منبرهای اردیبهشت ماه ۱۳۹۷

نگارش در تاریخ ۲ خرداد ۱۳۹۷ | ارسال شده در بخش منبرها | هیچ نظری

 منبرهای اردیبهشت ماه ۱۳۹۷

_____________________(۶)

◀️ سخنرانی

◀️ ساعت ۲۰ تا ۲۰:۴۵
پس از اقامه نماز

از شنبه ۱ اردیبهشت تا پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۹۷

موضوع:
رموز تربیت و سلوک در تشرف پاکان (بخش پنجم)

مناسبت
مجلس سالانه ذکر اهل بیت علیهم السلام

? میبد، بلوار قاضی میر حسین، میدان مهدیه، کوچه مهدیه، کو چه قبل از مسجد رضوی، منزل آقای سید حسین علمچی

__________________(۷)

‍ ‍ ‍ ? دو جایگاه مفید و لازم در دنیای پژوهش است که با عادت کردن پژوهشگر به بازی کردن در زمین آنها گول زننده و فریبنده می شوند و راه را بر کارایی و پویایی پژوهش می بندند. ایستادن پیوسته در دو مقام “ناظر” و “داور” نسبت به آراء و نوشته ی دیگران، پژوهش های دینی را ایستا و بی اثر می کند و تنها بر انبوهی آنها می افزاید و اضافه وزن نوشته ها را سبب می شود بی آنکه تحرک و پویشی را ایجاد کرده باشد. بخشی از پژوهش های فقهی، اصولی، تفسیری و حدیثی تا اندازه ای از این بیماری رنج برده و می برند تا جایی که پیکره ی سنت دینی را رنجور کرده است. تا جایی که گاهی حالت طبیعی آن را دچار اختلال می نماید. اگر نظارت بر نظرات دیگران، تنها حاصل تحقیقات دینی باشد نتیجه ای جز انبوه “جامع” نویسی نخواهد داشت. پدیده ای که اندک و به قاعده ی آن لازم و ضروری است ولی زیاده روی در آن بی حاصل و متوقف کننده خواهد بود.
مقام دوم، جایگاه قضاوت و داوری در باره ی آراء دیگران است که در آن نیز باید اندازه نگه داشت و از افراط پرهیز کرد و یکسره کار تحقیق را به داوری در باره ی آراء دیگران محدود نساخت. پژوهش ها در ساخت و ریخت اصلی خود باید “سنتگذاری” کنند و “راهگشا” باشند. تلاش کنند تا در حد نیاز جامعه دستور العمل های نو بدهند و نه فقط گزارشگر باشند. برای بیان مطلب مثال هایی از پژوهش های دینی معاصر در کلاس ارائه خواهد شد.

? سومین جلسه پژوهش های دینی یک (سال ۹۷)

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۹۷
ساعت ۲۱ تا ۲۲:۱۵

دستور جلسه؛
۱٫ گفتگوی ویژه پژوهشی.
۲٫ بررسی اصلاح مقالات.
۴٫ گزیده خوانی.

مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد، اتاق پژوهش

? نیاز جامعه دینی به پژوهش های هدفمند و پایبند/متعهد را با افزایش نوشتار و گفتارهای سفارشی یا تکراری نمی توان برآورده ساخت بلکه اراده هایی متکی به آگاهی می طلبد.
?آگاهی: جلسه عمومی نیست.

______________________(۸)

Ansari Hosein:
?تفسیر موضوعی نهج البلاغه؛
اصول مباحث جلسه پیشین (۲۶)

?اندیشه های اقتصادی در نهج البلاغه

(مبحث کنونی: مدخلی بر اصول کلی اقتصاد اسلامی)

▫️بیدار باشى مسئولیّت آور، معطّل ماندن نوع دوم زکات‏

آنچه سخت مایه تأسّف است، اینکه نوع دوّم زکات (یعنى زکات باطنى)، چندان که باید و شاید مورد عنایت و درس و بحث قرار نگرفته، و در فقه اسلامى با غفلت و فراموشى روبرو شده است، و فقهاى ما- رضوان اللَّه علیهم- در فقه، کتابى و بابى خاصّ آن قرار نداده ‏اند، در صورتى که آیات و احادیث متعددى در باره آن وجود دارد که با تعبیرهاى گوناگون و قاطع و مؤکّد، چنان از آن یاد شده است که «احکامى» بودن آن را تأیید مى‏کند، و از «اخلاقى» بودن آن مى‏گذرد، که هیچ جایى براى شانه تهى کردن و غفلت ‏ورزیدن در باره تکالیف مربوط به آن باقى نمى‏گذارد.

و بسیار اتّفاق مى‏افتد که زکات باطنى- با ملاکات ثانوى اسلامى- واجب مى‏شود، تا از طریق آن شمار فراوانى از اقسام مذکور فقر از میان برود. بویژه در این روزگاران، و با پدید آمدن «اقتصاد نو»، و با روشها و شگردها و عملکردهایى که فراوانى از توانگران دارند.

باید توجه داشت که جهتگیرى ابو ذر غفارى در اموال در همین راستا بوده است: او مردمان را به پرداختن زکات باطنى و دیگر حقوق متعلّق به ثروتها و اموال دعوت مى‏کرد، و به نبرد با داشتن اموال فراوان بدست آمده از راه نپرداختن حقوق دیگران، یا ارتباط و نزدیکى با حاکمان (که خود این اموال کاشف از یکى از دو جریان است) مى‏پرداخت، و یاد آور مى‏شد که داشتن چنین ثروتهایى در اسلام مردود است. و در اینها همه به دو یادگار گرانبها پیامبر بزرگوار اسلام «ص» چنگ در مى‏زد، به یکى از آنها (قرآن کریم) استدلال مى‏کرد، و آن دیگرى (امام علىّ بن ابى طالب «ع») به تأیید وى مى‏پرداخت. پس شایسته است که اعمال سلف صالح امّت، الگویى نیکو براى زندگى ما باشد، تا از این راه بتوانیم جامعه‏ اى بسازیم که روا باشد آن را به نام اسلام بخوانیم و «اسلامى» بنامیم.

پس چرا از عملى کردن این جنبه مهم سرنوشت ساز در زندگى مردم و عزّت مسلمانان و پایدارى حیثیّت قرآن و قبله، خوددارى مى‏کنیم؟

آیا براى خرسندى گروهى خاص، که خشم آن گروه در برابر خرسندى‏ عموم مردم- به تعبیر مولاى ما امیر المؤمنین «ع»- بخشودنى است؟ «نهج البلاغه»/ نامه ۵۳/بند ۲۱-۲۲» و این از آشکارترین واضحات است که گروه خاصّ بهره ‏مندان از امتیازها و اختصاص ها و فرصتها و ارتباطها و خویشیها، و دارندگان ثروتهاى هنگفت و درآمدهاى باور نکردنى، هرگز از اجراى عدالت، و «قیام قسط در میان مردم» راضى نخواهند بود، و بآسانى حقوقى را که بر عهده دارند به صاحبان آنها نخواهند رسانید، و حرمت و کرامتى را که خدا به انسان داده است و باید مراعات شود، در نظر نمى‏آورند و به هیچ وجه آماده آن نیستند که- بدون حرکتى تغییرى و انقلابى- چشم از امتیازهاى خویش بپوشند، بنا بر این، کمترین کارى که در برابر آنان مى‏توان کرد، طرد مدبّرانه و قاطع ایشان است از اجتماع، و حذف ماهیّت جهنمى تکاثر است از اقتصاد، و له کردن و هجوم بردن- به نفع مستضعفان- به هر گونه مصرف اترافى و اتلافى و اسرافى و اجحافى و انحرافى است در جامعه.

و به همین جهت امام علىّ بن ابى طالب «ع»، آنان را طرد مى‏کرد و بر ایشان سخت مى‏گرفت، و براى رضاى ایشان هیچ ارزشى قائل نبود، و آنان و همانندان آنان را به این گونه‏ها توصیف مى‏کرد:

– در ایّام خوشى بار سنگین‏ترى بر دوش حاکمیّت به شمار مى‏روند،- در سختیها کمتر به یارى نظام اسلامى بر مى‏خیزند،- عدل و انصاف را بیش از دیگران ناخوش مى‏دارند،- به هنگام خواستن اصرارى بیش از دیگران نشان مى‏دهند،- در مقابل آنچه مى‏گیرند، کمتر به سپاسگزارى مى‏پردازند،- هنگامى که صدمه‏اى به ایشان برسد، کمتر عذر مى‏پذیرند،- و در تحمّل فشارهاى روزگار از دیگران ضعیفترند. «نهج البلاغه»/ نامه ۵۳/بند ۲۱-۲۲» و این صفات هفتگانه، هیچ پایه و مایه مورد اعتمادى براى آنان دراجتماع و در زندگى- اگر درست در آنها دقت شود- باقى نمى‏گذارد.

الحیاه / ترجمه احمد آرام، ج‏۶، ص: ۴۲۷-۴۲۹

▫️تایید فقیهان بزرگ از مساله

نظر صاحب «مصباح الفقیه» (آقارضا همدانی ره) در باره «حقّ معلوم» و لزوم پرداخت آن به دلایلى دیگر که برخى از آنها را یاد کرده است، ما را بر آن تشجیع مى‏کند که این موضوع (زکات باطنه) و حکم آن را از نو مورد رسیدگى و تنقیح قرار دهیم، با ملاحظات مهم دیگرى که براى فتوى به «وجوب» آن هست، اگر چه این وجوب محدود و مربوط به احوال و جاهاى خاصى باشد، و به همان حدود هم محدود گردد؛ و اگر چه این پژوهش فقهى و علمى به آن منجر گردد که براى اداى این زکات باید مبالغى پیاپى و بسیار پرداخت شود، هر جا- در نواحى مختلف- …..
h-ansari.net
دنباله مباحث را در سایت بالا ? یا فایل پیوست بخوانید?

http://telegra.ph/اندیشه-های-اقتصادی-در-نهج-البلاغه-۰۴-۲۴

_____________________(۹)

? نشست های تفسیر موضوعی نهج‌البلاغه
? حسین انصاری

? موضوع:

اندیشه های اقتصادی در نهج البلاغه، با تاکید بر کتاب “الحیات”
(جلسه بیست و هفتم، سومین جلسه در سال ۹۷)

? نیاز جامعه به محتوای نهج البلاغه بی پایان است.
? تنفسی در فضای نهج البلاغه، آغاز با زیارت امین الله
? زمان: سه شنبه ۴ اردی بهشت ۹۷

ساعت: ۱۸ تا ۱۹

? خیابان شهید رجایی، کوچه اهل السادات، انتهای کوچه، فرعی راست، پلاک ۳۰، خانه دکتر قاسمی

http://www.h-ansari.net/wp-content/uploads/2012/03/IMG_20180117_155740.jpg

____________(۱۶)

◀️ سخنرانی

◀️ ساعت ۲۰:۴۵ تا ۲۱:۳۰
بجز پنجشنبه ساعت ۲۰:۱۵ تا ۲۱

از جمعه ۷ اردیبهشت تا پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۷

موضوع:
نیمه اول: رموز تربیت و سلوک در تشرف پاکان (بخش ششم)

مناسبت
مجلس سالانه ذکر اهل بیت علیهم السلام و یادکرد درگذشتگان

? میبد، میدان مهدیه، خ شهید جعفری نژاد، کوچه سفال ۸، پس از مسجد امام حسن عسگری(ع) منزل حاج سید حسن علمچی

________________(۱۷)

‍ ‍ ‍ ? در گفتگوی هفته پیش گفته شد که پژوهش های دینی باید از موضع ناظر و داور صرف یا اکثری بودن پرهیز کند و به وضعیت سنتگذاری و راهگشایی تغییر جایگاه بدهد. اکنون به منظور تشریح راهبردهای سنتگداری و زدودن بن بست های فکر دینی معاصر، در محیط عمومی جامعه لازم دیده می شود که به برخی از اهداف جهت دهنده در این زمینه اشاره کنیم. برای پژوهش های دینی در مواجهه با اکثریت و عامه جامعه ی هدف، پنج رسالت عمده وجود دارد. ۱) توجیه و دلیل آوری. ۲) مستند سازی. ۳) توضیح و تبیین. ۴) نقد و تصحیح. ۵) توزیع و گسترش. حجم بزرگی از مسئولیت پژوهش دینی در پاسخگویی به موارد پنجگانه بالا بر می گردد.
? چهارمین جلسه پژوهش های دینی یک (سال ۹۷)

دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۷
ساعت ۱۹ تا ۲۰:۳۰

دستور جلسه؛
۱٫ گفتگوی پژوهشی هفته.
۲٫ موضوع مقالات.
۳٫ فرصت نیایش.
۴٫ گزیده خوانی.

مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد، اتاق پژوهش

?
?آگاهی: جلسه عمومی نیست.

_________________(۱۸)

?تفسیر موضوعی نهج البلاغه؛
اصول مباحث جلسه پیشین(۲۷)

?اندیشه های اقتصادی در نهج البلاغه

(مبحث کنونی: مدخلی بر اصول کلی اقتصاد اسلامی)

▫️خ- رعایت مساوات‏
الإمام علی «ع»: ألا! و إنّ لکم عندی أن لا أحتجز دونکم سرّا إلّا فی حرب، و لا أطوی دونکم أمرا إلّا فی حکم، و لا أؤخّر لکم حقّا عن محلّه، و لا أقف به دون مقطعه. و أن تکونوا عندی فی الحقّ سواء، فإذا فعلت ذلک‏ وجبت للَّه علیکم النّعمه، ولی علیکم الطّاعه، و أن لا تنکصوا عن دعوه و لا تفرّطوا فی صلاح، و أن تخوضوا الغمرات إلى الحقّ. «نهج البلاغه»/ ۹۸۲- ۹۸۳؛ «عبده» ۳/ ۸۹»

امام على «ع»: آگاه باشید! حقّ شما بر من است که چیزى- جز راز جنگ- را از شما نپوشانم، و کارى را جز در حکم (شرع) بى‏رأى زدن با شما انجام ندهم، و پرداختن حق را از موقع آن به تأخیر نیفکنم، و تا آن را نرسانم وقفه‏اى در آن روا ندانم، و همه شما را در حقّ برابر شمارم؛ چون چنین کردم نعمت خدا به شما روا مى‏گردد؛ و حقّ بر شما این است که از من اطاعت کنید، و چون شما را خواندم درنگ روا مدارید، و در آنچه صلاح است پاى پس مگذارید، و خود را در بحبوحه سختیها بیفکنید، تا به راهى که حقّ است برسید …

الحیاه / ترجمه احمد آرام، ج‏۶، ص: ۴۶۴-۴۶۵

د- رساندن هر سهمى به صاحب آن‏
الإمام علی «ع»: … إنّه لیس على الإمام إلّا ما حمّل من أمر ربّه: إلّا البلاغ فی الموعظه، و الاجتهاد فی النّصیحه، و الإحیاء للسّنّه، و إقامه الحدود على مستحقّیها، و إصدار السّهمان على أهلها. «نهج البلاغه»/ ۳۱۱؛ «عبده» ۱/ ۲۰۲»

امام على «ع»: … بر امام نیست جز آنچه از امر پروردگار بر عهده او واگذار شده است: کوتاهى نکردن در پند دهى، و کوشیدن در نصیحت، و زنده کردن سنّت؛ و جارى ساختن حدود بر مستحقّان کیفر، و رساندن سهمها (ى بیت المال) به کسانى که حقّ دریافت آن را دارند.

ذ- در اموال عمومى، خیانت و زیان رسانى، نه!
الإمام علی «ع»- من کتاب له إلى مصقله بن هبیره الشّیبانی، و هو عامله على اردشیرخرّه: بلغنی عنک أمر إن کنت فعلته فقد أسخطت إلهک، و أغضبت‏ إمامک: أنّک تقسم فی‏ء المسلمین الّذی حازته رماحهم و خیولهم و أریقت علیه دماؤهم، فیمن اعتامک من أعراب قومک. فو الّذی فلق الحبّه و برأ النّسمه، لئن کان ذلک حقّا لتجدنّ بک علیّ هوانا، و لتخفّنّ عندی میزانا، فلا تستهن بحقّ ربّک، و لا تصلح دنیاک بمحق دینک، فتکون من الأخسرین أعمالا. ألا! و إنّ حقّ من قبلک و قبلنا من المسلمین، فی قسمه هذا الفی‏ء سواء، یردون عندی علیه، و یصدرون عنه. «نهج البلاغه»/ ۹۶۱- ۹۶۲؛ «عبده» ۳/ ۷۶»

امام على «ع»- در نامه‏اى به مصقله بن هبیره شیبانى، که کارگزار او در- اردشیرخرّه بود: از تو به من خبرى رسیده است که اگر چنان کرده باشى خداى خویش را ناخشنود کرده‏اى، و امام خویش را خشمگین ساخته‏اى!: گفته‏اند تو غنیمت مسلمانان را که با نیزه‏ها و اسبهاى آنان به دست آمده و با ریختن خونهاشان فراهم شده است، در میان عربهایى که خویشان و اطرافیان تواند پخش مى‏کنى! به خدایى که دانه را شکافته و جاندار را آفریده است، اگر این سخن راست باشد، نزد من فرو افتاده‏اى، و منزلت خویش را از دست داده‏اى؛ پس حق پروردگار خود را کوچک مشمار، و دنیاى خود را با نابود کردن دینت آباد مگردان، که در این صورت از جمله زیانکاران باشى. آگاه باش که: مسلمانانى که نزد تو و ما به سر مى‏برند، همه حقّشان از این غنیمت یکسان است، مى‏آیند، و حق خود را مى‏گیرند و بازمى‏گردند.

الإمام علی «ع»- من کتاب له إلى بعض عمّاله: و إنّی أقسم باللَّه قسما صادقا، لئن بلغنی انّک خنت من فی‏ء المسلمین شیئا- صغیرا أو کبیرا- لأشدنّ علیک شدّه تدعک قلیل الوفر، ثقیل الظّهر، ضئیل الأمر، و السّلام. «نهج البلاغه»/ ۸۷۰؛ «عبده» ۳/ ۲۲»

امام على «ع»- از نامه‏اى به یکى از کارگزاران خویش: من به خدا سوگند مى‏خورم- سوگندى راست- که اگر به من خبر برسد که تو در اموال مسلمانان- کم یا زیاد- خیانت کرده‏اى، چنان بر تو سخت بگیرم که چیز چندانى نداشته باشى، و بار زندگى بر تو سنگینى کند، و سامانت بهم ریزد، و السّلام. …
h-ansari.net
دنباله مباحث را در سایت بالا ? یا فایل پیوست بخوانید?

http://telegra.ph/اندیشه-های-اقتصادی-در-نهج-البلاغه-۰۵-۰۱

_____________________(۱۹)

? نشست های تفسیر موضوعی نهج‌البلاغه

?????در آستانه سالروز
میلاد امام عدالت و قسط(عج)?????
? موضوع:

اندیشه های اقتصادی در نهج البلاغه، با تاکید بر کتاب “الحیات”
(جلسه بیست و هشتم، سومین جلسه در سال ۹۷)

? نیاز جامعه به محتوای نهج البلاغه بی پایان است.
? تنفسی در فضای نهج البلاغه، آغاز با زیارت امین الله
? زمان: سه شنبه ۱۱ اردی بهشت ۹۷

ساعت: ۱۸:۳۰ تا ۱۹:۳۰

? خیابان شهید رجایی، کوچه اهل السادات، انتهای کوچه، فرعی راست، پلاک ۳۰، خانه دکتر قاسمی

__________________

428935279_123828

میلاد خجسته ی امام عدالت و برابری
پیشوای هدایت و پرهیزکاری
آخرین بازمانده ی خدا در زمین
بر همه ی اهل یقین مبارک و شادان باد!

______________(۲۱)

◀️ سخنرانی

◀️ ساعت ۲۲ تا ۲۲:۳۰

پنجشنبه ۱۳ و جمعه ۱۴ اردیبهشت ۹۷

▫️موضوع:
مقایسه الگوی ارتباط رفتاری و زبانی با امام مهدی(عج ) در جامعه سنتی و غیر سنتی

▫️موضوع سال گذشته:
گونه گونی ارتباط با پیشوایان معصوم
(گفتمان های لقاء، تشرف، زیارت، توسل و رقعه نویسی/مکتوبات )

مناسبت؛
دومین سالروز درگدشت شادروان حاج محمود اولیاء و یادکرد بانو فخرالسادات نجفی (والدین برادران مکرم اولیاء)

? یزد، صفائیه، بلوار شهیدان اشرف، بلوار جواد، مسجد جوادالائمه(ع)

?

____________(۲۲)


? سخنرانی

? موضوع:پژوهشی در دعای ندبه
?جمعه ۱۴ اردیبهشت ۹۷

?دعای ندبه: ساعت: ۷:۱۵ صبح
? سخنرانی:ساعت ۸ تا ۸:۴۰

♦️یزد خیابان دهم فروردین کوچه دروازه قصابها، مجتمع کوی تل

??چکیده بحث ..

IMG_20170317_182829

___________________(۲۸)

◀️ سخنرانی
? یزد، بلوار جمهوری، کوچه سی ام، منزل جناب آقای گندمی

◀️ ساعت ۲۲ تا ۲۲:۴۰
از شنبه ۱۵ تا پنج شنبه ۲۰ اردی بهشت ۹۷

موضوع:
سیری در کتاب اصول کافی (جامع کهن حدیثی شیعه)
مناسبت
مجلس ذکر اهل بیت علیهم السلام

? مبحث “سیری در اصول کافی” از سال ۹۵ به همت و میزبانی جناب آقای مهدی گندمی که از دوستان اهل بیتی و نیکان اند آغاز شده است و به یاری خدا تا کنون سه فصل از آن را سپری کرده ایم که در این مقطع زمانی، ادامه مباحث -به خواست خدا- در مجلس روضه خوانی سالانه ی منزل ابوی مکرم ایشان دنبال خواهد شد.
محور مباحث گذشته و کنونی:
فصل اول؛ مقدمه ای در ارزش و جایگاه اصول کافی و شیخ کلینی (ره)
فصل دوم؛ فاطمه زهرا (س) از منظر کتاب “کافی”
فصل سوم؛ جایگاه هویت شیعی در جهان بینی و آفرینش.
الف، طینت و سرشت اهل ایمان.
ب، دارای فطرت و صبغه ی الهی.
ج، بنیاد بر پایه های ایمان

____________(۳۳)

◀️ سخنرانی
◀️ میبد، بلوار بسیج، نرسیده به میدان شهرداری، روبروی بانک ملی، مسجد امام جعفر صادق(ع)

سالیاد بانو ربابه امامی و حاج علی امامی والدین جناب حاج حسین امامی (آلومینیوم ساز)
از یکشنبه ۱۶ تا پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۹۷

?ساعت ۲۰:۲۰ تا ۲۱
? موضوع: علل و آثار معنویت (دنباله مباحث)
– “اخلاص” خداجویی خالص در انگیزه ها
محور کنونی بحث بر یکی از عوامل مهم معنویت آفرینی برای زندگی انسان تمرکز دارد که در تعبیر دینی از آن به خلوص و اخلاص ورزی یاد می شود و در بخش عبادات از ارکان است و در باقی اعمال و افعال نیز تعیین کننده ی جاودانگی و عدم آن به حساب می رود. در دنیای تلاشی همه جانبه در کار است که این انگیزه/هدف معنویت آفرین را با مفاهیم خوشخوان تر و شیک تری عوض و بدل کنند که مناسب با دوران مدرن است و با سطحی کردن افکار و اندیشه ها راه را برای زندگی و زیستی جهانی اما در حدی کاهیده و نازل هموار می کند.
ستیزه گری با خداجویی رمز اصلی در بریدن ریشه های معنویت است زیرا با بی رنگ کردن خدا و مسکوت ساختن آن حقیقت بزرگ، در عرصه های تربیت و ترویج دیگر برای بسیاری از طبقات اجتماعی، مفهوم اخلاص و خداجویی بی معنا می شود و از کارایی خواهد افتاد. مفاهیم زیبایی چون عدالت، آزادی، انسانیت، خیر و نیکی و…وقتی آنقدر برهنه و خشک می شوند که حتی از یک طیف لطیف از مفاهیم آسمانی هم بی بهره اند تنها می شود به وجود معنایی در این زندگی ها دلخوش کرد و گرنه از معنویت خبری نخواهد بود.
“لوجه الله” ، “ابتغاء مرضات الله” ، “لله” ، “مخلصین” تعبیرهایی قرآنی است که آهسته به فراموشی سپرده می شوند و کم کم از یاد می روند. نیکان عالم بر این اخلاص ورزی تاکید داشته اند تا جایی که آنرا در کلام خویش اشکارا بر زبان می نشاندند و گوش های هشیاران را لذتی دیگر می چشاندند. انما نطعمکم لوجه الله، زبان قال است یا حال؟ هر کدام که باشد موضع و راه درست را نشان داده است؛ اخلاص ورزی! پاک و اشکار!

________________

?تفسیر موضوعی نهج البلاغه؛
اصول مباحث جلسه پیشین(۲۸)

?اندیشه های اقتصادی در نهج البلاغه

(مبحث کنونی: مدخلی بر اصول کلی اقتصاد اسلامی)

▫ ض- وظایف و آداب تحصیلداران مالیات در دولت اسلامى

الإمام علی «ع»- من وصیّته لمن کان یستعمله….. «نهج البلاغه»/ ۸۷۹- ۸۸۱؛ «عبده» ۳/ ۲۷- ۲۹»

امام على «ع»- از سفارشنامه آن امام به تحصیلداران اموال دولتى: … چون به قبیله رسیدى، بر سر آب آنان فرود آى و پا به درون خانه‏هاشان مگذار! سپس آهسته و آرام به میان ایشان رو، و به آنان سلام و احترام کن! آنگاه بگو: اى بندگان خدا! ولىّ خدا و خلیفه او مرا نزد شما فرستاده است تا حقّ خدا را از اموال شما بگیرم، آیا در اموال شما حقّى هست که آن را به ولىّ خدا بپردازید؟ اگر کسى گفت: نه، متعرّض او مشو؛ و اگر کسى گفت:

آرى، با او برو بى‏آنکه او را بترسانى یا بیم دهى، یا بر او سخت‏گیرى و کار را بر او دشوار گردانى! آنچه از زر یا سیم به تو دهد بگیر؛ و اگر داراى گاو و گوسفند و شتر بود، بى‏رخصت او میان آن دامها مرو، زیرا که بیشتر آنها متعلّق به اوست؛ و چون به دامها رسیدى، مانند کسى که صاحب رمه است یا با آنها با خشونت رفتار مى‏کند رفتار مکن؛ و چارپایان را از جاى مگریزان و مترسان، و صاحبشان را ناراحت مکن!

پس مال را دو بخش کن و صاحب مال را مخیّر گردان، هر بخش را برگزید بر او خرده مگیر. آنگاه باقیمانده را دو بخش کن و او را مخیّر گردان تا هر بخش را خواست بردارد؛ و پیوسته چنین کن تا آنچه از مال او باقى مى‏ماند، بتوان از آن حقّ خدا (سهم بیت المال) را برداشت، پس حقّ خدا را از او بگیر و اگر (به گمان زیان) خواست قسمت را بهم زند بپذیر، و هر دو بخش را مخلوط کن، و همچون بار نخست قسمت نما، تا حق خدا را از مال او بستانى؛ و دامهاى کلان سال، یا پیر و فرسوده، یا شکسته پا و پشت و یا بیمار و ناتوان و عیبناک را مگیر! و اموال مسلمانان را با کسى روانه ساز که به‏ دیندارى او اطمینان دارى، تا با مدارا، به ولىّ مسلمانان برساند و او میان آنان تقسیم کند؛ و بر دامهاى بیت المال مگمار جز کسانى خیرخواه و مهربان و امین و نگاهبان، که نه بر آنها درشتى کنند و نه زیانى به آنها رسانند، و نه مانده‏شان سازند و نه خسته‏شان گردانند. بدین گونه آنچه را فراهم گشته است نزد ما روانه دار تا چنان که خدا فرموده است تقسیم کنیم (و به مستحقّان برسانیم).

و چون امین تو آنها را تحویل گیرد، بدو سفارش کن که میان ماده شتر و بچه شیرخوارش جدایى نیفکند، و ماده را چندان ندوشد که شیر براى بچه‏اش کم آید، و در سوارشدن خسته‏اش نکند، و میان آن و دیگر شتران (در سوار شدن و …) عدالت را برقرار سازد؛ …..
h-ansari.net
دنباله مباحث را در فایل پیوست بخوانید?

http://telegra.ph/اندیشه-های-اقتصادی-در-نهج-البلاغه-۰۵-۰۸

_____________(۳۴)

? نشست های تفسیر موضوعی نهج‌البلاغه

? موضوع:

اندیشه های اقتصادی در نهج البلاغه، با تاکید بر کتاب “الحیات”
(جلسه بیست و نهم، سومین جلسه در سال ۹۷)

? نیاز جامعه به محتوای نهج البلاغه بی پایان است.
? تنفسی در فضای نهج البلاغه، آغاز با زیارت امین الله
? زمان: سه شنبه ۱۸ اردی بهشت ۹۷

ساعت: ۱۸:۳۰ تا ۱۹:۳۰

? خیابان شهید رجایی، کوچه اهل السادات، انتهای کوچه، فرعی راست، پلاک ۳۰، خانه دکتر قاسمی

245020851_226546

_________________(۳۵)

? «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهج‌البلاغه/حکمت ۲۰). امام علی (علیه‌السلام) فرمود: «فرصت مانند ابر از افق زندگی می‌گذرد، مواقعی که فرصت‌های خوب پیش می‌آید آنها را غنیمت بشمارید و و از آنها استفاده کنید».

? دومین جلسه پژوهشهای دینی ۲

چهارشنبه ۱۹ اردی بهشت ۹۷

ساعت ۱۸ تا ۱۹:۱۵

? خانه دکتر قاسمی، پلاک ۳۰٫

دستور جلسه؛
۱٫ ادامه بحث های “آیین قلم”
۲٫ گفتگو در باره ی موضوعات پژوهشی.
???

? یادآوری؛ جلسه عمومی نیست.
علاقه مندان به کار پژوهش و نگارش در زمینه مباحث دینی می توانند از طریق برگه “ارتباط با ما” در سایت “نگاه تازه” مکاتبه کنند.

?www.h-ansari.net

_____________(۳۹)

‍ ‍ ‍ ▫️ سخنرانی

▫️ یزد، امامشهر، خ سجاد شمالی، کوچه ۱۶، کوچه ۶ صدر، منزل حاج حسن دهقان

مناسبت اولین سالگرد درگذشت بانو سکینه روزبه
? سه شنبه ۲۵ تا پنج شنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۷

ساعت: ۲۱:۳۰ تا ۲۲

? موضوع:
گذری بر فرهنگ مناجات در کلام اهل بیت(ع)

☀موضوع سال ۹۵:
اموزش معرفت و محبت فاطمه سلام الله علیها وظیفه ایمانی است

_______________

آغاز ‌‌‌‌‌‌‌‌ماه مبارک رمضان سال ۱۴۳۹ ق

________________

خبر استهلال

بنا به خبر دریافتی از دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (دام ظله) فردا ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ برابر با اول ماه مبارک رمضان ۱۴۳۹خواهد بود .

________________

برنامه ای معنوی برای این ماه

▫️علی بن مغیره یکی از شاگردان وارسته امام کاظم (علیه السلام) به آن حضرت عرض کرد: «من مانند پدرم، در ماه رمضان، چهل بار قرآن را از آغاز تا پایان تلاوت می‏کنم، و گاهی بر اثر اشتغالات و نشاط و خستگی، کم و زیاد می‏شود، و در روز فطر، ثواب یک ختم قرآن را نثار روح پیامبر(صلى الله علیه وآله) هدیه می‏نمایم، ختم دیگر را به امیرمؤمنان علی(علیه السلام)، و ختم دیگر را به حضرت زهرا(علیها السلام) و ختم دیگر را به امام حسن(علیه السلام) و امامان دیگر تا شما، اهدا می‏نمایم، پاداش من در این کار چیست؟ امام کاظم (علیه السلام) فرمود: «لَکَ بِذلِکَ أَنْ تَکوُنَ مَعَهُمْ یَوْمَ الْقِیامه؛ پاداش تو با این عمل این است که در روز قیامت با آنهایى {همنشین و همدم پیامبر و فاطمه و امامان (صلى الله علیه وآله) خواهی بود.{ گفتم: اللّهُ اَکْبَر، براستی به چنین مقامی نایل می‏شوم؟ سه بار فرمود: آری. ( بحارالانوار، ج ۹۸، ص ۵،المکتبه الاسلامیه )

▫️به قرآن و اهل بیت(ع) در این ماه بیشتر اهتمام داشته باشیم.

یک نظر بگذارید