اعتراض سیاسی به وسیلۀ برداشتن روسری، تهمت به حضرت زهراست

نگارش در تاریخ ۲۸ تیر ۱۴۰۱ | ارسال شده در بخش گاه نوشت ها | هیچ نظری

در این روزها و ایامی که بحث بر سر حجاب و الزام قانونی آن در جامعه ما بالا گرفته است، امیر ترکاشوند مطلبی در کانال بازنگری منتشر کرده است دال بر اینکه حضرت زهرا(س) پیشگام اعتراض سیاسی به وسیله برداشتن روسری بوده‌اند!

متن نوشته کوتاه او این است:

اعتراض فاطمی

اولین بانویی که تصمیم گرفت ،در اعتراضی سیاسی انسانی، روسری از سر بردارد کسی نبود جز فاطمه زهرا (س).

… والله لتخرجنّ أو لأکشفنّ شعری و لأعجّنّ إلی الله

فاطمه فاطمه بود

یا زهرا

امیر ترکاشوند، ۱۴۰۱/۴/۲۸

https://t.me/baznegari/823

 

از آنجا که آقای ترکاشوند، حجاب اسلامی شناخته شده فقهی را قبول ندارد و برای آن جایی در احکام اسلامی قائل نیست و فقط ستر تنه و ران و بازو را بر زنان لازم می داند (اینجا)؛ بنابر این، خوانش اختصاصی و بی دلیل خودش را به اتکاء نقلی از تاریخ یعقوبی به خورد مخاطبانش می دهد. 

داستان تهدید به برهنه کردن سر یا باز کردن مو، توسط حضرت فاطمه(س) دو مورد است و هر دو مربوط به آداب ابتهال در هنگام دعا یا نفرین و در محراب عبادت و در پیشگاه خداست نه در خیابان و محله و در حضور مردمان. 

گزارش مفصل تر هر دو واقعه، در متون دیگر حدیثی آمده است که یک مورد (الصحیح من سیره الإمام علی (ع)، العاملی، جعفر مرتضى، ج ۹، ص ۲۳۸) قید «لأنثرن/لأنشرن فی الدعاء رأسی» مویم را به هنگام دعا باز/ پریشان خواهم کرد، دارد. در یک مورد دیگر عبارت چنین است «لولا أن تکون سیئه لنشرت شعری و لصرخت الی ربی» که به معنای پریشان کردن موی و ناله زدن به درگاه الهی است. (الروضه من الکافی، الشیخ الکلینی، ج۸، ص۲۳۸)

اصل این اشکال و سؤال، البته قدیمی است و پیش از آقای ترکاشوند نیز برخی پرسیده اند که چگونه حضرت زهرا(س) تهدید به برهنگی سر کرده اند و برخی هم در صدد پاسخ برآمده اند.

توضیح درست واقعه این است که اعلام دعا و نفرین ، توسط حضرت زهرا، عمومی و آشکارا بوده است ولی آن حضرت در جمع زنان هاشمیات که ایشان را همراهی می کردند، می خواستند تهدید کنندگان علی(ع) به قتل را، نفرین کنند آن هم بر سر مزار پیامبر(ص) که در اتاق کوچکی در کنار مسجد قرار داشت و طبعأ با حضور جمعیتی از زنان  (الصحیح من سیره الإمام علی (ع)،همان) بر مزار پیامبر(ص) امکان دیده شدن فاطمه(س) وجود نداشت. از گزارش‌های تاریخی در بارۀ تدفین پیامبر در حجرۀ مزارشان، بر می آید که محوطه قبر شریف ایشان گنجایش بیش از ده نفر برای نماز گزاردن بر پیکر مطهر پیامبر(ص) را نداشته است. (مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، بیروت، موسسه، الوفاء، ۱۴۰۳ق،ج۲۸، ص۲۰، حدیث ۲۸٫)

شگفت اینکه در یکی از پاسخ ها، اینطور گفته شده است که اگر تهدید به برداشتن حجاب در انظار عموم هم باشد کار خطایی نیست زیرا برای دفاع از جان علی(ع) یا رسالت پیامبر(ص) بوده است!؟ (اینجا)

قطعا این سخن باطل است زیرا با توسل به گناه یا پیمودن راه باطل نمی توان از حق دفاع کرد.

یک نظر بگذارید