پیرامون دیدار پاپ با آیت الله سیستانی

نگارش در تاریخ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ | ارسال شده در بخش گاه نوشت ها | هیچ نظری

دیدار پر اهمیت پاپ با آیت الله سیستانی امروز ۱۶ اسفند ۹۹ و چگونگی آن هواداران فراوان و البته منتقدان و مخالفانی داشت و از هر دو سوی مورد تمجید و دفاع یا نقد قرار گرفت. اما آنچه مهم است اینکه در چنین دیدارهایی معمولا نباید به توزین دو طرف دیدار کننده پرداخت بلکه بجای آن باید به اهداف مورد نظر طرفین و نتایج آن دقت کرد.
برای شخص من هدف اصلی پاپ از این سفر -که به اعتقاد بسیاری از هواداران وی نیز بسیار تاخیر داشته و پس از مهاجرت اجباری و بلکه آواره شدن بیش از پانصد هزار مسیحی از عراق صورت می گیرد- و صدای بلند رسانه ای که در روز اول دیدار و شاید عصر امروز و به ویژه در اربیل خواهد داشت چندان آشکار و قطعی نیست. در مقابل، گزارش صبح ورود ایشان به نجف تا خروج وی از آن شهر، تا حد زیادی بی سر و صدا در رسانه های جهانی و منطقه ای به ویژه عربی، سپری شد. این نکته های به ظاهر ریز، برای ذهن امثال من، مایۀ ابهام آفرینی جدی در برآورد نتایج چنین سفری است. از احتیاط های امنیتی در عراق ناامن که بگذریم، رفتار و مراسم استقبال رییس دولت و نخست وزیر عراق تا حدی اغراق آمیز می نمود و اسباب تعجب بود. در عراقی که شکایت از فقر و بیکاری مردم بیش از یکسال و هر روز در میدان التحریر بغداد در بوق میشد و دولت فعلی از قطع دستمزدها سخن می گفت چنین برنامه ای با پوشش زندۀ خبری مفصل، به آسانی هضم نمی شود. زیرا در بیشترین حالت، آمار مسیحیان عراق از ۸۰۰ هزار نفر تجاوز نمی کند در حالیکه آمار جمعیت عراق ۴۰ میلیونی است.
به هر حال، بخش مهمتر این دیدار از نظرگاه ما، ملاقات با آیت الله سیستانی بود که در این زمینه، بیانیه دفتر آقای سیستانی از حمایت و یادآوری ایشان از آوارگی و ادامه مظلومیت فلسطینیان نیز حکایت داشت و به نظر می رسد ایشان تأکید بیشتری بر حفظ محور عدالت اجتماعی و حفظ آزادی های فکری و سیاسی و جلوگیری از جنگ و خشونت در جهان تاکید کرده است.
بهترین یادداشت در زمینه بررسی محتوایی این دیدار، به نظرم نوشتۀ تلگرامی «روای حوزه» است که حاوی یکی دو نکتۀ پر اهمیت در این میانه است.

با سپاس
@menbar_ansari
‍ بخوانید👇
🌐نقطه عطف تاریخی؛
دفاع نجف از عدالت، کرامت و آزادی‌های اساسی انسان

راوی #حوزه: پاپ فرانسیس یکم؛ رهبر معنوی ۸۴ ساله بیش از یک میلیارد مسیحی کاتولیک امروز در نجف با آیت‌الله‌العظمی سیستانی؛ رهبر دینی ۹۲ ساله ده‌ها میلیون‌ شیعه دیدار و گفتگو کرد.

اگرچه اصل این دیدار نیز بی‌سابقه و تاریخی است، اما سخنان آیت‌الله در این دیدار یک ساعته را باید نقطه عطفی در تاریخ مرجعیت شیعه محسوب کرد.

آن‌گونه که در بیانیه دفتر آقای سیستانی آمده، این مرجع بزرگ شیعیان از «بی‌عدالتی، ستم، فقر، آزار دینی و فکری، سرکوب آزادی‌های اساسی و فقدان عدالت اجتماعی که کشورهای مختلف از آن رنج می‌برند» یاد کرده و «جنگ‌ها و اقدامات خشونت بار، محاصره اقتصادی و آوارگی» را از مشکلات مهم مردم جهان دانسته است.

آقای سیستانی که در دو دهه اخیر، نقش مهمی در مهار خشونت و جنگ در عراق داشته است، از «رهبران بزرگ مذهبی و معنوی» خواسته که «برای جلوگیری از این فجایع» اقدام کنند و حکومت‌ها و قدرت‌های بزرگ را به «عقلانیت، کنار گذاشتن زبان جنگ و پرهیز از گسترش منافع شخصی به ضرر حقوق ملت‌ها» تشویق کنند و «زندگی کریمانه و آزادانه» را برای انسان‌ها به ارمغان بیاورند.

سخنان و پیشینه خشونت‌ستیز آقای سیستانی در بیانیه رسمی واتیکان نیز مورد تأکید قرار گرفت. در این بیانیه که پس از دیدار امروز منتشر شد، آمده که پاپ فرانسیس به عراق رفته تا «از آیت‌الله سیستانی و جامعه شیعیان عراق بابت دفاع از آسیب‌پذیرترین و تحت آزارترین مردمان در دوره جنگ و خشونت و سختی‌های بی‌حساب سال‌های اخیر تشکر کند و همچنین سپاس فراوان خود را به آیت‌الله سیستانی ابراز کند که زندگی انسان را مقدس می‌داند و بر اهمیت اتحاد همه مردم عراق همواره تاکید داشته است».

🔺دفاع صریح مرجع اعلای شیعه از آزادی، عدالت و کرامت انسانی و محکوم کردن خشونت، جنگ و بی‌عدالتی جهانی، مؤلفه‌های مهمی هستند که اکنون باید به عنوان مرامنامه شیعیان جهان قلمداد و تثبیت شود؛ همان‌گونه که واتیکان نشان داد که از این مواضع پیشروانه استقبال می‌کند. این دیدار و این مواضع، تأثیر مهمی در تاریخ شیعه برجای خواهد گذاشت و می‌تواند آغازی بر جهانی شدن نگاه شیعی از اسلام و نفی ستیزه‌جویی‌های کور و بی‌حاصل برخی مسلمانان افراطی باشد.
@rawinews

یک نظر بگذارید