یادی از حجت الاسلام شیخ علی کورانی (رحمه الله)

نگارش در تاریخ ۱ خرداد ۱۴۰۳ | ارسال شده در بخش گاه نوشت ها | هیچ نظری

📸 روز گذشته، پیکر مرحوم حجهالإسلام‌والمسلمین کورانی با حضور شماری از علما و اساتید حوزه در قم تشییع شد و جهت تدفین به لبنان منتقل گردید.
@alemoon_ir

رضوان الله علیه. خدا را بر این نعمت شاکرم که در برخی کارهای تحقیقی ایشان در زمینه نشر کتب دیجیتالی و نرم افزارهای معارف شیعی همکاری داشتم. یک بار نیز ایشان را برای سخنرانی در تالار علامه امینی(ره) در مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی مرحوم سید احمد اخوان دستمالچی، سال ۱۳۸۷ دعوت گرفتم تا در موضوع نقش ایرانیان در عصر ظهور، ضمن سلسله سخنرانی های با عنوان «حمایه جاوید» سخنرانی کند. نشست یاد شده از استقبال خوبی برخوردار بود. مرحوم شیخ علی کورانی، عالمی وارسته بود که درد مذهب داشت و برای تقویت مبانی تشیع و مبارزه با انحرافات فکری، به ویژه عقاید باطل وهابیت، بسیار کوشا بود. مناظرات متعددی در شبکه های ماهواره ای با حضور شخصیت های مطرح جهان اهل سنت، امثال شیخ یوسف قرضاوی داشت که در آن گفتگوهای جذاب و علمی، ملیون ها بیننده در سراسر جهان به نظاره می نشستند و منطق تشیع را در مسأله امامت اهل بیت علیهم السلام مشاهده می کردند. برخی کتاب های ایشان در کشورهای اختناق زده مانند دولت سعودی ممنوع الانتشار بود. از جمله کتاب «الوهابیه و التوحید» که سبب حکم دولت سعودی به ممنوع الورودی ایشان به عربستان سعودی گردید. آیت الله کورانی در مسائل جهان عربی شیعی به خصوص در عراق و لبنان فعال بود و پیامهای راهگشایی برای هواداران خود در کشورهای عربی داشت. نقد افکار روحانی هموطن و لبنانی اش و نیز نقد آرای سید کمال حیدری و همچنین نقد جریان های انحرافی مانند احمد الحسن ، از جمله تلاش های مستمر این روحانی دین آگاه بود. ارتباط صمیمی و هدایتکرانه ای با جریان مستبصرین داشت و کسانی مانند دکتر تیجانی از مرتبطین و وابستگان وی نیز به حساب می آمدند.

شاگردی و نمایندگی شهید آیت الله محمد باقر صدر را در کارنامه تحصیلی و تبلیغی خود داشت و از آن شهید سعید، بسیار آموخته بود. طیفی از مراجع قم، مانند بیت آیت الله گلپایگانی و مراجع نجف، مانند آیت الله سیستانی از وی و فعالیت های مستمرش، حمایت می کردند و امکانات خود را در اختیار وی گذاشته بودند. در مؤسیه آل البیت، جایگاه قابل توجهی در جهت‌دهی برنامه های علمی و ترویجی برای وی فراهم بود و ایشان در انجام کارها منظم و پیگیرانه عمل می کرد.
حشره الله مع اولیائه المعصومین (علیهم السلام)

@menbar_ansari

یک نظر بگذارید