وضع اسف‌بار بازی خطرناک تظاهرات به اصطلاح مردمی در عراق

نگارش در تاریخ ۲۱ آذر ۱۳۹۸ | ارسال شده در بخش گاه نوشت ها | هیچ نظری

IMG_20191212_213226_485

ابتدا خبر وحشتناک پنجشنبه را که تصاویر و ویدئوها وحشتناکی  از آن منتشر شده است را بخوانید تا نظرم را بازگو کنم. امروز شفقنای فارسی نوشت: «صحنه ای وحشتناک و بسیار خطرناک در تاریخ تظاهرات عراق»

در شرح خبر نیز نوشته است «امروز صحنه هایی در فضای مجازی منتشرشد که کشتن خودسرانه ی یک فرد و آویزان کردن جسد او از یک تیر برق در میدان الوثبه در برابر چشم گروه بزرگی از افراد را نشان می دهد. گفته شده و چنانچه ویدیو ها نشان می دهد گروهی از افراد معترض این جوان ۱۷ ساله را شخصا محاکمه و اعدام کرده اند.‌ این نگرانی وجود دارد که این شیوه از اقدامات خودسرانه اگر به سرعت پیشگیری و به جدیت محکوم و با عوامل آن برخورد قاطعانه نشود،   آغاز فصلی جدید و وحشتناک از  خونریزی و ناامنی در عراق خواهد بود.»
توضیح عملکرد و جزئیات حادثه تکان دهنده میدان الوثبه بغداد از زبان سخنگوی نیروهای مسلح عراق چنین است: «سخنگوی نیروهای مسلح عراق جزئیات جدیدی درباره حادثه امروز میدان الوثبه بغداد منتشر و اعلام کرد که نیروهای امنیتی تاکنون در این قضیه دخالتی نکرده اند.»
«عبدالکریم خلف» طی سخنانی گفت: فردی که در میدان الوثبه کشته شد، یک جوان ۱۶ ساله به نام «هیثم اسماعیل» بود.»
خلف افزود: «این فرد از گروهی که خود را تظاهرات کننده معرفی کرده و در نزدیکی منزلش تجمع کرده بودند، خواسته بود که محل را ترک کنند اما آنها مخالفت کرده و با او وارد درگیری شدند».
🔹خلف افزود: «درگیری های لفظی میان طرفین به زد و خورد کشیده شد و در پی آن، جوان مذکور اقدام به تیراندازی هوایی کرد اما گروهها در پاسخ رفتارش، خانه اش را با کوکتل مولوتوف آتش زدند».
«سخنگوی نیروهای مسلح عراق در ادامه گفت: «در این هنگام بر شمار آن گروهها افزوده شد که با حمله به خانه اش، اقدام به قتل و آویختن جسدش از تیر برق کردند.»
(خبر تفصیلی در شفقنا

https://fa.shafaqna.com/news/852305/
و نیز؛
https://fa.shafaqna.com/news/852344)

از اینها بدتر نیز انتظار می رود و قابل پیش بینی است.
من در همان روزهای اوایل تظاهرات خیابانی در  بغداد، به دلیل پیش بینی خشونت هدایت شده در عراق از همراهی اولیه و بی قید و بند مرجعیت عراق با تظاهرات خیابانی بیمناک بودم و نسبت به آن هشدار دادم و برخی دوستان نزدیک و شاگردان کلاسی در جریان این اعتراض بوده اند و در نوشته های عربی خود نیز قبلا به آن اشاره کرده ام.
ترورهای خیابانی انجام شده در دو هفته اخیر به ویژه در شهرهای بغداد و کربلا که جان چندین فعال سیاسی اجتماعی را گرفت و نیز آدم ربایی های گسترده ، از دست آوردهای روزهای تظاهرات و اغتشاش های خیابانی بوده است.
آنچه در شهرهای عراق اتفاق افتاد از روز نخست به قول عربها «فوضی» بود. یعنی یک هرج و خرج طلبی که روز به روز پیشرفت کرده و به حمله به خانه های اشخاص حقیقی و آتش زدن و انفجار آنها با وجود زنان و فرزندان انجامیده است. حمله و محاصره چند روزه مزار سید حکیم در نجف اشرف و به آتش کشیدن بخش های از آن، تصویر های هشدار دهنده ای بود که بسیاری از کنار آنها ساده گذشتند. حمله به آمبولانس و کشتن مجروح داخل آمبولانس و برادر و همراهان وی در خیابان هیچ شباهتی به حرکت های مدنی نداشت.
امروز پنجشنبه دیگر خشونت عریان خود را نمایان کرد. با کمال تأسف کشتن هیثم (جوان شیعه کم سن ۱۷ ساله) و مثله کردن بدن وی در میان جمعیت فراوان حاضر در صحنه، واقعیت دلخراشی است که ناشی از پیش بینی نشدن حوادث است.
مرجعیت عراق در پیام امروز خود از یاری قوات امنیتی برای جلوگیری از گسترش و خشونت و همان فوضی که یاد کردم، سخن گفته است ولی به گمانم بسیار دیر شده است.
بخشی از متن پیام منتشر شده این است:
«️المرجعیه العلیا فی بیانها الأخیر :
-إن مسانده القوات الأمنیه واحترامها وتعزیز معنویاتها وتشجیعها على القیام بدورها فی حفظ الأمن والاستقرار على الوجه المطلوب واجب الجمیع، فإنه لا غنى عن هؤلاء الاعزه فی تفادی الفوضى والإخلال بالنظام العام، وقد لاحظ الجمیع ما حلّ ببعض المناطق لما لم تستطع القوات الأمنیه القیام بما یتوقع منها فی هذا الصدد.
-ینبغی العمل على أن ترجع الامور الى سیاقها الطبیعی فی جمیع المناطق من تحمل القوى الأمنیه الرسمیه مسؤولیه حفظ الأمن والاستقرار وحمایه المنشآت الحکومیه وممتلکات المواطنین من اعتداءات المخربین.»
در این پیام از مردم خواسته شده بود تا به نیروهای نظامی امنیتی یاری برسانند و آنان را در انجام وظایفشان کمک نمایند. درخواستی که پس از روزهای منتشر می شد که جریان هرج و مرج طلب، به آشوب افکنی و فتنه سازی موفق شده بود همچنان که به مشروعیت سازی برای غوغاسالاری خیابانی نیز دست پیدا کرده بودند. حالا یکی دو هفته است که همه فریاد می زنند نفوذی ها را از میان تظاهرکنندگان مسالمت آمیز بیرون کنید و صفوف خودتان را جدا کنید در حالیکه واقعیت تلخ، حکایت از آن دارد که این فریادها همانند فریاد دزد بگیرید است که در آن صحنه، دزدان نیز فریاد کشان اند.
به هر حال تا کنون بیش از ۴۰۰ تن در جریان تظاهرات میدان تحریر و خلبانی و اسنک بغداد و میادین و خیابانهای کربلا و نجف و سایر شهرهای عراق جان باخته اند و هنوز بسیاری مدنیت جویان به تظاهرات صلح جویانه دعوت می کنند.
از همه خنده آور تر بیانیه امروز سفیر آمریکا در بغداد است که در آن از تهدید نسبت به «تظاهر کنندگان مسالمت جو» سخن می گوید. در حالیکه تظاهر کنندگان خیابانی بارها آشکارا اقدام به آدم ربایی و قتل و آتش سوزی کرده اند و واقعه پنجشنبۀ منطقه وثبه بغداد، آخرین آنها نیست.

یک نظر بگذارید