منبرهای آبان ماه ۱۴۰۱

نگارش در تاریخ ۱۶ آذر ۱۴۰۱ | ارسال شده در بخش منبرها | هیچ نظری

منبرهای آبان‌ماه ۱۴۰۱

◀️ سخنرانی

مجلس یادبود مرحوم حاج اکبر ابویی
از سوی شرکت کاشی پاسارگاد

◀️ یزد، بلوار جمهوری اسلامی، مسجد قبا
یکشنبه ۸ آبانماه ۱۴۰۱
💠 ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۱ صبح

💠 موضوع:
مسألۀ مؤمنان پایدار در قرآن و حدیث

◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼
گزارش محتوای منبرها در سایت نگاه تازه و کانال تلگرام و واتساپ
h-ansari.net
_____________

◀️ سخنرانی

مجلس ختم شادروان مرحوم حاج غلامحسین قندهاری

◀️ یزد، خیابان کَسنویّه، مسجد قندهاری
دوشنبه ۹ و سه شنبه ۱۰ آبانماه ۱۴۰۱
💠 ساعت ۱۹ تا ۱۹:۳۰

💠 موضوع:
مسألۀ مؤمنان پایدار در قرآن و حدیث، بخش دوم (دنباله بحث)

◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼
گزارش محتوای منبرها در سایت نگاه تازه و کانال تلگرام و واتساپ
h-ansari.net

_____________

◀️ سخنرانی

مجلس تعظیم شعائر اهل بیت علیهم السلام
توسط آقای صوت داودی

◀️ یزد، خ شهید رجایی، محلۀ چهارمنار، حسینیه شهدای چارمنار

چهارشنبه ۲۵ و پنج شنبه ۲۶ آبانماه ۱۴۰۱

💠 ساعت ۱۹ تا ۱۹:۳۰

💠 موضوع:
مسألۀ مؤمنان پایدار در قرآن و حدیث، بخش سوم (دنبالۀ بحث)

◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼
گزارش محتوای منبرها در سایت نگاه تازه و کانال تلگرام و واتساپ
h-ansari.net

لینک پخش زنده در روبیکا
https://rubika.ir/menbar_ansari

_____________

إنا لله وإنا إلیه راجعون

IMG_20221122_212403_904

روح بلند و ملکوتی عالم ربّانی حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمدحسن قافی به لقاءالله پیوست.

پیکر مطهر این عالم جلیل القدر و خادم اهل‌بیت عصمت و طهارت بر دستان مردم شریف دارالعبادهٔ یزد، روز یک‌شنبه مورخ ۲۹ آبان ماه ساعت ۱۰ صبح از مدرسهٔ علمیه  مصلّی  به سمت مضجع شریف امامزاده جعفر(ع) تشییع خواهد شد.

مراسم تشییع پیکر ایشان در شهر مقدس قم روز دوشنبه مورخ ۳۰ آبان ساعت ۱۰ صبح از مسجد امام حسن عسگری (ع) به سمت حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار می‌شود.
از طرف بیت حضرت آیت‌الله قافی.

#تسلیت
إنا لله و إنا إلیه راجعون

درگذشت عالم وارسته آیت‌الله حاج شیخ محمد حسن قافی یزدی (رحمه الله علیه) را به حوزه‌های علمیه و مردم شریف و متدین یزد و بیت مکرم و علاقه‌مندان و مستفیدان ایشان تسلیت می‌گوییم.

آن فقید سعید، دارای مکارم اخلاق و شیفته خاندان رسالت علیهم‌السلام _خاصه حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام- بود و سالیان متمادی از عمر شریف خویش را در راه نشر معارف نورانی اهل‌بیت علیهم‌السلام و پرورش طلاب و ارتباط و خدمت به آحاد مردم گذراند. از خداوند متعال برای ایشان رحمت و مغفرت و حشر با اولیای الهی را خواستاریم.

دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی
@shobeiryzanjani

حضور در تشییع جنازه آیت الله صافی در یزد

IMG_20221122_165701_578

به گزارش شفقنا، پیکر آیت الله محمدحسن قافی یزدی از اساتید حوزه علمیه یزد امروز از حوزه علمیه مصلی در خیابان قیام تا امامزاده جعفر (ع) یزد تشییع شد.

در این مراسم که نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد، استاندار ، مسئولان، مردم و طلاب و روحانیون حضور داشتند، آیت الله ناصری امام جمعه یزد بر پیکر مرحوم آیت الله قافی نماز اقامه کرد.

_____________

◀️ سخنرانی

مجلس تعظیم شعائر اهل بیت علیهم السلام
مناسبت سالگرد خادم الحسین(ع) حاج سید جلال امامی میبدی و یادبود فرزندش مرحوم سید محمد امامی

◀️ میبد، بلوار امام خمینی، خ آیت ، مسجد جامع کوچُک

دوشنبه ۳۰ آبان تا پنج شنبه ۳ آذرماه ۱۴۰۱

💠 ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹:۱۵
پس از اقامه نماز مغرب و عشاء

💠 موضوع:
شرایط الگوپذیری از حضرت زهرا سلام الله علیها

◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼
گزارش محتوای منبرها در سایت نگاه تازه و کانال تلگرام و واتساپ
h-ansari.net

لینک پخش زنده در روبیکا
https://rubika.ir/menbar_ansari

_____________

۱۴۰۱/۸/۳۰ میبد. مجلس جناب آقای امامی. حسینیه کوچُک.

موضوع: شرایط الگوپذیری از حضرت زهرا سلام الله علیها.

با صلوات بر محمد و آل محمد و عرض ادب و احترام و آرزوی سلامتی برای جناب حجت‌الاسلام‌انصاری. 

استاد انصاری در شروع بحث بیان فرمودند که :«طبق روال سالیان گذشته، قبل از شروع ایام فاطمیه، مجالس خود را با موضوعاتی محور حضرت زهرا سلام الله علیها پیگیری کرده‌ام. موضوعی که برای این مجلس در نظر گرفته ام، در ارتباط با حضرت صدیقه کبری و شرایط الگوپذیری از این بانوی بزرگوار است. در مبحث الگو پذیری از حضرت زهرا نیازمند بیان این مقوله هستیم ؛ در این روزگاری که بخشی از جامعه، به جای آنکه تحت تاثیر کلام اهل بیت(ع) باشد، به گفتار و سخن و ضلالت هایی که دشمنان اسلام مشغولند،  وابسته شده و به آن افتخار می‌کند و به جای استفاده از الگوهای نورانی از این مجموعه خارج شده و به روش هایی که مربوط به دور افتادگان از راه خداست، مرتبط می شود، الگوپذیری از اهل بیت (ع) در چنین موقعیت هایی بیشتر زیر سوال می‌رود.  الان سالهاست که می بینیم، همین که بعضی افراد، مرتکب معاصی میشوند و رفتارهایی دین ستیزانه دارند عده ای ناآگاه ، به سرعت، دینداران، روحانیون، مراجع و فقها را زیرسوال برده و آماج  اعتراض کرده ودر نهایت بسیاری از  مراجع و روحانیون و علمای دین را مورد تاخت و تاز قرار می‌دهند. البته این که  از روحانیون در این باره بازخواست شود، یا توقع وجود داشته باشد که آنان امر به معروف و نهی از منکر مؤثر کنند، الآن مطلب مورد بحث نیست. بلکه بحث کنونی این است که این آدم ها متوجه نیستند که به صرف سخن گفتن روحانیت و امر به معروف و نهی از منکر و حتی آموزش در کلاس درس و آموزش در خانواده و از طریق والدین، حتی بکار گیری تعزیر و تنبیه، هیچ کدام نمی توانند علت تامه برای تربیت دینی افراد باشند و به تنهایی عامل قرار گرفتن آدمی در مسیر صحیح و هدایت یافتن انسانها نیستند. آنچه که در فرایند تربیت، مهم است اینکه، در خود فرد باید این دگرگونی و تغییر  حاصل شود. در روایاتی از اهل بیت(ع) آمده است:«الإمامُ الصّادقُ علیه السلام : مَن لَم یَکُن لَهُ واعِظٌ مِن قَلبِهِ ، و زاجِرٌ مِن نَفسِهِ ، و لَم یَکُن لَهُ قَرینٌ مُرشِدٌ ، استَمکَنَ عَدُوُّهُ مِن عُنُقِهِ .

امام صادق علیه السلام : هر که واعظى قلبى و بازدارنده اى درونى و همدمى ارشاد کننده نداشته باشد، دشمنش بر گردن او سوار شود.(الامالی الصدوق،۷۱۱/۲۵۶)

الإمامُ علیٌّ علیه السلام : ألاَ و إنّهُ مَن لَم یَکُن لَهُ مِن نَفسِهِ واعِظٌ لَم یَکُن لَهُ مِن اللّه ِ حافِظٌ.( بحارالانوار ۴۵/۱۳۳/۴۱)

امام على علیه السلام : بدانید که هر کس واعظى درونى نداشته باشد، از جانب خداوند براى او نگهبانى نباشد.»

انسان باید در سینۀ خود واعظی داشته باشد و این یک امر درونی است.این روزها بعضی زبانشان به تاخت و تاز علیه دین و اهل بیت باز شده است و به اقسام مختلف مسئلۀ الگوپذیری را خطاکارانه، به منزلۀ مسئله‌ای بیرونی می دانند در حالی که علت اصلی انحراف و دوری از الگوهای الهی دین، در جای دیگریست. قرآن کریم زمانی که در مبحث الگوبرداری به پیامبر صلی الله علیه و آله می رسد می فرماید:«لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ لِمَنْ کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرًا. یقیناً برای شما در [روش و رفتار] پیامبر خدا الگوی نیکویی است برای کسی که همواره به خدا و روز قیامت امید دارد؛ و خدا را بسیار یاد می کند»(احزاب/۲۱،ترجمه: انصاریان).

خداوند در این آیه به طور صریح بیان میکند،  کسی که پیوسته به خدا و روز قیامت باور و اعتقاد داشته باشد، زندگی و اندیشۀ زیستۀ پیامبر(ص) برای او می تواند الگوی خوبی باشد در غیر این صورت چنانچه ایمان به خدا ندارد، نمی‌تواند در الگوپذیری از ایشان، روش خوبی نیز در پیش بگیرد».

 جناب استاد انصاری با بیان این مقدمه در ادامه به موضوع خود با عنوان «شرایط الگو پذیری از حضرت زهرا سلام الله علیها» پرداختند. ایشان در ادامه مباحث خود خاطرنشان ساختند بنابر این هر فردی نمی تواند از حضرت زهرا الگو بگیرد. در نتیجه با توجه به آیه ای که در بالا ذکر شد، اولین شرط برای الگو گیری انسان از شخصیت های بزرگ الهی، ایمان به خدا و قیامت ست. اگر ایمان به خدا و قیامت وجود نداشته باشد، نمی‌توان از شخصیت های عظیمی چون پیامبر(ص) و حضرت زهرا(س)  الگوبرداری کرد. ضعف در این ایمان ، سبب ضعفدر الگوپذیری می شود. حضرت زهرا خود مظهر عصمت، پاکی و نماینده تام عبادت خداوند و تجسم حقایق دین است و تمام وجودش تبعیت از فرامین دین است. فردی که توحید و معاد یا همان دو آموزه اساسی دین خدا را نشناسد، یا در شناخت آن دچار تزلزل باشد، چگونه می تواند از الگوی بی مانند حضرت زهرا ، سلام الله علیها ، در جهت تقوا و عبادت و پاکدامنی خودش الگو بگیرد؟

 قرآن در آیه خود صریح می فرماید که وجود پیغمبرش الگوی حسنه است، برای کسانی که ایمان به خدا دارند و به روز قیامت یقین دارند. اگر، به هر درجه ای از شدت و صعف، به دعوت اصلی پیامبر خدا، که توحید و معاد است ایمان نداشته باشند، یقیناً زندگی پیامبر و مدل و الگو و روش ایشان برای الگو پذیری در فرد کافر یا ضعیف الایمان، بی اثر خواهد بود.

همینطور در الگو پذیری و الگوگیری از حضرت فاطمه(س) باید شرط ایمان به خدا و قیامت، به صورت عقیده ای استوار، در افراد وجود داشته باشد تا بتوانند از این الگو به گونۀ درست بهره ببرند.

_____________

کانال واتساپ؛

https://chat.whatsapp.com/FgKYbi1lkbDJomrcfXNczW

یک نظر بگذارید