منبرهای فروردین ماه ۱۳۹۶

نگارش در تاریخ ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ارسال شده در بخش منبرها | هیچ نظری

 منبرهای فروردین ماه ۱۳۹۶

________________

? در حاشیه منبرها
مطالب رسیده از شما سروران

@menbar_ansari

یک شنونده از شهرهای استان یزد:

سلام
شبتون به خیر. خداقوت. الحمدلله توفیقى نصیبم شد و توانستم منبر پدیده شیطان در قرآن و معارف اهل بیت (علیهم السلام) را گوش دهم.. بسیار جذاب و مفید و لذت بخش بود. و افسوس که نتوانستم سخنرانى هاى سه شب قبلش را بشنوم.

_______________

IMG_20170317_182829

تنهایی یعنی بی تو بودن…

صلی الله علیک اینما کنت…

جمعه ۲۷ اسفند ۹۵

?????
“نظریه جدیده لتکوین العالم”

فی البدء
کانت فاطمه
و بعدها تکونت عناصر الاشیاء
النار و التراب
و المیاه و الهواء

و کانت اللغات و الاسماء
و الصیف و الربیع
و الصباح و المساء

و بعد عینی فاطمه
اکتشف العالم سر الورده الاسوداء

و بعدها الف قرن
جاءت النساء…

“نظریه ای جدید در پیدایش جهان”

در آغاز
فاطمه بود
سپس عناصر پدید آمدند
آتش و خاک
آب و باد

و آن گاه زبان ها و اسم ها
تابستان و بهار
سپیده و شبانگاه

پس از چشمان فاطمه بود که
جهان
راز رز سیاه را دریافت

و هزار قرن بعد از او
زنان دیگر آمدند…

#نزار_قبانی
?????

? میلاد حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) مبارک باد ?

_______________

منبرها، کلاس و نشست ها- حسین انصاری:
? زیارت آل یاسین بزرگ و سخنرانی

◀️ ساعت ۲۲ تا ۲۲:۱۵

پنجشنبه ۱۰ فروردین ۹۶
موضوع:
? سرکان، سه راه کمر بسته، فاطمیه

_____________

◀️ سخنرانی

از ۱۴ فروردین تا ۲۵ فروردین ماه ۹۶
به مدت دوازده روز

ساعت ۱۷:۴۵ تا ۱۸:۳۰

مناسبت:
مجلس معارف و ذکر سالانه

موضوع:
الگوهای مکتبی / مشایخ ایرانی شیعه
(دنباله ی بحث و بررسی ویژگی ها و تاثیرگذاری مشایخ ایرانی شیعه که از شیخ کلینی ، شیخ صدوق، و ابن قولویه، در سال ۹۵ نام برده ایم و امسال با یادکرد از شیخ طوسی، شیخ شهید ابن فتال نیشابوری، و شیخ ابوالفتوح رازی -رحمه الله علیهم- به ادامه مباحث خواهیم پرداخت)

? یزد، خ انقلاب، روبروی کمیته امداد، بن بست سعیدی، منزل حاجی صوت داودی

_______________

???????????
دو بخش از چکیده های سال گذشته را برای یاداوری بحث ها در اینجا باز نشر می کنیم.
??
چکیده: روز اول به ذکر مقدمه ای گذشت در این باره که قرآن کتاب هدایت و راهنمای شیوه های کلان تربیتی است و در مسیر تربیت دینی وو اخلاقی به ذکر داستان انبیاء و پس از آن، اولیاء و سپس به زندگی و سرگذشت مردان و زنان فرزانه تاریخ، به جهت تاثیر بر ذهن و عمل مسلمانان می پردازد. قصه لقمان حکیم، اگر پیامبر نخوانیمش، آصف برخیا، اگر وصی ندانیمش، مریم، آسیه، حبیب نجار، و…یا شان نزول آیات در باره عمار ، ابوذر ، و دیگران، نمونه هایی از کاربرد این روش به شمار می رود.
روز دوم به ذکر اولین شخصیت ممتاز و تاثیر گذار در تاریخ تشیع گذشت یعنی شیخ کلینی. زاییده در کلین روستایی در جنوب تهران و شهر ری،، به فاصله حدود ۴۰ کیلومتر و در جنب شهر حسن آباد. در آخر دوران حیات امام عسگری (ع) به دنیا آمد و به سال پایان غیبت صغرا سال ۳۲۹ هجری در بغداد در گذشت. او در زادگاهش و از محضر پدر ، شیخ یعقوب بن اسحاق کلینی، که مزارش در خارج روستای کلین هنوز زیارتگاه اهل معناست، و نیز از محضر دایی عالم خود، علان کلینی بهره برد. سپس از مشایخ ری و قم و کوفه و در نهایت بغداد بهره مند گردید و کتاب بزرگ الکافی را در همین شهر عرضه کرد. کتابی که بیست سال برای تالیف آن رنج برد و کوشید تا ۱۶ هزار و ۱۹۹ حدیث شیعه را گردآوری، موضوع یابی و دسته بندی کرد و یکی از شاهکارهای ماندنی در تاریخ حدیث را بر جای گذاشت. او کتاب کافی را با کتاب عقل و سپس کتاب علم و پس از آن کتاب توحید و آنگاه کتاب حجت، فصل بندی کرد. در زندگی و تاریخ ایشان، چند ویژگی را بر می شماریم.

دنباله۱
چکیده: روز سوم پس از بیان بخش های سه گانه از کتاب کافی کلینی- بخش اصول کافی و بخش فروع کافی و بخش روضه کافی- به بیانن طرحواره بخش اول یعنی اصول کافی گذشت که با چهار کتاب آغاز می شود؛ کتاب عقل(یا همان خرد و اندیشه) کتاب علم، کتاب توحید ، و سپس کتاب حجت. از عقل و خرد آغاز می کند و به علم و توحید و سپس حجت یا همان پیامبران و اوصیای الهی می رسد. در کتاب های ششگانه حدیث اهل سنت، معمولا از کتاب نماز و تعبد و یا توحید مباحث دسته بندی می شود و پیداست که در اندیشه ان نویسندگان عبادت و نماز مقدم بر هر چیز تصور شده است، در حالی که اگر از مسیر عقل و اندیشه و علم و دانش به توحید و نبوت و امامت نرسیم، توحید و عبودیت خردمندانه و صحیحی را نباید انتظار داشت. شیخ کلینی هزاره ای پیشتر از ما و بر اساس رهنمودهای ائمه (ع) به پایه گذاری خرد در معارف الهی و دین تاکید می کند و این از تفاوت های بنیادین مکتب اهل بیت(ع) با مکاتب دیگر است.
به هر حال در تاریخ زندگی شیخ کلینی ویژگی های ممتازی به چشم می خورد که چند مورد از آنها به تناسب مخاطبان حاضر بیان می شود.
یک؛ انتخاب همسر و دقت در گزینش مادر برای فرزندان در یک زندگی سعادتمند است. شیخ کلینی، حاصل انتخاب شایسته ای است که پدرشش برای زندگی آینده خود انتخاب کرده بود. زیرا شیخ کلینی گذشته از پدر خویش جناب شیخ یعقوب کلینی، از علی بن محمد بن ابراهیم بن ابان رازی دائی خود، معروف به علان رازی، نیز استفاده علمی کرده و بهره آموخته است. نقش خانواده مادری شیخ کلینی در تربیت او را به خوبی می توان مشاهده کرد. این که پیشوایان دین فرموده اند “اختاروا لنطفکم” برای تولد فرزندان خود، انتخابگر باشید و بهترین انتخاب را بسته به محیط و امکانات به انجام برسانید، به دلیل آثار متفاوتی است که خواهد داشت. این انتخاب فقط به زیبایی و دارایی و …محدود نباید بشود، بلکه باید پیش از هر چیز ارزش های فکری و توانمندی های اجتماعی و دینی در نظر گرفته شود. برای خود و فرزندان و نواده ها باید بهترین انتخاب ها را فراهم ساخت.
دو؛ تلاش و کوشش مستمر و میگیر و خستگی ناپذیر شیخ کلینی مثال زدنی است. او در زادگاه و سپس شهر ری و بعد با هجرت به قم و سپسس کوفه و در پایان اقامت در بغداد، مرکز فرهنگی بزرگ جهان اسلام در آن روزگار، به کار خود ادامه داد و هم چنان که نوشته اند کار تدوین کتاب را طی بیست سال به پایان برد و با رنج و زحمت فراوان به تالیف این اثر ماندگار دست یافت. شیعه باید که اهل تلاش و کوشش و مجاهده باشد و از سستی و تنبلی و تن پروری بگریزد که این ها آفات و بیماری روح است و ای

مان را متزلزل و کارنامه عمل آدمی را در پیشگاه خدا تهی می نماید. وظیفه ماست که در تقویت و پیشبرد مذهب تشیع و اندیشه ها و معارف اهل بیت (ع) بکوشیم و در این راه پر ارج، خستگی نشناسیم.
سه؛ درداشنا بودن و از مشکلات فکری، و روحی-معنوی جامعه خود آگاه بودن، رمز بزرگ بیداری و اسباب توفیق الهی است. هر که او پر درد تر،، آگاه تر. شیخ کلینی در مقدمه کافی از آشنایی اش با درد فکری جامعه معاصر خود، پرده بر می دارد و البته این هنر را دارد تا افزون بر یادکرد درد موجود، اقدام به کار نیز بنماید و برای رفع مشکل فکری و اعتقادی که رخ نموده است، گام عملی بردارد و اقدام شایسته کند.
چهار؛ هنر و تعهد پاسخگویی به نیازهای زمان و مردم زمانه است که جان آگاه شیخ کلینی را به حرکت واداشت. او در مقدمه می نویسد کهه کسی-گویا جوانی دردمند- با وی در باره روی به ویرانگی داشتن فرهنگ عمومی جامعه تشیع، گلایه و شکواییه داشته و از او تقاضای کمک و یاری فرهنگی نموده است و شیخ در پاسخ به ان درخواست، دست به انجام کاری سترگ میزند و کتاب ماندگار “الکافی” را سامان می دهد. این روح پاسخگویی به مشکلات و پیچیدگی های زمانه و زندگان است که عزت و سربلندی جامعه مذهبی را رقم می زند و فرهنگ پیشرو تشیع را بالنده تر می کند.

_____________

? نخستین جلسه پژوهشهای دینی۲

چهار شنبه ۱۶ فروردین ماه ۹۶

? ساعت ۱۸:۴۵

? خانه دکتر قاسمی، پلاک ۳۰٫
دستور جلسه؛
۱٫ بحث حقوق خوانندگان
۲٫ گزیده خوانی
۳۳٫ نقد و بررسی مقاله عدالت در الحیات

???
فیض بخش جلسه ، قرائت زیارت آل یاسین بزرگ علیهم السلام.

السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه!
نام خوبت رزق روحمان شده است و یاد معطر تو فصل همیشه بهار زندگی ماست.

? یادآوری: جلسه عمومی نیست.

‍ ?صلی الله علیک یا اباصالح المهدی?

IMG_20170426_062645

___________

✅ سخنرانی استاد ارجمند حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاری

? موضوع؛ پژوهشی در دعای ندبه
[دنباله بحث]

ساعت ۷:۴۵ تا ۸:۳۰

? زمان: جمعه ۱۸ فروردین ۱۳۹۶

? مکان: یزد؛ خیابان دهم فروردین، گذر دروازه قصابها، حسینیه و مجتمع کوی تل

http://www.h-ansari.net

_____________

? در حاشیه منبرها
مطالب رسیده از شما سروران

@menbar_ansari
آقای م. حیدری که شنونده پخش زنده منبر شب دوم (۱۷/۱/۹۶) از حسینیه “تخت استاد” بوده است نوشته اند:
بارها و بارها درباره اهیمت نماز شب شنیده و خوانده بودم اما….
چندین بار هم از زبان….استاد در منبرها و سخنرانی ها و یا حتی در میانه راهها شنیده بودم اما …
اینبار شنیدن این جملات مقارن شد با شب جمعه ای از ماه پر فیض و برکت رجب…
که پیامبر رحمت خطاب به امیر مومنان فرمود:
علیک بصلوه اللیل……علیک بصلوه اللیل…..علیک بصلوه اللیل
و اینبار نه از محاسن که زیاد است و بیشمار: روزی زیاد…چهره نورانی در قیامت….برآورده شدن حاجات و ….
بلکه از مضرات نخواندن این نماز سخن بود، آنهم نه یک مورد که ده مورد…
۱-شایستگی عبد الرحمن بودن را نخواهی داشت«والذین یبیتون لربّهم سجّداً و قیاماً. فرقان-۶۴»
۲-شایستگی رسیدن به مقام متقیان را از دست می دهی«ان المتقین فی جنات و عیون اخذین ما اتاهم ربهم انهم کانوا قبل ذالک محسنین. کانواا قلیلا من الیل مایهجعون و بالاسحارهم یستغفرون. الذاریات ۱۳-۱۹ ».
۳-از مقام ویژه اهل قیام دور میشوی«إنّ ناشئه اللّیل هى أشدّ وطئاً و أقوم قیلا. مزمل-۶».
۴-حسناتت پاک کننده سیئات تو نخواهد بود«وَ أَقِمِ الصََّلاهَ طَرَفَیِ النَّهارِ وَ زُلَفاً مِنَ اللَّیْلِ إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ. هود-۱۱۴»
۵-امید نمی رود به مقام محمود مبعوث شوی«و من الیل فتهجد به نافله لک عسى ان یبعتک ربک مقاماً محمودا. اسرا.۷۹»
۶-راه قطعی کسب خشنودی خدا را نرفته ای که شاید با این نماز امید آن بود در آن مسیر قدم می نهادی…«إِنَّ رَبَّک یَعْلَمُ أَنَّک تَقُومُ أَدْنى مِن ثُلُثىِِ الَّیْلِ وَ نِصفَهُ وَ ثُلُثَهُ وَ طائفَهٌ مِّنَ الَّذِینَ مَعَک وَ … مزمل-۲۰»
۷-از عنایت خداوند و دیده شدن به لطف او محروم می مانی« ما مِنْ حَسَنَهٍ إِلاّ وَ لَها ثَوابٌ مُبَیَّنٌ فِی الْقُرْانِ إِلّا صَلاهُ اللَّیْلِ فَإِنَّ اللهَ عَزَّ اسْمُهُ لَمْْ یُبَیِّنٌ ثَوابَها لِعِظَمِ خَطَرِها قالَ: فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ. سجده-۱۷»
۸-فیض صبر را ازدست داده ای و دیگر آدم صبوری نخواهی بود «الصَّابِرِینَ وَالصَّادِقِینَ وَالْقَانِتِینَ وَالْمُنفِقِینَ وَالْمُسْتَغْفِرِینَ بِالأَسْحَارِ.آ«« عمران-۱۷»
۹- دور ماندن از فیض عبادت در شب که فقط خدا میداند چه آثاری دارد… “یا أَیُّهَا الْمُزَّمِّلُ (۱) قُمِ اللَّیْلَ إِلاَّ قَلِیلاً (۲) نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِیلاًً (۳) أَوْ زِدْ عَلَیْهِ وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلاً (۴) إِنَّا سَنُلْقِی عَلَیْکَ قَوْلاً ثَقِیلاً (۵). مزمل”

۱۰-از بهره و روشنی چشمی خدا که نسبت به اهل این نماز دارد، محروم می مانی: «َتَجافى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمضاجِعِ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفاً وَ طَمَعاً وَ مِمّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ، فَلا تَعَلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِیَ لَهُمْ مِنْ قُرَّهِ أَعْیُنٍ جَزاءً بِما کانُوا یَعْلَمُونَ. سجده -۱۵ تا ۲۰»
فلا تعلم نفس ما اخفی لهم…
خداوندا توفیق کسب این آثار را به ما عنایت فرما…

_______

?? به دلیل ضعیف بودن اتصال اینترنت، متاسفانه مجلس عصر با موضوع “مشایخ ایرانی شیعه” پخش نشده است.

_______

✅ سخنرانی

? مناسبت: جشن شب میلاد امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام
? موضوع: اعجاز تولد و عظمت مقام

ساعت ۲۰:۳۰

? زمان: دوشنبه ۲۱ فروردین ۹۶

? مکان: رستاق، ابراهیم آباد، حسینیه شهدا

http://www.h-ansari.net

___________

✅ سخنرانی

? مناسبت: جشن شب میلاد امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام

موضوع:

روند تاریخی و تنوع ستیزه گری با امام علی (ع) از وفات پیامبر (ص) تا کنون
? زمان:

? سه شنبه ۲۲ فروردین ۹۶
صبح: ساعت ۹ تا ۱۰
شب: ۲۱:۳۰ تا ۲۲:۱۵

? چهار شنبه و پنج شنبه ۲۳ و ۲۴ فروردین
ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۲:۱۵

? مکان: یزد، خ امام ، کوچه محله آبشور، (روبروی خ فهادان)، کوچه شهید سبیلی، منزل جناب انوری

http://www.h-ansari.net

_________

? یادآوری

صدای همه سخنرانی های اعلام شده در کانال منبرها در ساعت های یاد شده در اطلاعیه ها به صورت زنده پخش میشود.

???

? برای شنیدن صدا در ساعات یاد شده، می توانید از طریق لینک زیر وارد شوید و یا تصویر پایین صفحه را کلیک کنید.

???
http://mixlr.com/menbarr/

___________

سخنرانی

یزد، صفاییه، میدان ابوذر، بلوار فلاحی، خ بوعلی، کوچه میثم، منزل آقای زرکش

به مناسبت چهلم درگذشت شادروان حاج احمد زرکش

از چهار شنبه ۲۳ تا جمعه ۲۵ فروردین ماه ۹۶

ساعت ۲۰:۱۵ تا ۲۱

موضوع: بازیابی شخصیت زینب بانوی بزرگ در آینه های کوچک تاریخ، فرهنگ و ذهن ها

____________

جمعه ای دیگر رسید!

آنچه از غیبتت ای دوست به من می گذرد

نتوانم که حکایت کنم الا به حضور ….

“سعدی”

کو پیک صبح؟ تا گله‌های شب فراق

با آن خجسته طالع فرخنده پی کنم
“حافظ”

______________

? فرصت ها را باید غنیمت بشمارید!
پیامبر ص

? نخستین جلسه پژوهش های دینی ۱

شنبه ۲۶ فروردین ۹۶

پس از نماز مغرب و عشاء

ساعت ۲۰ تا ۲۱:۳۰

دستور جلسه؛
? ۱٫ آفات پژوهش
۲٫ بررسی مقاله ها
۳۳٫ گزیده خوانی

مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد، اتاق پژوهش

?بهار دانش، با گفتگو شکوفا میشود.

? آگاهی: جلسه عمومی نیست.

___________

? فرصت ها به شتاب ابر و باد در گذرند!
پیامبر ص

? دومین جلسه پژوهش های دینی ۱

دوشنبه ۲۸ فروردین ۹۶

پس از نماز مغرب و عشاء

ساعت ۲۰ تا ۲۱

دستور جلسه؛
۱٫ بررسی مقاله ها
۲۲٫ گزیده خوانی

مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد، اتاق پژوهش

?بهار دانش، با گفتگو شکوفا میشود.

? آگاهی: جلسه عمومی نیست.

____________

? در حاشیه منبرها و کلاس ها
مطالب رسیده از شما سروران

@menbar_ansari

ف. حقیر در پی اعلام جلسه پژوهش نوشته اند:

لحظاتی چند که نزد دانشمندان و عالمان زاهد و مطمئن می نشینید، و برای گفتگوی علمی،و پرس و جو، و یادگیری صرف وقت می کنید، نزد خداوند متعال، بهتر و محبوب تر است از خواندن ۱۲ هزار ختم قرآن کریم!!
الحیاه، ج ۱۱، ص ۹۷۷٫

__________

? سخنرانی

◀️ ساعت ۲۰ تا ۲۰:۴۵

پس از اقامه نماز

مناسبت سومین سالگرد شادروان عبدی

سه شنبه ۲۹ تا پنج شنبه ۳۱ فروردین ماه

موضوع:

? یزد، خ سلمان جنوبی، جنب پارک شهید ابراهیمی، کوچه (دوم) شهید بهشتی، پلاک ۵۳

___________

? درسگفتار

یک شب در ماه

موضوع

سیری در کتاب “اصول کافی”

مبحث “سیری در اصول کافی” از سال ۹۵ به همت و میزبانی جناب گندمی که از دوستان اهل بیتی ما و نیکان این شهرند آغاز شده است و به یاری خدا تا کنون سه فصل از آن را سپری کرده ایم.
فصل اول، مقدمه ای در ارزش و جایگاه اصول کافی و شیخ کلینی (ره)
فصل دوم؛ فاطمه زهرا (س) از منظر کافی
فصل سوم؛ هویت شیعی در جهان بینی و آفرینش.
الف، طینت و سرشت اهل ایمان

? یزد، بلوار پاکنژاد، کوچه رستوران تاک

___________

‍ ? سخنرانی

به مناسبت پنجمین سالگشت درگذشت دوست ارجمندم جناب حاج محمود دانشیان

Studio_۲۰۱۷۰۴۲۰_۱۵۳۹۳۲

⏺ پنج شنبه ۳۱ فروردین ماه

⏺ ساعت ۲۱ تا ۲۱:۴۵

? موضوع:
اندکی در باره ی سه امر مهم؛ هویت شیعی، جغرافیای شیعه، و جامعه شناسی تشیع

? یزد، بلوار جمهوری، مسجد قبا

تصویر زیرین در پیوند است با موضوع سخنرانی مسجد قبا، توضیح متنی آن را از مرکز دایره المعارف اسلامی با دقت بخوانید تا عمق تاریخی تشیع را در هنر و تمدن اسلامی دریابید.

Studio_۲۰۱۷۰۴۲۰_۱۸۵۹۴۰

 

به کانال اطلاع رسانی منبرها بپیوندید:

https://telegram.me/menbar_ansari

یک نظر بگذارید