منبرهای فروردین ۱۳۹۸

نگارش در تاریخ ۷ خرداد ۱۳۹۸ | ارسال شده در بخش منبرها | هیچ نظری

منبرهای فروردین ماه ۱۳۹۸

IMG_20190413_203550_431

 

سخنرانی پس از زیارت آل یاسین بزرگ

سرکان، فاطمیه

یکشنبه ۸ فروردین ۹۸

ساعت ۲۲

_______________

شهادت امام کاظم(ع)

واپسین روزهای عمر امام کاظم(ع) در زندان سندی بن شاهک سپری شد. شیخ مفید گفته است سندی، به دستور هارون الرشید امام را مسموم کرد و امام سه روز پس از آن به شهادت رسید.[۱۲۸] شهادت وی ۲۵ رجب سال ۱۸۳ قمری در بغداد رخ داده است.[۱۲۹] درباره زمان و مکان شهادت امام کاظم (ع) نظرات دیگری هم وجود دارد.[۱۳۰][۱۳۱]

پس از آنکه موسی بن جعفر(ع) به شهادت رسید، سندی بن شاهک می‌خواست این‌گونه جلوه دهد که امام به مرگ طبیعی از دنیا رفته است از همین رو عده‌ای از فقها و سرشناسان بغداد را حاضر کرد و پیکر امام را به آن‌ها نشان داد تا ببینند در بدن امام جراحتی وجود ندارد. هم‌چنین به دستور او پیکر امام را روی پل بغداد قرار دادند و اعلام کردند که موسی بن جعفر به مرگ طبیعی از دنیا رفته است.[۱۳۲] درباره چگونگی شهادت وی گزارش‌های متفاوتی وجود دارد؛ بیشتر تاریخ‌نویسان بر این باورند که یحیی بن خالد و سندی بن شاهک او را مسموم کرده‌اند[۱۳۳][۱۳۴] در گزارشی نیز گفته شده او را با پیچیدن در فرش، به شهادت رسانده‌اند.[۱۳۵] [یادداشت ۲]

برای قراردادن بدن امام کاظم(ع) در معرض دید عموم دو دلیل گفته شده: یکی اثبات این‌که او به مرگ طبیعی از دنیا رفته؛ دیگری باطل کردن باور کسانی که به مهدویت او اعتقاد داشته‌اند.[۱۳۶]

پیکر موسی بن جعفر(ع) را در منطقه شونیزیه در مقبره خانوادگی منصور که به مقابر قریش شهرت داشت، دفن کردند.[۱۳۷] مدفن او به حرم کاظمین مشهور است. گفته شده دلیل عباسیان برای این‌که بدن امام را در این مقبره دفن کردند، ترس از آن بود که مبادا مکان دفن او محل تجمع و حضور شیعیان شود.[۱۳۸]

منابع:
۱۲۸٫ مفید، الارشاد، ج۲، ص۲۴۲.
۱۲۹٫مفید، الارشاد، ج۲، ص۲۱۵.
۱۳۰٫قرشی، حیاه الامام موسی بن جعفر، ج۲، ص۵۱۶-۵۱۷.
۱۳۱٫ جعفریان، حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، ص۴۰۴.
۱۳۲٫مفید، الارشاد، ج۲، ص۲۴۲-۲۴۳.
۱۳۳٫مفید، الارشاد، ج۲، ص۲۴۲.
۱۳۴٫قرشی، حیاه الامام موسی بن جعفر، ج۲، ص۵۰۸-۵۱۰.
۱۳۵٫اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ص۴۱۷.
۱۳۶٫اربلی، کشف الغمه، ج۲، ص۷۶۳.
۱۳۷٫صدوق، عیون اخبار الرضا، ج۱، ص۹۹،۱۰۵.
۱۳۸اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ص۴۱۷.

@menbar_ansari

منبع نوشتار: ویکی شیعه
http://fa.mobile.wikishia.net/view/امام_موسی_کاظم_علیه‌السلام

______________

🔸مطالب رسیده از شما سروران

@menbar_ansari
یکی از عزیزان جان نوشته‌اند:
سلام و عرض ادب

…در کانال منبرها اطلاع داده شده که امشب و به مناسبت شهادت امام کاظم علیه السلام، در شهر سرکان، سخنرانی دارید؛ کاش من هم توفیق شرکت در این جلسه را داشتم… باور بفرمایید این چند کلمه را با گریه نوشتم. خیلی التماس دعا
🌐www.h-ansari.net

_______________

🔸مطالب رسیده از شما سروران

یکی از عزیزان جان نوشته‌اند:
سلام بزرگوار ،خدا قوت

چقد منبرتون و مجلستون دلنشین و آروم بود

الهی امشب آقا موسی بن جعفر پاداش شما را بدهند ،من هیچ کجا نداشتم برم روضه ، اینجا هیچ کسی هم یاد شب شهادت نبود.
همه دنبال عید دیدنی عقب افتاده شون که بتونن راحت به سیزده بدر برسن ، ولی من با شما و هیات شما با وجود کیلومترها فاصله عزاداری کردم.
🌐www.h-ansari.net

_____________

🔸مطالب رسیده از شما سروران

@menbar_ansari
یکی از عزیزان جان نوشته‌اند:

سلام جناب استاد انصارى بزرگوار.
خدا قوت. جلسه پرخیر و برکت و نورانیت زیارت آل یاسین بزرگ و ذکر مصائب حضرت باب الحوائج موسى بن جعفر علیه‌السلام و تبیین شرایط سیاسی دوره امامت آن امام همام، از شما و دیگر عزاداران شرکت کننده و شنوندگان پخش زنده قبول باشد. در منبرتان مطالب بسیار نو و تازه و قابل تأملی بیان کردید. از شما سپاسگزارم که در این مجلس پرمعنویت احیاء امر اهل بیت علیهم السلام و سوگوارى امام مظلوم و سرور زندانى و مولاى محبوس حکومت جور و ظلم عباسیان عوام فریب، ما را نیز دعوت کردید. مأجور باشید. ان شاءالله خدا به شما سلامت و طول عمر و عزت و سربلندى و توفیق روزافزون و به ما سعادت همراهى و کسب فیض از محضر شریفتان مرحمت فرماید.

🌐www.h-ansari.net

________________

IMG_20190413_204025_007

گزینش پوستری عراقی در شهادت امام کاظم علیه السلام

ترجمه متن نوشته پوستر:

ای موسی بن جعفر؛
بغداد،
در اندوه ماتم شما سیاهپوش می شود.

@menbar_ansari
همان شهری که شاهد مظلومیت آن زندانی آسمانی در ساله

______________

سخنرانی

پس از زیارت آل یاسین بزرگ

سرکان، فاطمیه شهر

 

IMG_20190413_204016_891

______________

۲۶ ماه رجب، بزرگداشت سالروز
وفات پدر گرامی امیرالمؤمنین(ع)
حضرت ابوطالب،
یاور و مدافع پیامبر(ص) در برابر فشارهای مشرکان قریش.
@menbar_ansari

______________

◀️ سخنرانی

از ۱۴ فروردین تا ۲۳ فروردین ۹۸
به مدت یازده روز
(در روزهای ۱۴ و ۱۵ ام، حجت الاسلام هراتی زاده زحمت بحث را عهده دار بودند)

ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۸

مناسبت:
مجلس معارف و ذکر سالانه

موضوع:
الگوهای مکتبی / مشایخ ایرانی شیعه

💠 یزد، خ انقلاب، روبروی کمیته امداد، بن بست سعیدی، منزل خاندان صوت داودی

🔷🔷🔷 یادآوری:
بحث و بررسی ویژگی ها و تاثیرگذاری مشایخ ایرانی شیعه از شیخ کلینی ، شیخ نوبختی (نائب سوم امام عصر عج) شیخ صدوق، و ابن قولویه، در سال ۹۵ آغاز شد.
در سال ۹۶ با یادکرد از شیخ طوسی و شیخ شهید فتال نیشابوری و شیخ ابوالفتوح رازی ادامه یافت.
در سال ۹۷ از امین الاسلام طبرسی/تفرشی صاحب تفسیر گرانسنگ مجمع البیان آغاز و با این شهر آشوب مازندرانی صاحب اثر بزرگ و منحصر به فرد «مناقب آل ابی طالب» پایان گرفت.
در این سلسله گفتارها تلاش می شود تا بخشی از نقش ها و گام های اصلی را که مشایخ ایرانی شیعه در پی ریزی بنیان اندیشه های دینی و اجتماعی شیعه داشته اند بازگویی گردد. ان شاء الله تعالی

_______________

🔸مطالب رسیده از شما سروران

@menbar_ansari
یکی از عزیزان جان نوشته‌اند:

سلام…
من گر چه در این سالها زیاد نتوانستم از وجود شما و پند و نصیحت و صحبت هاتون بهره کافی را ببرم ولی نمیدانم چه شد و چگونه اتفاق افتاد که روز جمعه که از فتال نیشابوری اسم بردید در همان روز در مسیر یزد، منبری را از شما گوش می دادم که از مهدوی دامغانی و ترجمه کتاب روضه الواعظین نام بردید و در باب آن عالم بزرگ چند جمله ای گفتید و از جمله شهادت وی و همچنین از خود آقای مهدوی…
اینها سبب شد تا پیگیر کتاب نامبرده شدم و آنرا دانلود کردم و با آنکه مطالعه و پشتکارم در این زمینه چندان تعریفی نیست… ولی این کتاب را همینطور دارم می خونم و پیش می روم که به حق مطالب آن جذاب و قابل تامل هستند…
نمیدانم با چه زبانی می توانم تشکر کنم، فقط شاید با تلاش و مطالعه بیشتر…!

🌐www.h-ansari.net

______________

🔸 همراه با گفتار

از کتاب روضه الواعظین به همت دکتر مهدوی دامغانی از اساتید دانشگاهی در آمریکا، ترجمه خوبی سالها پیش نشر شده است که مترجم فاضل در مقدمه کتاب مطالب مفیدی برای بیان وضعیت زندگی شیعیان و فشارهای طاقت سوز خلافت عباسی بر آنان آورده است که فهم و درک ما را از ارزش و جایگاه شیخ فتّال نیشابوری بهتر می کند و بر آگاهی ما از زمانه او و چرایی شهادتش و چهره های شاخص در بکارگیری خشونت علیه شیعیان دوازده امامی را نشان می دهد. کسانی مانند نظام الملک طوسی که عنوان خواجه و بزرگ را نیز با نام خود یدک می کشد. دکتر مهدوی می نویسد:

«پیش از آنکه در بـاره شـرح حـال و آثـار محمـدبن حسن فتـال نیشـابوری مؤلف کتـاب روضـۀ الواعظین مطلـبی نوشـته شود اشـاره مختصـری به اوضـاع سیاسـی و اجتمـاعی قرن پنجم و نیمه اول قرن شـشم هجری سودمنـد است تا برای خواننـدگان گرامی موضوع کشته شدن این مرد عالم به دست برادر زاده نظام الملک بیشتر روشن گردد.
چهره واقعی بنی عبـاس که نخست بـا شـعار «الرضا من آل محمـد» و با وعـده های آنچنانی برای رفع ظلم و تبعیض نژادی بر قـدرت دست یافتند، بسیار زود آشکارشد.
آنان دست به کشتار بزرگان خاندان علی علیه السلام زدند و رفتارشان با خاندان های ایرانی همچنان بود که نیازی به بیان آن نیست.
در نتیجه چنان شد که درگوشه و کنار شنیده می شد که «یا لیت جور بنی مروان عاد لنا» و آزادگانی چون دعبل خزاعی می گفتند:
«اری امیـۀ معـذورین ان عذروا ولااری لبنی العباس من عذر» خلیفگان عباسـی به ستیزه آشـکارخود نسبت به آل امیر المؤمنین علی(ع) و شـیعیان اعم از زیدیه و سادات حسـنی و اسماعیلیه و واقفیه و اثنی عشریه و با ایرانیان ادامه دادند و با مراجعه به کتابهایی چون تاریخ یعقوبی و تاریخ طبری و مروج الذهب مسـعودی و مقاتل الطالبیین ابوالفرج اصفهانی و کامل ابن اثیر می توان نمونه های آنرا دید.
در این میان هرگاه خانـدانهایی چون آل بویه و نظایر ایشان به قـدرت می رسـیدند وضع سـرسپردگان وشـیعیان خاندان عصـمت و طهارت بهتر و آسوده تر میشد.
هرچندبنی عباس، ازچیرگی عنصر ترک و غلامان ترک نژاد هم خاطره خوشی نداشتند و چیرگی ایشان برخلیفه چنان شدکه در کوی و برزن این ترانه به گوش می رسید:
«خلیفۀ فی قفص، بین وصیف و بغا/یقول ما قالا له کما تقولا لببغاء»
(خلیفه یی که در قفس میان وصیف و بغا-از سران ترکان- قرار دارد و هر چه آن دو بگویند طوطی وار می گوید.)
ولی سرانجام برای نجات موقت از قیامهای علویان و فاطمیان و خاندانهای ایرانی، ترکان را تقویت کردند و نخست غزنویان و سپس سلجوقیان را بر دیگران ترجیـح دادنـد و بـدیهی است که روی کار آمـدن طغرل سـلجوقی که به هنگام دیـدار خلیفه بر خاک جبین می سایـد و بر فرش او بـوسه میزنـد«۱ «برای خلیفه سودمنـدتر است تـا شـنیدن تهدیـد عالمی آزاده و بزرگ چون سـید رضـی که می فرمود:
ما مقامی علی الهوان و عندی مقول صارم و انف حمی
البس الـذل فی بلاد الاعادی و بمصـر الخلیفـۀ العلوی«۲ «نتیجه تسـلط مشتی بیابـانی و سـختگیری نسـبت به شـیعیان و مخالفان بنی عباس چنان شد که به قول بیهقی برای کشتن مردی چون حسنک وزیر: «دو مرد پیک راست کردند با جامه پیکان که از بغداد آمده اند و نامه خلیفه آورده که حسنک قرمطی را بر دار بایدکرد و به سنگ ببایدکشت تا بار دیگر بر رغم خلفا هیچکس خلعت مصری نپوشد.»
در دوره سـلجوقیان دو مـذهب حنفی(مذهب پادشاهان) وشافعی(مذهب خاندان نظام الملک طوسـی) بر دیگر مذاهب ایران چیره بود و میان همان دو گروه همچنان تعصبی رایـج بود که از این داسـتان که در تجارب السـلف آمـده است می توان به چگونگی آن پی برد:
«سلطان ملکشاه در اصفهان مدرسه یی بنا کرد در محله کران. چون خواستند بنویسند که در این مدرسه کدام طایفه باشند، از سلطان پرسـیدند.گفت: اگر چه من حنفی مـذهبم اما این چیز از برای خدای تعالی ساخته ام، قومی را مخصوص کردن و طایفه یی را ممنوع و محروم داشـتن وجهی نـدارد. بنویسـندکه اصـحاب هر دو امـام (ابوحنیفه وشـافعی) در این مـدرسه ثـابت باشـند علی التسـاوی و التعادل. و چون سـلطان مذهب امام ابوحنیفه داشت خواسـتند که نام امام ابوحنیفه پیش از امام شافعی بنویسند،خواجه نگذاشت! و مدتی آن کتاب موقوف ماند و سلطان می فرمود تا خواجه را رضا نباشد، هیچ ننویسند.
عاقبت بر آن قرارگرفت که بنویسند: وقف علی اصحاب الامامین، امامی الائمه صدری الاسلام.»
در حالی که به قول استاد محترم دکتر ذبیح االله صفا همه مدارسی را که خود با نام نظامیه ساخته بود فقط وقف بر شافعیان کرد.
برای اطلاع از عقیده نظام الملک در باره شیعیان اثنی عشری به مطالب صفحات ۲۰۰ تا ۲۰۲ سیاست نامه،چاپ مرحوم عباس اقبال، ۱۳۲۰ شمسی، مراجعه شود که نموداری اندک و مشتی ازخروار است.
طبیعی است که درچنین دوره یی نوشـتن کتابهـایی چون بعض فضایـح الروافض و پاسـخ آن به قلم عبـدالجلیـل قزوینی رازی با ن

ام النقض و نظایر آن معمول و متـداول بوده است. بنا نیست در این مقـدمه کوتاه سـخن را در این باره به درازا کشانم، و فقط به تـذکر این نکته قناعت می کنم که این خشونت در باره علمای مذاهب دیگر هم گاه دیده میشود.»

دکتر مهدوی در باره سرانجام نیک شیخ فتال نیشابوری که به شهادت وی خاتمه یافته نیز چنین می نویسد:

«در باره چگونگی کشـته شدن فتال و سـبب آن در کتب تذکره و رجال توضـیحی داده نشده است ولی در همه کتابهای رجال شیعه در این باره تصـریح شـده است که به دست شـهاب الاسـلام، برادر زاده یاخویشاونـد نزدیک نظام الملک، کشـته شده است و لقب شهید در بسیاری از منابع برای او آمده است.
شیخ منتجب الدین در تاریخ ری و ابن حجر در لسان المیزان تاریخ کشته شدن فتال را ۵۰۸ هجری نقل کرده اند.
کسـی که فرمان به قتل او داده، شهاب الاسلام عبدالرزاق است که از او به رئیس نیشابور تعبیرشده است. این شخص به تصریح بیهقی در تاریخ بیهق برادر زاده نظـام الملک و پسـر فقیه اجل ابوالقاسم عبـداالله است. بیهقی او را با عنوان امام وزیر آورده است.
ناصـر الدین منشی کرمانی هم در صفحه ۵۸ کتاب نسائم الاسـحار او را برادر زاده نظام الملک می دانـد و می گوید با آنکه از علمای
دینی بود به فرمـان سـنجر از مـدرسه و محراب به سـریر وزارت منتقل شـد و همه زهـد و پرهیزش به صـفات نکوهیـده و کردارهای ناپسند مبدل شد.»
(مهدوی دامغانی، دکتر محمود، ترجمه روضه الواعظین، فتال نیشابوری، م۵۰۸ه‍، تهران، نشر نی، ۱۳۶۶، مقدمه مترجم، ص ۱۲-۱۴)

_______________

‍ ‍ ‍ 🍁 خداوندا بهترین آغاز و انجام نیک را نصیب فرما.
یادداشت های پراکنده در کار پژوهش یکی از مسائل کمتر دیده شده اما بسیار با اهمیت است. پژوهشگران به صورت طبیعی در طی مراحل مطالعه و تحقیق به یادداشت هایی دست پیدا می‌کنند که مرتب کردن و نظم آنها گاهی دشوار می نماید و بالطبع همه از عهده آن بر نمی آیند. بنابراین باید سراغ راهکارهایی ساده و دم دست را گرفت که بتواند به یادداشت ها نظم و ترتیب بدهد یا اینکه آنها را قابل استفاده کند. در گذشته راه‌هایی برای هدر نرفتن یادداشتها مورد استفاده بوده است مانند مسوده یا همان چرک نویس و دفتر یادداشت و مانند کشکول که خود گونه ای تصنیف و تالیف به شمار می رود، یا جنگ نوشته ها که به ضرورت موضوعات به جُنگ های ادبی اجتماعی یا تاریخی و… تقسیم بندی می شده است.
امروز به کمک رسانه های جدید فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بسیاری از یادداشت های یافت شده روزانه در کار پژوهش را می شود نشر داده و در اختیار دیگران گذاشت. این کار علاوه بر حفظ یادداشت‌ها می تواند از گم شدن یا هدر رفتن آنها جلوگیری کرده و دیگران را نیز با این پاره نوشته ها آشنا بسازد. حدّ مطالعه خوانندگان شبکه های اجتماعی بیشتر از یک یا دو یادداشت پژوهشگران نیست. خیلی ها به خواندن همین پاره نوشته ها رغبت دارند و از خواندن نوشته های طولانی به ویژه مقاله و کتاب احساس خستگی می کنند. بنابراین برای این گونه افراد، نشر چنین یادداشت هایی سفره رنگارنگ و جذابی از آگاهی فراهم می کند که کارایی علمی نیز گاهی به دنبال خواهد داشت که نباید آن را بی ارزش گمان کرد.
پژوهشگران همواره برای حفظ یادداشت ها
🔷 اولین جلسه پژوهش های دینی یک (سال ۹۸)

دوشنبه ۱۹ فروردین ۹۸
ساعت ۱۹ تا ۲۰:۱۵

دستور جلسه؛
۱) گفتگوی پژوهشی هفته
۲) بررسی مقالات
مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد، اتاق پژوهش

🍁

🔷آگاهی: جلسه عمومی نیست.

IMG_20190304_144437_277

________________

🔸🔸🔸ولادت امام حسین علیه السلام مبارک باد🌼

بدترین صفات حاکمان

قالَ الْحُسَیْنُ علیه السلام :
شَرُّ خِصالِ الْمُلُوکِ: اَلْجُبْنُ مِنَ الاَْعْداءِ، وَالْقَسْوَهُ عَلَى الضُّعَفاءِ وَالْبُخْلُ عِنْدَ الاِْعْطاءِ.

امام حسین علیه السلام فرمود:
بدترین خصلت پادشاهان عبارت است از: ـ ترس در مقابل دشمنان ، و خشونت علیه ضعیفان، و بخل ورزیدن هنگام بخشش.

(مناقب ابن شهرآشوب، ج۴، ص۶۵ ـ بحارالانوار، ج۴۴، ص۱۸۹)

@noktehayekorani

________________

مشایخ ایرانی شیعه/
🔸قطب الدین، سعید بن هبه الله راوندی (۵۷۰ق)

یکی دیگر از عالمان نامدار ایرانی شیعه در قرن ششم، جناب قطب الدین راوندی است. پدر و پدر بزرگ وی نیز از عالمان بوده اند که دروس و آموزش را نزد آنان آغاز کرده است. زادگاه و جایگاه زندگی علمی و آموزشی وی در بخشی از زندگی اش، شهر کوچک راوند در نزدیکی کاشان بود. وی از شاگردان شیخ طبرسی صاحب مجمع البیان است و این شهر آشوب(۵۸۸ق) و منتجب الدین رازی، دو تن از شناخته ترین شاگردان او هستند. وی مفسر، متکلم، محدث، و ادیب بزرگی است که آثار متعددی در زمینه علوم یاد شده از وی بر جای مانده است. بنا بر نظر مقبول و مشهور، مزار ایشان در شهر قم، در صحن ایوان آیینه حضرت معصومه (س) قرار دارد. در میان مردم قم و عالمان شهر، گزارش دیده شدن جسد سالم شیخ راوندی پس از چند قرن از درگذشت ایشان، شهرت داشته است.
قطب الدین راوندی در مقدمه «الخرائح و الجرائح» که کتابی در باره معجزات برآمده از پیامبر و خاندان او است و به حاصل و نتایج معحزات مربوط می شود می نویسد:
«فإن قوما من الذین أقروا بظاهرهم بالنبوات، جحدوا فی الإمامه کون المعجزات، فضاهوا الفلاسفه والبراهمه الجاحدین فی النبوه الاعلام الباهرات فدعواهم جمیعا باطله فاضحه، إذ الأدله على صحه جمیع ذلک واضحه؛ پاره ای از کسانی که به ظاهر بر نبوت انبیاء اقرار کردند منکر وجود معجزات برای مقام امامت شدند و به شیوه فیلسوفان و برهمنانی سخن گفته اند که منکر آگاهی های آشکار پیامبران از غیب هستند در حالیکه تمام گفته هایشان باطل و رسواست. زیرا دلایل بر درستی همه آن اعجازها روشن و آشکار است. » آنگاه به سند خودش از طریق شیخ طوسی از جناب موسی بن جعفر(ع) روایت می کند که فرموده است،: «أعظم الناس ذنبا، وأکثرهم إثما على لسان محمد صلى الله علیه وآله: الطاعن على
آل محمد (ص) والمکذب ناطقهم، والجاحد معجزاتهم؛ بی شک، بزرگترین گناه و بیشترین آن در کلام پیامبر از میان مردم، کسی است که بر آل محمد طعنه می زند و گویندگان ایشان را تکذیب می کند و معجزات آنان را منکر است.» راوندی سپس چنین می نویسد «اگر کسی با وجود اثبات معجزات برای پیامبر(ص) منکر معجزات علی(ع) و فزندان یازده گانه معصوم او باشد، جاهل به قرآن است» و آنگاه به ذکر معجزات پیامبران در قرآن پرداخته و به بحث های کلامی خود را همراه با گزارش احادیث در باره مسأله معجزات پیامبر و اهل بیت(ع) ادامه می دهد.
کتاب خرائج و جرائح در نوع خود کم نظیر بوده و متنی روشن برای دستیابی به اندیشه عمومی و سنت شیعی در باره معجزات مقام امامت است که از دانش کلامی و دانش حدیثی مؤلف آن سرچشمه می گیرد.

______________

🔷 سخنرانی

🔷 یزد، خیابان امام خمینی(ره)، حسینیه شهید آیت الله صدوقی (مسجد حظیره)
یادکرد درگذشت شادروان محمود عالیشوندی،
جانباز سرافراز دفاع مقدس و مدیر کل اسبق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد
ساعت ۲۱:۱۵ تا ۲۲

شنبه ۲۴ فروردین ۹۸

موضوع:
سنت آزمایش الهی، گمشده ای در عصر مدرنیته

🔸🔸🔸؛
برگزاری از طرف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد
و انجمن های هنری اداره ارشاد

__________________

🔷 سخنرانی

🔷 نشست «عدالت و امنیت، پایه های اساسی حکومت مهدوی»

به دعوت حزب اراده ملت ایران (حاما)

جمعه ۳۰ فروردین ۱۳۹۸

تویسرکان، خیابان شهدا، سالن هلال احمر

_________________

🔹 سخنرانی

🔹یزد، صفاییه، بلوار شهید قندی، دفتر مرکزی موسسه حضرت جوادالائمه(ع)

یادکرد درگذشت جوان شایسته، معین دستمالچی

سه شنبه ۲۷ فروردین
پس از نماز ظهر
ساعت ۱۳ تا ۱۳:۴۵

موضوع:
پروژه یاد و آثار روحی اخلاقی سه گانه آن.
سبک شدن و آرامش، توانایی ارزش شناسی و دیدن ارزش ها در دیگران، و سوم توسعه و گسترش خوبی ها

من وصیه الامام الباقر علیه السلام لجابر بن یزید الجعفی (م۱۲۸ه‍) (الجعفی – زنه الکرسی: نسبه إلى جعف بن سعد العشیره بن مذحج أبی حی بالیمن.. وهو جابر بن یزید بن الحرث بن عبد یغوث الجعفی من أصحاب الباقر والصادق علیهما السلام و خدم الامام أبا جعفر علیه السلام سنین متوالیه مات رحمه الله فی أیام الصادق علیه السلام سنه ثمان وعشرین ومائه.)
وادفع عن نفسک حاضر الشر بحاضر العلم. واستعمل حاضر العلم بخالص العمل. وتحرز فی خالص العمل من
عظیم الغفله بشده التیقظ. واستجلب شده التیقظ بصدق الخوف. واحذر خفی
التزین بحاضر الحیاه، وتوق مجازفه الهوى بدلاله العقل. وقف عند غلبه الهوى باسترشاد العلم.
(تحف..،ص۲۸۵)
وتزود من الدنیا بقصر الامل. وبادر بانتهاز البُغیه عند إمکان
الفرصه ولا إمکان کالأیام الخالیه مع صحه الأبدان.
(تحف..، ص۲۸۶)

یا جابر إن المؤمن لا ینبغی له أن یرکن ویطمئن إلى زهره الحیاه الدنیا. واعلم أن أبناء
الدنیا هم أهل غفله وغرور وجهاله وأن أبناء الآخره هم المؤمنون العاملون الزاهدون
أهل العلم والفقه وأهل فکره واعتبار واختیار لا یملون من ذکر الله.
(تحف العقول، ص۲۸۷)

چکیده متن های بالا را در چهار عنوان مهم می توان دسته بندی کرد:
۱. اندوختن علم و آگاهی
۲. بهره بردن از فرصت ها
۳. دل نبستن به دنیا
۴. همیشه اهل فکر و عمل بودن

_____________

🔹 سخنرانی

🔹یزد، صفاییه، میدان مادر، حسینیه مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام

بزرگداشت چهلم درگذشت شادروان
حاج عبدالله یاوری، بنیانگذار حسینیه امام مجتبی(ع)

از سه شنبه ۲۷ تا پنج شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۸

ساعت ۲۱ تا ۲۱:۴۵

موضوع:

_________________

🔸 سخنرانی

🔸مؤسسه روایتگر پاکان و نیاکان

نشست
«انتظار و مهدویت در دیوان مصلح»
مجموعه اشعار حاج ابوالقاسم نوری

جمعه ۳۰ فروردین ۱۳۹۸
ساعت ۲۱ تا ۲۲:۳۰

تویسرکان، م شهید فرشیدهرمزی، کتابخانه میررضی آرتیمانی

IMG_20190416_193715_700

_________________

IMG_20190528_165322_869

حزب اراده ملت ایران ( حاما ) دفتر تویسرکان برگزار میکند.

 

IMG_20190528_165704_212

سخنرانی
عدالت و امنیت ، پایه های اساسی حکومت مهدوی
تویسرکان، تالار هلال احمر
۳۰ فروردین ۹۸

 

 

IMG_20190528_165945_320

عکس یادگاری در پایان نشست

 

 

 

 

 

 

یک نظر بگذارید