بهره و استفادۀ روز قدر را از دست ندهید

نگارش در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ارسال شده در بخش گاه نوشت ها | هیچ نظری

چکیده مطلب

بنابر منابع روایی و فقهی، روزهای قدر نیز همانند شب‌های آن گرانقدر و با فضیلت‌اند. قدر روزهای این شب‌های مبارک را باید دانست و از ساعات باقیمانده آن بیشترین بهره را برد. راهکارهای زیر به این منظور پیشنهاد می شود.

دستور العمل
اول: کار ادامه دعا و توبه به درگاه الهی است چه به صورت عام و چه با استفاده از دعاهای مطلق که خواندن آنها به زمان خاصی مقید نشده است مانند مناجات خمس عشر و بیشتر دعاهای صحیفه سجادیه.
دوم: توجه به ناحیۀ مقدسه حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه و دعا برای آن حضرت و فرج ایشان و نیز توسل به ذیل عنایت ایشان است که نتیجه فراوان خواهد داشت. از نماز و استغاثه به آن حضرت تا حداقل امر که قرائت دعای اللهم کن لولیک  یا دعای فرج باشد.
سوم: اعمال جامانده از شب قدر را به نیت رجاء قضا کنند. از قبیل تکمیل قرائت سوره های قرآنی که در شب قدر دستور داده اند یا دعاهای جا مانده از شب، مثلا دعای مجیر را اگر نخوانده اند بخوانند یا اگر بندهایی از دعای جوشن کبیر نخوانده مانده است، تکمیل کنند. یا اینکه هزار سوره انا انزلنا یا بخشی که جا مانده را در روز تکمیل کنند.
چهارم: مانند شب قدر اوقات را به ذکر و یاد خدا و در حال اتصال به سر ببرند و از غفلت و لغویات به شدت پرهیز نمایند.

نظر مشایخ بزرگ شیعه
اجلای از بزرگان و مشایخ ما بر اهمیت و اجلال روز قدر تصریح کرده‌اند.
شیخ صدوق(ره) در امالی خود می نویسد: «روی عن أبی عبد الله (علیه السلام)، أنه قال: صبیحه یوم لیله القدر مثل لیله القدر، فاعمل واجتهد» از حضرت صادق علیه السلام روایت شده که صبح روز لیله القدر نیز مانند شب قدر است، پس در آن اعمالی داشته باش و تلاش کن. (الأمالی، الشیخ الصدوق، مؤسسه البعثه، ج۱، ص ۷۵۱)
شیخ طوسی(ره) روایت می کند «لیله القدر فی کل سنه و یومها مثل لیلتها؛ شب قدر در هر سالی هست و روز قدر در ارزش مانند شب آن است”، (شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، تحقیق خرسان، ج ‏۴، ص ۳۳۱، تهران، دار الکتب الإسلامیه، چهارم ۱۴۰۷ق)
شیخ عباس قمی(ره) در اعمال شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان می‌نویسد: «روزهای این شب‌ها را نیز باید حرمت داشت و به عبادت و تلاوت و دعا به سر آورد؛ زیرا که در احادیث معتبره وارد شده است که روز قدر در فضیلت مثل شب قدر است. (قمی، شیخ عباس، مفاتیح الجنان، ص ۳۸۹، لقمان)

نکته پایانی
البته باید توجه کرد که آنچه گفته شد در فضیلت و اهمیت روز قدر است و در کلام اهل بیت علیهم السلام و سیره اهل فقه، همانند شب آن بیان شده و رعایت گردیده است اگر چه در شب قدر اموری مانند تنزل ملائکه و روح اتفاق می افتد که بنا بر ظاهر آیات و روایات اختصاص به شب دارد.

یک نظر بگذارید