منبرهای دی ماه ۱۳۹۷

نگارش در تاریخ ۶ بهمن ۱۳۹۷ | ارسال شده در بخش منبرها | هیچ نظری

 منبرهای دی ماه ۱۳۹۷

? بیست و چهارمین جلسه پژوهش های دینی یک (سال ۹۷)

دوشنبه ۳ دیماه ۹۷
ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹

دستور جلسه؛
۱) گفتگوی پژوهشی هفته
۲) گزیده خوانی
۳) گپ و پذیرایی

مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد، اتاق پژوهش

?
?آگاهی: جلسه عمومی نیست.

http://www.h-ansari.net/wp-content/uploads/2018/06/IMG_20180627_174849_745.jpg

__________________

?با سلام و درود فراوان خدمت همهٔ یاران نهج البلاغه ای

یادآور میشود که به دلیل آماده نشدن مبحث تازه
در موضوع «نمایه های نهج البلاغه»

جلسه تفسیر موضوعی نهج البلاغه

امروز سه شنبه ۳ دیماه ۹۷ تشکیل نمی شود.

با پوزش فراوان برای وقفه های رخ داده.

________________

? سخنرانی

▪️ اردکان، (شریف آباد) خ دکتر شریعتی، ک شهید جرّه ای (شماره ۱۰۷) منزل جناب حاج محمد مهدیزاده
از سه شنبه ۴ دی ماه تا پنجشنبه ۶ دی ماه ۹۷

ساعت ۱۹:۴۵ تا ۲۰:۳۰

موضوع: رابطهٔ عبادت و بندگی خداوند با حصول سه امر؛
آرامش روحی، بهره‌وری اقتصادی، روحیه اجتماعی

? سه امر بالا در بهبود زندگی نقش برجسته ‌ای دارد. امید آنکه هر جلسه را به کلیاتی در باره یکی از سه مورد بتوانیم اختصاص بدهیم.
در این مجلس سالهای گذشته توفیق بازگویی موضوعات زیر نصیب شده است.
☀️سال ۹۶ با موضوع «راههایی برای افزایش دین فهمی همگانی»
☀️ سال ۹۵ با موضوع؛ “تلاشی برای بهبود نما و نمایش دین و دینداری”

__________________

سخنرانی
? یزد، چهار راه بعثت، مسجد شاه طهماسب

اولین سالگرد شادروان بانو هاجر عباسی
(از وابستگان صدیق گرامی حاج احمد عباسی)
چهار‌شنبه ۵ دیماه ۹۷

ساعت ۱۷:۴۵ تا ۱۸:۳۰

موضوع:
ظرفیت سوء استفاده در گسترهٔ دین و راههای جلوگیری از آن
???؛

_________________

@menbar_ansari
امشب هم مهتاب قشنگی است آسمان،
بین راه ،
وقت برگشت خیره اش شده بودم.
جهان کنونی دو لذت را از آدمی گرفته است.؛
لذت بودن با طبیعت و حلاوت درک حقیقت را.

۵ دیماه ۹۷

_________________

‍سخنرانی

? یزد، جنب میرچخماق، کوچه آیت الله علومی، حسینیهٔ مزار سید قوام الدین.

دومین سالگرد مرحوم عباسعلی دهقان
از پنج شنبه ۶ تا شنبه ۸ دی ماه ۹۷
ساعت:
شب اول: ۱۸ تا ۱۸:۳۰
شب دوم و سوم: ۱۹ تا ۱۹:۳۰

موضوع:
رابط عبادت و بندگی خداوند با سه امر مهم؛
آرامش روحی، بهره‌وری اقتصادی، روحیه اجتماعی (دنباله ۲)

???؛

_________________

? از برکات معارف اهل بیت «علیهم السلام» برای حفظ از آزار و سنگ اندازی ها
@menbar_ansari

عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ اِبْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَعْیَنَ عَنْ قَیْسِ بْنِ سَلَمَهَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ کَانَ عَلِیُّ بْنُ اَلْحُسَیْنِ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَیْهِ یَقُولُ: مَا أُبَالِی إِذَا قُلْتُ هَذِهِ اَلْکَلِمَاتِ لَوِ اِجْتَمَعَ عَلَیَّ اَلْجِنُّ وَ اَلْإِنْس!

شیخ کلینی(ره) با سند بالا، از امام صادق(علیه السّلام) روایت می کند که امام سجاد(ع) بارها مى‌فرمود: هر گاه این جملات را بگویم دیگر باکی ندارم از اینکه جن و انس در برابرم همدستی کنند.

ُ بِسْمِ اَللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ مِنَ اَللَّهِ وَ إِلَى اَللَّهِ وَ فِی سَبِیلِ اَللَّهِ وَ عَلَى مِلَّهِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه.ِ اَللَّهُمَّ إِلَیْکَ أَسْلَمْتُ نَفْسِی وَ إِلَیْکَ وَجَّهْتُ وَجْهِی وَ إِلَیْکَ أَلْجَأْتُ ظَهْرِی وَ إِلَیْکَ فَوَّضْتُ أَمْرِی. اَللَّهُمَّ اِحْفَظْنِی بِحِفْظِ اَلْإِیمَانِ مِنْ بَیْنِ یَدَیَّ وَ مِنْ خَلْفِی وَ عَنْ یَمِینِی وَ عَنْ شِمَالِی وَ مِنْ فَوْقِی وَ مِنْ تَحْتِی وَ مِنْ قِبَلِی وَ اِدْفَعْ عَنِّی بِحَوْلِکَ وَ قُوَّتِکَ فَإِنَّهُ لاَ حَوْلَ وَ لاَ قُوَّهَ إِلاَّ بِاللَّهِ .

الشیخ الکلینی(ره)، الکافی , ج ۲ , ص ۵۶۳،
(کِتَابُ اَلدُّعَاءِ، بَابُ اَلدُّعَاءِ لِلْکَرْبِ وَ اَلْهَمِّ وَ اَلْحُزْنِ وَ اَلْخَوْفِ)

‌___________________
? سخنرانی

? موضوع:پژوهشی در دعای ندبه
?جمعه ۷ دیماه ۹۷

?دعای ندبه: ساعت: ۷:۱۵ صبح
? سخنرانی:ساعت ۸ تا ۸:۴۰

♦️یزد خیابان دهم فروردین کوچه دروازه قصابها، مجتمع کوی تل

??چکیده بحث …
با توجه به پیشداشته های الهی به اولیای معصومین علیهم السلام که در قالب هشت فضیلت از آنها یاد شد، به وضوح می توان به یکی از اصول اساسی در انسان‌شناسی قرآن پی برد و آن تفاوت واقعی و شدید انسانها از حیث معرفت‌شناسی اسلامی است. قرآن به حدی فهم این تفاوت را بدیهی می داند و دریافت آن را برای همگان دارای وضوح و روشنی می بیند که در قالب «پرسش تقریری» آن را در آیاتی از قرآن مطرح کند زیرا نیازی به پاسخ مثبت خود به این پرسش نمی بیند و اقرار به حقیقت تفاوت های اساسی میان انسانها را حوزه اندیشه و آگاهی فراتر از حد تشکیک به تصویر می کشد. آنجا که با ناباوری می پرسد: «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَأَخْبَتُوٓا إِلَىٰ رَبِّهِمْ أُولَٰٓئِکَ أَصْحَابُ الْجَنَّهِ ۖ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ (هود – ۲۳)
بی‌گمان کسانی که ایمان آورده‌اند و کارهای شایسته کرده‌اند و با فروتنی در برابر پروردگارشان آرامش یافته‌اند بهشتیند؛ آنان در آن جاودانند.
۞ مَثَلُ الْفَرِیقَیْنِ کَالْأَعْمَىٰ وَالْأَصَمِّ وَالْبَصِیرِ وَالسَّمِیعِ ۚ هَلْ یَسْتَوِیَانِ مَثَلًا ۚ أَفَلَا تَذَکَّرُونَ (هود – ۲۳)
داستان این دو دسته چون نابینا و ناشنوا و بینا و شنواست؛ آیا در مثل برابرند؟ آیا پند نمی‌گیرید؟»
بر همین قیاس، در زبان و ادبیات قرآن و روایات، انسان مؤمن خداباور با منکران ناخداباور یکسان نبوده و از صفات و القابی همسان برخوردار نیستند.

ادامه دارد…

http://www.h-ansari.net/wp-content/uploads/2018/01/238225309_197063-978×1024.jpg

__________________

سخنرانی
? خویدک (فهرج یزد)، مسجد جامع
یادکرد درگذشت شادروان بانو ربابه طاهری
جمعه ۷ دیماه ۹۷
ساعت ۱۱ تا ۱۱:۴۵

موضوع؛
مسئولیت مادر بودن
(بخش دوم از ارائه بحث در این منطقه)
___________________

‍سخنرانی

▪️ یزد. خ امام، خ مهدی (عج) حسینیه پیر و برج

? به مناسبت دومین سالگرد شادروان حاج سید رضا کاظمینی (از یاران سابقین شهید صدوقی و موسسین هیئت پیر برج و از بازاریان و اعضاء تعاونی صنف بزاز، پدر جناب دکتر سید محمد کاظمینی و پدر خانم آقایان جلیلیان، مهندس محسن اولیاء و دکتر فاضلی)
جمعه ۷ دی‌ماه ۹۷

ساعت: ۲۰ تا ۲۰:۴۰

موضوع:

تشیع قم، نقش برجای مانده در تاریخ کلامی شیعه
???؛
موضوع سال ۹۶ در همین مجلس؛
«شهر قم و فاطمه معصومه(س)؛ نمادی کهن از جغرافیا و فرهنگ شیعی»

موضوع سال ۹۵ در همین مناسبت؛
«بازار؛ در نگرش اسلامی و گذرا، از دیروز تا امروز»

گزارش کامل سخنرانی ۹۵ را اینجا بخوانید:
http://www.h-ansari.net/1395/11/01/بازار؛-در-نگرش-اسلامی-و-گذرا،-از-دیروز-۲/

___________________

‍ ‍ ‍ ? سخنرانی

▪️ یزد، جنب میرچخماق، کوچه آیت الله علومی، حسینیه مزار سید قوام الدین،
به دعوت و مدیریت جناب آقای آذر آیین
? یکشنبه ۹ تا جمعه ۱۴ دی ماه ۹۷
(به مدت ۶ شب)

ساعت: ۱۸:۳۰ تا ۱۹

موضوع:
رابطهٔ عبادت و بندگی خدا با سه امر مهم؛
آرامش روحی، بهره‌وری اقتصادی، روحیه اجتماعی (دنباله ۳)

???؛
☀موضوع سال ۹۶:
وظایف اجتماعی دینداران
☀موضوع سال ۹۵:
راههای افزایش معنویت

___________________

? بیست و پنجمین جلسه پژوهش های دینی یک (سال ۹۷)

دوشنبه ۱۰ دیماه ۹۷
ساعت ۲۰ تا ۲۱:۳۰

دستور جلسه؛
۱) گفتگوی پژوهشی هفته
۲) گزارش دبیرخانه نشست ها
۳) بررسی کتب نقد
۴) گپ و چایی
۵) گزیده خوانی
مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد، اتاق پژوهش

?
?آگاهی: جلسه عمومی نیست.

http://www.h-ansari.net/wp-content/uploads/2018/12/IMG_20181224_154644_982.jpg

___________________

سخن «رابطه عبودیت و بندگی با سه امر مهم؛….»

یزد، میر چخماق، حسینیه مزار سید قوام الدین
دهه اول دیماه ۹۷
در این مجلس سالانه، با شلغم و چغندر گرم از حاضران پذیرایی می شود.

___________________

بسیاری از آیات نورانی قرآن به آثار ذکر و عبودیت خداوند اشاره یا تصریح دارد که آن آثار آرامش روحی به نصیب اهل عبادت می کند و در حقیقت تبیین آیه کلی «ألا بذکر الله تطمئن القلوب» است. از جمله آنها این آیات را می توان بر شمرد.

?پروردگار مهربان در سوره حج آیه ۷۷ می فرماید: «یا ایها الذین آمنوا ارکعوا واسجدوا واعبدوا ربکم وافعلوا الخیر لعلکم تفلحون؛ای کسانی که ایمان آورده اید رکوع کنید و سجود به جا آورید و پروردگارتان را عبادت کنید و کار نیک انجام دهید، شاید رستگار شوید». رکوع و سجده و عبادت و انجام کار خیر به صورت پیوسته و در طول یکدیگر کار نیک راهی است که قرآن کربم برای رسیدن به فلاح/رستگاری ترسیم کرده است.

?«وَمَنْ یَعْشُ عَنْ ذِکْرِ الرَّحْمَٰنِ نُقَیِّضْ لَهُ شَیْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِینٌ ؛ و هر کس از یاد خداى رحمان چشم بپوشد و روى برتابد ، شیطانى را بر او مى گماریم و آن همواره همراه و همنشین او خواهد بود. » (سوره زخرف / آیه۳۶)

امام صادق(ع) از پیامبر خدا (صلی اللَّه علیه وآله) روایت می کند که؛
«لا یَزالُ الشَّیطانُ ذَعِرًا مِنَ المُؤمِنِ ما حافَظَ عَلَی الصَّلواتِ الخَمسِ، فَإِذا ضَیَّعَهُنَّ تَجَرَّأَ عَلَیهِ فَأَدخَلَهُ فِی العَظائِمِ؛ پیوسته شیطان از مؤمن، هراسان است تا هنگامی که بر نمازهای پنجگانه مواظبت کند. و هرگاه آنها را تباه کند، بر او جرئت یافته و او را در گناهان بزرگ داخل می کند. (الکافی: ج ۳ ص ۲۶۹)

menbar is on Mixlr http://mixlr.com/menbar

___________________

‍ ‍ ‍ ? سخنرانی

▪️ یزد، خ انقلاب، کوچه شیخداد، حسینیه شیخداد
چندمین سالگرد شادروانان
بانو فاطمه رضاییان و آقای حمید رضاییان
? پنج‌شنبه ۱۳ و جمعه ۱۴ دی ماه ۹۷
ساعت: ۱۹:۳۰ تا ۲۰:۱۵

موضوع:
رابطه عبودیت و بندگی خدا با سه امر؛
امر سوم : روحیه اجتماعی

___________________

ای چشم تو دلفریب و جادو
در چشم تو خیره چشم آهو

صد چشمه ز چشم من گشاید
چون چشم برافکنم بر آن رو

هر شب چو چراغ، چشم دارم
تا چشم من و چراغ من کو؟

مه گرچه به چشم خلق زیباست
تو خوبتری به چشم و ابرو
سعدی

___________________

? بیست و ششمین جلسه پژوهش های دینی یک (سال ۹۷)

دوشنبه ۱۷ دیماه ۹۷
ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۸:۴۵

دستور جلسه؛
۱) گفتگوی پژوهشی هفته
۲) گزارش دبیرخانه نشست
۳) بررسی کتب نقد
۴) گزیده خوانی و پذیرایی
مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد، اتاق پژوهش

?
?آگاهی: جلسه عمومی نیست.

http://www.h-ansari.net/wp-content/uploads/2018/12/IMG_20181224_154644_982.jpg

___________________

☘رابطه عبادت و بندگی با بهره‌وری اقتصادی
? h-ansari.net
در دورانی که سختی ها و دشواری ها شدت گرفته و روزگار درهای آسایش و آرامش را هر روز بر مردم زمانه تنگ تر می بندد و سود پرستان و سیاست پیشگان دست در دست هم می نهند و راه امیدهای زمینی و روزنه های حیات را بر مردمان بی پناه می بندند، شاید بهترین مسیر بازمانده برای امیدواری انسان ناشکیب، روی آوردن به درگاه خداوند و گشایش امیدهای آسمانی است تا تلاش های بی وقفه نیازمندان و گرسنگان ستمدیده را رنگی از آرامش و امداد آسمانی و الهی ببخشد.

«جَاءَ رَجُلٌ إِلَى أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ فَشَکَا إِلَیْهِ اَلْحَاجَهَ فَأَفْرَطَ فِی اَلشِّکَایَهِ حَتَّى کَادَ أَنْ یَشْکُوَ اَلْجُوعَ فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ «یَا هَذَا أَ تُصَلِّی بِاللَّیْلِ» فَقَالَ اَلرَّجُلُ نَعَمْ. فَالْتَفَتَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ إِلَى أَصْحَابِهِ فَقَالَ «کَذَبَ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ یُصَلِّی بِاللَّیْلِ وَ یَجُوعُ بِالنَّهَارِ إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى ضَمَّنَ صَلاَهَ اَللَّیْلِ قُوتَ اَلنَّهَارِ».
(من لا یحضره الفقیه , ج ۱, ص ۴۷۴)

ترجمه:
«مردى نزد امام صادق علیه السّلام آمد و از نیازمندى خود نزد آن حضرت شکایت کرد، و در اظهار حاجتمندى چندان زیاده روى کرد که نزدیک بود بگوید پیوسته گرسنه‌ام، امام صادق علیه السّلام به او فرمود: آیا نماز شب مى‌خوانى جواب داد: آرى، پس حضرت رو به اصحاب خویش کرده و فرمود: کسى که ادّعا مى‌کند نماز شب میخواند و روز گرسنگى مى‌کشد ادّعاى دروغین کرده است زیرا خداوند تبارک و تعالى بعنوان پاداش نماز شب، قوت و روزى شخص را در روز تضمین کرده است، (یا نماز شب را ضامن قوت روز قرار داده است).»
(من لا یحضره الفقیه / ترجمه بلاغی و غفاری ؛ ج ۲, ص ۱۶۱)

@menbar_ansari

___________________

? نشست های تفسیر موضوعی نهج‌البلاغه
? موضوع:
«مروری بر نمایه‌های نهج‌البلاغه»

(شانزدهمین جلسه در سال ۹۷)

? نیاز جامعه به محتوای نهج البلاغه بی پایان است.
? تنفسی در فضای نهج البلاغه، آغاز با زیارت امین الله
? زمان: سه شنبه ۱۸ دی ۹۷

ساعت: ۱۹ تا ۲۰

? خیابان شهید رجایی، کوچه اهل السادات، انتهای کوچه، فرعی راست، پلاک ۳۰، خانه دکتر قاسمی

http://www.h-ansari.net/wp-content/uploads/2012/03/IMG_20180801_124524_265.jpg

___________________

? همزمان با سالروز ولادت خجسته پیامدار کربلا بانوی خردمند بنی هاشم، زینب کبری سلام الله علیها
و فرارسیدن ۱۹ دیماه سرآغاز انقلاب اسلامی و سالروز شهادت حجت الاسلام محمدرضا انصاری در سال ۱۳۵۶

? هیجدهمین جلسه پژوهشهای دینی ۲
چهار‌شنبه ۱۹ دی ۹۷

ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰

? خانه دکتر قاسمی، پلاک ۳۰٫
دستور جلسه؛
۱٫ تذکرات آیین نامه‌ای
۲٫ ادامه مباحث «آیین قلم»
۳٫ گزیده خوانی
???

? یادآوری؛ جلسه عمومی نیست.
علاقه مندان به کار پژوهش و نگارش در زمینه مباحث دینی می توانند از طریق برگه “ارتباط با ما” در سایت “نگاه تازه” مکاتبه کنند.

?www.h-ansari.net

http://www.h-ansari.net/wp-content/uploads/2018/09/IMG_20180905_142651_892.jpg

‌___________________
? سخنرانی

? موضوع:پژوهشی در دعای ندبه
?جمعه ۲۱ دیماه ۹۷

?دعای ندبه: ساعت: ۷:۱۵ صبح
? سخنرانی:ساعت ۸ تا ۸:۴۰

♦️یزد خیابان دهم فروردین کوچه دروازه قصابها، مجتمع کوی تل

??چکیده بحث …

چکیده بحث هفته گذشته:
با توجه به پیشداشته های الهی به اولیای معصومین علیهم السلام که در قالب هشت فضیلت از آنها یاد شد، به وضوح می توان به یکی از اصول اساسی در انسان‌شناسی قرآن پی برد و آن تفاوت واقعی و شدید انسانها از حیث معرفت‌شناسی اسلامی است. قرآن به حدی فهم این تفاوت را بدیهی می داند و دریافت آن را برای همگان دارای وضوح و روشنی می بیند که در قالب «پرسش تقریری» آن را در آیاتی از قرآن مطرح کند زیرا نیازی به پاسخ مثبت خود به این پرسش نمی بیند و اقرار به حقیقت تفاوت های اساسی میان انسانها را حوزه اندیشه و آگاهی فراتر از حد تشکیک به تصویر می کشد. آنجا که با ناباوری می پرسد: «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَأَخْبَتُوٓا إِلَىٰ رَبِّهِمْ أُولَٰٓئِکَ أَصْحَابُ الْجَنَّهِ ۖ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ (هود – ۲۳)
بی‌گمان کسانی که ایمان آورده‌اند و کارهای شایسته کرده‌اند و با فروتنی در برابر پروردگارشان آرامش یافته‌اند بهشتیند؛ آنان در آن جاودانند.
۞ مَثَلُ الْفَرِیقَیْنِ کَالْأَعْمَىٰ وَالْأَصَمِّ وَالْبَصِیرِ وَالسَّمِیعِ ۚ هَلْ یَسْتَوِیَانِ مَثَلًا ۚ أَفَلَا تَذَکَّرُونَ (هود – ۲۳)
داستان این دو دسته چون نابینا و ناشنوا و بینا و شنواست؛ آیا در مثل برابرند؟ آیا پند نمی‌گیرید؟»
بر همین قیاس، در زبان و ادبیات قرآن و روایات، انسان مؤمن خداباور با منکران ناخداباور یکسان نبوده و از صفات و القابی همسان برخوردار نیستند.

ادامه دارد…

http://www.h-ansari.net/wp-content/uploads/2018/01/238225309_197063-978×1024.jpg

___________________

میلاد خجسته‌ی
دختر بزرگ علی و فاطمه (سلام الله علیهما)
بانوی خردمند (عقیلهٔ) بنی هاشم
بر همه اهل ایمان مبارک باد.
@menbar_ansari

___________________

☘☘ زینب کبری(س) کاملترین زن پس از فاطمه(س)

۲۱ دی ۱۳۹۷

☘ عبداللطیف البغدادی از نویسندگان عراقی معاصر است که در کتاب «فاطمه و المفضّلات من النساء» یعنی «بانو فاطمه(س) و زنان برتر» در باره حضرت زینب (س) چنین می نویسد:
«لا یخفى إن أکمل امرأه فی الأمه بعد سیده النساء فاطمه هی ابنتها الصدیقه الصغرى زینب الکبرى، راجع ترجمتها فی کتاب زینب الکبرى، للشیخ جعفر النقدی، ولنا ترجمه لها فی کتابنا (دراسات موضوعیه فی الإمام الحسین وعشره محرم) فی الجزء الثالث..»
پوشیده نیست که کامل ترین زنان در امت اسلامی پس از فاطمه زهرا(س) فقط دختر ایشان، صدیقه صغری، زینب کبری است که برای شرح تاریخ زندگی او به کتاب « زینب الکبری» نوشته شیخ جعفر النقدی می توانند مراجعه کنند همچنین ما نیز شرح احوال زندگی ایشان را در کتاب «دراسات موضوعیه فی الامام الحسین(ع)» در جزء سوم آورده‌ایم…»
نویسنده همانجا در ادامه بحث به دو بیت از شاعر بزرگ عرب، متنبّی در اشاره به جایگاه زنان برتر استشهاد می کند.
فإن تکن النساء کمن ذکرنا
لفضّلت النساء على الرجالِ
فلا التأنیث فی اسم الشمس عیب
ولا التذکیر فخرً للهلالِ
– اگر زنان همانند زنی باشند که ما یاد کردیم،
– به یقین، زنان بر مردان برتری داده خواهند شد.
– پس دیگر نه تأنیث در نام «شمس» برای آفتاب، عیب است،
– و نه مذکر بودن برای «هلال» مایهٔ فخر.

(البغدادی، عبداللطیف، فاطمه و المفضّلات من النساء، ص ۱۰۰)

http://www.h-ansari.net/1397/10/21/زینب-کبریس-کاملترین-زن-پس-از-فاطمهس/

___________________

? سخنرانی
در شامگاه سالروز ولادت خجسته پیامدار کربلا
بانوی خردمند بنی هاشم، زینب کبری سلام الله علیها

? یزد، خیابان شهید رجایی، محله چهارمنار، حسینیه بزرگ چارمنار
‌شنبه ۲۲ دی ۹۷

ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۰:۲۰

? موضوع
زینب (س) کاملترین زن پس از فاطمه(س)
???

?www.h-ansari.net

http://www.h-ansari.net/wp-content/uploads/2019/01/hazrat_zeinab_4.jpg

______________
? بیست و هفتمین جلسه پژوهش های دینی یک (سال ۹۷)

دوشنبه ۲۴ دیماه ۹۷
ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۸:۴۵

دستور جلسه؛
۱) گفتگوی پژوهشی هفته
۲) گزارش پایانی دبیرخانه نشست عاشورا
۳) بررسی کتب نقد
۴) گزیده خوانی و پذیرایی
مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد، اتاق پژوهش

?

?آگاهی: جلسه عمومی نیست.

http://www.h-ansari.net/wp-content/uploads/2019/01/IMG_20190114_152907_129.jpg

______________

‍ ‍ ‍ ? سخنرانی

▪️ یزد، خ رجایی، محله چارمنار، کوچه عالمی، حسینیه چهارده معصوم (ع)
هفتمین سالگرد شادروان حاج غلامرضا صوت داودی
? از سه شنبه ۲۵ تا پنج شنبه ۲۷ دی ماه ۹۷
(به مدت ۳ شب)

ساعت: ۱۸:۴۵ تا ۱۹:۳۰

موضوع:
اقامه دین، معنا و مقدور
موضوع سال ۹۶ در این مجلس:
«وظایف اجتماعی دینداران(بخش دوم)»
☀ در مقدمه بخش نخست این بحث یاداوری شد که معمولا در توجه به وظایف اجتماعی دینداران، از دو فریضه امر به معروف و نهی از منکر ، سخن گفته میشود و این اهمیت به دلایلی اتفاق می افتد از جمله اینکه این دو فریضه را از گذشته ها در فروعات دینی یاد کرده اند و دیگر اینکه برداشت عمومی تر از این فریضه ها، انجام وظیفه زبانی است. اینها سبب شده تا در تعیین و تشخیص وظایف اجتماعی دینداران، سهل انگاری پدید آید و برخی از واجبات و تکالیف مهم کمتر دیده شود. بنابر این در این بحث از دو فریضه ی یاد شده سخنی به میان نمی اوریم و به موارد دیگری بر اساس آیات و روایات و سیره و سنت اسلامی شیعی می پردازیم.
وطایفی که تا کنون گفته شده است عبارتند از؛

۱٫ اصلاح کردن. در برابر افساد کردن. در آیات قرآن مانند؛ و لا تطیعوا امر المسرفین الذین یفسدون و لا یصلحون. و مانند؛ ان ارید الا الاصلاح مااستطعت و ما توفیقی الا بالله. و در روایات مانند؛ فی وصیه علی ع : فان اصلاح ذات البین افضل من عامه الصلاه و الصیام. و مانند سفارش وی به مالک اشتر؛ لاتنقضن سنه صالحه عمل بها صدور هذه الامه.
پس وظیفه اصلی دینداران ساختن است نه نابودی و ویران کردن. باید نهادها و سنت ها و ارزش های قابل قبول را در ساختار جامعه های آسیب زده شناسایی کرد. ترمیم کرد و تقویت نمود. حرکت بولدوزر وار در فرهنگ دینداری سفارش نشده است. در نگاه دینی هیچگاه برای یک دستمال، قیصریه را به آتش نمی کشند و بنیان های محکم و ماندگار را که گاهی هزار ساله و بیشترند ویران نمی کنند. اصلاح روابط اجتماعی و نهادهای مفید اجتماعی را گام اول در وطایف دینداری باید شمرد. امام حسین ع نیز حرکت خود را اصلاحی و سازنده توصیف می کند انجا که می فرماید و انما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدی. دینداران باید در ویرانی هم به دنبال سازندگی باشند.
۲٫ همراهی و مشارکت. دومین وطیفه ای که به لحاط اجتماعی بر دوش دینداران نهاده شده است همراهی و مشارکت در برنامه های مفید و سازنده به حال جامعه است. در آیات قران می فرماید یا ایها الدین آمنوا اتقوا الله و کونوا مع الصادقین؛ با صادقان باشید و در کنار انان و دوشادوش ایشان. و مانند؛ ان تنصروا الله ینصرکم و مانند؛ قوموا لله مثنی… و مانند تعاونوا علی البر و التقوی، و در روایات اسلامی مانند الزموا جماعه اهل الحق و ان قلوا؛ با حق طلبان باشید اگر چه اندک باشند، و مانند؛ فان الشاذ من الجماعه نصیب الشیطان؛ کناره گرفتگان از جامعه حقیقت طلبان، بهره ی شیطان اند، و مانند رحم الله امرءا اعان ولده علی بره؛ رحمت خداوند بر ان که فرزندان خویش را بر نیکی و نیکوکاری یاری می رساند.
امام سجاد ع در کاروانی که سفر می کرد در حال جمع آوری هیزم برای کار طعام کاروانیان دیده شد. امام علی ع به کارگزار خود می نویسد پیش از آنکه در اندیشه مالیات گرفتن باشی به فکر سامان دادن به وضعیت اقتصادی مالیات دهندگان و باری رساندن به آنان باش.
۳٫ امید بخشی. سومین وظیفه بزرگ که شاید از هیچ گروهی جز دینداران به خوبی ساخته نباشد اینکه باید به مردم و جامعه امید داد و راه نامیدی را بر آنان بست.

______________

? نشست های تفسیر موضوعی نهج‌البلاغه
? موضوع:
«مروری بر نمایه‌های نهج‌البلاغه»

(هیجدهمین جلسه در سال ۹۷)

? نیاز جامعه به محتوای نهج البلاغه بی پایان است.
? آغاز با زیارت امین الله
(تقدیم دعا برای شفای بیماران به ویژه بانوی مورد نظر)
? زمان: سه شنبه ۲۵ دی ۹۷

ساعت: ۱۹:۴۰ تا ۲۰:۴۰

? خیابان شهید رجایی، کوچه اهل السادات، انتهای کوچه، فرعی راست، پلاک ۳۰، خانه دکتر قاسمی

http://www.h-ansari.net/wp-content/uploads/2012/03/IMG_20180801_124524_265.jpg

http://www.h-ansari.net/wp-content/uploads/2012/03/IMG_20180801_124524_265.jpg

یا ربّنا?

ای پاک خدای مهربان، دستم گیر
« هر خیر مرا دهی بدان محتاجم» *

———————–پ.ن:
* دعای حضرت موسی (ع) در قرآن (قصص، ۲۴)

حسین علیزاده

______________

☑️ سخنرانی
? یزد، خ شهید مطهری (جنوبی) کوچه مسجد مهدیه، بیت الزهراء حاج آقای جارچیان

مجلس سالانه ذکر اهل بیت علیهم السلام

از چهارشنبه ۲۶ دی تا جمعه ۵ بهمن ۹۷
صبح ها؛ به مدت ۱۰ روز

موضوع: پایه های لرزان در زندگی،، اخلاق و عقاید مردم در عصر حاضر

ساعت ۷:۴۵ تا ۸:۳۰

موضوع سال ۹۶: شرایط و زمینه های اخلاقی زیستن
لینک پخش زنده صدای منبرها?

menbar is on Mixlr http://mixlr.com/menbar

______________

? هیچ روزی از راه خدا نباید ماند.

? نوزدهمین جلسه پژوهشهای دینی ۲
چهار‌شنبه ۲۶ دی ۹۷

ساعت ۱۹:۳۰ ۲۰:۴۵

? خانه دکتر قاسمی، پلاک ۳۰٫
دستور جلسه؛
۱٫ ادامه مباحث «آیین قلم»
۲٫ برنامه ریزی
۳٫ گزیده خوانی
???

? یادآوری؛ جلسه عمومی نیست.
علاقه مندان به کار پژوهش و نگارش در زمینه مباحث دینی می توانند از طریق برگه “ارتباط با ما” در سایت “نگاه تازه” مکاتبه کنند.

?www.h-ansari.net

http://www.h-ansari.net/wp-content/uploads/2018/09/IMG_20180905_142651_892.jpg

? پس از دعای ندبه

? سخنرانی

? موضوع: استعاره های مرگ در ادبیات دینی، داستان اموات غیر احیاء(مرگ اندیشی)

?جمعه ۲۸ دیماه ۹۷

?
? سخنرانی:ساعت ۸:۳۰ تا ۹

♦️یزد خیابان دهم فروردین کوچه دروازه قصابها، مجتمع کوی تل

??

یک نظر بگذارید