منبرهای فروردین ۱۳۹۹

نگارش در تاریخ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ | ارسال شده در بخش منبرها | هیچ نظری

منبرهای فروردین ۱۳۹۹

دلم روشن، نگاهم گرم، حالم احسن الاحوال
به لطف روضه های تو تبرّک می‌شود امسال
@menbar_ansari

_____________

سلام علیکم
با عرض پوذش تاخیر تبریک به مناسب شهادت موسی بن جعفر وحضرت ابوطالب علیهما سلام
خدمت شما عزیز.فقدان سیده بزرگوار والده گرامی را مجدد تسلیت گفته واز خداوند صبر جمیل برای شما ورحمت برای ایشان خواستارم
امیدوارم در این شب سراسر رحمت وبعثت رحمه اللعالمین ودر این سالی که دوبعثت درآن هست بعثت وظهور منجی عالمین را خداوند جل واعلا در این سال قراردهد
وبه برکت این دعا و امین شما سرور گرامی خداوند این سال را بر شما ومتعلقین تان وهمه محبین اهل بیت علیه سلام مبارک بگرداند ورحمت واسعه خود را به حق رسوالله واهلبیت صلی الله علیه واله خود را نازل بر همه محبین ال الله بگرداند واین ویروس را از سر آنان دور بگرداند
سالی پربرکت پر عبادت پر زیارت درسحت جسم دین را برای شما آرزو دارم
واول و اخر دعونا
اللهم عجل لولیک الفرج

_____________

پیامبر(ص) و همراهان

🌺 بازنشر چکیده سخنرانی
پژوهشی در دعای ندبه، جمعه ۲۳ فروردین ۹۷
.
۲۶ و ۲۷ ماه رجب، یادآور دو مناسبت است. اولی وفات جناب ابوطالب ع پدر گرامی امیرالمؤمنین علیه السلام و دومی مبعث پیامبر رحمت -درود خدا بر او و خاندانش-.
پیش از اینها در بحث های مقدماتی پژوهشی در دعای ندبه یاد شده بود که متن این زیادت شریف، یک دوره کامل از عقاید، تاریخ، سیره، استراتژی و هویت شیعی است. گستردگی و فراگیری مضامین اساسی در این زیارت، آن را به اساسنامه دیدگاهی شیعی در عصر غیبت، تبدیل کرده است و جایگاه و اهمیت ویژه ای به آن می بخشد. اکنون در پیوند همین دو مناسبت با دعای ندبه بندهایی از ثلث اول زیادت را می توان بازخوانی کرد و اشارات رمز و رازدار و تاکیدهای متن زیارت را بر این دو مساله بر رسید.
مساله اول؛
بعثت پیامبر (ص) در بحث دعای ندبه در دو سطح نبوت عامه و نبوت خاصه، به اصطلاح متکلمین اسلامی، یاد شده است. در بخش نبوت عامه، به بعثت همه انبیاء، اراده ازلی خداوند در این باره و نقش پر رنج آنان در راه رسالت می پردازد و از پیامبران بزرگ -اولوا العزم- با ویژگی های برجسته آنان نام می برد. همچنین فلسفه نبوت و بعثت پیامبران در میان خلق را بازگویی می کند و دلایل استوار بر لزوم نبوت را به ایجاز و اختصار بیان می کند
در باره نبوت پیامبر (ص) گفتاری ویژه دارد که در آن فضائل و برجستگی های ایشان را در جهان خلقت بر می شمارد و از محبوب بودن وی در درگاه الهی و برتری ایشان بر همه پیامبران، نام می برد و او را صاحب علم گذشته و آینده آفریدگان، و دادای فضیلت معراج آسمانی می داند.
متن دعا:
إِلَى أَنِ انْتَهَیْتَ بِالْأَمْرِ إِلَى حَبِیبِکَ وَ نَجِیبِکَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ. فَکَانَ کَمَا انْتَجَبْتَهُ سَیِّدَ مَنْ خَلَقْتَهُ وَ صَفْوَهَ مَنِ اصْطَفَیْتَهُ وَ أَفْضَلَ مَنِ اجْتَبَیْتَهُ وَ أَکْرَمَ مَنِ اعْتَمَدْتَهُ قَدَّمْتَهُ عَلَى أَنْبِیَائِکَ وَ بَعَثْتَهُ إِلَى الثَّقَلَیْنِ مِنْ عِبَادِکَ وَ أَوْطَأْتَهُ مَشَارِقَکَ وَ مَغَارِبَکَ وَ سَخَّرْتَ لَهُ الْبُرَاقَ وَ عَرَجْتَ بِرُوحِهِ [بِهِ‏] إِلَى سَمَائِکَ وَ أَوْدَعْتَهُ عِلْمَ مَا کَانَ وَ مَا یَکُونُ إِلَى انْقِضَاءِ خَلْقِکَ
ترجمه:
تا اینکه مقام رسالت و هدایت را به حبیب و برگزیده ات محمد (درود خدا بر او خاندانش) را رساندى.
پس همانگونه بود که او را برگزیدى، سرور مخلوقاتت، و برگزیده برگزیدگانت، و برترین انتخاب شدگانت، و گرامی ترین معتمدانت، او را بر پیامبرانت مقدم نمودى، و بر جنّ و انس از بندگانت برانگیختی و مشرقها و مغربهایت را زیر پایش گذاردى، و براق را برایش مسخّر ساختى، و آن شخصیت بزرگ را به آسمانت بالا بردى، و دانش آنچه بوده، و خواهد بود تا سپرى شدن آفرینشت به او سپردى.
مساله دوم:
در باره جناب ابوطالب(ع) دو دیدگاه نقیض یکدیگر از سده نخست اسلامی وجود داشته است که یکی دیدگاه شیعه به پیروی از احادیث اهل بیت(ع) بوده است که بر اساس آن حصرت ابوطالب موحد بوده و هرگز مشرک نگشته و بت پرستی نکرده است، بلکه به دلیل هدایت الهی و حمایت از پیامبر و یاری اسلام در برابر مشرکان، ایمان خود را از قریشیان کتمان کرده است تا بتواند در یاری اسلام و نصرت پیامبر به خوبی ادای تکلیف کند و مشرکان مجبور به رعایت دیدگاه وی باشند.
دیدگاه دوم به مخالفان اهل بیت(ع) تعلق دارد و بخشی از جهان اسلام بر آن باور معتقد است که ابوطالب مشرک بوده و بی ایمان به پیامبر از دنیا رفته است. این دیدگاه از سده های اولیه اسلامی توسط متکلمان بزرگ شیعه امثال شبخ مفید و مشایخ قدیم شیعه در مراکز بزرگ مذهب در کوفه و بغداد و قم و ری و نیشابور رد و ابطال شده است.
متاسفانه در دوره هایی از تاریخ چنان رخ داده که انکار ایمان ابوطالب را راهی برای تشنیع بر امیرالمؤمنین(ع) کرده اند و مطامع و اغراض نادرست سیاسی خود را نیز با این مساله تاریخی و اعتقادی امیخته اند. وقتی دشنام و لعن بر علی(ع) پس از یک قرن به اوج رسوایی خود رسید و در محیط توده های مردم قابل ادامه نبود زشت گویی در باره پدر آن حضرت را اسباب تشفی دل خویش کردند. تبلیغات وسیع مخالفان و تکثیر این ایده غلط در کتاب های تاریخی و حدیثی توسط بعضی از فرقه های باطل سبب شد تا سطحی نگران شرک ابوطالب را امری مسلم بپندارند. شوربختانه برخی از عارفان و صوفیان ایرانی نیز که توفیق دریافت مبانی تشیع را نیافته بودند و در امور تاریخی و مسائل اختلافی در عقاید اسلامی، از اگاهی تحقیقی برخوردار نبودند به آن گرایش یافتند.

@menbar_ansari
Www.h-ansari.net

_____________

‏نه مرا طاقت غربت، نه تو را خاطر قربت
‏دل نهادم به صبوری، که جز این چاره ندانم

_____________
تبریک روز بعثت نور
به امید زیارت کوی پیشوای نخست قبلۀ ایمان
خاتم رسولان
یگانۀ بی پایان، پیامبر رحمت
که سلام خداوند بر او و خاندانش هماره باد.
Www.h-ansar.net
@menbar_ansari

_____________

🍃 درستی آموزه های وحیانی در سخن اهل تحقیق
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:

هنگامی که مردم دسته جمعی گناه کنند خداوند بلایی فراگیر و همگانی بر ایشان نازل فرماید تا متنبه شوند و توبه کنند. هنگامی که امر به معروف و نهی از منکر فراموش و ترک شود خداوند آن قوم را خانه نشین میکند! و هنگامی که یاد و ذکر خدا از دلها بیرون رود، خداوند ترس از مرگ را بین آنها زیاد کند تا خوشی دنیا را نبینند.

📚اصول کافی جلد ۴ ص ۱۴۵


#امر_به_معروف
#مایکل_کوک

🔹زندگینامه و تحصیلات
مایکل کوک به سال ۱۹۴۰ در انگلستان متولد شد. پس از گذراندن تحصیلات اولیه در ۱۹۵۹ وارد کالج کینگ دانشگاه کمبریج شد و تا ۱۹۶۳ در رشته تاریخ و مطالعات شرقی مشغول به تحصیل بود. کوک دو سال به فراگیری تاریخ انگلستان و اروپا پرداخت و دو سال هم زبان ترکی استانبولی و فارسی را آموخت و سپس به مرکز مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن رفت و زیرنظر برنارد لوئیس کارشناسی ارشدش را با پژوهش درباره تاریخ جمعیت عثمانی در سده های پانزدهم و شانزدهم میلادی به انجام رساند. به مدت دو سال در همان دانشگاه به تدریس تاریخ اقتصادی پرداخت و در همین زمان تحقیقات و پژوهش‌هایی درباره خاورمیانه و خاورنزدیک داشت.

کوک در ۱۹۸۶ به ایالات متحده رفت و در آنجا به سمت استادی مطالعات خاورنزدیک دانشگاه پرینستون منصوب شد. رشته تحصیلی او تاریخ بود و به گفته خود وی در آن زمان مطالعات تاریخی بیشتر بر اساس تاریخ اقتصادی و بر پایه آمار و ارقام صورت می‌گرفت. کم‌ کم سمت و سوی این تحقیقات تغییر کرد و کوک علاقمندی‌های خود را یافت. موضوعات مورد نظر او بیشتر در زمینه تاریخ و اندیشه اسلامی و تاثیرات و نقش ارزش‌های اخلاقی دین و اسلام بر فرهنگ اجتماعی و روابط مردمی است.

🔹پژوهش و تحقیقات
مهم‌ترین اثر او که به فارسی نیز برگردان شده، درباره فریضه امر به معروف است. کوک مقاله‌ای در روزنامه خواند که در آن به شرح اتفاق ناگواری که برای یک زن بی پناه در مقابل چشمان رهگذران بی توجه افتاده بود می‌پرداخت. این مقاله او را به فکر برد که چگونه نظام تربیتی غرب افراد را نسبت به سایر مردم جامعه بی مسئولیت و بی تفاوت بار می‌آورد و در مقابل در نظام اسلامی افراد به عنوان یک فریضه دینی و ارزش اخلاقی مسئولیت اصلاح رفتار ناپسند و نادرست دیگران را دارند. بدین ترتیب کار پژوهشی خود را آغاز کرد.

او با ژرف نگری خاص و حدود ۱۵ سال تحقیق مداوم و بررسی و مطالعه ۱۷۰۰ کتاب و مقاله که بیش از سه چهارم آن کتاب‌های اسلامی بود موفق به نوشتن جامع ترین کتابی شد که تاکنون درباره امر به معروف و نهی از منکر نوشته شده است. این وظیفه الهی در تمام فرقه ها و مذهب های مطرح اسلامی، از قدیم ترین زمان تا به امروز در این کتاب مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بخش نسبتا زیادی از کتاب به آرای فقیهان شیعه از کلینی تا عصر حاضر اختصاص یافته است.

کوک با بررسی این آموزه در دیگر ادیان توحیدی، آیین های غیر توحیدی، سنت‌های جاهلی، اندیشه های اخلاقی، مکتب‌های فلسفی و نیز وظیفه امداد در غرب و مقایسه آنها با اسلام، هیچ مشابه و همتایی برای این تکلیف آنگونه که در اسلام آمده نیافت. این کتاب جایزه کتاب آّلبرت هورانی را برای او به ارمغان آورد و به نام “امر به معروف و نهی از منکر در اندیشه اسلامی” در ایران به چاپ رسیده است و در سال ۱۳۸۵، از سوی بیست و چهارمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی، شایسته تشویق شناخته شد.

کوک تاکنون جوایز و اعتبارات بسیاری کسب کرده است از جمله کمک هزینه تحصیلی گوگنهایم در سال ۱۹۹۰، جایزه یک و نیم میلیون دلاری بنیاد ملون برای داشتن سهم قابل توجه در تحقیقات علوم انسانی در سال ۲۰۰۲، جایزه جشنواره بین المللی فارابی در سال ۲۰۰۸ و چندین جایزه و نشان دیگر. آخرین آن جایزه هولبرگ در سال ۲۰۱۴ بود. کوک هم اینک استاد مطالعات خاور نزدیک دانشگاه پرینستون است و تمایل شخصی وی تدریس دروس عربی محور است تا دانشجویان درپژوهش‌های خود از منابع اصلی استفاده کنند. آخرین کتاب او در سال ۲۰۱۴ به چاپ رسیده و در آن به مباحثی چون اسلام و سیاست، خشونت و اسلام و القاعده و داعش پرداخته شده است.

____________

🔸 یکی از سروران در گروه مجازی خودشان، نوشتۀ بالا را ارسال کرده است و مواجه با اعتراض و نقدی بر آن نوشته شده و درخواست پاسخ کرده اند.
اصل اعتراض و پاسخ آن را در زیر بخوانید.
[۳/۲۶،‏ ۹:۵۲] …Aaghaei: سلام
مملکت ما توسط افرادی اداره میشود که خود را نماینده ی خدا بر روی زمین میدانند و به دنبال پیاده سازی دستورات دین اسلام هستند و این امر به معروف ونهی از منکر یکی از دستورات دینی هست ، برام جای سؤاله که چرا خودشون اجرا نمیکنن ؟ چرا این امر و نهی همیشه برای مردم عادی جامعه هست ؟ این ضد و نقیض ها را که میبینم به خیلی چیزها شک میکنم.
اگر انسانیت را محترم بشماریم و حس همنوع دوستی را در خودمون پرورش بدیم و قوی کنیم و بعد آن را کاربردی کنیم کفایت میکنه این اقدام هیچ نیازی به تعصب نسبت به دین و مذهب و آئین نداره
[۳/۲۷،‏ ۱۱:۳۲] Hosein Ansari: با سلام
در اینجا نیاز به چند توضیح است:
یکم؛
اگر برخی یا حتی همۀ کسانی که از یک ایده یا نظریه خوب و مفید حمایت می کنند به آن ایده یا نظریه پایبند نباشند به اصالت و درستی آن ایده زیانی نمی رساند. برای مثال اگر مدعیان مردمسالاری و حق رای مردم، به لوازم آن پایبند نباشند، مانند بسیاری از دیکتاتور های تاریخ، از ارزش مردمسالاری و حقوق شهروندی کاسته نمی شود بلکه خود آنان منفور و مطرود می شوند.
دوم؛
در ارتباط با اصل امر به معروف و نهی از منکر نیز همین قاعده جاری است. اگر مدعیان آن، خودشان تارک معروف و فاعل منکر باشند به دلیل همان قانون نه تنها قابل پیگیری و مستحق اعتراض اند بلکه مصداق اصلی آن هستند. در روایات اسلامی و موارد امر به معروف و نهی از منکر قبل از اجرای این قاعده در باره مردم و گناهان کوچکتر، از مردم خواسته شده است تا مردم ، حکومت و حاکمان را امر به معروف کنند و آنان را از ظلم و ستم و انحراف بازدارند و به عدالت و دادگری و درستی فرا بخوانند. همچنان که امام حسین علیه السلام فرمود؛ برترین جهاد، پیش حاکم ستمگر، سخنی از عدالت گفتن است.
سوم؛
در اینکه مفاهیمی چون انسانیت، عدالت، حقوق، و… مفاهیمی ارزشمند است شکی نیست اما دل بستن به این مفاهیم بدون یکی از دو پشتوانه دین یا اخلاق، هیچگاه در جامعه انسانی سودمند نخواهد بود. قرن بیستم به قول جاناتان گلاورز در اثر معروفش، کارنامۀ شکست خورده ای از انسانیت در قرن بیستم بوده است. آغاز آن قرن با جنگ جهانی و پایان آن با جنگ های خلیج فارس، فهرستی جهانی است از میلیونها انسان که کشته شدگان زندان و جنگ و کودتا بوده اند.
چهارم؛
همچنانکه در نوشته قبلی یادآوری شده است مراجعه به کتاب امر به معروف و نهی از منکر نوشته مایکل کوک، نویسنده آمریکایی برای مطالعه درباره ارزشمندی قانون طلایی امر به معروف و نهی از منکر، از دیدگاه متفکران غربی را توصیه می کنم. او از نابسامانی ارزش های اخلاقی و درد بی تفاوتی مردم در برابر زشتکاری ها در جامعه خودش، تصویر واقع بینانه‌ای دارد و راهکار اصلاح آن را نیز در قاعده امر به معروف می داند.

با آرزوی توفیق برای حق جویان

_____________
🔸 در وضعیت بحران بیماری کنونی که دامنگیر شده است، نویسندگان و صاحبنظران فراوانی برانگیخته شده اند تا در بارۀ دوران پسا کرونا بیندیشند و بنویسند. در این میانه، نیز کم و بیش مقایسه هایی نیز با ادوار گذشته تاریخ به ویژه تاریخ اروپا صورت می گیرد و سعی می شود تا با تنظیر و تشبیه تاریخی ، نوعی از رنسانس دینی برای پساکرونا در ایران اسلامی نیز پیش بینی شود. به نظر می رسد پیش از ورود به درستی یا نادرستی این گمانه زنی ها و آینده نگری ها، از یک نکته مهم نباید چشم پوشید که بحران انتشار کرونا و افزایش شمار مبتلایان و درگذشتگان، همراه با تعطیلی فعالیت های بزرگ و کوچک و قرنطینه مردم در شهر ها، و بسته شدن مرزهای جغرافیایی، برای پاره ای از نویسندگان فضای مجازی به منزلۀ زمینه ای مناسب برای بازگویی خواسته ها و مقاصد و پیشفرض های آنان در باره دین و مذهب دیده شده است و به کار گرفته می شود. در چنین وانفسایی، بروز چنین پدیدۀ خطرناکی در ساحت فکر و اندیشه دینی، به نوبه خود این حقیقت را گوشزد می کند که کار در زمینه پژوهشهای دینی مستلزم اهتمام بیشتری است و حکایت از کاستیها و کم کاریهای گذشته در این زمینه نیز دارد. بخشی از روشنفکری به ظاهر دینی که آنرا پیش از این ها به روشنفکری ستیهنده می نامیده ایم و می شناخته ایم در این روزگار آشفته همسوی با جریان دین ستیز می کوشد تا با القاء اموری از قبیل ناسازگاری دین و علم، دشمنی و ستیز سنت دینی با تجربه های علمی ، به ویژه دانش پزشکی، متهم کردن دینداران و رهبران دینی به سد کردن راه علمی جامعه، و اتهام های دیگر، از فضای آشفته جامعه و از میان آدم های هراسان و ترسان، هوادارانی برای خویش فراهم کند و خرده قرائتی ناموجه و نامستند و غیر تخصصی از دین را بر قرائت عمومی و کلان و متخصصانۀ از دین و مذهب، حاکم و مسلط کند و در این راه از پروپاگاندای رسانه ای و فضای مجازی حد اکثر بهره برداری را در پیش گرفته است. با آنکه خرده قرائت های یاد شده در طی سالیان گذشته از تب و تاب اولیه خود افتاده بود و در کسادی بازار، روزگار می گذرانید و اقبال دهه شصت و هفتاد را دیگر هرگز تجربه نکرده بود. عجیب تر از این نبش گور تاریخی، اشتغال گروههای مؤثر در هدایت‌گری اندیشه دینی است وقتی دیده می شود که چگونه به مسائل پیش پا افتاده و تکراری و بازی در صفحه شطرنج دین ستیزان گرفتار آمده اند و بخشی از نیروهای آنان را در این موقعیت خطیر به کارهایی غیر از آنچه که وظیفه منداند واداشته اند که طیفی از کارهای خیابانی تا سکون و سکوت های بی حاصل را در بر میگیرد. اندکی از شرح این مجمل در گفتگوی پژوهشی امروز مرور می شود.

💠 نخستین جلسه پژوهشهای دینی ۲
چهارشنبه ۶ فروردین ۹۹

ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۱۵

💠 گروه پژوهشهای دینی ۲ خانه شادروان دکتر قاسمی،
برگزاری آنلاین با استفاده از اسکای روم
دستور جلسه؛
۱٫ مباحث کارگاهی
۲٫ گفتگوی پژوهشی هفته
🍀🍀🍀

🔶 یادآوری؛ جلسه عمومی نیست.
لطفاً اعضای گروه از طریق لینک ارسالی به اتاق بحث بپیوندند.

🌐www.h-ansari.net

IMG_20190317_092931_685

_____________

تشکر و دعاگویی
در روزهایی که دچار ضایعه آپاندیسیت حاد بوده و بیمار و بستری شده بودم بحمد الله از لطف خاطر و دعای خوب خویشان گرامی و دوستان ایمانی بهره مند شدم. بزرگوارانی که با هدیه تلاوت قرآن کریم و حدیث شریف کساء و ختم صلوات و مجلس روضه و توسل، موجبات جلب رحمت الهی شدند که از لطف همۀ آنان بسیار متشکرم. به یقین دعای خیر دوستان ایمانی اسباب نجات و صلاح ما در این دنیای خراب است. خداوند به همه پاداش بی پایان مرحمت فرماید.

_____________

🌹دین محوری، یک فضیللت و یک معیار است.

داود رقی، از اصحاب امام صادق علیه السلام، از ایشان نقل می‌کند که فرمودند:

انْظُرْ إِلَى کُلِّ مَنْ لَا یُفِیدُکَ مَنْفَعَهً فِی دِینِکَ فَلَا تَعْتَدَّنَّ بِهِ وَ لَا تَرْغَبَنَّ فِی صُحْبَتِهِ فَإِنَّ کُلَّ مَا سِوَى اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى مُضْمَحِلٌّ وَخِیمٌ عَاقِبَتُهُ.

بنگر هر کس که سودی در دینت به تو نمی‌رساند، اصلأ به او بها مده و هیچ تمایلی به همراهی و همدلی با او نداشته باش، که همانا هر چیزی غیر از خداوند تبارک و تعالی، نابودشدنی است و عاقبتش ناگوار.
منبع: قرب الاسناد

_____________

🍃 خودت را دریاب

اگر دو رکعت به نمازهایت
یک نفس به تسبیحاتت
یک حلقه به افکار الهی ات
یک کلمه بر نوشته های مفیدت
و یک لحظه به خلوت های معنوی ات
افزوده شده باشد، به لطف خداوند امیدوارتر باش.

@menbar_ansari

_____________

💠 حافظ زمین

ای صاحب زمان !
و ای حافظ زمین !
ای چهره گذشت خدا در میان خلق …
اینک نفس فرزندان تو به شماره افتاده است …
مگر جز تو، فریادرسی هست ؟!
پیام آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی، در آستانه‌ی نیمه شعبان، ولادت موفور السرور حضرت بقیه الله الاعظم عجل‌الله‌تعالی‌فرجه و جهت رفع گرفتاری تمامی شیعیان و دوست‌داران آن حضرت:

🔰 باسمه‌تعالی
ابواب رحمت خداوند متعال، در شب نیمه‌ی شعبان بر روی بندگان باز است. امیدواریم با توسّل به حضرت ولی‌عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، رحمت واسعه‌ی پروردگار، شامل حالمان شده و این بلا رفع گردد.

🔻از آن‌جا که دعای دسته جمعی، مورد تاکید و مقرون به استجابت است، #توصیه می‌شود ان‌شاءالله همگان در منازل و در جمع خانواده، رأس ساعت یازده شب نیمه‌ی شعبان، دعای ” الهی عظم البلاء…” را خوانده و بعد از آن یک سوره‌ی حمد، هدیه به حضرت نرجس خاتون علیهاالسلام، مادر گرامی حضرت صاحب الزمان علیه‌السلام، نمایند.

۹/فروردین/۱۳۹۹

_____________

نماهنگ میلاد نیمه شعبان
با غزلی از دیوان مصلح تویسرکانی
زمان: ۲:۵۵ ثانیه
حجم: ۲۱:۹ مگابایت
تهیه کننده: مؤسسه روایتگر پاکان و نیاکان، بهار ۹۸
نمایش: نشست انتظار و مهدویت در دیوان مصلح
@revayatgare_p_n

_____________

‏کلمه عالیه و فی غایه الجوده و المتانه.
شبکه القاهره یجری حوار حول موضوع «المبشرات بقرب الخلافه المهدویه» مع الشیخ نادی البدری احد شیوخ الجامع الازهر بمصر و الشیخ البدری یعرف بحبه و انتمائه الی ائمه اهل البیت علیهم‌السلام و هو من کبار الوجوه الواقفین فی دفع تیار التکفیری السلفی فی البلدان العربیه.
ادعو الأساتیذ و الباحثین الی استماعه. ففیها نکات هامه. من جملتها ان ولاده مولانا الامام المهدی (عج) من نسل الامام الحسن العسکری من المتواترات و مؤید بالآی القرآانیه و سنن الله فی الانبیاء و منها ان القول بان المهدی سیولد فی آخر الزمان، لیس کلاما مأثورا أو روایه بل مجرد اجتهاد و رأی.
حسین الانصاری.
h-ansari.net
@menbar_ansari

_____________

‏#آمریکا

بانگ اذان ظهر و طنین جملۀ مبارک
«اشهد أن علیا و اولاده المعصومین حجج الله»

@menbar_ansari

_____________

#بر_خلاف_وهابی_ها_و_وهابیگرهای_وطنی

شیخ محمد متولی شعراوی از شیوخ الازهر مصر است که در پاسخ به این پرسش مجری که آیا مردگان، حضور ما زندگان را پیرامون خودشان درک می کنند وقتی به زیارت قبورشان می رویم؟
کوتاه و قوی پاسخ می دهد:
این پرسش غلط است وقتی که ما را امر کردند که به زیارت قبور مردگان برویم به آنان سلام کنیم و با آنان سخن بگوییم.
اگر نمی شنیدند که چنین دستوراتی بیجا بود.
اگر نمی شنیدند پس چرا پیامبر (ص) حتی با کشتگان کفار در جنگ، سخن گفته است و از آنان می پرسد که آیا وعده های خدا را در باره ی ما حق و راست دیدید؟ مسلمانانی پرسیدند ای رسول خدا شما با مردگان سخن می گویید؟ مگر آنان می شنوند؟
پیامبر پاسخ داد: آری به خدا بهتر از وقتی که زنده بودند.

@menbar_ansari

_____________

#سید_ضیاء_الدین_مهدیانی_تویسرکانی

#فقه_اخلاق_فقیهان
#از_اخلاق_آیت_الله_آخوند_همدانی

✍ علی، الف

دائی مادری ما مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سیدضیاء الدین مهدیانی مشهور به حاج آقا ضیاء، از شاگردان خاص مرحوم آخوند همدانی بود. آیت الله آخوند ملاعلی معصومی همدانی، همان کسی است که امام عصر عج در قصه تشرف نمازی شاهرودی، از وی تجلیل کرده است.

حاج آقا ضیاء نقل میکرد: روزی شخصی به آخوند همدانی مراجعه کرد و از ایشان تقاضای کمک کرد. مرحوم آخوند به رسم همیشگی، وجه قابل توجهی را محترمانه به وی داد. شخص فقیر هنوز از در اتاق بیرون نرفته بود که برخی به انگیزه ممانعت از انفاق ، اعتیاد او را به آخوند همدانی متذکر شدند. مرحوم آخوند، فقیر را صدا زدند و او دوباره بازگشت و زانوی ادب را مقابل آخوند بر زمین زد.

مرحوم آخوند همدانی وجه کمتری را به او دادند و گفتند: “آن وجه قبلی که به تو دادم خرج زن و فرزند شما بشود و این مبلغ هم برای خودت باشد ! فهمیدی؟”

@revayatgare_p_n

یک نظر بگذارید