منبرهای اسفند ماه ۱۳۹۷

نگارش در تاریخ ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ | ارسال شده در بخش منبرها | هیچ نظری

منبرهای اسفند ماه ۱۳۹۷

میلاد فاطمه زهرا سلام الله علیهم
بر اهالی گروه و همه ی اهل ایمان
مبارک باد.
@menbar_ansari


صحن آیینه حرم حضرت معصومه (س) قم در فضای بارانی شب میلاد حضرت فاطمه(س)

______________

💟 نشست های تفسیر موضوعی نهج‌البلاغه
🔶 موضوع:
«مروری بر نمایه‌های نهج‌البلاغه» (بخش ششم)

(بیست و دومین جلسه در سال ۹۷)

💠 نیاز جامعه به محتوای نهج البلاغه بی پایان است.
💠 آغاز با زیارت شریف امین الله

🔶 زمان: سه شنبه ۷ اسفند ۹۷

ساعت: ۱۹:۴۵ تا ۲۰:۴۵

🔶 خیابان شهید رجایی، کوچه اهل السادات، انتهای کوچه، فرعی راست، پلاک ۳۰، خانه دکتر قاسمی

🔸یادآوری: جلسه عمومی است.

______________

🔷 سخنرانی
◀️ یزد، میدان بعثت، ابتدای خ سید گلسرخ، مسجد شاه طهماسب

همزمان با سالروز تولد مبارک و نورانی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
و یادکرد اولین سالگرد بانو زهرا محتاج الله (همسر شادروان محمد حسین اسلامی، مادر گرامی جناب حاج احمد اسلامی)

ساعت ۱۸:۳۰ تا ۱۹:۱۵

از سه شنبه ۷ تا پنج شنبه ۹ اسفند ۹۷

موضوع:
بازنمایی جایگاه و نقش حقیقی مادران

▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
موضوع جلسات گذشتهٔ آن مرحومه:
۱٫ موانع مرگ آگاهی و مرگ اندیشی در اندیشه دینی، موانع و شیوه های عملکرد آن.
۲٫ مرگ اندیشی و مرگ آگاهی در اندیشه دینی (مسجد شاه طهماسب)
۳٫ سه راه روشن برای ارتباط بهتر با امام مهدی (عج)، با تاکید بر زیارت آل یاسین بزرگ. (مسجد مهدیه نصرت آباد)
______________

🌺 سخنرانی

💠 موضوع: پژوهشی در دعای ندبه،
🔹جمعه ۱۰ اسفند ۹۷

🔸دعای ندبه: ساعت: ۷:۱۵ صبح
🔹 سخنرانی:ساعت ۸ تا ۸:۴۰

♦️یزد، میدان مارکار، خیابان دهم فروردین کوچه دروازه قصابها، مجتمع کوی تل

🔹🔹چکیده بحث …

_____________

‍ ‍ ‍ 🔲 سخنرانی

▪️ یزد، صفائیه، میدان مادر، مسجد امام مجتبی (ع)

مناسبت اولین سالگرد درگذشت بانوی فرهنگی و از مدیران با سابقه و کوشای یزد، شادروان فرح انگیز مشتاق (بامشاد) مادر مرحوم دکتر محمد بامشاد و مادر خانم جناب مهندس رسولیان و جناب داعی عالی

جمعه ۱۰ اسفند ۹۷

ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۰:۱۵

🔘 موضوع
راهی به دینداری ۱، خوانش تطبیقی آثار ممتاز معاصر

🔸🔸🔸؛
موضوع مجلس چهلم آن مرحومه:
مرگ اندیشی و مرگ آگاهی در اندیشه دینی، با تاکید برموانع و آفات(بخش دوم)

______________


‍ ‍ ‍ 🔲 سخنرانی

▪️ یزد، خیابان کاشانی، کوچه حافظ، پلاک ۹۷، منزل مهندس اعلایی

مجلس سالانه بزرگداشت شعائر اهل بیت و ذکر مصائب سید الشهداء علیهم السلام
و یادکرد چندمین سالگشت بانو فرخنده السادات خادمی(همسر جناب مهندس اعلایی)

یکشنبه ۱۲ تا پنج شنبه ۱۶ اسفند ۹۷

ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۱۵

🔘 موضوع
☀️ موضوعات سال های گذشته در این مجلس؛
موضوع سال ۹۶:
کتابخوان فاطمی؛ گذر و نظری بر کتاب؛ حلقه وصل رسالت و امامت، (مجموعه سخنرانی های آیت الله وحید خراسانی)
— کتاب یاد شده برگرفته از بخشی از بیانات آیت الله وحید خراسانی است که طی ۲۰ سال میان سالهای ۶۹ تا ۸۹ در حلقه درسی شاگردان، ارائه شده است.
— زمینه و زمانه القای این مباحث از ویژگی خاصی برخوردار بوده است که در آن سالها سبب شد تا محیط حوزه قم و مشایخ بزرگ آن در برابر برخی نوشته ها و گفتگوها موضعگیری روشنتری در پیش بگیرند.

موضوع سال ۹۵:
فاطمیه ها، تاریخ ، سنت و نقد

موضوع سال ۹۴:
ارزش، اهمیت و شیوه هایی در بزرگداشت فاطمیه

*************

دیشب و امشب در سخنرانی یزد منزل جناب مهندس اعلایی در باره این شخصیت و تحول مذهبی ایشان سخن گفته ام و خواهم گفت. دوستانی که از وی شناختی ندارند به خبر درگذشت و زندگینامه کوتاهی از وی در سایت شفقنا می توانند سر بزنند. به امید روزی که مناسبات و روابط سیاسی ما با کشورهای عربی اسلامی در وضعیت مطلوبی قرار بگیرد و فارغ از تنش های خواسته و تحمیلی به تبادل اندیشه و تداوم گفتگوهای شرقی، شرقی و اسلامی اسلامی با یکدیگر بازگردیم و جامعه جوان ما از شخصیت های همسو و مؤثر در جهان پیرامونی خویش، آگاهی بیشتر و روزآمدتری داشته باشد.

پدر معنوی شیعیان مصر درگذشت.+زندگینامه

شفقنا- دکتر دمرداش بن زکی العقالی که به عنوان پدر معنوی شیعیان مصر از او یاد می شود، دارفانی را وداع گفت.

به گزارش شفقنا، پیکر این شخصیت برجسته شیعه مصری روز جمعه دهم اسفندماه پس از تشییع در شهر قاهره به خاک سپرده شد.

دکتر دمرداش العقالی در در سال ۱۹۳۰٫ م در منطقه میانی صعید مصر در اقلیم اسیوط در روستای عقال زاده شد و دارای مذهب حنفی بود…..

https://fa.shafaqna.com/news/715896/

 

______________

باورمندی به لایه های معانی در تفسیر آیات قرآن (ظهر و بطن داشتن) در کنار «استفاده از ظاهر و باطن قرآن» در تفسیر، از ویژگی های بارز در گونه های تفسیری امام باقر علیه السلام است. یکی از نویسندگان در مقاله ای در این باره نمونه هایی از روایات امام پنجم را ذکر کرده است که مطلب زیر بریده ای از آن است.

در روایتی از جابر یکی از اصحاب بـزرگوار امـام باقر و امام صادق (ع) میخوانیم کـه دو بـار تفسـیر آیه ای را از امام باقر(ع) پرسید، ولی هر بار جوابی شنید که بـا مـرتبۀ دیگر فرق داشـت! بـا شـگفتی از امام پرسید: این تفاوت در گفتار، ناشی از چـیست؟ امـام فرمود:«إن للقرآن بطنا و للبطن بطنـا و لـه ظهر و للظـهر ظـهر: قـرآن را بطنی است و هر بطنی خود بطنی دیگـر دارد و نـیز قرآن را ظهری اسـت و برای هر ظاهری باز ظاهری دیگر…» (برقـی، ١٣٧١ق، ج ٢: ٣٠٠ و حـر عـاملی، ١۴٠٩ق.، ج ٢٧: ١٩٢).
هـمچنین فـضیل بن یسار میگوید که از امـام بـاقر(ع) در باب روایت «مـا مـن القـرآن آیۀ إلا و لهـا ظهر و بطن» پرسیدم. حضرت فـرمود:

«ظـهره [تنزیله] و بطنه تأویله و منه ما قد مضی و منه ما لم یکن یجـری کـمـا تـجـری الشمس و القمر کل ما جاء تـأویل شیء یکون علی الأمـوات کـما یکـون علـی الأحیـاء: ظـاهر قـرآن، تـنزیل آن و باطن قرآن، تأویل آن میباشد. برخی از تأویلات آن سپری شـده اسـت و برخی از آنها هنوز واقـع نـشده است. قرآن مانند خورشید و مـاه جـریـان دارد و تـأویـل آن در بـاب مردگـان (گـذشـتگان) و زنــدگان جریـان دارد» (عیاشـی، ١٣٨٠ق.، ج ١: ١١؛ فـیض کـاشــانی، ١۴١۵ق.، ج ١: ٢٩؛ طـباطبــائی، ١۴٠٧ق.، ج ١: ۴٢ و شــریف الرضــی، ١۴٢٢ق.: ۲۳۶).

دربارۀ این مطلب که منظور از «باطن» قرآن چیست، چنان که در حدیث بـالا اشــاره شــد، امـام باقر(ع)فرمود: «باطن قرآن هـمان تـأویل قرآن اسـت؛ هـمان چـیزی که در همۀ زمـان هــا جریـان دارد و همیشه بر مصادیق خود صدق میکند. نظرات مختلفی در باب بطن و تأویل قرآن کریم ابــراز شــده است؛ مثلا برخی بطن و تأویل را از سـنخ مـعـانی و مـفـاهیم مــیداننـد (ر.ک؛ مـعرفـت، ١٣٧٩، ج ١: ٢٨). برخی هم نـگاه وجـودشناسانه به آن دارند (ر.ک؛ طباطبائی، ١۴٠٧ق.، ج ٣: ٢٧). به هـر روی و با پذیرش هر دیدگاه، نتیجه این است که قرآن کلامی نیست که حـقیقت و مـعارف آن فـقط در ظاهر آن ختم شود، بلکه این کلام عظیم الهـی دریایی اسـت کـه عـمق آن نـاپیداسـت، چـنـان کـه در برخـی روایات، برای آن هفتاد بطن قائل شده اند. پیامبر اکرم (ص) مـیفرمایـد: «إن للقـرآن ظهـرا و بطنـا و لبطنه بطن إلی سبعۀ أبطن: به راستی قرآن ظاهر و باطنی دارد و برای بطن آن، بطنی اسـت تا هفتاد بطن!» (ابن أبیجمهور احسائی، ١۴٠۵ق.، ج ۴: ١٠٧).

به ذکر نمونه ای از روایات امام باقر(ع) در این زمینه اشاره میشود:
“…ومن أحیاها فکأنما أحیا الناس جمیعا…:… و هر کـس انسـانی را از مـرگ رهـایی بخشد، چنان اسـت کـه گویی همۀ مردم را زنده کرده است” (المائده /٣٢).

فضیل بن یسار میگوید:
«از امام باقر(ع) معنای این آیه را سؤال کردم. فرمـود: مـن حـرق أو غـرق. قلـت: فمـن أخرجها من ضلال إلی هدی؟ فقال: ذلک تأویلها الأعـظم: یعـنی اگـر کسـی را از سـوختن در آتش یا غرق شدن در آب نجات دهد، مثل آن است که همۀ مردم را زنده کرده است. فضیل پرسید: اگر شخصی را از ضلالت نـجات دهـد و به سوی هـدایت راهنمـایی کـنـد، چــه؟ امـام فرمود: این از باب بزرگترین تأویل ـ معنای بـاطنی ـ اسـت» (برقـی، ١٣٧١ق.، ج ١: ٢٣٢؛ کلینی، ١۴٠٧ق.، ج ٢: ٢١٠؛ قمی، ١٣۶، ج ١: ١۶٧؛ بحرانـی، ١۴١۶ق.، ج ٢: ٢٨٢؛ فـیض کاشانی، ١۴٠٧ق.، ج ٢: ٣١؛ قمی مشهدی، ١٣۶٨، ج ۴: ٩۶؛ عروسی الحـویزی، ١۴١۵ق.، ج ١: ۶١٩ و طباطبائی، ١۴٠٧ق. ، ج ۵: ٣٢٢).

حارث محاسبی بصری (۲۴۳–۱۶۵ ه‍. ق) از سرشناس ترین و حدیثی و شرعی ترین عرفا و مشایخ بزرگ متصوفه بغداد در قرن سوم هجری بود که در همانجا نیز از دنیا رفت. عرفان وی با فقه و حدیث همراه بود. دانشنامه انگلیسی اسلامیکا در باره او نکته ای دارد که در بحث پیرامون پیشوای پنجم ما شیعیان، قابل تامل است. «حارث محاسبی بیشتر اوقات را به تدریس، عبادت، و وعظ و تصنیف گذراند. اگرچه از اهل سنت بود اما در آثارش احادیث گوناگونی از امامان اهل بیت شیعیان را ذکر کرده‌است. از آن جمله در اولین حدیثی که در «کتاب الرعایه لحقوق الله و القیام بها» استفاده کرده، نقل از محمد بن علی باقر، امام پنجم شیعیان است.»
در زمانه ای که فشار و سختی بر ‌امامان اهل بیت علیهم السلام بی امان و نفسگیر بود و آن بزرگواران در حقیقت شخصیت هایی ممنوع الاسم و الدرس بودند و مبغوض حکومت عباسی، نام بردن از آنان و تکیه و استناد جستن در تألیفات به احادیث و سخنان ایشان، به نوعی خطر کردن و تن به طوفان زدن است. سبب این رفتارهای خطرساز برای کسی مانند حارث محاسبی که سنی و شاگرد شافعی بود چه چیزی می توانسته باشد جز دانش فراوان و مقام علمی و اندیشه های استوار امام محمد باقر علیه السلام؟!

سامان دهی به مسئلهٔ تفسیر قرآن، دستاوردی بزرگ برای امامت حضرت باقر علیه السلام است. زیرا در جامعه آن روز مشکل نگران کننده و آسیب زننده‌ای در زمینهٔ تفسیر کتاب خدا وجود داشت. به دلیل کوته فکری عمومی که در مردم عرب زبان به دلیل آشنایی سطحی و مادر زاد به زبان قرآن داشتند و به همین دلیل خود را ذی حق در فهم مقصود و مراد کتاب خدا می پنداشتند زبان ها برای تفسیر قرآن گشوده بود و گوشه و کنار کسانی به خود حق می دادند تا بدون دارا بودن صلاحیت علمی و آگاهی های لازم و ضروری به خیال خودشان در پی تفسیر آیات کتاب خدا برآیند و برای خود جایگاهی فراهم نمایند. این حرکت سطحی و پر خطا، در حال فراگیر شدن بود و روز به روز بر مدعیان و نشستگان بر مسند تفسیر قرآن افزوده می شد. فهرست دراز نام آنها را در کتاب های علوم قرآنی و طبقات مفسرین می توان مشاهده کرد. یکی از آنان ، فتاده بن دعامه بصری است که در کتب شیعه گزارش هایی از گفتگوی امام باقر علیه السلام با ایشان موجود است.

امــام باقر(ع) میفرماید: «ما یستطیع أحد أن یدعی أنه جمع القرآن کلـه ظــاهره و بـاطنـه غـیـر الأوصـیاء: کسی جز جانشینان پیامبر(ص) نمیتواند ادعا کند که تمـام قـرآن، ظـاهر و بـاطن آن، نـزد اوسـت» (صفار، ١۴٠۴ق.، ج ١: ١٩٣ و کـلینی، ١۴٠٧ق. ، ج ١: ٢٢٨). همچنین میفرماید: «إن من علـم مـا أوتینا تفسیر القرآن و أحکامه الحدیث: حقیقتا دانشی کـه بـه مـا داده شده است همان تفسیر قـرآن و بیان احکام آن است» (کلینی، ١۴٠٧ق.، ج ١: ٢٢٩ و حر عاملی، ١۴٠٩ق.، ج ٢٧: ١٨١).

امام باقر(ع) باز در این راسـتا میفرماید: «فإنما علی الناس أن یقرءوا القرآن کما أنزل فإذا احتاجوا إلی تفسیره فـالإهتداء بنا و إلینا: وظیفۀ مـردم آن اسـت که قرآن را طبق آنچه نازل شده است، قرائت کنند، ولی اگر به تفسیر نیاز داشته باشند، هدایت و تفسیر بر عهده ماست» (حر عـاملی، ١۴٠٩ق.، ج ٢٧: ٢٠٢ و مجلسی، ١۴٠٣ق.، ج ٢٧: ١٩٧).

____________

‍ ‍ ‍ 🍁
🔷 سی و یکمین جلسه پژوهش های دینی یک (سال ۹۷)

دوشنبه ۱۳ اسفند ۹۷
ساعت ۱۶:۴۵ تا ۱۸

دستور جلسه؛
۱) گفتگوی پژوهشی هفته
۲) بررسی مقالات
۳) گزیده خوانی
مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد، اتاق پژوهش

🍁

🔷آگاهی: جلسه عمومی نیست.

IMG_20190304_144437_277

________________

🔷 سخنرانی

🔷 میبد، بلوار قاضی میرحسین، خ شهید جعفری نژاد، خ سرامیک ۷، منزل جناب عباس آقایی (عباس ِ ابراهیم)

◀️ شب ها
ساعت ۱۸:۳۰ تا ۱۹:۱۵
پس از اقامه نماز مغرب و عشاء

از دوشنبه ۱۳ اسفند تا پنج شنبه ۱۶ اسفند ۹۷

موضوع:

🔸🔸🔸؛
محور سخن در سالهای گذشته؛
موضوع سال ۹۶:
قرآن، کتاب هدایت

موضوع سال ۹۵:
راه هایی برای بهبود زندگی در پرتو کلام اهل بیت(ع)

_____________

سلام بر اعضای گرامی کانال منبرها
و دیگر عزیزان دنبال کننده بحث های نهج البلاغه شریف،
با پوزش، جلسه تفسیر موضوعی نهج البلاغه، فردا سه شنبه ۱۴ اسفند به دلیل تراکم جلسات تبلیغی، برگزار نمی شود.

__________________

☑️ مراسم والده گرامی
جناب آقای مهندس خورشیدنام

در روز سه شنبه مورخ ۱۴ اسفند ماه همراه با اقامه نماز ظهروعصر و باسخنرانی جناب استاد حسین انصاری
در محل دفتر مرکزی موسسه حضرت جوادالائمه(ع) برگزار می گردد.

موضوع بحث:
هنر مادر شدن

______________

💠 سالی دیگر، به خواست و توفیق الهی، با اراده و تلاش دوستان همراه و دلبسته به خدمتگزاری در آستان قرآن و اهل بیت علیهم السلام در تکاپوی دین فهمی و معرفت پژوهی رو به پایان است.
قرن ها بر قرن ها رفت ای هُمام
وین معانی برقرار و بر دوام.
شد مبدل آبِ این جو چند بار
عکس ماه و عکس اختر برقرار.
پس بنایش نیست بر آب روان
بلکه بر اقطارِ اوجِ آسمان

💠 بیست و یکمین جلسه پژوهشهای دینی ۲
چهار‌شنبه ۱۵ اسفند ۹۷

ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۲:۴۵

💠 خانه دکتر قاسمی، پلاک ۳۰٫
دستور جلسه؛
۱٫ ادامه مباحث «آیین قلم»
۲٫ گفتگوی پژوهشی هفته
۳٫ پذیرایی و صرف شام
🍀🍀🍀

🔶 یادآوری؛ جلسه عمومی نیست.
علاقه مندان به کار پژوهش و نگارش در زمینه مباحث دینی می توانند از طریق برگه “ارتباط با ما” در سایت “نگاه تازه” مکاتبه کنند.

IMG_20190317_092931_685

______________

سخنرانی
یکشنبه ۲۶ اسفند ۹۷

یزد، صفائیه، بلوار شهیدان اشرف، خیابان امام جواد(ع)، مسجد حضرت جواد الأئمه (ع)

IMG_20190316_001015_888

سخنرانی

یکشنبه ۲۶ اسفند ۹۷

ساعت ۲۰:۱۵ تا ۲۱

موضوع:

تلاشهای امام جواد علیه السلام در مسیر توسعه زندگی انسانی

_______________

🔷 سخنرانی

🔷 مهریز، میدان پرستار، بعد از بیمارستان فاطمه الزهرا(س) به طرف غربالبیز، زینبیه بیدک

یادکرد درگذشت شادروان حاج میرزا رضا زارع
◀️صبح
ساعت ۱۱:۳۰ تا ۱۲

دوشنبه ۲۶ اسفند ۹۷

موضوع:

جایگاه واقعی پدران و تاکید بر دو نقطه مهم  آسیب زننده به آن

🔸🔸🔸؛

_______________

‍ ‍ ‍ 🍁 خداوندا پایان خیر و سرانجام نیک آنچنان که تو می پسندی عنایت فرما.
🔷 سی و دومین جلسه پژوهش های دینی یک (نشست پایانی سال ۹۷)

دوشنبه ۲۷ اسفند ۹۷
ساعت ۱۷ تا ۱۸:۳۰

دستور جلسه؛
۱) گفتگوی پژوهشی هفته
۲) بررسی مقالات

🔸 همراه با مراسم ویژه

🔻رونمایی از کتاب
«المیرزا مهدی الاصفهانی ، رائد التفکیک فی المعرفه الدینیه»
چاپ شده در بیروت و حاوی ترجمه یکی از آثار منتشر شده از گروه

🔻 تقدیر از چکیده نویسان کتاب «مکتب تفکیک»

🔻 جشن پایان تلاش های گروه در سال ۱۳۹۷
مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد، اتاق پژوهش

🍁

🔷آگاهی: جلسه عمومی نیست.

_________________

یک نظر بگذارید