سخنی شگفت در بارۀ رژیم اسراییل از شخصیتی مصلح، با عمری بیش از نیم‌قرن

نگارش در تاریخ ۲۱ مهر ۱۴۰۲ | ارسال شده در بخش گاه نوشت ها | یک نظر

در اینجا و به هنگام قتل عام وحشیانۀ مسلمانان در غزه و کشتار پراکنده آنان در همه سرزمینهای فلسطینی و بلکه اسلامی مانند نوار غزه، قدس شریف ، جنوب لبنان و سوریه، سخنی شگفت را از شخصیتی مصلح، به اشتراک می گذارم که بیش از نیم‌قرن از زمان گفتنش گذشته است: آنچه در این تاریخ فاجعه بار گذشته است حقانیت و درستی سخن موسی صدر را آشکار می کند و از عمق فهم اجتماعی و سیاسی او حکایت دارد. سخن ایشان را با اشاره ای به دو مطلب دیگر ،  که در تایید فقهی نظر وی نوشته شده است، می آورم تا اهل ایمان به مبانی و اصول عقیده و عمل خود واقف باشند و از شبهات رسانه ای ایمن بمانند.

امام موسی صدر:

«ما اسرائیل را شر مطلق می‌دانیم. در دنیا هیچ‌چیز بدتر از اسرائیل نیست. اگر اسرائیل و شیطان با یکدیگر بجنگند، ما در کنار شیطان می‌ایستیم. اگر اسرائیل با کمونیسم بجنگد، ما در کنار کمونیسم می‌ایستیم. اگر اسرائیل با جناح راست بجنگد، ما در کنار جناح راست می‌ایستیم. این است معنای اسرائیل شر مطلق است. من شخصاً در حد مطالعات و باورهایم هیچ نهادی را خطرناک‌تر از اسرائیل نمی‌شناسم.»

یکی از پژوهشگران در تحلیل وتوضیح فقهی نظر امام موسی صدر، ضمن مقاله ای مستند، می نویسد:

حکم اسلامی- سیاسی “اسرائیل شر مطلق است… تعامل با آن حرام می‌باشد” توسط ایشان در دهه هفتاد میلادی و با توجه به جایگاه حقوقی ایشان به عنوان مرجعیت دینی و ریاست مجلس اعلای شیعیان صادر شد که هیچ یک از مراجع تقلید به ویژه حضرت امام خمینی(ره)به عنوان استاد ایشان، آن را رد نکردند.

آیات عظام سیدعلی سیستانی، محمدتقی بهجت(ره)، سیدشهاب‌الدین مرعشی نجفی(ره)، سیدابوالقاسم خویی(ره)، سید‌هادی میلانی(ره)، سیدعبدالله شیرازی(ره)، سیدمحمد شیرازی(ره)، سیدمحمدحسین فضل الله(ره) و بسیاری دیگر از مراجع تقلید(ر.ک.: عبدالجلیل،۲۰۰۲؛ ورعی، ۱۳۸۲: ص ۶۹)، با صدور حکم، بیانیه، تدوین کتاب و سخنرانی با محکوم کردن تجاوزات رژیم صهیونیستی به کشورهای اسلامی از عموم مسلمانان خواسته‌اند تا به یاری مسلمانان مظلوم فلسطین و بشتابند و بر عدم تعامل با ایشان اهتمام داشته باشند. برای مثال، در اکثر رسائلِ توضیح‌المسائلِ علمای شیعه در باب معاملات، بر عدم جواز خرید و فروش کالاها و تجارت با دشمنان مسلمانان تأکید شده و از اسرائیل به عنوان شاهد مثال موضوع یاد شده است.
برای اثبات ادعا خود در این جا نظر پروفسور ایساک حسون، اسلام شناس اسرائیلی دانشگاه عِبری اورشلیم، در سخنرانی خود در کنفرانس سالانه بررسی استراتژیک هرتزلیا در قدس شریف، در سال ۲۰۱۱، با تقسیم بندی مراجع تقلید شیعیان به میانه‌رو و تندرو، به طور صریح نتیجه می‌گیرد که “برای اسرائیل توجه به این امر مهم می‌باشد، با بررسی نظر هر دو جریان میانه‌رو و تندروی مراجع شیعی درباره موجودیت اسرائیل نتیجه می‌گیرد کهاز نظر ایشان، اسرائیل دشمن دین اسلام و مسلمین محسوب می‌شود و رأی همه مراجع شیعه بر لزوم نابودی آن می‌باشد”(Report of the Eleventh Herzliya Conference).

@menbar_ansari

یک نظر برای این مطلب

  1. خداوند همواره یاریگر انسان های هشیار و آگاه باشد…. مطلب مفید و آگاهی دهنده ای بود… سپاسگزارم

یک نظر بگذارید