تولید نرم افزار «مجموعه آثار علامه محمد رضا حکیمی(طاب ثراه)»

نگارش در تاریخ ۷ بهمن ۱۴۰۱ | ارسال شده در بخش گاه نوشت ها | ۲ نظر

بعضی کارها وقتی به نتیجه می رسد برای آدم ، عوض خستگی و رنج چشم انتظاری که داشته و کشیده است، حال خوش و نشاط و بال گرفتن دارد و اصلاً روحیه جوانتری به چهار ستون تنت جریان می دهد. کار برای استاد علامه، طاب ثراه ، بدون مبالغه از همین قسم است. اگر چه نرم افزار مجموعه آثار علامه حکیمی، قرار بود برای سالگرد ایشان آماده و در اختیار عموم گذاشته شود ولی با پیدا شدن مشکلات ناخواسته و غیر منتظره، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی قم، نتوانست در موعد یاد شده به اتمام کار نرم افزار برسد. اما امروز خرسندم که وعده انجام نهایی کار نزدیک و نزدیک ترمی شود.و همۀ بار سنگین این کار از شانۀ مسئولیت فرهنگی و شاگردی ما و دوستان برداشته خواهد شد.

کاری که یکبار دیگر، بنده برای انجام آن در یکی از تابستانهای اوایل دهه هشتاد بود که مسافت هشتصد کیلومتری استان زادگاهم همدان را تا استان یزد رانندگی کردم. در حالیکه برای گفتگو پیرامون ایدۀ نرم افزاری کردن آثار استاد علامه، سر از پا نمی شناختم. زیرا ضرورت این کار برایم روشن تر از آفتاب نیمروز بود. پیش از آمدنم با مهندس علی هاشمی که طراح نرم افزارهای سنگینی مثل نشر الف، معجم فقهی و … بود هماهنگ کرده بودم و ایشان به دلیل علاقه و عشقی که به علامه حکیمی داشت برای برنامه نویسی نرم افزار بدون هیچگونه مزدی، پیشقدم شده بود. اما هر چه بود ، گفتگوی ما در آغاز دهه هشتاد با مرحوم دکتر محمد رادی میبدی که نمایندگی از مجموعه فرهنگی امام صادق علیه‌السلام میبد را در این باره بر عهده داشت، به نتیجه مثبتی نرسید. ۸۰۰ کیلومتر جاده را به عشق انجام این کار آمده بودم ولی مجبور شدم همان مسافت را با اندوه بر زمین ماندن چنین کار لازم علمی ، ماشین برانم و گرمای هوا را با التهاب سینه ام یکجا تحمل کنم. اگر آن روز دوستان، مجاب به انجام چنین کاری می شدند به یقین، اندیشه و کلمات استاد فقید، سطح بیشتری از گسترش را امروز تجربه کرده بود. ولی چه میشود کرد، «رَوَد کشتی آنجا که خواهد خدای، و گر جامه بر تن دَرَد ناخدای» (سعدی)

امروز اما امیدوارم که نیروهای جوان و پژوهشیان مسئولیت شناس، توفیق آن را داشته باشند تا از امکانات نرم افزاری فراهم شده و عرضه آن در فروش مستقیم – که البته اقتصادی تر از خرید کتاب گران هم هست – و نیز عرضۀ نرم افزار در «ابر نور»  به صورت آنلاین ، بیشترین بهره ها را ببرند و در تکاپوی ذهن نقاد و جستجو گرشان به کاوش و پویش آثار اسلامشناس و شیعه شناس و عدالتخواه کم مانند دوران معاصر، بلکه همچنانکه به درستی نوشته ایم؛ پدر عدالت قرآنی قرن، بیشتر از گمان ما، بکوشند و از زلال اندیشه های استاد جرعه بردارند و بنوشند و بنوشانند. ان شاء الله124545454d

 

گزارشی از چند و چون نرم افزار مجموعه آثار در سایت ششم و نیز کانالهای متعلق به بنده آمده است که آن را در همین پایین  می توانید بخوانید.

 

تولید نرم افزار «مجموعه آثار علامه محمد رضا حکیمی(طاب ثراه)»

نویسنده: محمد حیدری
ارسال شده در تاریخ ۷ بهمن ۱۴۰۱

نرم افزار «مجموعه آثار علامه محمد رضا حکیمی(طاب ثراه)» تولید شده و به زودی عرضه خواهد شد. 

دفتر مطالعات اندیشه و آثار علامه حکیمی(طاب ثراه) وابسته به مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی سید احمد اخوان دستمالچی یزد و مجموعه فرهنگی امام صادق (ع) میبد، موفق گردید تا طرح دیجیتال‌سازی آثار استاد حکیمی را که از ابتدای سال جاری (۱۴۰۱) در دستورکار قرار داده بود، به انجام برساند. اجرا و هماهنگ سازی این طرح مفید با تلاش پیگیر مهندس سید علیرضا حیدری، دبیر دفتر مطالعات علامه حکیمی و با همکاری فنی  و رایانه ای مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و همراهی جناب امیر مهدی حکیمی، وصی علامه فقید در امر آثار ایشان و سرپرست انتشارات الحیات، و نیز تشریک مساعی جناب حاج یدالله سعدی مدیر انتشارات دلیل ما، به لطف الهی، به مراحل پایانی خود نزدیک می شود.

تهیۀ نرم افزار جامع از آثار استاد علامه(طاب ثراه) یک ضرورت فرهنگی و پژوهشی بود که در گسترش اندیشه و پژوهش در آراء علامه فقید ، نقش مهمی ایفا خواهد کرد و برای طالبان آثار ایشان و پژوهشگران دینی، فضای تحقیقاتی مطلوبتری را فراهم می سازد.
مراجعان در این مجموعه ارزشمند علاوه بر دسترسی به متون آثار استاد، از دسته بندی این آثار و نیز سیر تاریخی تدوین و انتشار اثر ها نیز بهره مند خواهند بود. همچنین در بخش زندگینامه استاد علامه، مقاله ای جامع به قلم حجت الاسلام حسین انصاری، از اعضای دفتر مطالعات علامه حکیمی و دکتر مهشید موسوی ندوشن به منظور آشنایی بهتر و ارجاع پژوهشگران، عرضه شده است که ساختار دانشنامه ای داشته و منبعی متقن و فراگیر برای شناخت مؤلف و اندیشه و آثار اوست.
مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی طی روزهای اخیر، خبر قریب الوقوع بودن انتشار نرم افزار مجموعه آثار علامه حکیمی را در سایت متعلق به آن مرکز منتشر کرده و شمار عناوین و دوزبانه بودن آثار و برخی ویژگی های نرم افزار یادشده را بر شمرده است.

دنبالۀ خبر را در سایت ششم بخوانید 👇

 

۲ نظر برای این مطلب

  1. عرض ادب جناب استاد.
    جای بسی شکر و خوشحالی است که ایدۀ روشنفکرانه و ارزشمند حضرتعالی پس از قریب به بیست سال در شرف تحقق است. ولی ای کاش همان سالها به این طرح جامع توجه شده بود و محققین و پژوهشگران بیشتری در وادی حوزه و دانشگاه زودتر به این نرم افزار دسترسی پیدا کرده بودند.
    الحمدلله که با تلاش بزرگواران و پیگیری های دلسوزانۀ حضرتعالی با وجود بیماری و عمل جراحی ،این طرح به بار نشست . مأجور باشید ان شاءالله

  2. با تشکر و تقدیر از جنابعالی که بحمد الله خودتان در این زمینه بسیار بیشتر از این بنده، تلاش و کوشش داشتید.
    حقیقتا هر چه زمان می گذرد ارزش آن تصمیم در سالهای نسبتا دور بیشتر معلوم می شود و البته هشداری است برای اهالی ایمان و مسئولیت جباران فرهنگ دینی که بدانند از دست گذاشتن فرصت ها تا چه اندازه می تواند زیانبار باشد. اگر دیدگاه های ناقدانه و اندیشمندانه استاد فقید ، طاب ثراه ،بیشتر توزیع و نشر یافته بود احتمال درافتادن جامعه در چالش های کنونی بسی کمتر می گشت و دین پژوهی راه سره علی را ،شاید، بر می گزید.

یک نظر بگذارید