منبرهای دی ماه ۱۴۰۱

نگارش در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ | ارسال شده در بخش منبرها | هیچ نظری

منبرهای دی ماه ۱۴۰۱

_____________
سخنرانی
یزد ، حسینیه کربلایی ها

موضوع:
رسواسازی شعارهای دروغین خلافت در کلام فاطمه سلام الله علیها(بخش اول)

از پنج شنبه یکم تا شنبه سوم دیماه ۱۴۰۱

ساعت : ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۱۵

_____________

سخنرانی

یزد ، پشت پارک هفت تیر، کوچه رسول دهم، منزل جناب اویسی

موضوع:
عنصر زمان در تربیت و فرهنگ سازی فاطمی(سلام الله علیها)

پنج شنبه ۱ دی ماه ۱۴۰۱

ساعت : ۱۶:۱۵ تا ۱۷:۱۵

_____________

۱۴۰۱/۱۰/۱، یزد، منزل آقای اویسی
موضوع: اهمیت عنصر زمان در نگاه فرهنگی و تربیتی حضرت زهرا سلام الله علیها.

با صلوات بر محمد و آل محمد و آرزوی سلامتی و طول عمر برای جناب حجت‌الاسلام‌انصاری.

در این جلسه، استاد انصاری موضوع جدیدی در مباحث فاطمی بیان فرمودند و به بررسی نقش عنصر زمان در تربیت و آموزش پرداختند و بحث خود را اینگونه آغاز کردند:«عنصر زمان گاهی اوقات در مسائل تربیتی و فرهنگی فراموش می‌شود یا به صورت جدی به آن توجه نمی‌شود. یکی از مواردی که قرآن حتی برای ما بر می‌شمرد، عجول بودن است. انسان کم حوصله است و می‌خواهد زود به مقصود برسد و فرصت برای ما کوتاه است. در بخش تکنولوژی همۀ تغییر در سرعت دسترسی است. سرعت کار به نوعی در زندگی ما نهادینه است و خواهان سرعت بیشتر برای پیشرفت بهتر کارها هستیم. گاهی در مباحث آموزش نیز انسان خواهان عجله در این‌ امر است اما آموزش و تربیت یکی از اموری است که با عجله  سازگار نیست بلکه نیاز به زمان دارد و باید یک سیری طی شود، به جزء موارد استثنائی در بعضی انسانها که این سیر کوتاه‌تر است. در قرآن آیه‌ای داریم که فوق‌العاده است(داستان مربوط به فرزندی است که با پدر و مادر خود اختلاف دارد و در چهل سالگی شاخه‌های حسی‌اش بیدار می‌شود) می‌فرماید :«وَوَصَّیْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَیْهِ إِحْسَانًا ۖ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ کُرْهًا وَوَضَعَتْهُ کُرْهًا ۖ وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْرًا ۚ حَتَّىٰ إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَرْبَعِینَ سَنَهً قَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِی أَنْ أَشْکُرَ نِعْمَتَکَ الَّتِی أَنْعَمْتَ عَلَیَّ وَعَلَىٰ وَالِدَیَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِی فِی ذُرِّیَّتِی ۖ إِنِّی تُبْتُ إِلَیْکَ وَإِنِّی مِنَ الْمُسْلِمِینَ. و ما انسان را به احسان در حق پدر و مادر خود سفارش کردیم، که مادر با رنج و زحمت بار حمل او کشید و باز با درد و مشقّت وضع حمل نمود و سی ماه تمام مدت حمل و شیرخواری او بود تا وقتی که طفل به حد رشد رسید و آدمی چهل ساله گشت (و عقل و کمال یافت آن گاه سزد که) عرض کند: بار خدایا، مرا بر نعمتی که به من و پدر و مادر من عطا فرمودی شکر بیاموز و به کار شایسته‌ای که رضا و خشنودی تو در آن است موفق دار و فرزندان مرا صالح گردان، من به درگاه تو باز آمدم و از تسلیمان فرمان تو شدم”(احقاف/۱۵، ترجمه:الهی قمشه‌ای).در این آیه این تعبیر قرآن حاصل زمان است. قرآن کریم این حقیقت را زیبا بیان کرد. عدول چهل عدد تعیینی نیست به این معنی که این زمان وقتی سپری شد، فرد درک دیگری پیدا می‌کند. این آیه نشان می‌دهد که مهم رسیدن انسان‌ به درک هاست که اگر نرسد زیان کرده است. حال به پرسشی که مرتبط با بحث است با توجه به این مقدمات می‌خواهیم پاسخ بگوییم و آن پرسش این است که آیا حضرت زهرا(س) در مدینه تنها بودند؟ (البته بخشی از تنهایی‌های حضرت زهرا مربوط به عوامل سیاسی بود) اما همهٔ عوامل در این امور یقیناً منحصر نیست اما می‌تواند سوال شود که چرا جمعیت زیادی از هواداران در اطراف حضرت زهرا(س) نیستند؟ برای پاسخگویی به این مسأله بیان عنصر زمان مهم است. در زمان حضرت زهرا یک کودتایی به وجود آمد، یک کسانی نمی‌توانستند برای حضرت کاری انجام دهند و عوامل مختلف را در جریان حضرت زهرا(س) نباید فراموش کرد. یکی از این عوامل عنصر زمان است و نقشی که در تربیت و فرهنگ دارد.
چرا پیامبر اکرم سیزده سال در مکه برای هدایت و  رسالت تلاش کرد؟ زیرا اگر سیزده سال مکه نباشد، مدینه درست نمی‌شود، یثرب آماده نمی‌شود، باید این زمان را سپری کرد و به عنصر زمان تن داد. به تعبیر آقا امیرالمؤمنین:«کارها همه در گرو زمان خودشان است». بعضی از مقوله ها مرهون عنصر زمان است. اولین، امر آموزش و تربیت است. قرآن اولین مبحثی که در تعالیم انبیاء دارد، تعلیم است. عنصر دوم تزکیه است که پس از تعلیم در دین، خودسازی و کنترل نفس زمان می‌برد. امر آموزش و تربیت سخت ترین امور است تا آنجا که انبیاء بیشترین آسیب را در این مقوله متحمل شدند. حضرت زهرا(س) از روزی که در کنار رسالت پدر بزرگوارشان قدم برداشتند در حال کار کردن و تربیت و آموزش بودند. حضرت در مدینه جمعیت‌هایی را ساختند و تربیت کردند. زنانی که در کنار حضرت
زهرا(س) رشد و پرورش یافتند از لحاظ سن بزرگتر از ایشان بودند اما به لحاظ معرفتی از شاگردان خاص صدیقه کبری محسوب می‌شدند، از جمله ام سلمه یا اسماء بنت عمیس و یا فضه رحمه الله علیه که پیرو و دنباله رو ایشان بودند. زمانی که حضرت زهرا(س) در دفاع از امامت و ولایت وارد مسجد مدینه شدند با گروهی از زنان که اطراف ایشان حلقه زده بودند. این ورود حضرت زهرا(س) در حلقه ای از بانوان به مسجد مدینه، در کتب روایی اهل سنت نیز آمده است از جمله ابن طیفور(۲۰۴-۲۸۰ق) در کتاب بلاغات النساء، که فاطمه آمد در حلقه گروهی از زنانش.
این زنان کسانی بودند که در محضر صدیقه کبری آموخته بودند و درست هم آموخته بودند. اینکه گفته شود زهرا تنهاست درست نیست اما زهرا(س) توسط کثیری از افراد جامعه تنها گذاشته شد که گرفتار عواملی از تطمیع تا تهدید و ترس و فقدان آگاهی بودند. ولی جمعیتی  حضرت زهرا ساختند که ماندند و نقش آفرین شدند. حتی با فرزندان خود چنان کار کردند که در هسته های تاریخی بعدی، نقش بسزایی ایفا کردند از جمله زینب چهار ساله که به تعبیر دکترعایشه بنت الشاطی،قهرمان کربلا می‌شود. این مسائل هم جنبه تربیتی دارد و هم اینکه  حضرت زهرا(س) مانند مادر بزرگوار خود در تربیت کوتاهی نکردند. سنگ بنایی که ایشان بعد از حضرت خدیجه کبری(س) گذاشتند، زنانی پیشرو در گوهر معرفت و آگاهی شدند و سلسله ای از زنان را در تاریخ تشیع به وجود آوردند که زندگی هایی هدفمند داشتند مانند جناب اسماء بنت عمیس که  در غسل شبانه و کفن و دفن حضرت زهرا(س) حضور داشت در حالیکه بعد از جناب جعفر بن ابیطالب، همسر ابوبکر شد اما در اهداف ابوبکر همراه نبود و این تربیت است که زنی در ازدواج نیز هدفمند عمل
می‌کند و‌چنان این معرفت‌ها توانمند است که می‌توا‌ن در دل شب اسماء را در منزل حضرت زهرا(س) دید. پس با آنچه گفته شد، به این نتیجه می‌رسیم که حضرت فاطمه(س) در جریان فرهنگ سازی و تربیت بودند اما به واسطه کودتایی که شد و تصمیم ظالمانه‌ای که در سقیفه گرفته شد ،این جریان آموزش و تربیت قطع شد و این سیر تربیتی ازجانب حضرت زهرا(س) خاموش گشت اگر چه در همان دوران کوتاه عمر خود در این تربیت و آموزش بزرگ الهی، نقشی بسزا ایفا کردند و موجبات آگاهی و هوشیاری بشر در قرون بعد از خود شدند. (نیازمند ویرایش)

_____________
سخنرانی
یزد ، چهارراه بعثت، خیابان سید گلسرخ،، گذر ابوالمعالی، مسجد ابوالمعالی

موضوع:
دفاع از ساحت حضرت فاطمه سلام الله علیها(بخش اول)

از جمعه ۲ تا یکشنبه ۴ دی ماه ۱۴۰۱

ساعت : ۱۹ تا ۱۹:۴۵

و روز شهادت ساعت ۱۳ تا ۱۳:۴۵

_____________
سخنرانی
◀️ یزد، صفاییه ، بلوار فلسطین، مسجد حضرت امام سجاد(ع)

از یکشنبه ۴ تا سه‌شنبه ۶ دیماه ۱۴۰۱

💠 صبحها ساعت ۱۱ تا ۱۱:۴۵

💠 موضوع:
رسواسازی شعارهای دروغین خلافت در کلام فاطمه«س» (بخش دوم)

_____________
سخنرانی
◀️ یزد، صفاییه ، خیابان مجدالعلماء، فرعی هفتم، (انتهای کوچه، سمت چپ) آموزشگاه ماه نو

دوشنبه ۵ و سه‌شنبه ۶ دیماه ۱۴۰۱

💠 صبحها ساعت ۸:۳۰ تا ۹:۱۵

💠 موضوع:
عنصر زنان در تربیت و فرهنگ سازی در کلام و سیره فاطمی سلام الله علیها

_____________
سخنرانی
یزد ، بلوار جمهوری، کوچه قبا، کوچه پشت مسجد قبا، منزل مرحوم حاج محمد ملک

موضوع:
آثار محبت حضرت فاطمه سلام الله علیها(بخش اول)

از جمعه ۲ تا دوشنبه ۵ آذر ماه ۱۴۰۱

ساعت : ۱۸ تا ۱۸:۳۰

_____________
کرامتی از خطابه حضرت زهرا سلام الله علیها

مرحوم آیت‌ الله‌ سید عزالدین حسینی زنجانی در کتاب شرح خطبه حضرت زهرا (علیهاالسلام) آورده‌اند:
مناسب است در این‏ جا، کرامتى‏ را که از مرحوم آیت الله والد در خصوص این خطبه شنیدم نقل کنم.
ایشان میفرمودند:
مرحوم آیت الله شریعت نمازى اصفهانى مجلس عزادارى حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) برپا می‌‏نمودند و خودشان، منبر می‌رفتند و عینِ خطبه را موضوع سخن قرار می‌دادند و با احاطه عجیبى که به فنون اسلامى داشتند و با حافظه خارق العاده‌اشان، بیانات بسیار جالبى ایراد می‌فرمودند.
روزى با افاداتِ بالغه خود، عقل و هوش همه مستمعان را جذب خود کرده بودند.
در این هنگام یکى از کم‌مایگانِ اهلِ علم در کنارم سر به گوش من آورد و آهسته گفت:
این خطبه از قدرتِ یک زن خارج است و آن را شب، امیرالمؤمنین به او تعلیم فرموده است!
والد می‌فرمودند:
همین که این حرف را زد، مقارن تمام شدن آن، مرحوم شریعت اصفهانى در بالاى منبر با صداى بلند گفتند:
فقال الملعون: دَعوها؛ فَإنّها مُعلَّمه!
ملعون گفت:  او را ترک کنید، زیرا على، شبانه این حرف‌ها را تعلیمش داده است!
مرحوم والد فرمودند:
از سخن آن شخصِ کم مایه، ناراحت شدم و فوراً گفتم:  جوابت را بشنو

@varesoon

_____________
سخنرانی
◀️ یزد، بلوار جمهوری، خ کمال اسلامی، مسجد شهید کمال اسلامی

دوشنبه ۵ تا چهارشنبه ۷ دیماه ۱۴۰۱

💠 ساعت ۱۸:۳۰ تا ۱۹

💠 موضوع:
بازنمایی نقش دنیایی امام علی علیه السلام در خطب فاطمی سلام الله علیها

____________
سخنرانی
◀️ یزد، خیابان مهدی(ع) کوچه فردوسی، فرعی شهید کربلایی اکرمی، منزل حاج صادق کربلایی اکرمی

دوشنبه ۵ تا پنج شنبه ۸ دیماه ۱۴۰۱

💠 ساعت ۱۹:۱۵ تا ۲۰

💠 موضوع:
دفاع از حضرت زهرا سلام الله علیها در کلام فاطمی سلام الله علیها(بخش دوم)

_____________

◀️ یزد، بلوار جمهوری، مسجد قبا

سه شنبه ۷ دیماه ۱۴۰۱

💠 ساعت ۱۷:۴۵ تا ۱۸:۲۰

💠 موضوع:
آثار محبت حضرت زهرا سلام الله علیها(دنباله بحث)

◼◼◼◼◼◼◼◼
گزارش محتوای منبرها در سایت نگاه تازه و کانال تلگرام و واتساپ
h-ansari.net

لینک پخش زنده در روبیکا
https://rubika.ir/menbar_ansari

_____________
۱۴۰۱/۱۰/۲ یزد، منزل آقای ملک، (جلسه اول)
موضوع: آثار محبت حضرت فاطمه سلام الله علیها.

استاد انصاری در ادامه مباحث مرتبط با تعظیم شعائر فاطمی، به موضوع دیگری از عناوین مرتبط با حضرت زهرا(س) پرداختند، تحت عنوان «آثار محبت حضرت فاطمه سلام الله علیها» که در مقدمه از ارتباط حضرت مریم با زکریای پیامبر(ع) سخن گفتند و این ارتباط را، ارتباطی متفاوت دانستند زیرا حضرت زکریا معتقد بودند که مریم(س) تافته ای جدا بافته است و در تاریخ بشر نیز همه دیدند که مریم کلمه الله و مصدر یکی از معجزات خداوند شد. مادر باید حضرت مریم(س) باشد تا میوه ای همچون حضرت مسیح(ع) به وجود بیاید. پیامبر(ص) نیز در وجود حضرت زهرا(س) همین را می‌دیدند  وهمین دیدگاه را نسبت به حضرت زهرا(س) داشتند. در آثار محبت حضرت زهرا(س)،علی بن عیسی اربلی(متوفای۶۹۲ ق) که در قرن هفتم می‌زیسته است، کتابی دارد به نام کشف الغمه فی المعرفه الائمه ،در این کتاب ازخوارزمی یاد می‌کند که از پیامبر(ص) نقل می‌کند که این روایت را سلمان بیان کرد، که پیامبر(ص) خطاب به سلمان فرمودند: هر کس دخترم فاطمه را دوست بدارد، در درجۀ ما قرارخواهد گرفت و در ادامه مطلبی بیان میکند که حضرت فرمودند:«و نسبت به او محبت بورزد، این محبت در صد جا به یاری او خواهد آمد(صد عدد تکثیری است به نشان زیاد بودن) و از ما یاری خواهد گرفت و خدا به او یاری خواهد رساند. کوچکترین مورد از این صد مورد، در هنگام مرگ و قرار گرفتن در گور است». آثار محبت به زهرا(س) غیر قابل شمارش است. برای انسان مُحب به حضرت زهرا(س) آثار فراوانی است که ساده ترین آن در سخت ترین موقع به کار می‌آید. گرچه مردم غافل از مرگ و یاد مرگ هستند در حالیکه سخت ترین زمان برای انسان است. امری است که بزرگان عالم بشریت را به عجز وامی‌داشت. گریستن امیرالمؤمنین در هر شب از هول مرگ بود به همین دلیل فرمودند:«به پیشواز مرگ بشتابید! مرگی که اگر فرار بکنید شما را در می یابد، و گر بر جای خودمانید باز هم به سراغتان می آید. و اگر فراموشش کنید، او شما را از یاد نمی برد» (نهج‌البلاغه، حکمت۲۰۳).
حال آنکه با محبت به حضرت زهرا(س) این سخت ترین ها که عندالموت و صراط و حساب  است به ساده ترین ها تبدیل می‌شود. (نیازمند ویرایش)

_____________
۱۴۰۱/۱۰/۳، یزد، منزل آقای ملک، (جلسه دوم).
موضوع: آثار محبت حضرت فاطمه سلام الله علیها.

در ادامۀ مبحث محبت به حضرت زهرا(س) و آثار و نمودهای این محبت در جلسه قبل مطالبی بیان شد
استاد انصاری در دنبالۀ این موضوع چنین بیان کردند:«محبت به معنای دیگر اعجاز می‌کند، در بین اصحاب پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) آنان که محبت و حُبّ بیشتری داشتند، به جایگاهی بهتری از نظر مرتبه و معنویت دست یافتند. یکی از آثار محبت حضرت زهرا این است که مسئلۀ هدایت الهی را باعث می‌شود. هدایت الهی یعنی انسان از گذرگاههای سخت عبور کند و به درجات قرب الهی برسد. حال پرسش این است چه کسانی می‌توانند درجات عالی را کسب کنند؟ باید پاسخ داد آنکه محبت به خدا داشته باشد. کسی که در وادی محبت الهی گام نگذاشته چه نسبتی با قرب و لقاء الهی دارد؟ حضرت علی(ع) در دعای کمیل میفرماید:«فَلَئِنْ صَیَّرْتَنِى لِلْعُقُوبَاتِ مَعَ أَعْدائِکَ، وَجَمَعْتَ بَیْنِى وَبَیْنَ أَهْلِ بَلَائِکَ، وَفَرَّقْتَ بَیْنِى وَبَیْنَ أَحِبَّائِکَ وَأَوْلِیائِکَ، فَهَبْنِى یَا إِلٰهِى وَسَیِّدِى وَمَوْلاىَ وَرَبِّى، صَبَرْتُ عَلَىٰ عَذابِکَ، فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَىٰ فِراقِکَ ، پس اگر مرا در عقوبت و مجازات با دشمنانت قرار دهی و بین من و اهل عذابت جمع کنی و میان من و عاشقان و دوستانت جدایی اندازی، ای خدا و آقا و مولا و پروردگارم، بر فرض که بر عذابت شکیبایی ورزم، ولی بر فراقت چگونه صبر کنم»
آیا خداوند اینچنین بنده ای با این بُعد از محبت را جهنم می‌گذارد؟ به تعبیر قرآن که می‌گوید آیا اهل محبت با آدم‌های بی محبت یکسانند؟ باید گفت محبت را نباید ساده گرفت. محبت چرخ اصلی دستگاه عظیم هستی و آفرینش خداوند است.
در حدیث کساء فرمود:«وَیقُولُ لَک وَعِزَّتی وَجَلالی اِنّی ما خَلَقْتُ سَماَّءً مَبْنِیهً وَلا اَرْضاً مَدْحِیهً وَلا قَمَراً مُنیراً وَلا شَمْساً مُضَّیئَهً وَلا فَلَکاً یدُورُ وَلا بَحْراً یجْری وَلا فُلْکاً یسْری اِلاّ لاَجْلِکمْ وَمَحَبَّتِکمْ»
در این محبت  انسان وارد چرخه ای می‌شود که به محبوب های بزرگ‌ الهی عشق بورزد و حال این اولین اثر بزرگ محبت است، که محبت به حضرت زهرا(س) سبب معرفت می‌شود، به طور نمونه فضه رحمه الله علیه تمام وجودش محبت به حضرت زهراست، اما عایشه با همه نسبت‌ها، چون محبت به حضرت زهرا(س) نداشت، هیچ کسب نکرد. باید گفت معرفت، میوۀ محبت است. معرفت یعنی علاوه بر علمیات، جایگاه را در سلسله طولی الهیات خدا بشناسی. علم به تنهایی معرفت نمی‌آورد، معرفت تحول درونی بر پایۀ علم و آگاهی است. محبت به حضرت زهرا، معرفت به خدا و مقام ولایت و امامت است و زهرا(س) پایه محبت است.» (نیازمند ویرایش)

_____________

۱۴۰۱/۱۰/۴، یزد، منزل آقای ملک، (جلسه سوم).
موضوع: آثار محبت حضرت فاطمه سلام الله علیها.

در جلسات گذشته در راستای آثار محبت حضرت زهرا(س) استاد انصاری در آثار این محبت،‌ مطالبی بیان فرمودند از جمله اینکه، کلام اول از حضرت محمد(ص) است که فرمودند:«ای سلمان! هر کس دخترم فاطمه را دوست بدارد با من در بهشت برین خواهد بود و هر کس با او دشمن باشد در جهنم خواهد بود.دوستی فاطمه در موارد بسیاری، خاصه در هنگام مرگ، قبر، میزان، محشر، صراط و محاسبه سودمند است».(فاطمه بهجه قلب المصطفی،ص٧٣). دوم آنکه،  محبت حضرت زهرا(س) سبب معرفت می‌شود. با محبت حضرت زهراست که چشمه های معرفت در دل جوشش پیدا می‌کند. مورد سوم که استاد بیان کردند، اینکه محبت حضرت زهرا(س) سبب کشف حقایق می‌شود. انسان را صاحب مقام مکاشفه می‌کند. ناگفته نماند که مکاشفه گاهی روحانی و گاه شیطانی است، همانطور که خواطر قلبی گاه روحانی و گاه شیطانی است(البته این مبحث بسیار زیبایی است که نیاز به بحث و گفتمان بیشتری دارد)
این مکاشفات نشانه هایی دارد، گاهی خداوند متعال پرده‌ها را کنار می‌زند و انسان چیزهایی را می‌بیند. در این کشف‌های روحانی، که صورت پایین آن منامات صالحه است‌ و خواب و رویا، مرحلۀ پایین این مکاشفات است. مکاشفات رحمانی یکی از آثار محبت حضرت زهرا(س) است، حتی انسان صحنه های عیان و شهود می‌بیند و از حقایقی که دیگران متوجه نمی‌شوند، می‌فهمد. ایام فاطمیه بهترین موقعیت برای نشان دادن محبت حضرت زهرا(س) است. (نیازمند ویرایش)

_____________
۱۴۰۱/۱۰/۵، یزد، منزل آقای ملک،( جلسه چهارم).
موضوع: آثار محبت حضرت فاطمه سلام الله علیها.

در آثار محبت حضرت زهرا(س) به نمودهایی از این محبت اشاره شد و مواردی برشمرده شد. از دیگر آثاری که می‌توان نام برد این است که محبت به حضرت زهرا، انسان را زنده می‌کند. جناب شیخ صدوق می‌گوید، پیامبر فرمود:«ای حبیب من جبرئیل! چرا در آسمان منصوره و در زمین فاطمه است؟جبرییل پاسخ داد: بدین جهت در زمین فاطمه نامیده شده که شیعیانش از آتش بریده شده اند و دشمنان وی از محبّتش محروم خواهند بود و در آسمان بدین لحاظ منصوره است که خداوند متعال فرموده است: در آن روز (روز قیامت)، مؤمنین برای نصرت خدا که هر کس را بخواهد یاری می کند خوشحال می شوند، منظور از این نصرت، همان نصرتی است که فاطمه ی اطهر (سَلام الله عَلیها) برای دوستان خود خواهد داشت».(شیخ صدوق، معانی الاخبار : ۳۹۶)
این نصر الهی همان نصرتی است که از طریق حضرت زهرا(س) شامل حال محبین ایشان می‌شود و این فرد در قیامت به نصرت الهی مؤید است و از آثار محبت حضرت این است که فرد در قیامت یاری می‌شود. عشق به حضرت زهرا، انسان را با منصوره آسمان و زمین همراه می‌کند
اگر هر فردی دل در گرو محبت حضرت زهرا(س) داشته باشد هم در دنیا و هم در آخرت سعادتمند است. تکیه بر این نور عظیم الهی، رستگاری در دین و ایمان و نجات از عقوبت آخرت را به همراه دارد و چه مأمن آرامش و قلۀ آسایشی است این پایگاه بی‌مانند خلقت که فاطمه نامیده شده است. (نیازمند ویرایش)

_____________
سخنرانی
◀️ یزد، چهار راه معلم، کوچه زحمتکش، منزل آقای علوی

جمعه ۹ دیماه ۱۴۰۱

💠 ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۰:۱۵

💠 موضوع:
به احترام فاطمه، سلام الله علیها، باورمندانه باید ایستاد.

_____________
سخنرانی
◀️ اردکان، یکشنبه:خیابان شریف آباد،مسجد جامع شریف آباد
دوشنبه: خیابان آیت الله خامنه ای، مسجد کوشکنو
مجلس ختم محب اهل بیت علیهم السلام
مرحوم حاج آقای مهدیزاده

یکشنبه ۱۱ و دو شنبه ۱۲ دیماه ۱۴۰۱

💠 ساعت ۱۸ تا ۱۸:۴۵

💠 موضوع:
سیره و توصیف حضرت زهرا(س) در سورۀ هل أتیٰ

◼◼◼◼◼◼◼◼
گزارش محتوای منبرها در سایت نگاه تازه و کانال تلگرام و واتساپ
h-ansari.net

لینک پخش زنده در روبیکا
https://rubika.ir/menbar_ansari

_____________

سخنرانی

💠 دومین گردهمایی پژوهشهای دینی ۱و ۲

سه شنبه ۱۳ دیماه ۱۴۰۱
ساعت ۱۳ تا ۱۴:۳۰

💠 گروههای پژوهشهای دینی ۱ و ۲

خانه شادروان دکتر قاسمی،
پرسش و پاسخ و پذیرایی پس از سخنرانی

موضوع سخنرانی؛
بازخوانی جایگاه روحانیت شیعه (بخش سوم)

🍀🍀🍀

🔶 یادآوری؛ جلسه اختصاصی اعضای پژوهش و مدعوین محترم است.

🌐www.h-ansari.net

_____________

۴۰۱/۱۰/۱۳، یزد، گردهمایی گروه‌های پژوهشی ۱ و ۲، منزل دکتر قاسمی.

موضوع: بازخوانی جایگاه روحانیت شیعه (بخش سوم).

با صلوات بر محمد و آل محمد و عرض ادب و احترام و آرزوی سلامتی برای جناب حجت الاسلام‌انصاری.
موضوع «بازخوانی جایگاه روحانیت شیعه» مبحثی بود که استاد انصاری در طی دو جلسۀ پیشین به طور مفصل در مورد جایگاه و نقش  نهاد روحانیت صحبت کردند و در این جلسه به ادامۀ موضوع پرداختند. در جلسات پیشین چند نکته بیان شد از جمله:
۱- ماهیت و تاریخ سیاسی روحانیت: روحانیت شیعه به تبع تاریخ تشیع پیوسته در فضای سیاسی و با رویکرد مبارزاتی تاسیس و تداوم یافته است.
۲- مرجعیت علمی نهاد روحانیت: نهاد روحانیت با وجود برخورداری از فلسفۀ سیاسی، دارای مرجعیت علمی نیز هست. جایگاه علمی فقه شیعی سبب اصلی ماندگاری و پشتوانۀ نقش‌آفرینی های سیاسی آن بوده است.ارتباط مردم با نهاد یاد شده را عامل نیازمندی به مراجعه علمی سبب می‌شده است. ارزش این عامل در دوران تجدد به چالش کشیده شد و از اهمیت آن کاست.
یکم: تفسیر
اصولاً نگارش تفسیر های شیعه و جریان تفسیری در تاریخ تشیع در انحصار عالمان شیعی بوده است.تاریخ تفسیر شیعه در دو دورۀ اصلی تقسیم بندی می‌شود، تفسیر روایی و تفسیر غیر روایی. نخستین تفسیرهای غیر روایی با تفسیر تبیان اثر شیخ طوسی  و سپس تفسیر مجع‌البیان اثر شیخ طبرسی.
دوم: دانش حدیث
دانش حدیث سرچشمۀ همۀ علوم اسلامی است. تفسیر روایی نخستین شعبه از دانش حدیث است که در جهان اسلام پدید آمده است. دانش حدیث منشأ پیدایش دو دسته از علوم اسلامی شده است که علوم حدیث شامل علم درایه و دانش رجال می‌شود و این دو از قدیمی‌ترین و عمده‌ترین رشته‌های دانش حدیث هستند.
علم درایه: به چند و چون حدیث و ماهیت حدیث می‌پردازد.
دانش رجال: به شخصیت های گزارش دهنده حدیث می‌پردازد.
سوم: دانش فقه
دانش فقه قدیمی‌ترین دانش مدرن اسلامی و گسترده ‌ترین آنهاست.‌ فقه و فقها در تاریخ اسلام از سهم بزرگی برخوردارند. بحث بعدی مذاهب فقهی هستند. ما در مذهب خودمان با مذهب اهل بیت(ع) سروکار داریم و نسبت به مذاهب غیر شیعه بی‌تفاوتیم. اما مذاهب شیعه دارای رویکردهای متفاوتی است که مهم ترین آنها، فقه روایی و فقه استدلالی است. در تاریخ اسلام کتابهای فقهی داریم که بر این سبک و سیاق نوشته شده مانند الکافی شیخ کلینی(وفات: ۳۲۹ق) که از هشت جلد، دو جلد از مجلدات در باب اصول و پنج مجلد الفروع من الکافی است و جلد آخر
با نام العشره است. کتاب من لا یحضر الفقیه شیخ صدوق(وفات:۳۸۱ق) یکی از کتب چهارگانۀ فقهی اسلام است. کتاب المغنه ایشان نیز در فقه روایی است و اما شاگرد شیخ صدوق، شیخ مفید(۳۳۶-۴۱۳ق) وارد فقه استدلالی می‌شود که نام کتاب او نیز المغنه است. شیخ مرتضی، برادر شیخ رضی و از شاگردان شیخ مفید چهل و هشت کتاب( به هر بابی کتاب می‌گویند) در فقه دارد. بعد از آن شیخ طوسی(۳۸۵-۴۶۰ق) در فقه مقایسه ای تحولی عظیم به وجود می‌آورد و کتاب اصلی‌اش الخلاف است. کتاب شرایع الاسلام محقق حلی(۶۴۸-۷۲۶ق) یکی از کتب فقهی اسلام است.
دانش فقه غیر از پیش نیازهای خودش، یک پیش نیاز اصلی دارد و آن عالم به اصول فقه است. منطق فقه، علم اصول است. سید مرتضی در تاریخ تشیع اولین کسی است که در دانش علم اصول کتاب رسمی می‌نویسد. شیخ خراسانی الکفایه را در دو جلد نوشت.

ارزش علمی فقه اسلامی:
مطالعۀ علوم اسلامی و فقه شیعی، عظمت و غنای این فقه را روشن می‌کند. مرجعیت شیعه اصلا مرجع نمی‌شد مگر با دانش فقه و کار اصلی نهاد روحانیت شیعی در حوزۀ فقه است. دانش‌های دیگری در مرجع علمی روحانیت وجود دارد، به عنوان نمونه دانش فلسفه که نهاد روحانیت شیعه عهده‌دار آن بوده است.حتی در عصر جدید فلاسفۀ بزرگ و مطرح، از فارغ‌التحصیلان حوزه هستند. باید خاطر نشان ساخت تا زمانی که حوزه و‌نهاد تشیع از این دانشها خالی نشود، مرجعیت تشیع بر قوت خود باقی است. و مطالب ذکر شده گوشه ای از نقش و جایگاه نهاد روحانیت در جامعۀ اسلامی است که باید به آن توجه کرد.
ادامۀ این مبحث را استاد انصاری به جلسات بعد موکول کردند . (نیازمند ویرایش)

_____________

سخنرانی

◀️ یزد، خیابان امام(ره)، مسجد برخوردار

چهلمین روز درگذشت ذاکر اهل بیت علیهم السلام
مرحوم حاج شیخ جواد تقوی شوازی

چهارشنبه ۱۴ دیماه ۱۴۰۱

💠 ساعت ۱۹ تا ۱۹:۳۰

💠 موضوع:
اوصاف قرآنی در زندگانی حضرت ام البنین سلام الله علیها (بخش اول)

◼◼◼◼◼◼◼◼
گزارش محتوای منبرها در سایت نگاه تازه و کانال تلگرام و واتساپ
h-ansari.net

لینک پخش زنده در روبیکا
https://rubika.ir/menbar_ansari

_____________

سخنرانی

◀️ یزد، آزادشهر، فلکۀ اول،خیابان امیرکبیر، کوچه شهید ناصر عسکری

شام غریبان شهادت مادر ماه، حضرت ام البنین سلام الله علیها

جمعه ۱۶ دیماه ۱۴۰۱

💠 ساعت ۲۱ تا ۲۱:۴۰

💠 موضوع:
اوصاف قرآنی در زندگانی حضرت ام البنین سلام الله علیها (بخش دوم)

◼◼◼◼◼◼◼◼
گزارش محتوای منبرها در سایت نگاه تازه و کانال تلگرام و واتساپ
h-ansari.net

لینک پخش زنده در روبیکا
https://rubika.ir/menbar_ansari

_____________

◀️ یزد، خیابان مسکن جنوبی، مسجد زینبیه(س)

اولین سالگرد مرحومه بانوبتول تقوی بافقی
(همسر دکتر سید محمد میرغنی زاده)

پنجشنبه ۲۹ و جمعه ۳۰ دیماه ۱۴۰۱

💠 ساعت ۱۹ تا ۱۹:۴۵

💠 موضوع:

از اقامۀ دین تا ازالۀ دین ؛ تحلیلی تفسیری و تاریخی

◼◼◼◼◼◼◼◼
گزارش محتوای منبرها در سایت نگاه تازه و کانال تلگرام و واتساپ
h-ansari.net

لینک پخش زنده در روبیکا
https://rubika.ir/menbar_ansari

_____________

کانال واتساپ؛

https://chat.whatsapp.com/FgKYbi1lkbDJomrcfXNczW

یک نظر بگذارید