منبرهای اسفند ۱۳۹۸

نگارش در تاریخ ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | ارسال شده در بخش منبرها | هیچ نظری

 منبرهای اسفند ۱۳۹۸

_____________

دعایی بعد از نماز که خیر دنیا و آخرت را برایتان جمع میکند

محمد بن ابراهیم برای آقا امام کاظم علیه السّلام نوشت: مولای من، اگر صلاح میدانید دعایی به من بیاموزید که بعد از نمازهایم بخوانم، و خداوند به واسطه آن خیر دنیا و آخرت را برایم جمع کند، پس آن حضرت علیه السّلام نوشتند:

«می گویی: (أَعُوذُ بِوَجهِکَ الکَرِیمِ وَ عِزَّتِکَ الَّتِی لَا تُرَامُ وَ قُدرَتِکَ الَّتِی لَا یَمتَنِعُ مِنهَا شَیءٌ مِن شَرِّ الدُّنیَا وَ الآخِرَهِ وَ مِن شَرِّ الأَوجَاعِ کُلِّهَا)».

📚منبع: کتاب شریف(کافی: ج۳، ص۳۴۶، چاپ اسلامیه)ت

_________
◀️ سخنرانی
◀️ یزد، قاسم آباد، خیابان فروغ، ،مسجد حضرت ابوالفضل علیه السلام
پنجشنبه یکم اسفند ۹۸

💠 ساعت ۱۹:۰۰ تا ۱۹/۴۰
💠 مناسبت چهلم درگذشت مؤمن متقی
مرحوم آقا علی محمد فرهنگ دوست
خدمتگزار مسجد ابوالفضل و مؤذن مسجد در مدت حدود ۳۰ سال
موضوع:

پروژه یاد (از مجموعه مرگ اندیشی)

___________

🔷 سخنرانی

🔷 میبد، بلوار قاضی میرحسین، خ شهید جعفری نژاد، خ سرامیک ۷، منزل جناب عباس آقایی (عباس ِ ابراهیم)

◀️ شب ها
ساعت ۱۸:۳۰ تا ۱۹:۱۵
پس از اقامه نماز مغرب و عشاء

از دوشنبه ۱۲ اسفند تا پنج شنبه ۱۵ اسفند ۹۸

موضوع:
کرونا و کارنامه دینداری

🔸🔸🔸؛
محور سخن در سالهای گذشته؛
موضوع سال ۹۶:
قرآن، کتاب هدایت

موضوع سال ۹۵:
راه هایی برای بهبود زندگی در پرتو کلام اهل بیت(ع)

_____________
کرونا و کارنامۀ دینداری
سخنرانی حجت الاسلام انصاری
میبد ۱۲ اسفند ۹۸ (شب اول)

همه هست آرزویم که ببینم از تو رویى
چه زیان تو را که من هم برسم به آرزویى؟!

با توجه به اوضاع و احوالی که در جامعه هست و بیماری اخیر کرونا که در سطح جامعه شیوع پیدا کرده است، قصد دارم در بارۀ مسئله علم و پیشرفت های علمی و پیوند آن با دعا و ارتباط با خدا، سخنانی بیان کنم.
شاید شما ابتدا فکر کنید که در یک جامعه دینی مثل کشور ما، سخن گفتن درباره ارتباط با خدا در چنین بحرانی خیلی راحت تر از هر جای دیگری باشد اما باید بگویم که در جامعه ما این مسأله به عکس می شود. با این که امروز، روز بیماری و پریشانی است و زندگی و اوضاع بسیاری مختل شده است -که طبق آماری که همین امروز اعلام شد، یکباره ابتلا یافتگان تا مرز ۵۰۰ نفر اضافه شده است و این مرگ و میر هایی که اتفاق افتاده-و بقیه کشورها هم درگیرند و هراسی که در دل مردم جهان افتاده است، نسبت به این بیماری!!! باید جمعیت ما بیشتر متنبه بشوند! و بیشتر ارتباط با خدا داشته باشند و حتی بهتر از قبل باشد…! اما مسأله دقیقا به عکس شده است!و بعضی افراد و جمعیت ها به گونه دیگری عمل می کنند و در این اوضاع بر طبل بی دینی می کوبند…!
تقریبا از ۲۰۰ سال پیش، درکشور ما و در بستر زبان فارس ، از وقتی که آوازۀ دانش های نو و وسایل و اختراعات جدید و صنعت آمده است و از همان روز بعضی ها راجع به دین حرفهایی زدند…که در برابر این حرکت، موضع دارد و اصلا با علم و پیشرفت ضدیت دارد و … اما حقیقتا برخورد دین و دیندارای با علم و دانش و پیشرفت، اینگونه نبوده و نیست. این نوآوری ها و اختراع ها ماهیتا نه ضد دین است و نه در ستیز با دین. دینی که در کتاب مقدسش برای نمونه چنین آمده است:
«وَسَخَّرَ لَکُمْ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ جَمِیعًا مِنْهُ ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ؛ و همه آنچه را در آسمان هاست و آنچه را در زمین است از سوی خود برای شما مسخّر و رام کرد؛ بی تردید در این امور برای مردمی که می اندیشند، نشانه هایی [بر ربوبیت، حکمت و قدرت خدا] ست.»(آیه ۱۳/جاثیه)
اصولاً دین، روزی که برای نجات و هدایت مردم آمد، روزگاری بود که مردم به خدایان باد و آب و دریا و … جدا جدا معتقد بودند و برای بلاهای طبیعی که اتفاق می افتاد، می گفتند باید قربانی کنید و خود را در رنج خرافه می افکندند. به کاهنان هدیه و طلا و به بت ها غذا می دادند و یا مهره هایی را به گونه ای می چیدند و لباسی را به گونه ای دیگر بپوشند یا کارهایی از این دست را انجام می دادند تا از آنها دفع بلا شود…
مردم بسیار گرفتار خرافه بودند و اختیار خود را به دست بت بزرگ و بت کوچک و صاحبان معابد سپرده بودند و این گرفتاری بزرگی بود که بشر قدیم داشت و تا قرنها هم بر همین رویه زندگی می کرد ولی هدایت قرآن این گمراهی ها رابرچید…
قرآن می گفت که این جهان بر پایۀ اسباب و علت ها جریان دارد و هر آنچه در زمین هست از آب وگیاه و دانه و ابر و … در برنامه حرکت و تکامل خود استوارند و همه چیز در مسیر مشخص و با هدفمندی درحرکت است. حتی اگر یک جامعه ای بخواهد رشد کند، به یک دلایلی است که بالا می آید و اوج می گیرد و اگر نخواهد، دلایل دیگری در کار است که نابود می شود. قرآن فریاد میکرد بدانید که ابرها و بادها و آسمان و زمین و همه چیز در این آفرینش بزرگ، قاعده مند عمل می کند…
آن زمان که به پیامبر(ص) بشارت نبوت داد و فرمان داد که اکنون دیگر وقت خلوت نیست و باید برخیزی و مردم را هدایت کنی….چنین گفت:
اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ ﴿۱﴾ بخوان به نام پروردگارت که آفرید (۱)
خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ ﴿۲﴾ انسان را از علق آفرید (۲)
اقْرَأْ وَرَبُّکَ الْأَکْرَمُ ﴿۳﴾ بخوان و پروردگار تو کریمترین [کریمان] است (۳)
الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ﴿۴﴾ همان کس که به وسیله قلم آموخت (۴)
عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ یَعْلَمْ ﴿۵﴾ آنچه را که انسان نمى‏ دانست [بتدریج به او] آموخت (۵)
دستور قرآن این بود که ای پیامبر(ص) ما! مردم را به نام چنین خدایی بخوان…یعنی جامعه را آگاه کن که خداوند، آفرینندۀ شما از خون بسته ای است و به شما آنچه باید را آموخته است و به چیزهایی که نمی دانستید آگهانیده است. سخن از علم دانش و قلم است. همه اینها آموزشهای قرآن است که برایتان می خوانم…
با این تفاسیر یعنی نمی شود شما دانه جو بکارید و گندم درو کنید. با آنکه دانه هاشان یک شکل و یک اندازه باشد و در یک زمین بکارید….!

سُنَّهَ اللَّهِ الَّتِی قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلُ ۖ وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّهِ اللَّهِ تَبْدِیلًا
خدا روشی ثابت و قطعی مقرّر کرده است که از پیش جاری بوده است، و هرگز برای روش خدا تغییر و تبدیلی نخواهی یافت.(۲۳/فتح)
آری، قوانین الهی از قدیم حاکم بوده و هست. انسانها آمدند و رفتند و اکنون ما هستیم و روزی دیگر شاید نباشیم، اما هنوز تابش آفتاب، درخت و دانه و گیاه و زمین را مانند گذشته گرما می بخشد و باد بهاری درختان را زنده می کندو همه چیز بر قاعده های خودش استوار است!

اگر به کتابی که چند سال قبل در همین مؤسسه فرهنگی امام صادق میبد آن را چاپ و منتشر نمودیم، نگاهی بیندازید یعنی «دانش مسلمین» که چکیده ای است از کتاب استاد علامه حکیمی! خواهید دید که هزار سال پیشتر، مسلمانان از بسیاری جوامع بشری که امروز حرف و سخنهایی در رویارویی دین با علم می زنند در دانش هیئت و نجوم و ریاضیات و … جلوتر بوده اند. بروید و در امثال کتاب دانش مسلمین، دلائل و شواهد تاریخی آن روز را مشاهده کنید…!
به عنوان نمونه به یک مورد از تاریخ گذشته اروپا بسنده می کنم…در یک دوره ای که بیماری طاعون شیوع پیدا کرده و صدها هزار آدم می مردند و آخر کار نیز نمی فهمیدند که چه شده است و با جادو و جنبل هم کاری از پیش نمی بردند در همین سرزمینهای اروپایی که امروز چینین و چنان می کنند و اداهایی دارند…در آن زمان که طاعون جان انسانها را به آسانی می گرفت، مسیحیان به تبعیت از راهبان و رهبران کلیساهای خود عمل کردند و گفتند طاعون نتیجه گناهان ما است و باید همه بیایید توبه کنیم…! توبه کردند اما از آمار کشته ها کم که نشد، بلکه بیشتر هم شد…
بعد گفتند: این طاعون نتیجه وجود یهودی ها است و شروع کردند به یهودی کشی و بسیاری از آنان را سوزاندند…اما باز هم طاعون بر طرف نشد…!
من با دیگر ادیان کاری ندارم،اما رسالت پیامبر(ص) و سخنان و سیره اهل بیت(ع) و آموزه های قرآن نه تنها ضد و مخالف با علم نبوده و در مقام ستیزه با آن در نیامده است…بلکه در گذشته نیز بنیانی قوی برای علوم، از جمله علم طب بوده است که نتیجه آن را سالها بعد در بر آمدن دانشمندانی نظیر بو علی سینا و زکریا رازی و امثال اینها مشاهده می توان کرد. دین اسلام نیامد تا با علم و دانش مخالفت کند بلکه آمد که با خرافه بجنگد. دین همواره می خواست تا پردۀ جهل را کنار بزند و به جای آن چراغ آگاهی بیفروزد.
این دور از انصاف است که در یک وضعیت بحرانی مثل امروز جامعه ما و در چنین سختی ها و دشواری هایی که مردم به دوش می شوند، کسانی با دین و ایمان و همه باورهای آنان در بیفتند و حتی متهم اصلی را در این وضعیت ها دین بشمارند.

____________

#قرآن
#طهارت_و_پاکیزگی_پیروان_انبیاء
و َمَا کَانَ جَوَابَ قَوْمِهِ إِلَّا أَنْ قَالُوا أَخْرِجُوهُمْ مِنْ قَرْیَتِکُمْ ۖ إِنَّهُمْ أُنَاسٌ یَتَطَهَّرُونَ

[آن قوم پاسخ لوط پیامبر را ندادند] و پاسخ قومش جز این نبود که به یکدیگر گفتند: اینان را از شهرتان بیرون کنید؛ زیرا مردمانی اند که همواره خود را پاک نشان می دهند.

✍ سخنان استاد انصاری ذیل این آیه

طبق روایات ما آن اتاقی که سگ در آن وارد می شود،فرشته و ملائک در آن خانه وارد نمی شود… حتی اگر علم پزشکی فعلا بر آن مهر زده باشد…!
انصاف هم خوب چیزی است! و آیا دینداران سبب آلودگی هستند یا حتی دین دعوت به آلودگی کرده است!؟

سال قبل در همین مجلس آیه ۸۲ اعراف را خواندم!
«وَمَا کَانَ جَوَابَ قَوْمِهِ إِلَّا أَنْ قَالُوا أَخْرِجُوهُمْ مِنْ قَرْیَتِکُمْ ۖ إِنَّهُمْ أُنَاسٌ یَتَطَهَّرُونَ
وپاسخ قومش جز این نبود که به یکدیگر گفتند: اینان را از شهرتان بیرون کنید؛ زیرا مردمانی اند که همواره خود را پاک نشان می دهند.»
که مردم، خطاب به اصحاب لوط پیامبر گفتند: اینها را از شهر بیرون کنید، چرا که اینها می گویند بیایید و باید پاکیزه زندگی کنید!
و همین خودشان که ترویج این فرهنگ را کرده اند، عامل این ویروس ها و بیماری ها هستند، و امروز به جای آنکه به منبع آلودگی توجه کنند،با تبلیغلات و شانتاژ ها بشریت را از خدا دور کردند…چرا که آنها با دخل و تصرف هایی که در طبیعت داشته اند و با برهم زدن قوانین طبیعی محیط زندگی من و شما را دچارآلودگی کرده اند و بسیاری از این ویروس ها را سبب شده اند وگرنه طبیعت به خودی خود اینها را نداشته است و زندگی های پاکیزه انسانهای دیندار از اینها بری بوده است…و آنها که از ادرار و نجاسات پرهیز می کنند و آن را نجس می دانند و حتی از مردار و سگ و گربه و شغال هم نمی خورند…و بالاتر از این بگویم که حتی از بدن عزیز خودشون، پدر باشد یا مادر یا خواهر که فوت نموده است تا با آبی پاک،غسل داده نشده است،بعد با سدر و کافور کفن نشده باشد و می دانید که کافور گندزداست!، اگر دست بزند، باید دست خود را آب بکشد،غسل مس میت کند و آن به دستور دین نجس است! اما بعد از آنکه غسل کامل شد، ببوس و بر آن دست بزن، دیگر پاک پاک است…
و حال دینی که اینجوری و تا این حد مراعات کرده، آیا انصاف است که با چنین بی مهری هایی مواجه شود و دیگرانی آنچه را که شایسته و لایق بی دینی های خودشان است را به دین نسبت دهند و به جای آنکه عبرت گیرند و به هوش بیایند…!
شغال و گربه می خورند و نوشیدنی الکل و نجاست را سرو می کنند و حتی از خون مردار پخته شده می خورند که در مستندی که از شبکه های خودشان پخش می شد،خودم دیدم که طرف می خورد و بعد میگفت که خیلی خوشمزه است!!!
حال آنکه خود چنین فسادهایی را در این جامعه بشری به وجود آورده اند و بعد دین را متهم می کنند!

@bab_alhavaeej

_____________

تبریک میلاد حضرت جواد علیه السلام 💐

قالَ علیه‌السلام: مَنْ لَمْ یَعْرِفِ الْمَوارِدَ أعْیَتْهُ الْمَصادِرُ.
(بحار‌الانوار، ج۶۸، ص۳۴۰)

فرمود: کسی که موقعیت‌شناس نباشد، جریان ها، او را مى‌ربایند.

____________

#کلام
#هماهنگی_علم_و_دین

✍استاد حسین انصاری

📌معصومین(ع) و اهل بیت(ع) وانبیا با آنکه صاحب علم لدنی الهی بودند و این علم اعطایی از خداوند بوده است و به علم لا یزال الهی وصل بودند…اما به رعایت بهداشت و توجه به نکات پزشکی اهتمام داشتند و اینطور نبوده که چون چنین جایگاهی دارند،دیگر توجه به مسائل پزشکی و طبیب و دارو و درمان نداشته باشند. انان برای سلامت جسم و تن خود مثل دیگر انسانها بلکه خیلی جدی تر عمل می نمودند

📌مگر وقتی حضرت امیر(ع) در محراب عبادت به دست شقی ترین افراد شمشیر خورد و در بستر افتاد، غیر از این بود که طبیب خبر کردند و وقتی طبیب شیر تجویز نمود، فرزندان حضرت به این دستور عمل کردند….

____________

📌دین و قرآن با علم پزشکی ناسازگاری ندارد

🔻امرزو به تکه ای از سخنرانی آیت الله گلپایگانی گوش می دادم که می گفتند:

یک زمانی یاد دارم بیماری وبای سختی در منطقه گلپایگان ما شایع شده بود و بسیاری از دست رفتند،اما با وجود این و در آن وضعیت هم هر روز دسته های عزاداری در می آمدند و مردم عزداری می کردند و متوسل بودند به معصومین ع…
🔻در دل خانه های خود، هنگام غروب یا اذان مغرب و وقت اذان صبح و هنگام نما زشب…دعا کنید تا این فتنه ها و گرفتاری آخر الزمان از ما دفع شود و ما وسیله ای جز دعا نداریم…در دعای کمیل امشب میخوانیم…

یا سَریعَ الرِّضا اِغْفِرْ لِمَنْ لا یَمْلِکُ إلاّ الدُّعاءَ فَاِنَّکَ فَعّالٌ لِما تَشاءُ، یا مَنِ اسْمُهُ دَواءٌ وَذِکْرُهُ شِفاءٌ وَطاعَتُهُ غِنىً، اِرْحَمْ مَنْ رَأْسُ مالِهِ الرَّجاءُ وَسِلاحُهُ الْبُکاءُ، یا سابِـغَ النِّعَمِ، یا دافِعَ النِّقَمِ، یا نُورَ الْمُسْتَوْحِشینَ فِی الظُّلَمِ، یا عالِماً لا یُعَلَّمُ، صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَافْعَلْ بی ما اَنْتَ اَهْلُهُ وَصَلَّى اللهُ عَلى رَسُولِهِ وَالاَْئِمَّهِ الْمَیامینَ مِنْ آلِهِ وَسَلَّمَ تَسْلیماً کثیرا
🔸از استاد حسین انصاری

_____________

اسعد الله ایامکم

دوستان گرامی
مبارکتان باد عشق و شور علوی
در زادروز خجستۀ مولود کعبه امام امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه السلام،
استوانۀ ایمان و استوار کنندۀ اسلام،
سرایندۀ خطابه های آگاهی بخش و ماندگار نهج البلاغه،
عدالت گستر سرزمین های اسلامی در پنج بهار،
پناه درماندگان تاریخ،
و دادگر بی مانند روزگار…

خداوند آتش محبت و یاد علی (ع) را در دلهای اهل ایمان پر فروغ تر کند.
دعای من این است که؛
رحمت بی پایان خداوند بر والدین و آموزگاران ولایی ما.
@menbar_ansari

_____________

سالروز معراج جان و کوچ آسمانی بانوی خردمند بنی هاشم،
زینب بزرگ
همگام فاطمه و علی و حسن و حسین علیهم‌السلام
در همۀ صحنه های تلاش و مجاهدت،
صبور درد کشیدۀ کربلا،
پیامدار مظلومیت آل الله،
و گسترندۀ پیام عدالت به آفاق اسلامی
بر امام عصر عجل الله تعالی فرجه
و همه ی ارادتمندان خاندان پیامبر(ص) تسلیت و تعزیت.
@menbar_ansari

 

* عکس قدیمی از حرم حضرت زینب (س) در حومه جنوبی دمشق پیش از آغاز توسعه بنای آن در سال ۱۳۷۰ هجری قمری @Ganjineh_channel

#زینب_کبری_س
مرتضای آوینی گفت در عالم رازیست که جز به بهای خون کشف نمی شود.
من فکر میکنم در عالم راز دیگری ست که حتی با بهای خون هم کشف نمیشود. رازی که کلیدش رفتن و خون دادن که نه، ماندن و زخم خوردن است.

رازی که حتی حسین(ع) هم در پی آن است، آن جا که خطاب به عقیله می گوید: “یا أُختاه لاتنسینی فی نافله اللیل”
من فکر میکنم راز اصلی عالم به آن نمازشب شام واقعه بر میگردد.

آن جا که زینب قامت می بندد و به نماز می…نشیند
قامت می بندد تا قیامت کند، بی تیغ، بی شمشیر، با دست خالی با دست بسته آن جا که “الله اکبر” می گوید تا بار دیگر خدا را در گوش کَر عالم فریاد بزند.

آن جا که قنوت میگیرد و در گوش باد زمزمه می کند… چه چیز را زمزمه می کند؟ …. در عالم رازی ست که حتی به بهای خون هم کشف نمیشود. در عالم رازی ست که تنها قنوت زینب(س) صدای آن را شنیده، در عالم رازی ست که تنها با دستان بسته‌ی عقیله باز می شود….
پیشکش به آستان رفیع عقیله بنی هاشم

امیرحسن_سقا

_______________

عشق و ایمان حقیقی روح را حیرت زده و آشفته می کند. عشق آدمی را بنده ی حلقه به گوش معشوق می کند. عشق خرد را جلا می دهد و عقل را صاحب احساس می کند.

دوگانه سازی میان عشق و عبودیت و عقل و بندگی توهمی بیشتر نیست که از دیدن ایمان های فاقد عشق و شور نشئت می گیرد.

زهی عشق زهی عشق که ما راست خدایا….

مرده بدم زنده شدم گریه بدم خنده شدم
دولت عشق آمد و من دولت پاینده شدم

گفت که دیوانه نه‌ای لایق این خانه نه‌ای
رفتم دیوانه شدم سلسله بندنده شدم

گفت که تو کشته نه‌ای در طرب آغشته نه‌ای
پیش رخ زنده کنش کشته و افکنده شدم

گفت که شیخی و سری پیش رو و راهبری
شیخ نیم پیش نیم امر تو را بنده شدم

______________

امام موسی بن جعفر (علیه السلام) می فرمایند : ما مِنْ بَلاء یَنْزِلُ عَلى عَبْد مُؤْمِن، فَیُلْهِمُهُ اللّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الدُّعاءَ، إلاّ کانَ کَشْفُ ذلِکَ الْبَلاءِ وَشیکاً، وَ ما مِنْ بَلاء یَنْزِلُ عَلى عَبْد مُؤْمِن فَیُمْسِکُ عَنِ الدُّعاءِ إلاّ کانَ ذلِکَ الْبَلاءُ طَویلاً، فَإذا نَزَلَ الْبَلاءُ فَعَلَیْکُمْ بِالدُّعاءِ، وَ التَّضَرُّعِ إلَى اللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ

بلا و گرفتارى بر مؤمنى وارد نمى شود مگر آن که خداوند جلّ و على بر او الهام مى فرستد که به درگاه بارى تعالى دعا نماید; و آن بلا سریع بر طرف خواهد شد. و چنانچه از دعا خود دارى نماید، آن بلا و گرفتارى طولانى گردد. پس هر گاه فتنه و بلائى بر شما وارد شود، به درگاه خداوند مهربان دعا و زارى نمائید.

(الکافی ج ۲، ص ۴۷۱، ح ۲)

🔷 سخنرانی

🔷 یزد، شاهدیه، شهرک ولایت، منزل شخصی
◀️ شب ها
ساعت ۲۲:۳۰ تا ۲۳:۱۵
از سه شنبه ۲۷ اسفند ۹۸ تا جمعه یکم فروردین ۹۹

موضوع:
یادآوری چند فرمان از پیشوای هفتم امام کاظم علیه السلام
🔹🔹🔹قابل توجه محبان آل الله و همراهان گرامی:

پخش زندۀ صدا از نرم افزار میکسلر
پخش تصویری از لایو اینستاگرام

یک نظر بگذارید