ساعت را خطی ببینید نه دایره!
نگارش در تاریخ ۱۳ تیر ۱۳۹۳ | ارسال شده در بخش گاه نوشت ها | ۹ نظر
بسیار سخن درستی است! بارها به این نکته اندیشیده بودم که چه چیز هایی در زندگی ما هست که ما را به تکرار و روزمره گی دچار می کند. فکرها و نمادها و عادت هایی که به دست خودمان ساخته ایم و ما را از گذر عمر غافل می کند. پیش تر ها در نوشته ای با عنوان فرصت بر باد رفته در این باره تاملی کوتاه را با مخاطبان در میان گذارده بودم اما هنوز راهی دراز را باید پیمود. این پدیده های آسیب زا را باید شناسایی کرد و برای آنها راه حلی باید ارائه داد. برای نمونه در سخنی از پیشوایان ما آمده است که وقتی برای نماز از خانه بیرون شدی در بازگشت به خانه از غیر راهی که رفته ای بازگرد! این کار به ظاهر کوچک ایده ی نوی به آدمی می دهد و ذهن را از تکرار بسیار نزدیک و ملال آور یک رفت و برگشت می تواند برهاند. در نوشته ی زیر که نمیدانم از کیست و کدام ذهن خوب و باریک بین آن را دریافته به یکی از این نمادهای پر آسیب یعنی ایده ی گرد بودن صفحه ی ساعت پرداخته است . ایدۀ آونگ و پاندول هم این طور است. می رود و می آید. آیا فرصت های عمر برگشتنی می تواند باشد! اما با ایده ی جایگزین آن موافق نیستم بلکه ایده ی ساخت ساعت های خطی را به جای ساعت های شنی توصیه میکنم. مثل دستگاه مانیتورینگ یا پایش بیمار در آی سی یو و سی سی یو که نمایش خطی آن برای همه گویای یک خط و انتظار یک پایان را دارد. حسی از جنس شعور و درک نه توهم و فراموشی. با توضیحاتی که نوشتم پس این نوشته را حتمن بخوانید! **زمان خط است نه دایره** چه ایده بدی بوده گرد ساختن ساعت. احساس میکنی همیشه فرصت تکرار است: قرار بوده ۸ صبح بیدار شوی و میبینی شده ۸ و ربع، میگویی: اشکال ندارد تا ۹ میخوابم بعد بیدار میشوم! قرار بوده امشب ساعت ۹ یک ساعتی را صرف مطالعه کتاب کنی، می بینی کتاب نخوانده ۱۰ شده. میگویی: اشکال ندارد. فردا شب ساعت ۹ میخوانم. ساعت دروغ میگوید. دروغ. زمان بر گرد یک دایره نمی چرخد! زمان بر روی خطی مستقیم میدود و هیچگاه، هیچگاه، هیچگاه باز نمیگردد. ایده ساختن ساعت به شکل دایره، ایده جادوگری فریبکار بوده است ساعت خوب، ساعت شنی است! هر لحظه به تو یادآوری میکند که دانه ای که افتاد دیگر باز نمیگردد. ا گر روزی خانه بزرگی داشتم، به جای همه دکورها و مجسمه ها و ستونها، ساعت شنی بزرگی برای آن خواهم ساخت و میگویم در آن آنقدر شن بریزند که تخلیه اش به اندازه متوسط عمر یک انسان طول بکشد. تا هر لحظه که روبرویش می ایستم به یاد بیاورم که زمان «خط» است نه «دایره». ۹ نظر برای این مطلبیک نظر بگذارید |
کتاب ها![]() مشعل معرفت، ارجنامه آیتالله سیدجعفر سیدان(۲جلدی)
(۳ اردیبهشت ۱۴۰۰)
مشعل معرفت؛ ارج نامه حضرت آیت اللّه سیّد جعفر سیّدان(دوره ۲ جلدی، جلد اول ۷۷۶ ، جلد دوم ۸۷۲صفحه) تهیه کنندگان، مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد، مؤسسه معارف اهلبیت(ع)، نشر مؤسسه معارف اهلبیت (ع)، شمارگان ۵۰۰ دوره، اول، قم ۱۳۹۵. «مشعل معرفت» عنوان اثری دو جلدی است که در کارنامۀ آثار منتشر شده از سوی مجموعه […] ![]() انتشار کتاب ایمان فیلسوفان
(۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲)
کتاب “ایمان فیلسوفان”، اولین شماره از مجموعه “سخن امروز” از چاپ خارج شد و در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بر روی پیشخوان فروش انتشارات «دلیل ما» قرار گرفت. جامعۀ دینی همواره به اندیشه هایی تازه و نوین نیاز دارد که بتواند به ماندگاری آن و پایداری و استواری اش کمک کند.سخن امروز در […] ![]() چکیدۀ کتاب دانش مسلمین
(۲۰ مرداد ۱۳۹۱)
در آستانه ماه مبارک رمضان پنجمین کتاب از مجموعه کتاب امروز از چاپ خارج شد. این کتاب برای فهم عمق دانش مسلمین و آشنایی با دستاوردهای آنان مفید و بایسته است. در این کتاب طی دوازده فصل درباره زمینه های متنوع فرهنگ مسلمین و گستره اطلاعات گوناگون آن مطالبی بیان شده است. این فصول عبارتند […] ![]() چکیدۀ کتاب حماسه غدیر
(۲۰ مرداد ۱۳۹۱)
چهارمین شماره از مجموعه “کتاب امروز” به چاپ رسید. به منظور تدوین چکیده هایی مناسب از کتاب های مفید و تأثیر گذار باز هم مجموعه فرهنگی امام صادق (ع) به مدد الهی موفق گردید تا چکیده اثری دیگر را به خوانندگان تقدیم کند. کتاب حماسه غدیر نوشته ی استاد حکیمی در ۳۵۲ صفحه در قطع […] ![]() چکیدۀ کتاب جامعه سازی قرآنی
(۲۰ مرداد ۱۳۹۱)
سومین شماره از مجموعۀ “کتاب امروز” که در سال ۱۳۹۰ به چاپ رسید. در این کتاب بخشی از مباحث مورد نیاز نسل جوان در قالب شش مقاله مورد توجه قرار گرفته است. در پشت جلد کتاب چنین آمده است: علامۀ حکیمی به یاری مطالعات گسترده و اطلاعات ژرف فقهی ـ حدیثی که با خود دارد، […] ![]() چکیدۀ کتاب مکتب تفکیک
(۱ فروردین ۱۳۹۱)
دومین شماره از مجموعۀ “کتاب امروز” است که با طرح و نظارت و مقدمۀ حسین انصاری به چاپ می رسد. کتاب مکتب تفکیک از آثار استاد حکیمی است؛ که با نثری فاخر و مستند؛ بهترین کتابِ معیار برای شناخت مکتب معارفی خراسان به شمار میرود. اکنون خلاصه و چکیدهای از آن فراهم شده است تا خوانندگان به آسانی به محتوای کتاب دسترسی پیدا کنند. ![]() مکتوب سبز
(۲۸ اسفند ۱۳۹۰)
پشت جلد کتاب نوشته است: ![]() گاه نوشت هایادی از حجت الاسلام شیخ علی کورانی (رحمه الله)
(۱ خرداد ۱۴۰۳)
📸 روز گذشته، پیکر مرحوم حجهالإسلاموالمسلمین کورانی با حضور شماری از علما و اساتید حوزه در قم تشییع شد و جهت تدفین به لبنان منتقل گردید. @alemoon_ir رضوان الله علیه. خدا را بر این نعمت شاکرم که در برخی کارهای تحقیقی ایشان در زمینه نشر کتب دیجیتالی و نرم افزارهای معارف شیعی همکاری داشتم. یک […] تقابل عقل و نقل یا خبر و خرد و توصیف روشنفکری و روشن اندیشی در یک گفتگوی کوتاه
(۹ اردیبهشت ۱۴۰۳)
Ansari Hosein: #گفتگو BRM: دکتر جان یا زنگی زنگ یا رومی روم روشنفکری دینی و اعتزالیگرایی یکی هستند. در نهایت همواره باید در مجموعهای از تناقضها و پارادوکسها سر کنند. یا باید عقلی بود و یا باید نقلی بود. هم عقلی و هم نقلی گری یعنی اینکه به جایی میرسی که باید اقدام به تأویل […] تحجرگرایی فکلی های جدید
(۴ اردیبهشت ۱۴۰۳)
صبح، چشم از خواب بر نگشوده، دیدم یکی از دوستان مخلص-به تعبیر صاحب گلستان- بستۀ صدای سخنرانی یک جوانکی را برایم فرستاده است که از وظیفه مؤمنان در مواجهه با دیدگاههای مطرح شونده در جامعه دینی ، علی الظاهر، سخن می گوید. لب کلامش اینکه باید «در ارتباط با معتقدات و باورهای دینی، اعم از […] پدیدۀ تکفیر، در نگرش جامعه شناختی حکیم ناصرخسروقبادیانی
(۱۱ فروردین ۱۴۰۳)
:Sheikh Ali ،ansari 🏆ناصرخسرو و شکایت از تکفیر دانشمندان و فلاسفه 🌒ناصرخسرو در مقدمه کتاب جامعالحکمتین از تکفیر علمایی که به علوم طبیعیات، طبابت و فلسفه (علوم آفرینش) مشغول بوده شکایت میکند و مینویسد جویندگان چون و چرای هستی و آفرینش به خاطر این تکفیرها خاموش ماندند و جهل بر خلق مستولی گردید. و در […] «تو از یادم نخواهی رفت»، استادم.
(۲۸ اسفند ۱۴۰۲)
اکنون یک دهه است که هفتمین روز از ماه پر فیض و برکت رمضان، برای ما یادآور فقدان فرزانه ای بی مانند است که نادرۀ دوران بود و بارقۀ دلهای اهل ایمان. آیت الحق حاج سید جواد حیدری از مصادیق بارز کلام مولا علی بن ابی طالب علیه السلام بود که در توصیف آنان فرمود: […] برگزاری نشست ارائۀ و نقد مقالات سایت ششم در سال ۱۴۰۲
(۲۱ اسفند ۱۴۰۲)
نویسنده: زهرا انصاری گردهمایی گروههای پژوهش دینی ۱ و ۲ در روزهای پایانی سال و در آستانۀ فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، مورخ جمعه ۱۸ اسفند ماه ۱۴۰۲ در تالار علامه حکیمی (طاب ثراه) برگزار شد. پخش تلاوت زیبایی از آیات سورۀ انسان، معنویت بخش محفل شد و مجری نشست، خانم حمیده رحیمی ابلاغ برنامه […] باورهای معتقدان پیشین جامعه فروریخته است، گفتگویی کوتاه و بدون روتوش
(۳۰ آذر ۱۴۰۲)
د. ر: 🔴 هشدارهای بیسابقه رهبر انصارالله به آمریکا: ما عاشق جنگ مستقیم با آمریکا و اسرائیل هستیم ▫️رهبر انصارالله یمن: بیشترین چیزی که ما دوست داریم نبرد مستقیم با آمریکا و اسرائیل است و نه درگیری با مزدوران آمریکا. ▫️امیدواریم کشورهای عربی یک گوشه بایستند و به تماشا بپردازند و اجازه دهند آمریکا و […] اینکه آیا اخباریگری موجب افول فلسفه شده است، پرسش قابل نقدی است.
(۱۶ آبان ۱۴۰۲)
کسی از فلسفه خوانده ها پس از ذکر فلسفه صدرایی و مسألۀ اصالت وجود و وحدت وجود آن، اینطور نوشته است که «پس از مکتب حکمت متعالیه، در اواخر صفویه، جریان اخباری گری موجب افول فلسفه شد.» برای کسانی که -از منظر کلی- به قدرت ذاتیِ عقل و عقلانیت در برابر لستهذهنی و جمود فکری […] سخنی شگفت در بارۀ رژیم اسراییل از شخصیتی مصلح، با عمری بیش از نیمقرن
(۲۱ مهر ۱۴۰۲)
در اینجا و به هنگام قتل عام وحشیانۀ مسلمانان در غزه و کشتار پراکنده آنان در همه سرزمینهای فلسطینی و بلکه اسلامی مانند نوار غزه، قدس شریف ، جنوب لبنان و سوریه، سخنی شگفت را از شخصیتی مصلح، به اشتراک می گذارم که بیش از نیمقرن از زمان گفتنش گذشته است: آنچه در این تاریخ […] گزارش مبسوط از نشست «در ساحل خورشید؛ به مناسبت دومین سال درگذشت علامه محمدرضا حکیمی» در شهرستان تویسرکان + تصاویر
(۹ شهریور ۱۴۰۲)
گزارش مبسوط از نشست «در ساحل خورشید؛ به مناسبت دومین سال درگذشت علامه محمدرضا حکیمی» نویسنده: نرگس انصاری موحد مؤسسه «روایتگر پاکان و نیاکان» در دومین سالگرد استاد علامه محمدرضا حکیمی (طاب ثراه) نشستی با عنوان «در ساحل خورشید ،گذری بر جایگاه علامه حکیمی در شعر و ادبیات معاصر » برگزار کرد. این نشست، با […] پروفسور ژان میشل کوغه چه کرده بود؟ و چه گفت؟؛ برشی از سفر به اروپا
(۱۹ تیر ۱۴۰۲)
آنچه می خوانید برش انتخابی بنده از گزارش حجت الاسلام معاونیان و دیدارشان با پروفسور ژان میشل کوغه، معاون امور ادیان و اماکن و نشانه های مذهبی شهرداری استراسبورگ فرانسه است که در بهار سال ۱۴۰۱ صورت گرفته است. این گزارش بخشی از سفرنامه ایشان و هیئت همراه به اروپاست که در کانال رسمی حامد […] ![]() اطـــلاع رســـانیمنبرهای خرداد ۱۴۰۳_____________ 🔴 دروغ بزرگ برای تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه چه بود؟/ لابیهای عجیب اتاق بازرگانی در مجلس! 🔺روایت عجیب علی خضریان در #ثریا از یکی از تلخترین لابیهای خارج از مصوبه در مجلس 🔹ماجرای دو روز تعطیلی لایحهای شناور در اختیار خود دولت بود اما عدهای آن را به نفع خود مصادره کردند. 🔹دروغ بزرگ ضرر ٨ میلیارد دلاری به کشور استدلال عجیب و غریبی بود که برای تعطیلی پنجشنبه زدند! 🔹تعداد آنهایی که با کشورهای غربی مراوده دارند شاید به ١٠٠ هزار نفر هم نرسد اما اصل و اساس فرهنگی کشور را با لابی زیر سوال میبرند برای تحمیل حرفشان به ٨٠ میلیون ایرانی دیگر! لعنت بر «مکذبین اولی النعمه». «وَ ذَرْنِی وَ الْمُکَذِّبِینَ أُولِی النَّعْمَهِ وَ مَهِّلْهُمْ قَلِیلاً؛ و مرا با تکذیب کنندگان رفاه زده واگذار و اندکی مهلتشان ده.» «نَعمه»: (به فتح نون) وسایل آسایش و رفاه. («نَعمه»:با فتح نون به معنای خوشی، رفاه، شادخواری و کامیابی است، ولی به کسر نون (نِعمه) به معنای عطا و داده الهی است. ر.ک: پانوشت سوره دخان آیه ۲۷) ترجمه و توضیح: قرآن مترجم استاد کوشا 🔹سخنرانی مراسم روضه خوانی 🔹 از سهشنبه یکم تا پنجشنبه سوم خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۵ تا ۲۱ موضوع: 🔹 میبد، رکن آباد، مسجد حضرت صاحب الزمان (عج) @menbar_ansari 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 لینک کانال تلگرامی لینک پخش زنده در اینستاگرام _____________ برای اولین بار پس از جنگ جهانی طی قرن گذشته و تشکیل حکومت مستقل در عراق: 🔴 رای پارلمان عراق به تعطیلی رسمی عید غدیر ▪️نمایندگان عراقی به طرح تعطیلی رسمی اعیاد عراق از جمله روز غدیر که با برخی کارشکنیها مواجه شده بود، رای مثبت دادند و این عید الله الاکبر از این پس در عراق تعطیل رسمی خواهد بود. @menbar_ansari “بسم الله الرحمن الرحیم” “…أعیانُهُم مَفقودَهٌ ، و أمثالُهُم فِی القُلوبِ مَوجودَهٌ .” عالمان حقیقی زندگی هایی داشته اند که گاه در تلخی و مشقت های فراوان سپری گشته و زخمه های طاقت سوزی را بر سینه آنان نواخته و دل های صبور و بردبارشان را مانند کوره آتش گداخته است. با این همه همواره خوب اندیشیده و زیبا دیده اند. دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ _____________ اطلاعیه اعلام مراسم تشییع پیکر ابوی مکرم حجتالاسلام والمسلمین شیخ حاجی علی انصاری(ره) _____________
«إِنَّا لِلَّـهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ» مجلس یادبود ابوی مکرم پنجشنبه ۱۰/ ۳/ ۱۴۰۳ تهران، شمیران نو، حسینیه حضرت علی اصغر(ع) _____________
سالها بر اوج منبر حرف ایمان داشتی با نهایت تاسف و تاثر، هفتم درگذشت مروج احکام دین و مبلّغ معارف و مواعظ معصومین(ع) حجت الاسلام والمسلمین شیخ حاجی علی انصاری از شاگردان برجستۀ آیت الله شیخ علی تألهی (ره) پدر اولین شهید انقلاب اسلامی، روحانی شهید محمدرضا انصاری و ابوی مکرم حجج اسلام شیخ علی و شیخ حسین و مهندس حسن انصاری وسایر فرزندان مجلس ذکر و تلاوت قرآن و روضه خوانی، روز یکشنبه ۱۳ خرداد (ایام شهادت امام رضا«ع» به روایتی) از طرف خانواده، بستگان و هیئت اُمنا و نمازگزاران مسجد باب الحوائج حضور مؤمنین در این مراسم، تجلیل از مبلغان دین و تسلای خاطر اهل ایمان است _____________ مجلس یادبود به مناسبت درگذشت حجت الاسلام حاج شیخ حاجی علی انصاری زمان ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ مکان: کرج، خیابان مطهری، خیابان عاملی، کوچه تیر، منزل مرحوم علی ترکاشوند (ویژۀ خواهران) _____________ السلام علیک یا اباعبدالله الحسین (ع) 🔹سخنرانی مراسم روضه خوانی سالانۀ حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام 🔹 از سه شنبه ۱۵ تا پنجشنبه ۱۷ خرداد ماه ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۵ تا ۲۱ موضوع: بحث سال گذشته: 🔹 رستاق یزد، شمسی، جنب مسجد جامع، منزل حاج محمدرضا مختاری @menbar_ansari 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 لینک کانال تلگرامی لینک پخش زنده در اینستاگرام _____________ تنها او زنده و باقیست -به مناسبت درگذشت مروج احکام دین و مبلّغ معارف و مواعظ معصومین(ع) حجت الاسلام والمسلمین شیخ حاجی علی انصاری ابوی مکرم حجتالاسلام استاد شیخ حسین انصاری مجالس یادبودی به شرح زیر برگزار میگردد. -یزد، بلوار جمهوری، مسجد قبا -میبد، خیابان معلم، بیت الزهرا _____________ السلام علیک یا اباعبدالله الحسین (ع) 🔹سخنرانی مراسم روضه خوانی سالانۀ حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام 🔹 از یک شنبه ۲۰ تا پنجشنبه ۲۴ خرداد ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۴۵ تا ۲۰:۳۰ موضوع: بحث سال گذشته: 🔹 میبد، بلوار شهید جعفری نژاد، خ سفال ۹، پشت منزل آن مرحوم، منزل سید مهدی علمچی @menbar_ansari 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 لینک پخش زنده در اینستاگرام دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۳۰ 💠 به دعوت گروه پژوهشهای دینی ۱ مجموعه فرهنگی امام صادق علیه السلام میبد، 🍀🍀🍀 🌐www.sheshom.net _____________ مثل یک اسیر، دورم از شما، پشت میله ها می تپد دلم لابلای آن میله های سرد ▪️سخنرانی مجلس شام غریبان حضرت امام محمد باقر (ع) با یاد کرد هجدهمین روز درگذشت جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ موضوع: ▪️میبد، شهیدیه، خیابان ولی عصر(عج)، مسجد خواجه خضر @menbar_ansari لینک پخش زنده در اینستاگرام _____________ السلام علیک یا اباعبدالله الحسین (ع) 🔹سخنرانی مراسم روضه خوانی حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام 🔹 از شنبه ۲۶ تا پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۸ تا ۸:۴۵ موضوع: 🔹 یزد، خ امام، انتهای بازار شاهزاده فاضل، سرای سروری @menbar_ansari لینک پخش زنده در اینستاگرام 🔹سخنرانی مجلس سالانه به مناسبت روز عید سعید قربان، عیدالأضحی 🔹دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۲ موضوع: 🔹 یزد، زارچ، خیابان مجلسی(ره)، روبروی درمانگاه طالقانی، منزل مرحوم حاج محمدعلی کریمی @menbar_ansari لینک پخش زنده در اینستاگرام 💠 نشست پژوهشی گروه پژوهشهای دینی۱ و ۲ سهشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۹ تا ۲۲:۳۰ 💠 یزد، خیابان شهید رجایی، ک اهل السادات، پلاک ۳۰، خانه دکتر قاسمی 🍀🍀🍀 🌐www.sheshom.net 🔹سخنرانی مراسم روضه خوانی حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام 🔹 چهار شنبه ۳۰ و پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۵ تا ۲۱ موضوع: 🔹 میبد، میدان شهید صدوقی، خ شهید مؤذن، خیابان امام حسین«ع»، مسجد امام حسین«ع» (مسجد جامع) بارجین @menbar_ansari لینک پخش زنده در اینستاگرام 💠 نشست پژوهشی گروه پژوهشهای دینی۱ و ۲ چهارشنبه و پنج شنبه ۳۰ و ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۱۵ تا ۲۲:۳۰ 💠 میبد، میدان هلال احمر، مجموعه فرهنگی امام صادق (ع) میبد. سالن پژوهش 🍀🍀🍀 🌐www.sheshom.net منبرهای تیرماه ۱۴۰۳_____________ 🔹سخنرانی مراسم سالانه روضه خوانی 🔹 از یکشنبه ۳ تا پنج شنبه ۷ تیرماه ۱۴۰۳ ساعت ۲۱ تا ۲۱:۳۰ موضوع: موضوع سال گذشته: 🔹 یزد، خیابان امام خمینی(ره)، محلۀ مال امیر، کوچه آبشور، کوچه ۱۳ هشتم قدیم(روبروی مدرسه های ام هانی و جیحون)، منزل جناب حاجی زاده @menbar_ansari 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 لینک کانال تلگرامی لینک پخش زنده در اینستاگرام 💠 نشست علمی ادبی با عنوان: غدیر و الغدیر به همت گروه پژوهشهای دینی ۲ حاوی پژوهشی در آثار استاد حکیمی (طاب ثزاه) سهشنبه ۵ تیرماه ۱۴۰۳ ساعت ۲۲ تا ۲۳ 💠 یزد، خیابان شهید رجایی، ک اهل السادات، پلاک ۳۰، خانه دکتر قاسمی 🌐www.h-ansari.net _____________
کانال واتساپ؛https://chat.whatsapp.com/FgKYbi1lkbDJomrcfXNczW |
سلام استاد! لحظه هایتان همیشه پر نور و روحانی…از مطلب بسیار زیبا و پر تاملتان، سپاسگزارم…جالب مثل همیشه…زمانتان همیشه شاد و آرام، هر چند در امتداد یک خط!!!
سلام
دیدگاه بسیار جالبی بود.
ساعت دروغ می گوید این را می دانم ، خودمون به خودمون دروغ نگوییم شرط پیشرفت است !!
سلام
ابرای شما به عنوان انسانی فرهیخته، ادب حکم می کرد می نوشتید که این نوشته از آقای مهندس شعبانعلی است.
هر چند ایشان در قانون کپی رایتشان آنطور گفته باشند.
با احترام
جناب کیمیا با سلام و سپاس
به نظر میرسد که متن نوشته بالا را با دقت نخوانده اید اگر دوباره به متن مراجعه کنید پاسخ خود را خواهید یافت.
به این قسمت ها دوباره مرور کنید:
“ساعت را خطی ببینید نه دایره!
بسیار سخن درستی است! بارها به این نکته اندیشیده بودم… در نوشته ی زیر که نمیدانم از کیست و کدام ذهن خوب و باریک بین آن را دریافته به یکی از این نمادهای پر آسیب یعنی ایده ی گرد بودن صفحه ی ساعت پرداخته است…اما با ایده ی جایگزین آن موافق نیستم بلکه ایده ی ساخت ساعت های خطی را به جای ساعت های شنی توصیه میکنم. مثل دستگاه مانیتورینگ یا پایش بیمار در آی سی یو و سی سی یو….با توضیحاتی که نوشتم پس این نوشته را حتمن بخوانید!”
هم چنان که می بینید من یادآوری کرده ام که نویسنده ی این متن را نمی شناسم و با این وصف از او غایبانه تجلیل کرده ام و امانت در نقل را رعایت نموده ام.
جناب کیمیای عزیز
ایشان رعایت امانت در نقل را نموده اند.با توجه به اینکه خود بنده به سختی نویسنده این متن ساعت را پیدا کردم.نام آقای شعبانی هرگز پی نوشت این متن نبوده است.جالب آنکه به نام مرحوم مشیری یا شاملو نشر داده شده است.
این نوشته معروف احمد شاملوست ، به کسی نسبت ندهید
ﺍﺣﻤﺪ ﺷﺎﻣﻠﻮ
ﭼﻪ ﺍﻳﺪﻩ ﺑﺪﻱ ﺑﻮﺩﻩ،ﺩﺍﻳﺮﻩ ﺍﻱ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﺳﺎﻋﺖ . ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻣﻴﮑﻨﻲ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﻓﺮﺻﺖ ﺗﮑﺮﺍﺭ ﻫﺴﺖ :
ﻗﺮﺍﺭ ﺑﻮﺩﻩ ۸ ﺻﺒﺢ ﺑﻴﺪﺍﺭ ﺷﻮﻱ ﻭ ﻣﻴﺒﻴﻨﻲ ﺷﺪﻩ ۸ ﻭ ﺭﺑﻊ٫ ﻣﻴﮕﻮﻳﻲ : ﺍﺷﮑﺎﻝ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﺗﺎ ۹ ﻣﻴﺨﻮﺍﺑﻢ ﺑﻌﺪ ﺑﻴﺪﺍﺭ
ﻣﻴﺸﻮﻡ !
ﻗﺮﺍﺭ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﻣﺸﺐ ﺳﺎﻋﺖ ۹ ﻳﮏ ﺳﺎﻋﺘﻲ ﺭﺍ ﺻﺮﻑ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﮐﺘﺎﺏ ﮐﻨﻲ، ﻣﻲ ﺑﻴﻨﻲ ﮐﺘﺎﺏ ﻧﺨﻮﺍﻧﺪﻩ ۱۰
ﺷﺪﻩ . ﻣﻴﮕﻮﻳﻲ : ﺍﺷﮑﺎﻝ ﻧﺪﺍﺭﺩ . ﻓﺮﺩﺍ ﺷﺐ ﺳﺎﻋﺖ ۹ ﻣﻴﺨﻮﺍﻧﻢ .
ﺳﺎﻋﺖ ﺩﺭﻭﻍ ﻣﻴﮕﻮﻳﺪ . ﺯﻣﺎﻥ ﺩﻭﺭ ﻳﮏ ﺩﺍﻳﺮﻩ ﻧﻤﻲ ﭼﺮﺧﺪ ! ﺯﻣﺎﻥ ﺑﺮ ﺭﻭﻱ ﺧﻄﻲ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﻣﻲ ﺩﻭﺩ . ﻭ
ﻫﻴﭽﮕﺎﻩ، ﻫﻴﭽﮕﺎﻩ، ﻫﻴﭽﮕﺎﻩ ﺑﺎﺯ ﻧﻤﻴﮕﺮﺩﺩ .
ﺍﻳﺪﻩ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﺳﺎﻋﺖ ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﺩﺍﻳﺮﻩ، ﺍﻳﺪﻩ ﺟﺎﺩﻭﮔﺮﻱ ﻓﺮﻳﺒﮑﺎﺭ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ! ﺳﺎﻋﺖ ﺧﻮﺏ، ﺳﺎﻋﺖ ﺷﻨﻲ
ﺍﺳﺖ! ﻫﺮ ﻟﺤﻈﻪ ﺑﻪ ﺗﻮ ﻳﺎﺩﺁﻭﺭﻱ ﻣﻴﮑﻨﺪ ﮐﻪ ﺩﺍﻧﻪ ﺍﻱ ﮐﻪ ﺍﻓﺘﺎﺩ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﺎﺯ ﻧﻤﻲ ﮔﺮﺩﺩ . ﺍﮔﺮ ﺭﻭﺯﻱ ﺧﺎﻧﻪ ﺑﺰﺭﮔﻲ
ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻢ، ﺑﻪ ﺟﺎﻱ ﻫﻤﻪ ﺩﮐﻮﺭﻫﺎ ﻭ ﻣﺠﺴﻤﻪ ﻫﺎ ﻭ ﺳﺘﻮﻧﻬﺎ، ﺳﺎﻋﺖ ﺷﻨﻲ ﺑﺰﺭﮔﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻥ ﺧﻮﺍﻫﻢ
ﺳﺎﺧﺖ ﻭ ﻣﻴﮕﻮﻳﻢ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺳﺎﻋﺖ ﺷﻨﻲ،ﺁﻧﻘﺪﺭ ﺷﻦ ﺑﺮﻳﺰﻧﺪ ﮐﻪ ﺗﺨﻠﻴﻪ ﺍﺵ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﻣﺘﻮﺳﻂ ﻋﻤﺮ ﻳﮏ ﺍﻧﺴﺎﻥ
ﻃﻮﻝ ﺑﮑﺸﺪ . ﺗﺎ ﻫﺮ ﻟﺤﻈﻪ ﮐﻪ ﺭﻭﺑﺮﻭﻳﺶ ﻣﻲ ﺍﻳﺴﺘﻢ ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﺑﻴﺎﻭﺭﻡ ﮐﻪ ﺯﻣﺎﻥ « ﺧﻂ» ﺍﺳﺖ ﻧﻪ « ﺩﺍﻳﺮﻩ»
ﻭ ﺯﻣﺎﻥ ﺭﻓﺘﻪ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﺎﺯ ﻧﻤﻲ ﮔﺮﺩﺩ .
جناب مهدی عزیز
با تشکر از یادآوری مجدد شما، من نیز در پاسخ های گذشته به بعضی از دوستان یادآور شده ام که این نوشته به شاملو هم منتسب است.
پس از سالها، امروز مطلبی را همگروهی عزیزی در گروه تلگرامی حلقه دوشنبه ارسال کرده بود که در آن مطلب زیر به نقل از یکی از آثار چخوف آمده است که در باره نکوهش ساعت دایره است. اگر این استناد درست باشد تا اینجا باید او را قدیم ترین صاحبان این ایده حساب کرد. مطلب این است:
⏰ساعت دروغ میگوید زمان دور یک دایره نمیچرخد! زمان بر روی خطی مستقیم میدود و هیچگاه، هیچگاه، هیچگاه باز نمیگردد …
ایده ساختن ساعت به شکل دایره، ایده جادوگری فریبکار بوده است! ساعت خوب، ساعت شنی است! هر لحظه به تو نشان میدهد که دانهای که افتاد دیگر باز نمی گردد. و به یادمان میآورد که زمان «خط» است نه «دایره» و زمان رفته دیگر باز نمی گردد. نه افسوس ، نه اصرار ، بر این خط بیانتها تاثیری ندارد. تفسیرش بماند برای اهلش… همین!
فریبی که ما را خرسند میکند بیش از صد حقیقت برای ما ارزش دارد.
#آنتون_چخوف / تمشک تیغ دار