روحِ آگاهِ فلاطوری

نگارش در تاریخ ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ارسال شده در بخش گاه نوشت ها | هیچ نظری

#داستانهای_راستان_از_اهل_تفکیک
@menbar_ansari

واقعه ای را که می خوانید جریان شگفتی است که برای نویسنده کتاب فلاطوری رخ داده است و از روح آگاه پروفسور فلاطوری حکایت می کند. اینکه یک روح به چنان درجه ایمانی برسد که از وقایع مربوط به خود، پس از مرگ اطلاع پیدا کند و نسبت به خطایی در حال اتفاق در کتابی که مربوط به مقالات وی است هشدار بدهد، نشان از آگاهی های عمیق یک روح از جهان پیرامون خود دارد. دوستان را همچنانکه به خواندن این واقعه معنوی دعوت می کنم یادآور می شوم که این بنده نیز در باره اشراف روح دکتر فلاطوری دارم که در تخت فولاد اصفهان و در کنار مزار وی برایم اتفاق افتاده است که ان شاء الله در فرصتی آن را باز خواهم گفت.

لازم دیدم تا پس از ذکر واقعه از کتاب فلاطوری، کوتاهه ای در آشنایی و جایگاه مکتب تفکیک در  اندیشه ی ایشان را نیز بیفزاییم بلکه همگان را سودمند افتد.

 

🔸 روح آگاهِ فلاطوری

در آخرین بازنگری صفحه آرایی کتاب زندگینامه پروفسور فلاطوری تصمیم گرفتم برای شادی روح آن مرحوم و به میمنت آماده شدن این اثر برای چاپ ، جمعی از دوستان از جمله استاد فرهیخته علامه محمد رضا حکیمی – را به صرف شام در مورخه ۱۶/ ۱۲/ ۸۳ دعوت کنم که این تصمیم انجام شد. همان شب در عالم رؤیا مرحوم فلاطوری را دیدم و او به من گفت: « انعام شما رسید و سپس فرمود: در اجازه نامه استادم چند سطر تکراری است …
من از ایشان پرسیدم این دستخط استادتان آمیرزا مهدی آشتیانی است؟
گفت : ایشان در بستر بیماری به من میگفت و من می نوشتم ، سپس وی کلمه به کلمه آن را مرور کردند و با دست خودشان یک کلمه [والعیان] را اضافه کردند ، و در پایان ، اجازه نامه را امضا کردند.»
از خواب بیدار شدم ، عقربه های ساعت ۳ نیمه شب را نشان می داد . سریع به کتابخانه ام مراجعه و پرینت نهایی را ملاحظه نمودم . به اجازه نامه که رسیدم با دقت آنرا مطالعه کردم و دیدم ۱۸ سطر در اخذ اجازه نامه از سایت اینترنتی مرحوم فلاطوری تکرار شده و اضافه است که در بازنگری متوجه این اضافات نشده بودیم.
فردای آن شب موضوع رؤیا را به اطلاع استاد عظیم القدر علامه حکیمی رساندم و ایشان فرمودند : اصلاح شود . در ضمن اشاره داشتند که این رؤیا و نظارت روح فلاطوری بر این کتاب را بنویسید تا در پایان جلد دوم مندرج گردد ؛ من هم امتثال امر کردم . آری ، این است واقعیت ارواح و إشراف ِ ارواح بر امور .
روحش شاد و راهش مستدام.
(فلاطوری، جلد دوم، ص۲۲۳)

فلاطوری، با مقدمه استاد محمدرضا حکیمی، به کوشش رفیعی پور، سیدعباس، قم، دلیل ما، چاپ اول، ۱۳۸۳
www.h-ansari.net

🔸 آشنایی با فلاطوری

«پروفسور عبدالجواد فلاطوری (زاده ۲۹ دی ۱۳۰۴– درگذشته ۱۰ دی ۱۳۷۵) پژوهشگر حوزه فلسفه و الهی دان بود. وی بنیان‌گذار کتابخانه شیعی در دانشگاه کلن آلمان و نیز آکادمی علوم اسلامی در این کشور است. نظرهای وی در بارۀ فلسفه و اهمیت منحصر به فرد تعالیم قرآنی و معارف هدایتگر وحیانی، دارای اهمیت بسیار است. کسی که در شناخت فلسفه و عرفان اسلامی دارای تاییدنامه از فیلسوف شرق؛ میرزا مهدی آشتیانی است و مورد تمجید علامه طباطبایی و سالها استاد تمام فلسفه غرب در دانشگاه کلن آلمان بوده است، چنین شخصیتی هنگامی که می گوید: دین و فلسفه باید از هم «تفکیک» شود، یا می گوید: «دوری ما از قرآن اسفبار است»…جای تأمل بسیار و تحول فکری در صاحبنظران دارد.» (ج ۲، ص۱۲)
پیکر وی بنا به وصیتش از آلمان به ایران انتقال داده شد و در قبرستان بزرگ تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد.

یک نظر بگذارید