتابخانه را در اختیار من بگذارد. پذیرفت مشروط بر این که در این هفته میهمان او باشم. شبی به من اطلاع داد امشب میهمان دیگری هم داریم و آن شیخ آقا بزرگ بود که اسمش را شنیده بودم. هنگامی که او را زیارت کردم و بحثی میان ما درگرفت فهمیدم که او تنها یک فهرست‌نگار نیست بلکه اطلاعات فقهی و اصولی و فلسفی وسیعی نیز دارد. از این رو مسرور شدم. ساعت چهار و نیم شب بود که خستگی بر من غالب شد و خوابیدم. از خواب که برخاستم دیدم شیخ آقا بزرگ نخوابیده و همچنان مشغول یادداشت برداری است. از او پرسیدم نمی‎خوابید؟ فرمود: من هنوز نشاط دارم و نخوابید. ما هفت روز و شب در آن جا بودیم. ایشان استراحت منظمی نداشت و می‎فرمود ما برای استراحت این جا نیامده‎ایم و من با وجود این که پرکار بودم به ایشان غبطه می‎خوردم».
آیت الله سید نورالدین حسینى اراکى (۱۳۴۱-۱۲۷۸ق) همراه با میرزا محمدتقى شیرازى -ره- (م ۱۳۳۸ق) و شیخ الشریعه اصفهانى -ره- (م ۱۳۳۹ق) در جنگ جهانى دوم فتواى جهاد علیه استعمار جهانى داده و خود با جمعى از مردم مسلمان اراک (که در آن وقت ساکن این شهر بود) رهسپار ترکیه گردیده و بیش از سه سال در جبهه جنگ به جهاد مشغول بود. در همین سفر (به مدت دو سال) با شرائط بسیار دشوار و زیر بمبارانهاى هوائى بدون دسترسى به هر گونه منبع تحقیقى با تکیه بر حافظه و دقت عقلى در آیات قرآن به تفسیر قرآن پرداخت و تفسیر《القران و العقل》را نوشت.
شیخ صدوق(ره) در یکی از سفرهای کاری و متعهدانه اش به سال ۳۶۸ ق به “ایلاق” از توابع شهر بلخ رسید و مدتی در آنجا ماند. در همین شهر، با شریف ابو عبد الله محمد بن حسن موسوی، ملاقات داشت و همان دیدارها به تالیف کتاب “من لا یحضره الفقیه” انجامید که یکی از کتب چهارگانه ی حدیث شیعه است. شریف ابوعبدالله نیز در این مدت، بیش از دویست کتاب از تالیفات شیخ صدوق را نسخه برداری نمود و به کتابخانه خود افزود و از شیخ صدوق، اجازه نقل روایات آنها را اخذ کرد.

? بیست و هشتمین جلسه پژوهش های دینی یک (آخرین جلسه سال ۹۶)

دوشنبه ۲۱ اسفند ۹۶

ساعت ۱۹ تا ۲۰:۳۰

دستور جلسه؛
۱٫ دقایقی با آل یاسین(ع)
۲٫ گفتگوی ویژه پژوهشی
۳٫ بررسی مقالات هفته
۴٫ گزیده خوانی

مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد، اتاق پژوهش

? یکی از نمونه های برجسته برای زیست پژوهشی، سفرنامه ها است که از کهنه ترین و مشهورترین آنها سفرنامه ناصر خسرو قبادیانی(۴۸۱ق) شیعه ایرانی و سفرنامه ابن بطوطه(۷۷۹ق) عربی را می توان ذکر کرد.

?آگاهی: جلسه عمومی نیست.

_____________________

?تفسیر موضوعی نهج البلاغه؛
اصول مباحث جلسه پیشین (۲۳)

?اندیشه های اقتصادی در نهج البلاغه

(مبحث کنونی: مدخلی بر اصول کلی اقتصاد اسلامی)

۴- تعاون اجتماعى در گرفتن حقوق محرومان

تعاون اجتماعی به نوبۀ خود، مانند انفاق/هزینه گذاری اجتماعی، یکی از مسیرهایی است که به رفع فقر و زدودن تکاثر یاری می رساند و راه را برای زندگی انسانی در جامعه هموارتر می کند. معمول آن است که تعاون را در بستر دانش اخلاق ببینند و در نظر بگیرند در حالی که این مقوله ها-چنانکه پیش از این نیز یادآوری گشت- چند وجهی بوده و در حوزه اقتصادی نقش بزرگی دارند و باید از این نقش سودمند برای زدودن تبعیض و کاهش میزان فقر، بهره برداری کرد. همکاری عالمان با طبقه فقیر جامعه در جهت دستیابی آنان به حقوق خود و گرفتن حق آنان و رساندن به ایشان، یکی از نمونه های برتر تعاون و همیاری اجتماعی در جامعه است.

الإمام علی «ع»: … و ما أخذ اللَّه على العلماء، أن لا یقارّوا على کظّه ظالم و لا سغب مظلوم. «نهج البلاغه»/ ۵۲؛ «عبده» ۱/ ۳۲»

امام على «ع»: … آنچه خدا بر عهده علما گذاشته (این) است که به هنگام سیرى ستمگر و گرسنه ماندن ستمکش قرار (و تبانى با سرمایه داران)، نداشته باشند.

الحیات در توضیحی و تبیینی ضروری پیرامون این سخن امام(ع) می نویسد: «اى خواننده آگاه! آیا در این دو تعبیر موجود در سخن جاودانه امیر المؤمنین، یعنى: «کظّه ظالم ‏= سیرى ظالم» و «سغب مظلوم‏=گرسنگى شدید مظلوم» چه می ‏بینى؟ نکره بودن در اینجا مفید «عموم» است. آیا در آن تصریح نشده است که مقصود انگیختن علما به مبارزه کردن با ظلم اقتصادى و تعدّى معیشتى، و ایستادن در برابر طاغوتهاى ثروت اندوزى و مترفان مسرف و وابستگان ایشان است، یعنى کسانى که به گفته پیامبر اکرم «ص» و امام علىّ بن ابى طالب «ع» و امام صادق «ع»: آنچه را که حقّ ایشان نیست مى‏خورند؛ و به گفته امام حسن عسکرى «ع»: زاد و توشه زندگى فقیران را می ‏دزدند؟».
الحیاه / ترجمه احمد آرام، ج‏۶، ص:۱۴۵-۱۴۶

۵-سطح زندگی برای توده ها

اهمیت موضوع وقتی آشکارترمی شود که در می یابیم نگرش نهج البلاغه به سطح زندگی توده ها تنها از رویکرد اقتصادی به مسأله ریشه نمی گیرد بلکه دربردارندۀ نکات دیگری هم هست. از جمله آنکه در بهبود سطح زندگی توده ها با نگاهی واقع بینانه به وضعیت موجود و تنگناهای اقتصادی یا فشار حاکمیت ها، گاهی به رفتاری از جنس توسعه آگاهی یا نوعی از مبارزه منفی نیز فروگذار نمی کند. یکی از آن موارد ریز کمتر دیده شدنی دعوت به آراستگی در عین فقیری است. اینکه فقیران “خوش لباس” باشند و از پژولیده بودن، چرک آلود بودن و ناآراستگی در پوشش بپرهیزند. شنیده می شود که امروزه در یکی از کشورهای غربی همین شیوه زندگی معمول و عادی است به گونه ای که طبقه فقیر و ثروتمند در پوشش و لباس به لحاظ کلی تا اندازۀ بالایی به هم شبیه و همسانند. این شیوه زندگی در وضعیت ناسالم جامعه می تواند تا حد زیادی از بار منفی فقر و نمود ناهنجار و تاثیر منفی روانی اش بکاهد و راه را برای توازن و نزدیکی طبقات به یکدیگر بیشتر بگشاید.

الإمام علی «ع»- فیما وصف به المتّقین: … فمن علامه أحدهم أنّک ترى له قوّه فی دین … و تجمّلا فی فاقه … «نهج البلاغه»/ ۶۱۶؛ «عبده» ۲/ ۱۸۷- ۱۸۸»

امام على «ع»- در توصیف پرهیزگاران: … نشانه انسان پرهیزگار این است که او را در دین نیرومند می ‏بینى … و در فقر و فاقه با تجمّل.

الحیاه / ترجمه احمد آرام، ج‏۶، ص: ۲۱۶

خورشید این گونه مى ‏تابد!…..

h-ansari.net
شرح مباحث را در سایت بالا ? یا فایل پیوست بخوانید?
http://telegra.ph/اندیشه-های-اقتصادی-در-نهج-البلاغه-۰۳-۱۳

____________________

? نشست های تفسیر موضوعی نهج‌البلاغه
? حسین انصاری

? موضوع:

اندیشه های اقتصادی در نهج البلاغه، با تاکید بر کتاب “الحیات”
(جلسه بیست و چهارم، آخرین جلسه در سال ۹۶)

? نیاز جامعه به محتوای نهج البلاغه بی پایان است ?
? زمان: سه شنبه ۲۲ اسفند ۹۶

ساعت: ۱۷ تا ۱۸

? خیابان شهید رجایی، کوچه اهل السادات، انتهای کوچه، فرعی راست، پلاک ۳۰، خانه دکتر قاسمی

IMG_20180117_155740

____________________

? سخنرانی
◀️ زارچ (یزد)، خ امام خمینی (ره) میدان امام حسین (ع)، خ سمت راست، مسجد صاحب الزمان (عج)

مناسبت سالگرد بانو اشرف کریمی (مادر گرامی آقای محمود طاهری)

ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۰:۱۵

از سه شنبه ۲۲ تا جمعه ۲۵ اسفند ۹۶

موضوع:
رابطه ی اقتصاد با دین و دینداری

_____________

? نظم منطقی شگفت در نهج البلاغه

از ممیزات ذکاوت و هوش بی نظیر علوی این تسلسل و ترتیب منطقی و اصولی است که در هر گوشه نهج البلاغه آن را می یابید. و همچنین این هم آهنگی و وحدت بین یک نظریه و نظریه دیگر است، تا آنجا که هر یک از آنها نتیجه طبیعی نظریه قبلی و مقدمه نظریه بعدی به شمار می رود. و اگر دقت کنید خواهید دید: هر جمله ای که در بیان موضوعی آمده است، بدون آن معنا تمام نیست و با مفهوم کامل به دست نخواهد آمد. و بلکه می توان گفت در عبارات امام علی، جمله ای نمی یابید که بحث امام بدون آن تام و تمام باشد. و اصولا به علت وسعت افق فکری امام، او لفظی را به کار نمی برد مگر آن که آن لفظ و کلمه شما را به دقت و تأمل بیشتر بخواند. و هیچ عبارتی را نمی بینید مگر آن که در برابر شما، افق های وسیع تری را از نظر فکری گشاید که در ورای آن، افق های دیگری از نظر اندیشه و فکر، وجود دارد.
@menbar_ansari
ببینید که جملات زیرین امام علی، چگونه میدان وسیعی از راه های تفکر و دقت را در برابر شما می گشاید: «مردم دشمن چیزی هستند که از آن آگاه نیستند، و «قیمت و ارزش هر انسانی با کار نیکی است که انجام میدهد»؛ «فجور و تباهی، پناه گاه پستی است». به نظر شما این سخن کوتاه، تا کدام مرحله از اعجاز رسیده است؟ «هرکه سبک بار شد، زودتر به مقصد رسید».
در عبارت های کوتاه و چهارگانه فوق، مفاهیم بزرگی وجود دارد که در الفاظی اندک، به وضوح شرح داده شده است که گویی قرآنی دیگر از آسمان نازل گشته است!

? منبع:
امام على(ع) صدای عدالت انسانی، جرج جرداق، ترجمه خسروشاهی، بوستان کتاب، ۱۳۸۷(ص۵۹۴)

?www.h-ansari.net

____________

? در حاشیه؛
بازتاب مطالب رسیده از شما سروران

@menbar_ansari

یادداشت یکی از خوانندگان کانال ؛
parnia:
بسیار زیبا استاد گرامی
من سالها پیش، در یک ماه رمضان نیت کردم که به جای ختم قرآن، نهج البلاغه رو بخونم. هنوز خاطرم هست که در ابتدای خوندن، ژرفی و عمیقی کلمات برام سخت و دیر فهم بود .ولی با کمک گرفتن از کتابهای دیگه که در شرح موضوعی نهج البلاغه نوشته شده بود و خوانش های چندباره ی کلام امام، الان به جرأت میتونم بگم که این کتاب پر از شگفتی و شکوه در معانی و اعجاز در کلام هست و در برخی از یافته های ذهنیم خیلی تاثیر گذار بوده که البته استمرار در خوندن و تفکر در آنچه میخونی، درهای بزرگی از نور و بزرگی رو، به روی انسان باز میکنه.

?www.h-ansari.net

_________________

?

هجدهمین جلسه پژوهشهای دینی ۲

چهارشنبه ۲۳ اسفند ۹۶

? ساعت ۱۷ تا ۱۸:۱۵

? خانه دکتر قاسمی، پلاک ۳۰٫

دستور جلسه؛
۱٫ گزارشی از زندگی یک مترجم
۲٫ بررسی مقاله در دست کار

???
? یادآوری؛ جلسه عمومی نیست.
علاقه مندان به کار پژوهش و نگارش در زمینه مباحث دینی از طریق برگه “ارتباط با ما” در سایت “نگاه تازه” مکاتبه کنند

?www.h-ansari.net

یک نظر بگذارید