منبرهای تیر ماه ۱۳۹۷

نگارش در تاریخ ۸ مرداد ۱۳۹۷ | ارسال شده در بخش منبرها | هیچ نظری

__________________(۵)

◀️ سخنرانی

◀️ میبد، خیابان صنایع، پشت دانشگاه علمی کاربردی، منزل جناب عباس آقایی

از یکشنبه ۳ تا پنج شنبه ۷ تیرماه ۹۷

? ساعت ۲۰:۴۵ تا ۲۱:۳۰
پس از اقامه نماز مغرب و عشاء

? موضوع: (دنباله بحث از سال گذشته)
محورهای کلی تهذیب نفس در شیوه تربیتی امام صادق (ع)

? مجلس سالانه در بزرگداشت ذکر اهل بیت ع
???
? موضوع سال گذشته در این مجلس به مناسبت نزدیکی به ایام شهادت پیشوای ششم ، «محورهای کلی تهذیب نفس در شیوه تربیتی امام صادق (ع)» بود که در آن موفق به گفتگو در باره‌ی سه محور از محورهای کلی گشتیم.
چهارمین محور تهذیب نفس، فهم روایات است. نقل روایات کاری است پر ثواب و در پیشگاه خدا پاداش انبوه دارد اما هیچگاه نقل روایات جای درک و فهم روایات را نمی تواند در کند. یکی از آثار فهم روایات، تهذیب نفس و تطهیر جان از عیوب و آلودگی هاست.
.شیخ صدوق به سند خود از امام صادق علیه‌السّلام و ایشان از پدر بزرگوار خود، امام باقر علیه السلام، چنین نقل می‌کنند: «یا بنی، اعرف منازل الشیعه علی قدر روایتهم و معرفتهم، فان المعرفه هی الدرایه للروایه و بالدرایات للروایات یعلو المؤمن الی اقصی درجات الایمان. انی نظرت فی کتاب لعلی علیه‌السّلام فوجدت فی الکتاب ان قیمه کل امرئ و قدره معرفته. ان الله ـ تبارک و تعالی ـ یحاسب الناس علی قدر ما آتاهم من العقول فی دار الدنیا. (جامع بیان العلم، ج۲، ص۱۲۷)
‌ای پسر عزیزم! منزلت پیروان ما را از اندازه روایاتشان و شناختشان بسنج، که شناخت، همان فهم عمیق روایت است و مؤمن با فهم روایات ، به بالاترین درجات ایمان پر می‌کشد. من در کتاب علی علیه‌السّلام نگریستم و در آن چنین یافتم: ارزش و منزلت هر کس به اندازه شناخت اوست.» (درسنامه فهم حدیث، عبدالهادی مسعودی، ص۲۰ تا۲۳)

_______________(۶)

‍ ‍ ‍ ? کار پژوهشی در بستر مباحث دینی، افزون بر دانش و مهارت مناسب، پایبندی به تعهدات اخلاقی چندی را افزون بر پژوهش علمی در بستر متون غیر مقدس می طلبد که باید بر آنها واقف بود. از یکسو پوشیده نیست که بنیان پژوهش بر ارائه‌ی فرضیه های آن استوار است. امری که می بایست فراگیران را به آن تشویق و ترغیب نمود اما از سوی دیگر باید توجه داشت که در پژوهش های دینی ارائه برخی فرضیه ها بر خلاف برخی از اهداف اصلی آن مانند تقویت و ترویج و تبیین مسائل دین است و به تخریب و تحقیر و تجهیل آنها می تواند منتهی گردد. از آنجا که چنین بحثی درون دینی است مبانی پایه ای آن را در برخی از آیات و روایات می توان دریافت که به برخی از آنها اشاره می شود.
اول: گرفتار آمدن در وسوسه طرح مطالب فاقد حقیقت. قرآن در باره پیامبر و گزارش وحی الهی توسط ایشان تهدیدی سخت دارد. «ولوَ تقوَّْلَ عَلَیْنَا بَعْضَ الْأَقَاوِیلِ * و اگر او برخی سخنان را بر ما می بست ، لَأَخَذْنَا مِنْهُ بِالْیَمِینِ * قطعاً ما برکت از دستش می گرفتیم ، ثُمَّ لَقَطَعْنَا مِنْهُ الْوَتِینَ * سپس رگ قلبش را مى زدیم ، فَمَا مِنْکُمْ مِنْ أَحَدٍ عَنْهُ حَاجِزِینَ * و هیچ کدامتان نمى توانستید پناهگاهش شوید.» (سوره الحاقّه / آیه۴۴-۴۷) تقول از باب تفعل به معنای سخنانی است که کسی از پیش خود ساخته است و حقیقت ندارد.
دوم: بدون آگاهی سخن گفتن. «وَلَا تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ ۚ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُولَٰئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا * و از آنچه که به آن، علم ندارى پیروى مکن ، زیرا گوش و چشم و دل ، از همه اینها بازخواست مى شود.» (سوره إسراء / آیه۳۶)
سوم: افترا بستن به دین و اولیاء دین. «قُلْ آللَّهُ أَذِنَ لَکُمْ ۖ أَمْ عَلَى اللَّهِ تَفْتَرُونَ * بگو : آیا خدا به شما اجازه داده است (که حلال و حرام سازی بکنید) یا بر خدا دروغ مى بندید؟» (سوره یونس / آیه۵۹)
بنابر این، بی پروایی افراطی و جسارت ناپسند در فرضیه سازی هایی که با روح و حقایق یقینی دین، ناسازگار است بجای آنکه بر تبیین دین بیفزاید به تخریب پایه های استوار آن خواهد انجامید. تجربه‌ی تاریخی ادیان، شواهد گویایی بر این آسیبگاه پژوهشی با خود دارد که باید در مطالعات دینی لحاظ گردد. شیوه‌ی عالمان دینی بر بکارگیری احتیاط و خویشتنداری از طرح بیباکانه‌ی برخی نظریه های ارتجالی و نسنجیده، ریشه در همین مسئله دارد. شیفتگی محققان در پیگیری احتمال های ضعیف و مرجوح، یکی از نشانه های گرفتار شدن آنان در باتلاق فرضیه های خودویرانگر است.
? ششمین جلسه پژوهش های دینی یک (سال ۹۷)

دوشنبه ۴ تیرماه ۹۷
ساعت ۱۸:۴۵ تا ۲۰

دستور جلسه؛
۱٫ گفتگوی پژوهشی هفته.
۲٫ بررسی اجمالی مقالات تازه.
مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد، اتاق پژوهش

? با توجه به مسیر یاد شده باید فرضیه ها علاوه بر وجاهت علمی از وجاهت دینی نیز برخوردار باشند. در این زمینه آثار چند تن از شخصیتهای دین پژوه معاصر به صورت موردی در نشست امروز تحلیل خواهد شد.
?آگاهی: جلسه عمومی نیست.

_____________________

? اندیشه‌های اقتصادی در نهج‌البلاغه

حسین انصاریJune 26, 2018

245020851_226546

برگزاری در خانه دکتر قاسمی

? تفسیر موضوعی نهج البلاغه
(مبحث کنونی: مدخلی بر اصول کلی اقتصاد اسلامی)
اصول مباحث جلسه پیشین (۳۰)

س- عدالت عام‏ (فراگیر)

الإمام علی «ع»- فی العهد الأشتریّ: … و لیکن أحبّ الأمور إلیک، أوسطها فی الحقّ و أعمّها فی العدل. «نهج البلاغه» ۹۹۶؛ «عبده» ۳/ ۹۵»
امام على «ع»- در عهدنامه مالک: … باید از کارها آن را بیشتر دوست بدارى که میانه‏‌ترین باشد نسبت به حق (و اعتدال در رعایت حقوق)، و عمومى‏‌تر بود و گسترده‏‌تر از نظر عدالت.

ش- عدالت، روشى روشن، ناپذیراى پرده پوشى و ظاهر سازى‏

الإمام علی «ع»- من کلام قاله لمّا وقعت مظالم و عدوانات على النّاس، فاستسفروه بینهم و بین الحکم لدفع تلکم المظالم و العدوانات: … و إنّ الطّرق لواضحه، و إنّ أعلام الدّین لقائمه؛ فاعلم أنّ أفضل عباد اللَّه عند اللَّه، إمام عادل هدی و هدى، فأقام سنّه معلومه و أمات بدعه مجهوله، و إنّ السّنن لنیّره لها أعلام، و إنّ البدع لظاهره لها أعلام، و إنّ شرّ النّاس عند اللَّه، إمام جائر ضلّ و ضلّ به، فأمات سنّه مأخوذه، و أحیا بدعه متروکه؛ و إنّی سمعت رسول اللَّه «ص» یقول: «یؤتى یوم القیامه بالإمام الجائر و لیس معه نصیر و لا عاذر، فیلقى فی نار جهنّم فیدور فیها کما تدور الرّحى، ثمّ یرتبط فی قعرها». «نهج البلاغه»/ ۵۲۵- ۵۲۶؛ «عبده» ۲/ ۸۵»
امام على «ع» -بخشی از کلام امام(ع) است در آن هنگام که ستمها و تجاوزهایى به حقوق مردم مى‏رسید و ایشان را به نمایندگی نزد خلیفه فرستادند تا به دفع آن ستمها و تجاوزها بپردازد: … راهها همى هویداست، و نشانه‏‌هاى دین همى برپا؛ بدان که برترین بندگان خدا نزد او پیشوایى است دادگستر، هدایت یافته و هدایتگر، که سنّتى را که در نزد مردم شناخته است بر پا دارد، و بدعتى را که براى مردم ناشناخته است بمیراند. سنّتها بسى روشن و نشانه‌‏هایش هویداست، و بدعتها آشکار است و نشانه‌‏هایش معلوم. و بدترین مردم در نزد خدا حاکمى است ستمگر، هم خود گمراه و هم موجب گمراهى دیگران. او سنّتهاى مورد عمل را مى‏‌میراند، و سنّتهاى مرده را زنده مى‏کند.
من از رسول خدا «ص» شنیدم که مى‏فرمود: «در روز رستاخیز پیشواى ستمگر را بیاورند، و او را نه یارى بود و نه عذرخواهى، پس در آتش دوزخش دراندازند؛ و در آن چنان چرخ بخورد که سنگ آسیا مى‏چرخد، و سپس او را در ته دوزخ به بند مى‏کشند».

ص- عدالت، در بد گمانی مردم به عدالت، حاکمان باید «شفاف سازى» کنند
الحیات به شیوه ای غیر معمول در تیتری بلند می نویسد: هنگامى که مردم گمان کنند، تبعیض و بیعدالتى، و چپاول منابع در آمد، و بلعیدن بیدینانه اموال عمومى، بوسیله ساکنان «حاشیه‏هاى امن» پدید آمده است، حاکم باید به مردم توضیح دهد، و از جامعه عذرخواهى کند، و این فساد عظیم را ریشه کن سازد، و «افشاگرى» کند نه «اخفاگرى»!
الإمام علی «ع»- فی العهد الأشتریّ: … و إن ظنّت الرّعیّه بک حیفا فأصحر لهم بعذرک، و اعدل عنک ظنونهم بإصحارک؛ فإنّ فی ذلک ریاضه منک لنفسک، و رفقا برعیّتک، و إعذارا تبلغ به حاجتک من تقویمهم على الحقّ. «نهج البلاغه»/ ۱۰۲۶؛ «عبده» ۳/ ۱۱۶»
امام على «ع»- اگر رعیّت بر تو گمان ستم برد، آشکارا عذر خود را نزد آنان بیان کن، و با این کار از بدگمانیشان در آر! این کار براى تو ریاضت (وتمرین اجراى عدالت) است. و براى مردم رفتارى به مدارا و محبّت؛ و صراحتگویى در بیان عذر، و در نتیجه، استوار دارى توده‏‌ها در راه حق.
الحیاه / ترجمه احمد آرام، ج‏۶، ص:۵۱۲-۵۱۴

ارکان تجسم عدالت

مؤلفان در اینجا با بیان بیدارگریی مهم و سازنده، سه رکن/ پایه از ارکان تحقق عدالت اجتماعی در جامعه را بر می شمارند که توجه به آنها ضروری می نماید….

دنباله مباحث را در فایل پیوست بخوانید?

http://telegra.ph/اندیشه‌های-اقتصادی-در-نهج‌البلاغه-۰۶-۲۶

_____________________(۷)

? نشست های تفسیر موضوعی نهج‌البلاغه

? موضوع:

اندیشه های اقتصادی در نهج البلاغه، با تاکید بر کتاب “الحیات”
(جلسه ۳۱، پنجمین جلسه در سال ۹۷)

? نیاز جامعه به محتوای نهج البلاغه بی پایان است.
? تنفسی در فضای نهج البلاغه، آغاز با زیارت امین الله
? زمان: سه شنبه ۵ تیرماه ۹۷

ساعت: ۱۸:۳۰ تا ۱۹:۳۰

? خیابان شهید رجایی، کوچه اهل السادات، انتهای کوچه، فرعی راست، پلاک ۳۰، خانه دکتر قاسمی

 

___________________(۸)

? «عَنِ اَلْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ:قَالَ لِی أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ السَّلاَمُ اُکْتُبْ وَ بُثَّ عِلْمَکَ فِی إِخْوَانِکَ فَإِنْ مِتَّ فَأَوْرِثْ کُتُبَکَ بَنِیکَ فَإِنَّهُ یَأْتِی عَلَى اَلنَّاسِ زَمَانُ هَرْجٍ لاَ یَأْنَسُونَ فِیهِ إِلاَّ بِکُتُبِهِمْ.»
مفضل(ره) می گوید: امام صادق (ع) به من فرمود؛ «بنویس و دانش‌ات را میان برادرانت منتشر کن. تا اگر روزی درگذشتی برای فرزندانت کتاب میراث بگذاری زیرا زمان آشفته‌ای برای مردم پیش میآید که در آن ایام جز با کتاب‌هایشان انسی نخواهند داشت.» (شهید ثانی (ره)، منیه المرید فی أدب المفید و المستفید , ج ۱ , ص ۳۴۱)

«شایسته است فقیهان و پژوهندگان و نویسندگان و شاعران و هنرمندان و استادان و دبیران و آموزگاران، و همچنین انواع رسانه‌‏هاى گروهى- مطبوعاتى یا صوتى و تصویرى- براى نشر این حقایق اسلامى و راه یافتن آنها به افکار عمومى کوشش کنند، تا به حالت هسته فکرى براى عامّه مردم- مسلمان و غیر مسلمان- در آید، و سخنى‏ شود که پیوسته بر زبانهاى ایشان جارى باشد، و این فرهنگ، در همه نواحى جامعه اسلامى، صورت فرهنگى جاودانى پیدا کند، تا آن حد که «عدالت» همچون نماز، یکى از نشانه‌‏هاى آشکار اسلامى بودن اجتماع به شمار آید؛ و همان گونه که جامعه‌‏اى که نماز در آن اقامه نمى‏شود، جامعه‏‌اى اسلامى به شمار نمى‏آید، در باره جامعه‏‌اى که عدالت در آن اجرا نمى‏شود نیز چنین باشد.»
«…امام صادق(ع) فرمود: «قال رسول اللَّه «ص»: خیر الصّدقه ما أبقت غنى‏؛ نیکوترین صدقه (بخشش)، آن است که در همان دم بى‌‏نیازى بیاورد»، و ما تو را بى‌‏نیاز نکردیم. این انگشترى را که ده هزار درهم براى آن داده‌‏ام بگیر و هر وقت نیازمند شدى آن را با همین بها به فروش برسان». به این مهربانى بزرگ انسانى نگاه کنید، و در این نگرش والایى که در آن، نسبت به کرامت و شخصیّت آدمى وجود دارد ژرف شوید! آرى، اسلام نمى‌‏خواهد که فقر کسى دوام یابد. و چنان است که نخستین معلم آن «ص»، بهترین بخششها را آن مى‏‌داند که سبب بى‌‏نیاز شدن فورى شخص سئوال‏‌کننده شود. این است اسلام انسانى و انقلابى جاودانى، که باید چنان که شایسته است شناخته و فهمیده شود، و تنگى افق دید و کج‏‌فهمى و پرده‌‏هاى ارتجاع و واپسماندگى و دنیاطلبى از آن دور شود، و ضربات سرمایه‏‌دارى بر پیکر آن وارد نیاید.» (حکیمی، الحیات، ج۶، ص۵۱۷)

? چهارمین جلسه پژوهشهای دینی ۲

چهارشنبه ۶ تیرماه ۹۷

ساعت ۱۸:۳۰ تا ۱۹:۳۰

? خانه دکتر قاسمی، پلاک ۳۰٫

دستور جلسه؛
۱٫ ادامه بحث “آیین قلم”، صفت های هرز و تاکیدهای بی جا
۲٫ گفتگو در باره موضوعات پژوهشی.
???

? یادآوری؛ جلسه عمومی نیست.
علاقه مندان به کار پژوهش و نگارش در زمینه مباحث دینی می توانند از طریق برگه “ارتباط با ما” در سایت “نگاه تازه” مکاتبه کنند.

?www.h-ansari.net

IMG_20180627_174849_745

_________________(۱۱)

سخنرانی
? رستاق(یزد)، ابراهیم آباد، خ امام صادق(ع)، کوچه روبروی مسجد امام صادق(ع) منزل ابوالشهید حاجی آقای رعیت

از پنج شنبه ۷ تا شنبه ۹ تیرماه ۹۷
ساعت ۲۲ تا ۲۲:۴۰

موضوع:
اخلاق بد آخرالزمان یک (دنباله بحث۲)

???پیشتر در باره سه نمونه از موارد اخلاق بد آخرالزمانی سخن گفته شده است. زشتی های اخلاقی به آخرالزمان منحصر نیست اما در آخرالزمان این زشتی ها و بد اخلاقی ها سازمان‌یافته تر و سازمانی تر عمل می کنند و گسترش شگفت آوری دارند. تا کنون فرصت یافته و به موارد سه گانه‌ای شرح و اشاره شده است. اول؛ تغییر نام رذیلت های اخلاقی و بزک کردن نام آنهاست به گونه‌ای که شنونده از نام و یادآوری آنها احساس ناخرسندی نکند. این تغییر نامها در بسیاری از اوقات به بهانه های روانشناسی فردی و اجتماعی مستند می‌گردد. مثلاً صفت زشت روسپیگری یا فاحشگی با عنوان کارگر جنسی تا اندازه‌ای تلطیف می‌شود و تلاش می شود تا همه‌ی مصادیق آنرا از منظر روانشناسی به نوعی از مظلومیت برگردانید و نسبت به همه‌ی آنان سهم بزرگی از حس ترحم و مهربانی غیر عادی در مخاطب برانگیزند. یا مثلاً صفتهای قرآنی که به مخالفان راه هدایت داده شده است مانند کافر، منافق و مشرک با عنوانهایی کلی چون دگراندیش، به استحاله معنوی دچار گردد. یا مثلاً لواط و ابنه‌گی در پوشش همجنسگرایی آراستگی بیابد و به طور کلی مفاهیم و صفات زشت که فطرت آدمی بر آنها اذعان دارد در پوشش شکلاتی واژه های خنثی یا جذاب جای داده شود تا اقبال کنندگان بیشتر و گرفتاران به آن رذیلت ها از احساس گناه و زشتی تهی شوند و هیچگاه نفس سرزشگر خداداد که در وجودشان نهفته است به فریاد عمر بر باد رفته آنان نرسد و آب توبه و بازگشت، زنگار از دلهایشان نشوید و چشمانشان از غبار تیره گناه، پاک نشود و عرق شرم بر پیشانی آنان ننشیند.
دوم؛ معیار سازی از هوس، است به گونه‌ای که همه‌ی رفتارهای آنان به انگیزه‌های هوسناکانه برگشت می کند و سر در فضای هوس آلود دارد. پادشاه عقل و خرد به فرمان هوس اسیر و در زنجیر می شود و اندیشه و تعقل پیش پای هوس های بی فرجام و بد نام قربانی می گردد. به شکلی که همه‌ی رفتارها و اندیشه‌ها به تابعی از هوس تبدیل می شود تا آنجا که هوس های خلق الساعه و ارتجالی نیز بر صدر دفتر زندگی می نشینند و فرمان می رانند. پوشش و خورش و زندگی و آمیزش و هنر و دانش، همه در سیطره‌ی سپاه بی پایان هوا و هوس گرفتار آمده است. حتی خدایشان نیز، هوس است آنچنانکه قرآن با شگفتی از وجود اینگونه آدمها پرسش می کند.
«أَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَٰهَهُ هَوَاهُ أَفَأَنْتَ تَکُونُ عَلَیْهِ وَکِیلًا؛ آیا دیدى آن کسى را که معبود خود را هواى نفس خویش قرار داده است ؟ مگر تو بر او گماشته شده اى (تا بتوانى او را هدایت کنى)؟ (سوره الفرقان / آیه۴۳)
ز منزل هوسات ار دو گام پیش نهی
نزول در حرم کبریا توانی کرد
ولیکن این صفت رهروان چالاکست
تو نازنین جهانی، کجا توانی کرد؟ (دیوان شمس)
سوم؛ خدایی کردن پول، است. بد اخلاق شدگان آشکارا به هر دینی در آخرالزمان کافر میشوند و بر هر آیینی خرده گیری روا می دارند و به هر بهانه‌ای فضیلت ها را بی ارزش می نمایند به جز دین سرمایه و پول، و آیین طلایی طلا و نقدینه های گران قیمت. اشرافیت و زور تا عمق خانه ها و اندرون خانه‌ی تاریک دلها نفوذ کرده است و جز صدای خوش سکه ها و شمارش دلچسب ارقام و اندازه ها هیچ چیزی پرستش نمی‌شود. حتی عشق های مجازی، تابعی از ثروت های مادی شده است. همه روابط با ترازوی پول، وزن کشی می شود.

?

‌_________________(۱۲)
? سخنرانی

? موضوع:پژوهشی در دعای ندبه
?جمعه ۸ تیر ماه ۹۷

?دعای ندبه: ساعت: ۷:۱۵ صبح
? سخنرانی:ساعت ۸ تا ۸:۴۰

♦️یزد خیابان دهم فروردین کوچه دروازه قصابها، مجتمع کوی تل

??چکیده بحث ..
پس از طرح مباحث هدایت سه گانه‌‌ی ائمه علیهم السلام که در بند های پایانی دعا آمده است و تاکید بر درشت نمایی شخصیت والای حضرت فاطمه س در ابتدا و انتهای دعای ندبه نوبت به ذکر دو مطلب دیگر از مباحث کلی و جزیی این دعای شریف می رسیم.
مطلب اول اینکه دعای ماثور در حقیقت با هدف پیدایش یک وحدت رویه یا هماهنگی فرهنگی در حوزه مذهب صورت می گیرد. کافیست تصور کنید که اگر چنین دعایی از جانب معصوم علیه السلام به ما نرسیده بود و تنها بر ارتباط با امام ع در عصر غیبت تاکید شده بود آیا ما امروز چنین هماهنگی فرهنگی و هم آوایی در ارتباط با امام علیه السلام ‌داشتیم؟ شاید از خواندن دعا تا هوا کردن بادبادک طیفی از اظهار علاقه و یادآوری نسبت به امام غائب را امروز شاهد بودیم. دعا های معصوم سبب یک هماهنگی فکری و نظم اندیشگی و مناسک همسو و همرنگ در جامعه شیعه شده است به گونه ای که دعای ندبه در جنوب لبنان و شهر کربلا و تهران و لندن و هر نقطه دیگری از این کره خاکی، شکلی هماهنگ و رفتاری همگرایانه را نشان می دهد. این نقطه قوت در دعاهای شیعی که از جانب معصوم علیه السلام صادر شده است را نباید نادیده گرفت و از ارزش اجتماعی آن غافل گشت.
مطلب دوم این که در آغاز دعای ندبه و دقیقاً در سومین جمله از این دعای نورانی از ویژگی زهد که یک فضیلت اخلاقی بزرگ است، سخن می گوید و در پیوند با فضیلت اخلاقی زهد به ماهیت دنیای درگیر با فضیلت اخلاقی زهد می‌پردازد.
آنجا که می گوید: «…بَعْدَ اَنْ شَرَطْتَ عَلَیْهِمُ الزُّهْدَ فی دَرَجاتِ هذِهِ الدُّنْیَا الدَّنِیَّهِ؛ وَزُخْرُفِها وَزِبْرِجِها، فَشَرَطُوا لَکَ ذلِکَ…؛ پس از آنکه با آنان شرط کردی که نسبت به درجات و رتبه‏ های این دنیای فرومایه و پست، و زینت های بی معنی و زیور های بیهوده‌اش، زهد بورزند و آنان هم‏ آن شرط را با تو پیمان سپردند…».
از دقت و تامل در این بند از دعا و مقدم داشتن آن استفاده می شود که در ارتباط با امام غائب علیه السلام در عصر غیبت، فضیلت زهد حقیقی که به معنای دل بریدن از دنیا و فریفته نشدن به آن و جلوه های فریبنده و وسوسه انگیز آن است، راهی اصلی و مسیری راهگشاست. بنابر این باید فهمید که نشستن در برج عاج سرمایه‌داری و دل بستن مناصب دنیای فانی، و غرق شدن در خواهش های نفسانی، با ادعای محبت و ولایت امام عصر ارواحنا له الفداء ناسازگاری دارد و به حقیقت با رهروان چنین راهی باید گفت: ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی/ کاین ره که تو میروی به ترکستان است. اگر زهد حقیقی، پایه استوار امامت است پس رهروان راه امامان را نیز نیازی غیر قابل چشم پوشی است کسی که چنین خصلتی در خویش نمی بیند چندان به راه یافتن در بارگاه پیشوای غایب که جانان همه‌ی آفرینش است خوشباورانه دلخوش نگردند. نازپرورد تنعم نبرد راه به دوست/ عاشقی شیوه رندان بلاکش باشد.

__________________(۱۷)

◀️ سخنرانی

◀️ یزد، خ امام، کوچه آبشوری، روبروی مدرسه جیحون، کوچه ۱۳(۸سابق) منزل جناب حاجی زاده

از یکشنبه ۱۰ تا پنج شنبه ۱۴ تیرماه ۹۷

? ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۲
? موضوع:

اخلاق بد آخرالزمانی

(ادامه بحث)
?

_______________

IMG_20180702_155021_756

از این سرمایه‌داری مدرن..
@menbar_ansari
۱ – واى بر هر عیبجوی تحقیر کننده!
۲ – همان کس که ثروتی را انباشته و هی افزوده و شمرده است.
۳ – گمان مى کند که ثروتش سبب جاودانگى او است!
(قرآن کریم، سوره همزه)

‍ ‍_________________(۱۸)

? شیوه‌ی عالمان دینی بر بکارگیری احتیاط و خویشتنداری از طرح بیباکانه‌ی برخی نظریه های ارتجالی و نسنجیده، ریشه در همین مسئله دارد. شیفتگی محققان در پیگیری احتمال های ضعیف و مرجوح، یکی از نشانه های گرفتار شدن آنان در باتلاق فرضیه های خودویرانگر است.
? هفتمین جلسه پژوهش های دینی یک (سال ۹۷)

دوشنبه ۱۱ تیرماه ۹۷
ساعت ۱۸:۴۵ تا ۲۰

دستور جلسه؛
۱٫ گفتگوی پژوهشی هفته.
۲٫ بررسی مقالات.
مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد، اتاق پژوهش

? با توجه به مسیر یاد شده باید فرضیه ها علاوه بر وجاهت علمی از وجاهت دینی نیز برخوردار باشند. در این زمینه آثار چند تن از شخصیتهای دین پژوه معاصر به صورت موردی در نشست امروز تحلیل خواهد شد.
?آگاهی: جلسه عمومی نیست.

_________________

? اندیشه‌های اقتصادی در نهج‌البلاغه

حسین انصاریJuly 03, 2018

برگزاری در خانه دکتر قاسمی
? تفسیر موضوعی نهج البلاغه
(مبحث کنونی: مدخلی بر اصول کلی اقتصاد اسلامی)
اصول مباحث جلسه پیشین (۳۱)

منشور اسلامى (عام) عدالت

در این مورد، یک منشور عام اسلامى وجود دارد که امام علىّ بن ابى طالب «ع» در آن منشور چگونگى «استقرار شاخص‏هاى عدالت» را بیان کرده و بر واجبات حکومت اسلامى در باره جامعه و توده‏ها انگشت نهاده است.

این منشور باید بر پیشانى روزگار نوشته شود، و با خورشید بر سرزمین‌ها بتابد، که خود مقیاسى قاطع است براى شناختن هر حکومتى که اسلامى باشد، و شناخت صدق این نامگذارى- خواه مؤسّس آن عالمى فقیه باشد، یا ملّتى مسلمان، یا قائدى سیاسى، یا انقلابیى نظامى …- و ما اکنون بخشى از منشور را- با مضامین تابنده و تعالیم سازنده آن- مى‌‏آوریم. و این قسمتى از خطبه‏‌اى (سخنرانیى) است که امام «ع» در صفّین- در میدان جنگى خونین- براى فرادارى «مشعل حق» و استوار سازى «بنیان عدل» ایراد فرموده است، زیرا که حق سزاوارتر است که پیروى شود.

این «منشور علوى»، سخنى جامع است در باره «حق و عدل»، از «امام حق و عدل»، و ملاکى جاودان است براى «جامعه سازى قرآنى» و «مدیریّت اسلامى»، در سرتاسر سده‌‏ها و عصرها … و هم اینکه توده‌‏ها- از مسلمان و غیر مسلمان- بدانند که هر حکومتى را در چه وقت مى‌‏توان «اسلامى» خواند. مردم باید از «خصوصیّات حکومت اسلامى» آگاه باشند (تا مسلمان در دین خود استوار باشد، و غیر مسلمان تمایل به اسلام پیدا کند، و تا دشمنان گوناگون اسلام و مخالفان رنگارنگ ارزشهاى قرآنى سخنى براى گفتن نداشته باشند، و ربایندگان عقاید جوانان راهى به جایى نبرند)، و آن خصوصیّات را و عملکردها را از حاکمیّت بخواهند؛ و مسلمانان حاکمیّت را در باره وظایف حکومتى مورد مؤاخذه قرار دهند، تا حقّ اسلام تباه نگردد، و خون شهیدان از تلألؤ فجرسان و شفق‏گون خویش- همراه فجرها و شفقها- نیفتد؛ و اینک:

الإمام علی «ع»: أمّا بعد؛ فقد جعل اللَّه سبحانه، لی علیکم حقّا بولایه أمرکم، و لکم علیّ من الحقّ مثل الّذی لی علیکم؛ فالحقّ أوسع الأشیاء فی التّواصف، و أضیقها فی التّناصف، لا یجری لأحد إلّا جرى علیه، و لا یجری علیه إلّا جرى له …
h-ansari.net
دنباله مباحث را در سایت بالا? یا فایل پیوست بخوانید?

http://telegra.ph/اندیشه‌های-اقتصادی-در-نهج‌البلاغه-۰۷-۰۳

245020851_226546

__________________(۲۰)

? نشست های تفسیر موضوعی نهج‌البلاغه

? موضوع:

اندیشه های اقتصادی در نهج البلاغه، با تاکید بر کتاب “الحیات”
(جلسه ۳۲، ششمین جلسه در سال ۹۷)

? نیاز جامعه به محتوای نهج البلاغه بی پایان است.
? تنفسی در فضای نهج البلاغه، آغاز با زیارت امین الله
? زمان: سه شنبه ۱۲ تیرماه ۹۷

ساعت: ۱۸:۳۰ تا ۱۹:۳۰

? خیابان شهید رجایی، کوچه اهل السادات، انتهای کوچه، فرعی راست، پلاک ۳۰، خانه دکتر قاسمی

_______________

IMG_20180703_170553_162

صلی الله علیک یا اباصالح المهدی

صد آرزو به گرد دلم در طواف بود

از حیرت جمال تو بی آرزو شدم

#صائب_تبریزی
@menbar_ansari

__________________(۲۱)

IMG_20180701_133631_002

⏺ سخنرانی
چهارمین سالگرد رحلت آیت الحق حیدری (ره)
جمعه ۱۵ تیرماه ۹۷

⏺موضوع:

بررسی دو مسأله در زندگی و گفتارهای آیت الحق حیدری

۱_ پرهیز از فربهی «من» شخصیتی عارف

۲_ جلوگیری از ناامیدی مردم (در زمینه‌ی دین و زندگی)

 

⏹یزد، مسجد برخودار، ساعت ۲۱:۱۵ تا ۲۲

 

IMG_20180709_082553_767

 

IMG_20180709_082645_207

 

IMG_20180709_082609_540

 

 

IMG_20180709_082706_521

 

IMG_20180709_083602_639

 

IMG_20180709_082655_946

 

________________(۲۶)

◀️ سخنرانی

◀️ یزد، خ امام، کوچه آبشوری، روبروی مدرسه جیحون، کوچه ۱۳(۸سابق) منزل جناب حاجی زاده

از یکشنبه ۱۰ تا پنج شنبه ۱۴ تیرماه ۹۷

? ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۲
? موضوع:
اخلاق بد آخرالزمان یک (بحث؛ وارونگی صفات و نامها، معیار شدن هوس در زندگی، و دنباله بحث؛ دین شدن پول وو سرمای و دینار، همگانی کردن خشونت)

___________________(۲۹)

◀️ سخنرانی

میبد، خیابان بیده، کوچه مسجد، منزل حاج هوشنگ کارگر

از شنبه ۱۶ تا دو شنبه ۱۸ تیرماه ۹۷

? ساعت ۲۲ تا ۲۲:۴۵
? بزرگداشت ایام شهادت پیشوای ششم
امام جعفر صادق (علیه السلام)

? موضوع:
فضائل آسمانی، در مقارنه ای قرآنی (از زندگانی امام صادق ع)
???
موضوع سال گذشته؛ وصایا و سفارش های پیشوای ششم، حضرت جعفر صادق (ع)

__________________(۳۳)

◀️ سخنرانی

◀️ یزد، بلوار جمهوری، پس از بیمارستان افشار، کوچه حضرت عباس ع شماره ۲۲، پلاک ۱۸، منزل جناب آقای نصیری زاده
از یکشنبه ۱۷ تا چهار شنبه ۲۰ تیرماه ۹۷

? ساعت ۲۰:۴۵ تا ۲۱:۳۰
? موضوع:
مفاهیم بنیادین فرهنگ اجتماعی در تعالیم امام صادق (ع)

?

________________(۳۸)

◀️ سخنرانی
◀️ یزد، باغ تاریخی دولت آباد.

از یک شنبه ۱۷ تا پنج‌شنبه ۲۱ تیرماه ۹۷

ساعت ۶:۱۵ تا ۶:۴۵ صبح
مناسبت؛
ذکر معارف و بزرگداشت اهل بیت (ع) به دعوت حجت الاسلام و المسلمین استاد معزالدینی

◀️ موضوع:
بازخوانی و بررسی یک اثر در باره امام صادق(ع)

کتاب ارزشمند «به یاد آنکه مذهب حق یادگار اوست» از حضرت آیت الله شیخنا الاستاذ وحید خراسانی (حفظه الله)

دانلود کتاب از اینجا ?

بیاد آن که مذهب حق یادگار اوست

???
موضوع سال گذشته: فراخوان عقلانیت در تعالیم امام کاظم علیه السلام

_______________(۳۹)

IMG_20180709_084206_540

? سخنرانی
روز شهادت امام بحق ناطق، جعفر محمد صادق علیه‌السلام
دوشنبه ۱۸ تیرماه ۹۷
۲۵ سوال ۱۴۳۹
? ساعت ۱۱:۴۵ تا ۱۲:۳۰ صبح

? میبد، خیابان بیده، مسجد فاطمیه (س)
موضوع؛ گسترش و تربیت تشیع اجتماعی

موضوع سال گذشته؛ گسترش و تربیت تشیع علمی فرهنگی

_________________(۴۲)

◀️ سخنرانی
◀️ رستاق یزد، همت آباد، مسجد و حسینیه جامع همت آباد

سه شنبه ۱۹ تا پنج‌شنبه۲۱ تیرماه ۹۷

? ساعت ۲۲ تا ۲۲:۴۵
? به مناسبت اولین سالگرد درگذشت شادروان حاج عبدالحسین مسعودی ، پدر شهید جلال مسعودی همت آبادی
? موضوع: فضائل آسمانی در مقارنه ای قرآنی
(دنباله بحثی در شبهای گذشته، پیرامون فضائل امام صادق ع)
???
موضوع سال گذشته در مراسم چهلم؛ دفاعی از فریضه ی حج

_________________(۴۳)

? عَبدُ السَّلامِ بنُ صالِحٍ الهَرَوِیُّ:
سَمِعتُ أبَا الحَسَنِ الرِّضا علیه‏ السلام یَقولُ: رَحِمَ اللّه‏ُ عَبدًا أحیا أمرَنا. فَقُلتُ لَهُ: وکَیفَ یُحِیی أمرَکُم؟ قالَ: یَتَعَلَّمُ عُلومَنا ویُعَلِّمُهَا النّاسَ، فَإِنَّ النّاس لَو عَلِموا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعونا.
عبد السلام بن صالح هروى:
از ابوالحسن، امام رضا علیه ‏السلام شنیدم که مى‏ فرمود: رحمت خدا بر آن بنده‏ اى که امر ما را زنده می کند. عرض کردم: چگونه امر شما را زنده می کند؟ فرمود: تعالیم ما را فرا می‌گیرد و آنها را به مردم می‌آموزد؛ زیرا اگر زیبایی هاى سخن ما را مردم بدانند، البته که از ما پیروى می کنند.
(شیخ صدوق، عیون أخبار الرضا علیه ‏السلام : ج۱، ص ۳۰۷ ، ح ۶۹)
آموختن و فراگرفتن رشته های علوم اهل بیت(ع) و سرچشمه های معرفت آنان را از کسانی انتظار می توان کشید که دلهای شان از عشق و محبت خاندان پیامبر(ص) بهره‌ای برده باشد و شوق خدمت، «رزق روحشان» شده باشد. «شورِ شیرین، به سرِ هر که فتد کوهکن است …» (ملک الشعرا بهار)
شرکت در کلاس‌ های مفید، خواندن و مطالعه‌ی کتاب های معتبر ، گفتگو و بحث با آگاهان و مطلعان بی‌غرض، بررسی و پژوهش‌های فردی و گروهی، از جمله‌ی راه هایی است که برای پی بردن به زیبایی‌های کلام اهل بیت(ع) پیش روی ما قرار دارد. آنان که عشق خدمت در سر دارند باید واقع بینانه بنگرند و دریابند که بدون گذر از مرحله‌ی تعلم و فراگیری زیبایی های اندیشه پیشوایان معصوم، نمی توان به توفیق خدمت مناسبی دست یافت. بلکه تنها به آرزوهای طلایی خود در تنهایی دلخوش کرد. مردان بزرگ و الهی مانند پیامبران نیز نتوانسته‌اند، بی کم و کاست، همه‌ی آرزوهای خوبی را که در سر داشتند بی دخالت شیطان پیش ببرند و به طرح های خود آسان و آسوده دست یابند و آنها را راحت عملی کنند. (سوره حج، آیه ۵۲)
? پنجمین جلسه پژوهشهای دینی ۲

چهارشنبه ۲۰ تیرماه ۹۷

ساعت ۱۸:۳۰ تا ۱۹:۳۰

? خانه دکتر قاسمی، پلاک ۳۰٫

دستور جلسه؛
۱٫ ادامه مباحث “آیین قلم”
۲٫ گفتگو پیرامون موضوعات تازه.
???

? یادآوری؛ جلسه عمومی نیست.
علاقه مندان به کار پژوهش و نگارش در زمینه مباحث دینی می توانند از طریق برگه “ارتباط با ما” در سایت “نگاه تازه” مکاتبه کنند.

?www.h-ansari.net

_________________(۴۴)

⏹سخنرانی

در مراسم چهارمین سالگرد
مرحوم حاج سید احمد اخوان دستمالچی
خدوم عرصه‌ی فرهنگ دینی
⏹ پنج‌شنبه ۲۱ تیر ماه ۹۷
ساعت ۲۰:۴۵ تا ۲۱:۳۰
موضوع: مشخصه های انسان فرهنگی در تعالیم امام صادق علیه‌السلام

IMG_20180711_214308_517

_________________(۴۹)

◀️ سخنرانی

◀️ میبد، میدان مهدیه، خ شهید جعفری نژاد، حسینیه سادات
از یک شنبه ۲۴ تا پنج شنبه ۲۸ تیرماه ۹۷

? ساعت ۲۱:۱۵ تا ۲۲
? موضوع: نقش برجسته‌ی زنان در تاریخ اسلام و تشیع

???
آغاز ماه ذی القعده یادآور حضرت معصومه سلام الله علیها و جایگاه او در تاریخ تشیع است. مزار نورانی آن بانو سبب گردیده تا شهر مقدس قم در تاریخ گذشته و کنونی تشیع جایگاه ویژه ای بیابد و این نقطه جغرافیایی را بیش از پیش مورد توجه مومنان و جستجوگران قرار دهد. شایسته است تا به بهانه یاد کردی از آن بانوی کرامت، مسئله‌ای بزرگتر را مورد توجه قرار دهیم و آن نقش برجسته زنان در تاریخ اسلام و تشیع است. در تاریخ نزول قرآن و در طول حیات پیامبر(ص) گروه بندی هایی را در جامعه زنان آن روز میتوان دید. در قرآن کریم نشانه های این گروه بندی را ابتدا باید برشمرد و سپس به فراز و نشیب های تاریخ شیعه اشاره کرد بلکه دورنمایی از وضعیت زنان شیعه در تاریخ به دست آید. اهمیت پرداختن به این مباحث در روزگار کنونی، دارای سودی دوگانه است. از یک سو به اقتدار تفکر زنان مسلمان کمک می کند و از سوی دیگر راهیست برای مقابله با سمپاشی مخالفان دین و مذهب که در این سال ها آشکارا مسئله زنان را یکی از نقاط ضعف جامعه دینی ما دیده و سعی دارند از آن سوء استفاده کنند.

__________________(۵۰)

‍ ‍ ‍ ? اولویت بندی در پژوهش‌های دینی یکی از ضرورتهای مهم است که باید نسبت به تعیین آن پیش از ورود به پژوهشها اقدام کرد. اولویت ها را به آسانی بر اساس دسته بندی دوگانه‌ی اصلی و فرعی می شود تقسیم بندی کرد. بدین صورت که یک بخش را در مسائل اصلی دید و بخش دیگری را در فروعات مسئله. همین تقسیم ساده اگر به درستی انجام شود به یک اولویت بندی منطقی خواهد انجامید که مسیر راه را برای موضوعات و مخاطبان پژوهش تعیین خواهد کرد. بخشی از اتلاف نیروی تحقیق، بر اثر نا آشنایی با مسائل و موضوعات اصلی صورت می گیرد. در فرمایش اهل بیت علیهم السلام این دستور هست که گاهی به برخی از اصحاب فرموده‌اند که از انجام کار خاصی صرف نظر کنند و آن را به دیگران وا بگذارند زیرا برای هر کاری کننده ای هست و هر مسیری برای خود اهلی دارد که آن را خواهد پیمود. همچنانکه پیشوایان هدایت در هشدارهای آگاهی بخش خود از تضییع اصول و پرداختن به فروع سخن گفته‌اند و صاحب نظران را بر اهمیت اصول و مبانی در برابر فروع، متذکر گشته اند. البته تشخیص مسائل اصلی از مسائل فرعی علاوه بر علم و دانش درخور و مناسب نیازمند تجربه و عمل و یا جایگزین آنها مشورت با صاحبان تجربه نیز هست.
? هشتمین جلسه پژوهش های دینی یک (سال ۹۷)

دوشنبه ۲۵ تیرماه ۹۷
ساعت ۱۹ تا ۲۰:۳۰

دستور جلسه؛
۱٫ گفتگوی پژوهشی هفته.
۲٫ بررسی مقالات.
مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد، اتاق پژوهش

? گفتگوهای سازنده و تمرین همگرایی و در میان گذاشتن نتایج تجربه های پژوهشی، راههایی است که به تشخیص مسائل اصلی از فرعی و تنظیم استراتژی پژوهش یاری می رساند. این مهم، بخشی از رسالت کلاس ها و کارگاه های تحقیق است.
?آگاهی: جلسه عمومی نیست.

_____________________

? اندیشه‌های اقتصادی در نهج‌البلاغه

حسین انصاریJuly 17, 2018
برگزاری در خانه دکتر قاسمی
? تفسیر موضوعی نهج البلاغه
(مبحث کنونی: مدخلی بر اصول کلی اقتصاد اسلامی)
اصول مباحث جلسه پیشین (۳۲)
عدالت در انقلاب بدون تغییر در ماهیّت روابط ، شدنى نیست!

سخن گفتن از پیوند عدالت با انقلاب یکی از بن مایه های اندیشۀ علوی است که در سپهر اندیشۀ سیاسی امروز جامعه دچار سرخوردگی ذهنی و سُرخوردگی غربی شده است و بسیاری را به تزلزل و تردید در حسن و قبح انقلاب و عدالت دچار ساخته. آنان که از منظر جامعه شناسی، انقلاب و ارزش آن را در تغییر و تکامل جامعه ها انکار نمی کنند باید به این رابطه و چگونگی آن بیشتر بپردازند. در این باره باید بیشتر نوشت و ابهام زدایی کرد. اما در این مجال کوتاه به همین اندازه سودمند است که الحیات با تکیه بر نهج البلاغه یادآوری می کند انقلاب به شعار و فریاد نیست بلکه باید واقعیت تغییر در روابط اجتماعی مابعد انقلاب با ماقبل انقلاب، ایجاد شود تا به هدفگذاری عدالت دسترسی باشد و گرنه انقلاب بی عدالت خواهد ماند و به ضد خود تبدیل می شود.
الإمام علی «ع»- ممّا قاله بصدد ردّ قطائع عثمان: و اللَّه، لو وجدته قد تزوّج به النّساء و ملک به الإماء لرددته، فإنّ فی العدل سعه؛ و من ضاق علیه العدل فالجور علیه أضیق. «نهج البلاغه»/ ۶۶؛ «عبده» ۱/ ۴۲»
از سخنان آن امام در باره ردّ «قطایع عثمان-تیول بخشی ها» به بیت المال: به خداى سوگند اگر بفهمم که با آن اموال زنانى را به ازدواج در آورده یا کنیزانى را مالک شده‏‌اند آنها را فسخ مى‏‌کنم، زیرا که دامنه عدالت فراخ است. و آن کس که عدل در نظر او تنگ نماید، ستم بر او تنگ‌‏تر خواهد بود.
* این سخن را امام علىّ بن ابى طالب «ع»، در دوّمین روز از بیعت با او در مدینه فرموده است. شیخ محمّد عبده مصرى در شرح این سخن مى‏گوید: «قطائع عثمان: زمین‌هایى است که آنها را به اشخاص هدیه کرده بود».
امام- با اتّخاذ این ایستار استوار در برابر اموال تصاحب شده- اصلى اساسى را در شکل بخشیدن به «انقلابهاى تغییرى» و هدفهاى آنها بنیان گذاشت، و آن «تغییر ماهیّت اوضاع» است، نه تنها «تغییر هیئت اشخاص». زیرا از مهمترین اوضاعى که توده‌‏ها در آن به سر مى‏‌برند، اوضاع معیشتى و اقتصادى و قضائى است. به همین جهت پیامبران «ع» از آغاز کار بدان اهتمام ورزیده‌‏اند و فریاد «أَوْفُوا الْکَیْلَ وَ الْمِیزانَ بِالْقِسْطِ» سر داده‌‏اند، و به حرکتى تغییرى دست یازیده‏ و فرا خوانده‌‏اند.
از اینجا معلوم مى‏‌شود که در انقلاب‌ها، تبدیل اشخاص و مسئولان- به خودی خود- به نتیجه مطلوب نخواهد رسید، حتى اگر فاسدان را بردارند و صالحان را به جاى ایشان بنشانند، مگر اینکه ذات زندگى دگرگون شود و ماهیّت روابط زیرورو گردد؛ بقاى روابط و تغییر عوامل، جز بدبختى براى جامعه‏‌ها و توده‏‌ها نتیجه‏‌اى ندارد. مگر نباید تغییرى اساسى، در همه اوضاع و احوال حکمفرما بر کشور، پیش از شعله‏‌ور شدن آتش انقلاب- که در واقع سبب انقلاب بوده است- صورت بگیرد؟

در انقلاب تغییرى (انقلاب واقعى)، برای اجرای عدالت مهلت نیست‏!

مهلت گیری های مخالفان انقلاب عدالتخواه، در کم زیانترین حالت مانند سوت داور غیر منصفی است که هر لحظه به بهانه ای از گرمای حرکت بازیکنان گروه انقلابی جامعه می کاهد و شتاب تغییر آنان را کند می کند و فرصت طلایی برای دسترسی به هدف های بیشتر و اصلی را از نیروهای پر جوش و نشاط انقلاب می ستاند و برای مخالفان حرکت و پویایی آن، فرصت بازسازی نیرو و تخریب و ایذاء فراهم می نماید.
الإمام علی «ع»: ما کان بالمدینه فلا أجل فیه، و ما غاب فأجله وصول أمرک إلیه. «نهج البلاغه»/ ۵۲۷؛ «عبده» ۲/ ۸۶»
امام على «ع»- خطاب به خلیفه سوم: براى آنچه در مدینه است هیچ مهلتى لازم نیست، و براى بیرون مدینه، مهلت به اندازه‏اى است که فرمان تو بدان جا برسد.
* این سخن امام است در آن هنگام که مردمان بر گرد او جمع شدند و به شکایت از خلیفه سوم پرداختند، و از او خواستند که از جانب ایشان با خلیفه سخن گوید، و از وى بخواهد تا با اجراى عدالت و احقاق حقوق محرومان مردم را راضى کند. به همین منظور امام(ع) بر عثمان داخل شد و سخن…
h-ansari.net
دنباله مباحث را در سایت بالا? یا فایل پیوست بخوانید?
http://telegra.ph/اندیشه‌های-اقتصادی-در-نهج‌البلاغه-۰۷-۱۷

___________________(۵۱)

? نشست های تفسیر موضوعی نهج‌البلاغه

? موضوع:

اندیشه های اقتصادی در نهج البلاغه، با تاکید بر کتاب “الحیات”
(جلسه ۳۳، هفتمین جلسه در سال ۹۷)

? نیاز جامعه به محتوای نهج البلاغه بی پایان است.
? تنفسی در فضای نهج البلاغه، آغاز با زیارت امین الله
? زمان: سه شنبه ۲۶ تیرماه ۹۷

ساعت: ۱۸:۳۰ تا ۱۹:۳۰

? خیابان شهید رجایی، کوچه اهل السادات، انتهای کوچه، فرعی راست، پلاک ۳۰، خانه دکتر قاسمی

 

_________________(۵۴)

◀️ سخنرانی

◀️ میبد، بیده، خ باغ شهر، کوچه آبان ۶ (پایان کوچه) منزل جناب حاج عباس کارگر.
از سه شنبه ۲۶ تا پنج شنبه ۲۸ تیرماه ۹۷

? ساعت ۲۰:۴۵ تا ۲۱:۱۵
پس از اقامه نماز مغرب و عشاء
? موضوع:
خانه های معنوی، حدود و کارکردهای آن
???

__________________(۵۵)

? «قَالَ علی علیه السلام لِرَجُلٍ سَأَلَهُ أَنْ یَعِظَهُ:
لَا تَکُنْ مِمَّنْ یَرْجُو الْآخِرَهَ بِغَیْرِ عَمَلٍ ….
ِإِنْ سَقِمَ ظَلَّ نَادِماً وَ إِنْ صَحَّ أَمِنَ لَاهِیاً یُعْجَبُ بِنَفْسِهِ إِذَا عُوفِیَ وَ یَقْنَطُ إِذَا ابْتُلِیَ…
وَ یَرْجُو لِنَفْسِهِ بِأَکْثَرَ مِنْ عَمَلِهِ إِنِ اسْتَغْنَى بَطِرَ وَ فُتِنَ وَ إِنِ افْتَقَرَ قَنِطَ وَ وَهَنَ یُقَصِّرُ إِذَا عَمِلَ…
فَهُوَ بِالْقَوْلِ مُدِلٌّ وَ مِنَ الْعَمَلِ مُقِلٌّ یُنَافِسُ فِیمَا یَفْنَى وَ یُسَامِحُ فِیمَا یَبْقَى…
فَهُوَ عَلَى النَّاسِ طَاعِنٌ وَ لِنَفْسِهِ مُدَاهِنٌ…
مردى از امام علی علیه السلام درخواست اندرز و نصیحت کرد، حضرت فرمود:
از کسانى مباش که بدون کار و عمل، امیدوار به آخرت است…
اگر بیمار شود پر از پشیمانی مى شود، و اگر تندرست باشد سرگرم خوشگذرانى هاست. در سلامتی مغرور و در گرفتارى نا امید است…
و بیش از آنچه که عمل کرده امیدوار است. اگر بى نیاز گردد مست و مغرور شود، و اگر تهیدست گردد، مأیوس و سست شود. چون به کار بپردازد در آن کوتاهى ورزد…
سخن بسیار مى گوید، امّا کار او اندک است براى دنیاى ناپایدار با جدیت تلاش و رقابت می کند امّا در باره‌ی جاودانه‌ها، مسامحه کار است…».(نهج البلاغه، حکمت ۱۵۰)
هرگز آرزو، جای کار و فعالیت را پر نمی کند. همچنانکه گفتار و سخن فروان، جایگزین فعالیت نیست. یکی از مشکلات، غفلت از عواملی است که سبب سستی در مسیر رسیدن به عاشقانه ها و جاودانه ها می شود که برخی از آنها در حکمت بالا ذکر گردیده است. به جای حسرت‌های فردا باید فرصت‌ها را دریافت و از توانایی‌های امروز، توشه ای برای آینده فراهم کرد.

? ششمین جلسه پژوهشهای دینی ۲

چهارشنبه ۲۷ تیرماه ۹۷

ساعت ۱۸:۱۵ تا ۱۹:۳۰

? خانه دکتر قاسمی، پلاک ۳۰٫

دستور جلسه؛
۱٫ ادامه مباحث “آیین قلم”
۲٫ گفتگو پیرامون موضوعات تازه.
???

? یادآوری؛ جلسه عمومی نیست.
علاقه مندان به کار پژوهش و نگارش در زمینه مباحث دینی می توانند از طریق برگه “ارتباط با ما” در سایت “نگاه تازه” مکاتبه کنند.

?www.h-ansari.net

 

 

__________________(۶۰)

◀️ سخنرانی

◀️ یزد ، خ انقلاب، کوچه شیخداد، (زیر ساباط سمت راست)کوچه ابوالمعالی، نرسیده به مسجد ابوالمعالی، منزل آقای گل محمدی
از یکشنبه ۳۱ تیر تا پنج شنبه ۴ مرداد ۹۷

? ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۲:۱۵
? موضوع: صلاح و فساد، صالحان و مفسدان، نقشی دوگانه از انسانها
????
موضوع سال گذشته:
ایمان و فسق؛ مومنان و فاسقان، نقشی دوگانه از انسانها

_______________

? مطالب رسیده از شما سروران

@menbar_ansari
یکی از عزیزان جان نوشته‌اند:
سلام علیکم
امشب توفیق حاصل شد که از کانال صدای گرم حضرتعالی را شنیدم
تایید مطلب شما، من وقتی خیلی افسردگی دارم یا فشار روحی ناشی از مشکلات اگر موفق شوم در مجلسی شرکت کنم از برکات اهل بیت (ع) و انفاس بزرگواران حالم خیلی بهتر میشود.
در پناه خدا باشید التماس دعا
?www.h-ansari.net

یک نظر بگذارید