مشعل معرفت، ارج‌نامه آیت‌الله سیدجعفر سیدان(۲جلدی)

نگارش در تاریخ ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ارسال شده در بخش کتاب ها | هیچ نظری

مشعل معرفت؛ ارج نامه حضرت آیت اللّه سیّد جعفر سیّدان(دوره ۲ جلدی، جلد اول ۷۷۶ ، جلد دوم ۸۷۲صفحه) تهیه کنندگان، مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد، مؤسسه معارف اهل‌بیت(ع)، نشر مؤسسه معارف اهل‌بیت (ع)، شمارگان ۵۰۰ دوره، اول، قم ۱۳۹۵.

«مشعل معرفت» عنوان اثری دو جلدی است که در کارنامۀ آثار منتشر شده از سوی مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد قرار دارد. این اثر ارزشمند که با همکاری مؤسسه معارف اهل بیت(ع) در قم فراهم شده است حاصل تلاش مشترکی بوده که بحمد الله به بار نشسته است و مقالات ارزشمندی را در زمینۀ شناخت جایگاه علمی، اخلاقی آیت الله سیدان و آشنایی با آثار بیانی و قلمی ایشان در خود دارد. همچنانکه مقالات علمی، فلسفی، تاریخی و معارفی متعددی در زمینۀ مبانی مکتب تفکیک و نیز نقد تفکر فلسفی ، عرفانی را به خوانندگان کتاب عرضه می‌کند. در آغاز کار، بنا به توصیه و ارشاد استاد محمدرضا حکیمی، مدیریت بخش پژوهش مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد، حجت الاسلام حسین انصاری موظف به انجام پروژه ارج‌نامه گردید و یک سوم مقالات کتاب تهیه و آماده سازی شد. پس از استقبال و علاقمندی جمع دیگری از صاحبنظران برای ارائۀ مقاله، ادامۀ کار با همکاری مؤسسۀ معارف اهل بیت(ع) مستقر در قم پیگیری گردید.

در مقدمه کتاب علاوه بر نویسندگان مقالات از ارشادات استاد حکیمی و تلاش مدیران محترم مجموعه امام صادق(ع) و فضلای ارجمند؛ محمدعلی شاه‌آبادی، سید کاظم حسینی و حسین انصاری تقدیر شده و از زحمات سایر همکاران مجموعه؛ آقای سید محمد جمال الدینی و خانم ها؛ نرگس، فاطمه و زهرا انصاری تشکر گردیده است.

در معرفی پشت جلد کتاب آمده؛ «این مجموعه که به همت گروه بزرگی از شخصیت های علمی و محققان در عرصه های گوناگون شکل گرفته است، تنها به نیت بازخوانی یک تجربه علمی و معنوی و عرضه آن به جویندگان راه سعادت و معنویت بوده است. استاد علامه آیت الله سیّد جعفر سیّدان، که همه این نوشتارها به پاس تلاش خستگی ناپذیر ایشان در خدمت به دین و فرهنگ این سرزمین نگاشته شده است، یکی از اسوه ها و الگوهای عملی در مسیر پر پیچ و خم تفکر و زندگی در روزگار ما است.»
IMG_20210419_014104_827

مقدمه کتاب «مشعل معرفت، ارج‌نامه آیت‌الله سیدجعفر سیدان»

اندیشه ناب و سیرت پاک، دو گوهر گمشده مردان خدا در حیات این جهانی است. چه بسیار کسانی که عمری را در پی این کیمیای کمیاب نهادند و راهی به سر منزل مقصود نگشودند و ای بسا راه جویانی که به پندار خویش به مطلوب رسیدند، ولی در بیراهه ها گم شدند و سراب را آب پنداشتند. به حکم عقل و به گواهی تاریخ می توان گفت که تنها راه رسیدن به سعادت هردو جهان، گام برداشتن در پی پیام آوران الهی و زانو زدن در مدرسه تعلیمی و تربیتی انبیایی و اوصیایی است. همین جا است که علی رغم روشن بودن راه، راهزنان پیدا و پنهانی در کمین نشسته و حقیقت جویان نوخاسته را به دام دین های دروغین یا مکتب های آزین بسته به اوهام فریبندہ گرفتار می سازند.
پرسش این است که راه رهایی از این رهاوردهای فریبنده و گمراه ساز چیست و چگونه می توان از چنگال شیاطین انسی و جنی گریخت. تردید نمی توان کرد که یکی از شیوه های در دسترس و آزموده، مراجعه به تجربه راهروانی است که عمری دراز را بر سر دستیابی به ناب اندیشی و پاک سیرتی گذاشتند و از سرچشمه های حقیقت وحیانی جرعه ای زلال نوشیدند. آری سفارش پیگیرانه پیامبر گرامی اسلام دا و خاندان پاکش عالی ، درس آموزی از عالمان پارسا و مدرسه وحی است.
این مجموعه که به همت گروه بزرگی از شخصیت های علمی، محققان و متخصصان در عرصه های گوناگون علمی و فنی شکل گرفت، تنها به نیت بازخوانی یک تجربه علمی و معنوی و عرضه آن به جویندگان راه سعادت و معنویت بوده است. استاد علامه آیت الله سید جعفرسیدان، که همه این نوشتارها به پاس تلاش خستگی ناپذیر ایشان در خدمت به دین و فرهنگ این سرزمین نگاشته شده است، یکی از اسوه ها و الگوهای عملی در مسیر پر پیچ و خم تفکرو زندگی در روزگار ما است.

او که از متن همین جامعه و از دل مدرسه های ساده و کوچک حوزه برخاست، در بهره مندی از میراث وحی و آموزگاران حکمت وحیانی چنان سخت کوشید که در طول حیات بلند خویش – که تا ظهور مولایش پاینده باد – به عنصری پویا و پرتحرک در پیشبرد فرهنگ دینی و اصلاح اخلاق و ادب بدل شد. او که از اسباب فرهیختگی و بزرگی هیچ کم نداشت، فروتنانه همه داشته های خویش را در کف اخلاص نهاد و برای دفاع از آرمان و اندیشه هایش سر از پا نشناخت. دانش را با دردمندی درآمیخت، دین پروری را با ژرف نگری توأم ساخت، علم را با نکته بینی ونقدنگری آموخت و در نقدورزی از اخلاق وادب ذره ای فرو نگذاشت. خدمت به مردم را بر آسایش خویش برگزید و در همه طوفان های سهمگین روزگار که صخره های بزرگی را به پرتگاه کشاند، او آرام و استوار راه خویش را ادامه داد و به دیگران درس شکیبایی و شرافت آموخت.
آری، اینها و جز اینها که در این ارج نامه، تنها به گوشه ای از آن اشاره رفته، از او شخصیتی ساخته که برای هر راه جوی جوان ، سرمشقی نیکو و برای هر راهروی راستین، عبرتی درخور و بهر هر دانشمند و دینمدار، حجتی استوار است. دریغ که روزگار پر غوغای ما چنان فریبنده و فراموشگر است که قدر گوهرهای تازه خویش را نمی شناسد و به جای بهره گیری از ظرفیت های زنده و پویا، داستان دوستان خویش را به حافظه تاریخ می سپارد.
این ارج نامه و برنامه بزرگداشت آیت الله سیدان با اشارتی از سوی استاد دانشمند و فرزانه جناب محمدرضا حکیمی آغاز و گام های نخستین آن به همت موسسه امام صادق(ع)میبد پی ریزی شد. با استقبال دور از انتظار فرهیختگان و پژوهشگران از این اقدام مبارک و نیز سترگی و حجم فزون کار، عملا دبیرخانه به موسسه معارف اهل بیت از در قم منتقل شد. به جز تدوین مجموعه مقالات حاضر، چند پروژه هم زمان در دستور کار قرار گرفت؛ تهیه یادنامه ای از حیات و اندیشه های استاد سیدان، تولید یک برنامه مستند تصویری از خاطرات ایشان و گزارش های دیگران و نیز تولید یک سلسله برنامه گفت وگوی علمی و معرفتی. البته با فراهم آمدن همه این مقدمات هنوز هم جناب استاد سیدان با برگزاری بزرگداشت مخالفت می ورزند و بزرگوارانه از گفت وگو در این خصوص سرباز می زنند.
گذشته از اساتید و محققان ارجمندی که این ارج نامه را با نگاشته های خویش زینت بخشیدند، جا دارد که سپاسگزار استاد علامه حکیمی باشیم که با ارائه این ایده و راهنماییهای خود، اسباب تولید این اثر را فراهم ساختند. مدیران محترم مجموعه فرهنگی امام صادق مبید، که در پی ریزی و سرمایه گذاری اولیه تلاش کردند و نیز فضلای ارجمند آقایان محمدعلی شاه آبادی و سید کاظم حسینی که در برنامه ریزی و پیگیری اهتمامی درخور داشتند، شایسته تشکر و تقدیرند. از بین مقالات بسیاری که به دبیرخانه ارسال شد، پس از ارزیابی های دقیق، تنها مواردی برای درج در این اثر پذیرفته شد. در مورد ارزیابی آثار به ویژه باید از حضرات اساتید آقایان محمد بیابانی، خدایاری، حسین انصاری، سید جمال جعفری و عبدالحسین طالعی، که در بخش ارزیابی و گردآوری برخی مقالات همکاری داشتند، تشکر کنیم. زحمت پیگیری این کار بیش از همه بر دوش دو همکار گران مایه ما در موسسه معارف اهل بیت(ع) آقایان هادی ربانی و علی اکبر کوثری بود که بی تردید بدون تلاش ایشان، به ویژه بدون کوشش و همت والای آقای کوثری، این مجموعه بزرگ از مقالات گرد نمی آمد. مدیر داخلی موسسه معارف آقای محمدرضا حسنی بار گران به سامان رساندن این کار و سایر برنامه های بزرگداشت را بر دوش داشتند. ویراستاری این اثر بر دوش ادیب فاضل جناب آقای رضا بابایی بوده است که از همه آنان و نیز از سایر همکارانمان در دو مجموعه، آقایان سید هادی ناطقی، محمد عیسی واعظی، روح الله مشهدی، مصطفی یزدیان و سید محمد جمال الدینی و نیز خانم ها فاطمه، نرگس و زهرا انصاری تشکر می کنیم.
در پایان خداوند بزرگ را شکر میگزاریم و سر بر آستان بندگی و ستایش او می ساییم و از الطاف ولی دوران حضرت ولی عصری که خوان نعمت خدمتگزاری به ساحت دین و امت پیامبرش را بر ما گشود، سپاسگزاریم. «اللهم عجل فرجه واجعلنا من أنصاره وشیعه»

 

نوشتار دیگری در بارۀ این کتاب را در سایت روزنامه جوان و نیز صفحه مکتب تفکیک  بخوانید.

یک نظر بگذارید