منبرهای شهریور ماه ۱۳۹۷

نگارش در تاریخ ۱۱ مهر ۱۳۹۷ | ارسال شده در بخش منبرها | هیچ نظری

_____________(۳)

◀️ سخنرانی

? موضوع:
دعای عرفه، میراث و الگوی دعاهای شیعی
از سه‌شنبه ۳۰ مرداد تا پنج شنبه ۱ شهریور ۹۷

? ساعت ۲۱:۳۰ ۲۲:۱۵
? مجلس سالانه بزرگداشت و ذکر معارف اهل بیت علیهم السلام

◀️ رستاق یزد، شمسی، خ اصلی، منزل آقای حاج حسین کمال‌الدینی

????
موضوع سال پیش ح گذشته در این مجلس:دفاعی از فریضه حج و تحلیلی بر نماز دهه اول ذیحجه
اشاره؛

____________

طاعات و عباداتتان مقبول
h-ansari.net
عید سعید اضحى (قربان)
روز بذل قربانى به محضر الهى
و اعلام آمادگى قربانى دادن و جانبازى در مسیر حضرت وجه اللهى
بر شما و عزیزانتان مبارک باشد.
@menbar_ansari

__________________(۸)

◀️ سخنرانی

? موضوع:
فرصت‌های زندگی که از دست می رود (دنباله بحث های گذشته)
از چهارشنبه ۳۱ مرداد تا یکشنبه ۴ شهریور ۹۷
ساعت ۲۰:۲۰ تا ۲۱
پس از اقامه نماز

? مناسبت ذکر معارف و بزرگداشت اهل بیت علیهم السلام

◀️ یزد، خ ۱۷ شهریور، اولین فرعی سمت راست پس از بلوار ولی عصر، مسجد و حسینیه سیدالشهدا (ع) امامشهر
به لطف دعوت حجت الاسلام خوش‌اندام

?چکیده بخش های گذشته این گفتار را در همین کانال بخوانید.

_______________

⭕️ حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاری:
✅ گفت و گو ؛ از نان شب هم واجب تر است
☀️ @Barankavir
? فرصت گفت و گو یعنی این که من بگویم و دیگری بشنود و یا دیگری بگوید و من بشنوم. انسان ها باید بدانند چقدر ضروری است که بتوانند با یکدیگر گفت و گو کنند. سخن گفتن و گفت و گو از بسیاری از ضروریات و حتی نان شب هم واجب تر است .

?حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاری که در حسینیه سید الهشدای امام شهر یزد سخن می گفت، ضمن بیان این مطلب، اظهار داشت: فرصت تفکر ، و فرصت گفت و گو ، فرصت هایی خدادادی است و بخشی از گرفتاری های دوران ما به حذف گفت و گو برمی گردد .

?وی با تاکید بر این که گفت و گو سبب می شود من و شما بفهمیم کدام درست می گوییم و چراغ ذهن روشن می شود خاطرنشان ساخت: ما در سایه گفت و گو بسیاری از آگاهی ها به ذهن و جانمان راه می یابد. گفت و گو چراغ عقل را روشن می کند و قرآن ما را به آن دعوت می کند.

?این پژوهشگر علوم دینی با یادآوری نمونه ای از مدل گفت و گو در سوره کهف قرآن کریم ، مدل مزبور را یک مدل سودمند دانست و گفت: انسان مؤمن باید بیاموزد که پرسنده باشد و گفت و گو کند. و در این مدل قرآنی، موسی پیشگام می شود و گفت و گو با دو دختر جوان را آغاز می کند،سپس گفت و گویی بین دختران و شعیب و سپس گفت و گویی بین شعیب و موسی صورت می گیرد که درس های فراوانی دارد.

?حجت الاسلام والمسلمین انصاری در ادامه سخنان خود به نمونه ای از سنت و روایات در باره گفت و گو از امام علی علیه السلام اشاره کرد که فرق وی را با صحابه پرسیدند، و امام علیه السلام فرمود هر گاه در محضر پیامبر بودم می گفت و می گفت و هرگاه سکوت می کرد، می پرسیدم و می پرسیدم …

?وی با انتقاد از شرایط کنونی گفت و گو در جامعه و کم شدن آگاهی ها که به دلیل تعلل در پرسیدن و گفتن و شنیدن رخ داده است افزود: امام علی علیه السلام دو نعمت خدا به خودش را یادآوری می کند، ذهنی آگاه و زبانی پرسشگر ، و پیامبر فرمود تکلموا تعرفوا ، اما نسل امروز عادت کرده با فکل و یقه و آرایش و برند کیف و خودرو و … خود را معرفی کند ، و حال آن که با این ها انسان شناخته نمی شود ، انسان با زبان و سخن شناخته می شود ، تا مرد سخن نگفته باشد، عیب و هنرش نهفته باشد.

?این استاد علوم دینی با بیان این نکته که سخن بگو تا گوهر عقلت شناخته شود و به آرامش روانی برسی و آنچه باور کرده ای تثبیت شود، یادآور شد که روانشناسان می گویند اگر جمله ای را به خودت تلقین کنی اثرش بیش از هفتاد بار گفتن دیگران با توست.

?وی تاکید کرد: جامعه دینی بیش از آن که با تاثیر گفت و گو آشنا شود با احکام آن آشنا شده و ما باید بدانیم چه چیز را باید بگوییم و چه چیز را نباید بگوییم. ما باید خودمان را به گفت و گوهای سازنده عادت بدهیم و برخی گفت و گوهای مخرب را ترک کنیم.

?این محقق علوم دینی با یادآوری بخشی از آیه ۸۳ سوره بقره که می فرماید و قولوا للناس حسنا ، برای مردم سخن از نیکی ها بگویید، و با انتقاد از وضعیت کنونی گفت و گو در خانواده ها، گفت: تصاویر زشتی است که در نشست ها و میهمانی ها و … بچه ها نمی توانند گفت و گو کنند. اهل بیت علیهم السلام به ما توصیه کردند که اهل گفت و گو باشیم و شنونده خوبی باشیم و اگر شنونده خوبی نشویم گفت و گو قطع می شود.

?وی افزود: ما امروز هم کم حرف می زنیم و هم خوب حرف نمی زنیم. اگر جامعه و تمدن و اقتصاد و سیاست دچار رکود می شود مطمئن باشید یک جایی این جریان گفت و گو دچار خلل و نقص شده است.

?شایان یادآوری است این نشست که پس از نماز عشا در حسینیه مسجد سید الشهدای امام شهر برگزار می شود تا یکشنبه چهارم شهریور ادامه دارد.

☀️ http://t.me/barankavir

________________

علی (علیه صلوات الله) فرمود: «من لم یشکر المخلوق، لم یشکر الخالق؛ آنکه سپاسگزار تلاش مردم نباشد شکر گزار خدا نخواهد شد.»

Ansari Hosein:
سپاس فراوان از جناب استاد امامی. خداوند پاداش بی پایان به شما عنایت کند که زحمات و تلاش پیوسته‌ای در رسانه‌ای کردن جلسه های مذهبی و نشست های فرهنگی و مباحث منتخب و مفید دارید.

Emami Mohammad:
درودتان باد

زحمت و تلاش اصلی را جناب عالی بر عهده دارید که جرعه های آگاهی و دانش را بر جان…تشنه کامان می ریزید
تلاشتان قرین پاداش الهی باد

_________________

⭕️ استاد انصاری:

? گفت و گو ازنان شب واجب تر است
?ما امروز هم کم حرف می زنیم و هم خوب حرف نمی زنیم
?اگرجامعه وتمدن واقتصادوسیاست دچاررکود می شود،جریان گفت وگو دچارخلل ونقص شده است.

☀️ @Barankavir

_________________(۱۱)

مجلس مسجد و حسینیه سیدالشهدا علیه السلام
امامشهر

◀️ سخنرانی
? موضوع: مواجهه پیامبران با سنت ها، (دنباله بحث ۲: بررسی های تاریخی ؛ تبیین مساله بدعت در برابر سنت، قدمت سنت‌های الهی در زندگی انسان، سنت های کهن تاریخی، مانند: پرستش؛ پاکزیستی؛ خویشاوندی؛ ازدواج؛ دوستی؛ مالکیت؛ و…)
از یک‌شنبه ۴ تا سه‌شنبه ۶ شهریور ماه ۹۷
ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۲:۱۵
◀️ یزد، خ انقلاب، کوچه شیخداد، بعد از ساباط، (دارالقرآن) موقوفه مرحوم حاج کاظم طرازی

????
موضوع سال گذشته در این مجلس: مواجهه پیامبران با سنت ها، (بررسی قرآنی و روایی)

‍ ‍ ☘ تأکید بر «غدیر» در کلام حضرت هادی(ع)
@menbar_ansari
هنگامی که معتصم خلیفه عباسی حضرت هادی علیه السلام را در روز غدیر احضار نمود، آن حضرت در آن موقعیت حساس به زیارت جد بزرگوارش امام علی علیه السلام شتافته و در گفتاری ملکوتی و به کلامی دلنشین، فضائل و مناقب حضرت علی علیه السلام را بار دیگر در خاطره ها زنده کرد. محتوای این زیارت درباره فرهنگ غدیر و زندگی ارزشمند و باشکوه امیر مؤمنان علی علیه السلام است و محورهای مهمی در زیارت غدیر مورد توجه و تاکید امام هادی علیه السلام قرار گرفته است.

فضائل امام علی علیه السلام در قرآن از جمله آیات ولایت، شراء، بلاغ، جهاد و سایر آیاتی که در مورد امام علی علیه السلام نازل گردیده، در این زیارت مورد اشاره قرار گرفته است: از همه مهم تر اشاره به واقعه تاریخی غدیر است که محور زیارت غدیر در کلام امام هادی علیه السلام است.

در فرازی از این زیارت امام هادی علیه السلام خطاب به جد بزرگوار خویش می فرماید: «أَشْهَدُ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ أَنَّ الشَّاکَّ فِیکَ مَا آمَنَ بِالرَّسُولِ الْأَمِینِ وَ أَنَّ الْعَادِلَ بِکَ غَیْرَکَ عَانِدٌ [عَادِلٌ‏] عَنِ الدِّینِ الْقَوِیمِ الَّذِی ارْتَضَاهُ لَنَا رَبُّ الْعَالَمِینَ وَ أَکْمَلَهُ بِوِلایَتِکَ یَوْمَ الْغَدِیرِ وَ أَشْهَدُ أَنَّکَ الْمَعْنِیُّ بِقَوْلِ الْعَزِیزِ الرَّحِیمِ وَ أَنَّ هَذَا صِرَاطِی مُسْتَقِیما فَاتَّبِعُوهُ وَ لا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِکُمْ عَنْ سَبِیلِهِ ضَلَّ وَ اللَّهِ وَ أَضَلَّ مَنِ اتَّبَعَ سِوَاکَ وَ عَنَدَ عَنِ الْحَقِّ مَنْ عَادَاکَ.اللَّهُمَّ سَمِعْنَا لِأَمْرِکَ وَ أَطَعْنَا وَ اتَّبَعْنَا صِرَاطَکَ الْمُسْتَقِیمَ فَاهْدِنَا رَبَّنَا وَ لا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنَا إِلَى طَاعَتِکَ وَ اجْعَلْنَا مِنَ الشَّاکِرِینَ لِأَنْعُمِکَ».
ای امیر مؤمنان! شهادت می‌دهم هر کس در مورد تو تردید داشته باشد، به رسول اکرم صلی الله علیه وآله که امین خداوند است ایمان نیاورده و کسی که از ولایت تو به سوی غیر تو عدول کند از دین استوار خداوند – که پروردگار جهانیان برای ما برگزیده و در روز غدیر با ولایت تو آن را کامل نموده – برگشته است و گواهی می دهم که معنی این آیه تو هستی که فرمود: این راه مستقیم من است، از او پیروی کرده و راه های دیگر را پیروی نکنید که شما را از راه او پراکنده کند، به خدا سوگند گمراه شد و گمراه کرد کسی که از غیر تو پیروی نمود و کسی که تو را دشمن داشت و ستیزه‌ورزانه از حق روی گرداند. خدایا فرمانت را شنیدیم؛ و اطاعت کردیم و راه راست تو را پیروی نمودیم پروردگارا ما را هدایت کن و بعد از اینکه ما را به طاعتت هدایت کردی دلهایمان را منحرف مساز و ما را از سپاسگذاران نعمتهایت قرار بده».

h-ansari.net

________________(۱۲)

‍ ‍ ‍ ? ادامه سخن پیرامون سومین بخش از محورهای چهارگانه‌ی دخیل در اولویت های پژوهشی، محور «تهاجم فرهنگی» است که وعده داده شده بود تا پاره‌ای از انواع تهاجم ها بر اساس تفسیر برخی شواهد از آیات قرآن کریم بیان شود.
اطفاء نور خدا
یُرِیدُونَ أَنْ یُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَیَأْبَى اللَّهُ إِلَّآ أَنْ یُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ

همواره می‌خواهند نور خدا را با سخنان باطل [و تبلیغاتِ بی‌پایه‌] خود خاموش کنند؛ ولی خدا جز اینکه نور خود را کامل کند نمی‌خواهد، هر چند کافران خوش نداشته باشند. (۳۲)
توبه – ۳۲

یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ

می‌خواهند نور خدا را با دهان‌هایشان خاموش کنند در حالی که خدا کامل کننده نور خود است، گرچه کافران خوش نداشته باشند. (۸)
صف – ۸

استهزاء دین
فَقَدْ کَذَّبُوا بِالْحَقِّ لَمَّا جَآءَهُمْ ۖ فَسَوْفَ یَأْتِیهِمْ أَنْبَآءُ مَا کَانُوا بِهِ یَسْتَهْزِئُونَ

آنان حق را هنگامی که به سویشان آمد تکذیب کردند، پس [ظهور و تحقّق‌] خبرهای آنچه را همواره به آن استهزا می‌کردند به آنان خواهد رسید. (۵)
(انعام – ۵)

وَمَا یَأْتِیهِمْ مِنْ رَسُولٍ إِلَّا کَانُوا بِهِ یَسْتَهْزِئُونَ

و هیچ پیامبری به سوی آنان نمی‌آمد مگر آنکه او را مسخره می‌کردند. (۱۱)
حجر – ۱۱

وَلَقَدِ اسْتُهْزِئَ بِرُسُلٍ مِنْ قَبْلِکَ فَحَاقَ بِالَّذِینَ سَخِرُوا مِنْهُمْ مَا کَانُوا بِهِ یَسْتَهْزِئُونَ

به راستی پیش از تو پیامبرانی‌ مورد استهزا قرار گرفتند، نهایتاً عذابی را که همواره مسخره می‌کردند، استهزا کنندگان را فرا گرفت. (۴۱)
انبیا – ۴۱

توهین و تمسخر دینداران
وَیَصْنَعُ الْفُلْکَ وَکُلَّمَا مَرَّ عَلَیْهِ مَلَأٌ مِنْ قَوْمِهِ سَخِرُوا مِنْهُ ۚ قَالَ إِنْ تَسْخَرُوا مِنَّا فَإِنَّا نَسْخَرُ مِنْکُمْ کَمَا تَسْخَرُونَ

[نوح‌] کشتی را می‌ساخت و هرگاه گروهی از [اشراف و سرانِ‌] قومش بر او عبور می‌کردند، او را به مسخره می‌گرفتند. گفت: اگر شما ما را مسخره می‌کنید، مسلماً ما هم شما را [به هنگام پدید آمدن توفان‌] همان گونه که ما را مسخره می‌کنید، مسخره خواهیم کرد. (۳۸)
هود – ۳۸

وَلَقَدِ اسْتُهْزِئَ بِرُسُلٍ مِنْ قَبْلِکَ فَحَاقَ بِالَّذِینَ سَخِرُوا مِنْهُمْ مَا کَانُوا بِهِ یَسْتَهْزِئُونَ

به راستی پیش از تو پیامبرانی‌ مورد استهزا قرار گرفتند، نهایتاً عذابی را که همواره مسخره می‌کردند، استهزا کنندگان را فرا گرفت. (۴۱)
انبیا – ۴۱

إِنَّهُ کَانَ فَرِیقٌ مِنْ عِبَادِی یَقُولُونَ رَبَّنَآ آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا وَأَنْتَ خَیْرُ الرَّاحِمِینَ

[به یاد دارید که‌] گروهی از بندگان من بودند که می‌گفتند: ای پروردگار ما! ما ایمان‌ آوردیم، پس ما را بیامرز و به ما رحم کن که تو بهترین رحم‌کنندگانی. (۱۰۹)

فَاتَّخَذْتُمُوهُمْ سِخْرِیًّا حَتَّىٰٓ أَنْسَوْکُمْ ذِکْرِی وَکُنْتُمْ مِنْهُمْ تَضْحَکُونَ

ولی شما آنان را به مسخره گرفتید، تا [دل مشغولی شما به مسخره آنان‌] یاد مرا از خاطرتان برد، و شما همواره به [ایمان، عمل و دعاهای‌] آنان می‌خندیدید!! (۱۱۰)
مومنون – ۱۰۹- ۱۱۰

وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ آمِنُوا کَمَآ آمَنَ النَّاسُ قَالُوٓا أَنُؤْمِنُ کَمَآ آمَنَ السُّفَهَآءُ ۗ أَلَآ إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَآءُ وَلَٰکِنْ لَا یَعْلَمُونَ

چون به آنان گویند: ایمان آورید چنان که دیگر مردم ایمان آوردند می‌گویند: آیا ما هم مانند سبک مغزان ایمان آوریم؟! آگاه باشید! قطعاً اینان خود سبک مغزند، ولی [از شدت کوردلی به این حقیقت‌] آگاه نیستند. (۱۳)
بقره – ۱۳

? سیزدهمین جلسه پژوهش های دینی یک (سال ۹۷)

دوشنبه ۵ شهریور ۹۷
ساعت ۱۸:۱۵ تا ۱۹:۴۵

دستور جلسه؛
۱٫ گفتگوی پژوهشی هفته
۲٫ بررسی موضوع مقالات غدیر
۳. پذیرایی
مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد، اتاق پژوهش

? طبعا نمونه های یاد شده دربرگیرنده همه موارد مربوط به موضوع نیست بلکه به دلیل پرهیز از افزایش حجم پست حاضر از ذکر بقیه موارد صرف نظر شده است.
?آگاهی: جلسه عمومی نیست.

http://www.h-ansari.net/wp-content/uploads/2018/06/IMG_20180627_174849_745.jpg

__________________(۱۳)

? نشست های تفسیر موضوعی نهج‌البلاغه

? موضوع:
نقد کتاب
تبلیغ در نهج‌البلاغه، در بستر نظریات
نوشته: دکتر بخشعلی قنبری
نشر: تهران، نوشناخت، اول، ۱۳۹۶
(بخش اول)
( دهمین جلسه در سال ۹۷)

? نیاز جامعه به محتوای نهج البلاغه بی پایان است.
? تنفسی در فضای نهج البلاغه، آغاز با زیارت امین الله
? زمان: سه شنبه ۶ شهریور ۹۷

ساعت: ۱۸:۳۰ تا ۱۹:۳۰

? خیابان شهید رجایی، کوچه اهل السادات، انتهای کوچه، فرعی راست، پلاک ۳۰، خانه دکتر قاسمی

http://www.h-ansari.net/wp-content/uploads/2012/03/IMG_20180117_155740.jpg

بررسی موضوعات زیر با تاکید بر نهج‌البلاغه، طی پنج فصل؛
تاریخچه تبلیغ،
معرفت شناسی تبلیغ،
وجود شناسی تبلیغ،
خداشناسی و
انسان شناسی و تبلیغ،
ارزش شناسی تبلیغ،
و وظیفه شناسی تبلیغ.
@menbar_ansari

___________________

عید سعید «غدیر» بر همه اهل ولایت و ایمان، مبارک و شادمان باد.
@menbar_ansari

___________________(۱۶)

◀️ سخنرانی
? موضوع:
نتیجه انکار یا فراموشی «غدیر» چه میشود؟

از چهارشنبه ۷ تا جمعه ۱۶ شهریور ۹۷
ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۲:۱۵
◀️ یزد، بلوار جمهوری، کوچه افشار (روبروی بلوار استقلال)، منزل جناب آقای چهرآزاد.

????
موضوع سال گذشته در این مجلس:
بخش اول: مروری بر دیدگاه‌های اجتماعی امام باقر(ع)
بخش دوم: بررسی برخی از حاشیه های کنونی «غدیر» در پرتو آموزه‌های امام هادی(ع)

تاریخچه سابقه‌ی انکار غدیر به عصر پیامبر (ص) بر می گردد. داستان حارث بن نعمان فهری که در کتب تفسیر و روایت آمده است و شأن نزول آیات اوایل سوره معارج است گواه بر اولین انکارهای آشکار نسبت به واقعه غدیر خم است. امری که تا دوران حاضر نیز ادامه یافته و برخی از دشمنان اهل بیت علیهم السلام را بر انکار حقیقت واداشته است.
یا زدایی از غدیر/فراموشاندن و بایکوت کردن آن نیز بخش دوم این سناریو است که در تاریخ اسلام به شکل ها و شیوه‌های متعددی دنبال شده است. این یادزدایی را در عصر حاضر در بایکوت رسانه‌ای می توان مشاهده کرد و شواهد آن را هر سال مکررات دید و تجربه نمود.
نتایج تلخ انکار/یادزدایی محتوا و پیام غدیر را در مواردی بر می شماریم.
اول: قطع رضایت خداوند. قرآن می گوید غدیر سبب رضایت خدا از اسلام شماست. الیوم…و رضیت لکم الاسلام دینا.
دوم: نقصان دین. پذیرش اراده غدیر است که دین را کامل می کند. الیوم…اکملت لکن دینکم.
سوم: رها کردن قرائت اهل بیت(ع) از اسلام. زیرا با پشت کردن به حقیقت غدیر، لزوما گرفتار قرائت برخی از صحابه از اسلام خواهند شد که با روح اسلام و قرآن و سنت نبوی بیگانگی دارد.

_______________(۲۲)

◀️ سخنرانی
? موضوع:
نقش و نسبت امام کاظم(ع) با زمانه‌ی خود

از یک‌شنبه ۱۱ تا جمعه ۱۶ شهریور ۹۷
ساعت ۷ تا ۷:۴۵ صبح
◀️ یزد، چهار راه بعثت، خیابان قیام (به سمت میرچخماق)، دست چپ، اولین کوچه بن بست، منزل جناب آقای نعمتی.

????

_______________(۲۳)

‍ ‍ ‍ ? بخش چهارم در تشیخص اولویت های اصلی و فرعی پژوهش های مورد نظر، به شناخت درست ما از «سیاست فرهنگی قدرتها» برگشت می کند. زیرا قدرت های سیاسی حاکم همیشه برای رسیدن به اهداف خود، سیاست های فرهنگی متناسب با چارچوب اقتدار سیاسی شان را تعیین می کنند و سپس آنرا برای دستگاه‌های اجرایی، تبیین می نمایند و در نهایت به کرسی می نشانند. از یکسو، بسیار دور از ذهن می نماید که امکان داشته باشد سیاست های فرهنگی یک حاکمیت، با دیدگاههای فرهنگی پژوهشگران دینی و قرائت آنان از سنت دینی، در یک زمانی، همپوشانی صد در صد داشته باشد و هیچ نقطه‌ی افتراق و دوگانگی در میانه نباشد که به درستی گفته‌اند؛ در هر سری، سری است. از سویی دیگر، معمولا چنین بوده و تجربه های روزگاران نشان داده است چرخش اندیشه اگر بر مدار قدرتهای سیاسی صورت بگیرد بسیار می تواند به ثمرات و میوه‌های تلخ، ناگوار و ناخوشایندی منتهی شود که با شیرینی و طراوت ذائقه‌ی اصلی دین و نمای انسانی الاهی آن، فاصله‌ی فراوانی دارد. بنا بر این پیداست که یکی از اولویت های اصلی پژوهشگران دینی، باید در جهت شناخت سیاست های فرهنگی قدرت‌ها باشد تا متناسب با اهمیت چنان سیاست هایی، برای تعیین خطوط اصلی حرکت های علمی پژوهشی برنامه ریزی شود و سنجش نیازهای واقعی صورت بگیرد. برای نمونه در سده‌ی نخست تاریخ اسلام، سیاست فرهنگی حذف آموزه های پیامبر(ص) از سنت مکتوب اسلامی، یک سیاست جدی بود. یا ترویج اندیشه «ارجاء» در نیم قرن نخست از عصر اموی که با طراحی معاویه، اجرا گردید. یا اندیشه جبرگرایی اسلامی که از چنین منشأی در قدرت سیاسی نشأت گرفت و در پوشش یک فرهنگ عمومی ترویج و تحکیم شد که تا به امروز نیز در سطح باورهای توده‌ها در سرزمین‌های اسلامی بلکه در افکار و آرای بزرگان آن نیز جریان دارد.

? چهاردهمین جلسه پژوهش های دینی یک (سال ۹۷)

یک‌شنبه ۱۱ شهریور ۹۷
ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۰

دستور جلسه؛
۱٫ گفتگوی پژوهشی هفته
۲٫ ارزیابی مقالات انجام شده
۳. پذیرایی و نماز
مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد، اتاق پژوهش

? سیاست های فرهنگی معطوف به قدرت، پیچیدگی و غموض بیشتری دارند و در صورت ناروا بودن، گستره‌ی آلودگی بیشتری را در بستر جامعه دینی سبب خواهند گشت. این خود دلیل دیگری بر ضرورت توجه کامل به چنین پدیده‌ای است که غفلت و بی توجهی اهل تحقیق را هیچوقت توجیه نمی کند.
?آگاهی: جلسه عمومی نیست.

http://www.h-ansari.net/wp-content/uploads/2018/06/IMG_20180627_174849_745.jpg

http://www.h-ansari.net/wp-content/uploads/2018/06/IMG_20180627_174849_745.jpg

◀️ سخنرانی
? موضوع:
فراگیری زبان عربی، ضرورتی دینی و فرهنگی
? مناسبت؛ مجلس ختم شادروان حاج میرزا محمد آیت اللهی
(دبیر رشته عربی و ادبیات)

دوشنبه ۱۲ شهریور ۹۷
ساعت ۲۰:۱۵ تا ۲۱
◀️ یزد، صفاییه، میدان مادر، مسجد امام حسن مجتبی(ع)

????

_________________(۲۵)

? نشست های تفسیر موضوعی نهج‌البلاغه

? موضوع:
نقد کتاب
تبلیغ در نهج‌البلاغه، در بستر نظرات
نوشته: دکتر بخشعلی قنبری
نشر: تهران، نوشناخت، اول، ۱۳۹۶
(بخش دوم)
( یازدهمین جلسه در سال ۹۷)

? نیاز جامعه به محتوای نهج البلاغه بی پایان است.
? تنفسی در فضای نهج البلاغه، آغاز با زیارت امین الله
? زمان: سه شنبه ۱۳ شهریور ۹۷

ساعت: ۱۸:۱۵ تا ۱۹:۱۵

? خیابان شهید رجایی، کوچه اهل السادات، انتهای کوچه، فرعی راست، پلاک ۳۰، خانه دکتر قاسمی

http://www.h-ansari.net/wp-content/uploads/2012/03/IMG_20180117_155740.jpg

________________(۲۶)

? کارهای پراکنده / پراکنده کاری، آفت بزرگی است که وقتی به جان آدم می افتد هم ذهن را درگیر می کند و هم عمر را بر باد می دهد. در فرهنگ اهل معرفت نیز تفرق احوال، حاصل تفرقه خیال و آشفته همتی است. اراده‌ای باید ساخت که دل و جان را از بلای پریشانی حال برهاند و همت‌ها را وحدت ببخشد و آنها را در یک سمت و یکسو به صف کند. «إِنَّ سَعْیَکُمْ لَشَتَّىٰ؛ که تلاش هاى شما پراکنده /گوناگون است». (سوره لیل / آیه۴) یکی از تفاسیر در شرح این آیه ذکر می کند که خداوند پس از سوگندهایی که در آیات پیشین آمده است می فرماید «سعى و تلاش و کوشش شما در زندگى گوناگون و مختلف است (ان سعیکم لشتى). در جهت گیرى تلاشها و نتائج آن نـیـز کـامـلا مـخـتـلف و مـتـفـاوت مـى بـاشـد. اشـاره بـه ایـنـکـه شـمـا بـه هـر حال در زندگى آرام نخواهید گرفت ، و حتما به سعى و تلاشى دست مى زنید، و نیروهاى خـدا داد کـه سرمایه هاى وجودتان است در مسیرى خرج مى شود، ببینید سعى و تلاش شما در کدام مسیر، به کدام سمت ، و داراى کدام نتیجه است ؟ نکند تمام سرمایه ها و استعدادهاى خود را به بهاى اندکى بـفـروشـیـد، و یـا بـیهوده به هدر دهید. (شتى ) جمع (شتیت ) از ماده (شت ) (بر وزن شـط) بـه مـعـنـى پـراکنده کردن جمعیت است ، و در اینجا اشاره به تفاوت کوششهاى مردم از نظر کیفیت و هدف گیرى و نتیجه آنها است.»
بکوش خواجه و از عشق بی نصیب مباش
که بنده را نخرد کس، به عیب بی هنری
(حافظ)

? یازدهمین جلسه پژوهشهای دینی ۲
چهار‌شنبه ۱۴ شهریور ۹۷

ساعت ۱۸:۱۵ تا ۱۹:۳۰

? خانه دکتر قاسمی، پلاک ۳۰٫
دستور جلسه؛
۱٫ گفتگوی پژوهشی هفته
۲٫ ادامه مباحث «آیین قلم»
???

? یادآوری؛ جلسه عمومی نیست.
علاقه مندان به کار پژوهش و نگارش در زمینه مباحث دینی می توانند از طریق برگه “ارتباط با ما” در سایت “نگاه تازه” مکاتبه کنند.

?www.h-ansari.net

http://www.h-ansari.net/wp-content/uploads/2018/09/IMG_20180905_142651_892.jpg

_________________(۲۸)

◀️ سخنرانی

? موضوع:
تهدید مناسک دینی، در نابسامانی اقتصادی!
چهار شنبه ۱۴ و پنج شنبه ۱۵ شهریور ۹۷

ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۱۵
? مجلس ذکر معارف اهل بیت (علیهم السلام) در اولین سالگرد شادروان بانو معتمد نجار و نهمین سال درگذشت همسر ایشان میرزا عبدالحسین قهوه چی‌باشی.
◀️ یزد، میدان باهنر، بلوار شهید صدوقی جنوبی، بیت العباس (ع)

???
آخرین موضوع دوسال پیش در این مجلس:
مناسک دینی تهدید میشود، از نقد حج تا نفی حج!

منبرها-انصاری
کانال اطلاع رسانی منبرهای حسین انصاری
https://telegram.me/menbar_ansari

______________(۲۹)

◀️ سخنرانی

? موضوع:
مسئولیت مادر بودن!
جمعه ۱۶ شهریور ۹۷

ساعت ۱۲:۱۵ ۱۲:۴۵
? ذکر معارف اهل بیت (علیهم السلام) در بزرگداشت درگذشت بانو دشتی
◀️ خویدک (یزد)، حسینیه بزرگ خویدک

???
منبرها-انصاری
کانال اطلاع رسانی منبرهای حسین انصاری
https://telegram.me/menbar_ansari

__________________

????????????یامهدی ادرکنی

صد آرزو به گرد دلم در طواف بود

از حیرت جمال تو بی آرزو شدم

#صائب_تبریزی
@menbar_ansari

????????????یامهدی ادرکنی

_______________(۳۰)

? نشست غدیرپژوهی

? موضوع: فلسفه سیاسی اجتماعی غدیر از دیدگاه دانشوران دینی معاصر

? برنامه نشست:
?اجرای دکلمه‌ای از خطبه غدیر
?ارائه برخی مقالات توسط نویسندگان
? سخنرانی پایانی
? پذیرایی و اقامه نماز
? جمعه ۹۷/۶/۱۶
ساعت ۱۸ – ۱۹:۳۰

? مکان: تالار علامه حکیمی
میبد، بلوار قاضی میر حسین، میدان هلال احمر، مجموعه فرهنگی امام جعفر صادق (ع)میبد

?آگاهی؛ جلسه عمومی نیست.

کاری از: گروه پژوهشهای دینی مجموعه امام صادق(ع)

? غدیر، بزرگترین فراز نقش‌آفرین در امتداد تاریخ اسلام است که قرائت درست اسلام را ترسیم می کند.
http://www.sheshom.net/wp-content/uploads/2018/08/IMG_20180820_113638_409.jpg

سخنرانی با موضوع:
بررسی برخورد دو جریان روشنفکری دینی و پژوهشگران سنتی با موضوع غدیر در دوران معاصر

________________(۳۳)

◀️ سخنرانی

? موضوع:
توسل جمعی، دلایل قرآنی و روایی
از جمعه ۱۶ تا یک شنبه ۱۸ شهریور ۹۷

? ساعت ۲۰ تا ۲۰:۴۰
? مجلس سالانه معرف و ذکر اهل بیت علیهم السلام، بانی کربلایی مهدی طالبی
◀️ میبد، بلوار قاضی میرحسین ، میدان مهدیه، مهدیه میبد

___________________(۳۴)

‍ ‍ ‍ ? در ذیل بخش چهارم که در تشیخص اولویت های اصلی و فرعی پژوهش های مورد نظر، به «سیاست فرهنگی قدرتها» برگشت می کرد گفته شد « سیاست های فرهنگی معطوف به قدرت، پیچیدگی و غموض بیشتری دارند و در صورت ناروا بودن، گستره‌ی آلودگی بیشتری را در بستر جامعه دینی سبب خواهند گشت. این خود دلیل دیگری بر ضرورت توجه کامل به چنین پدیده‌ای است که غفلت و بی توجهی اهل تحقیق را هیچوقت توجیه نمی کند.» اکنون می افزاییم که این سیاست ها در خط مشی تعریف شده‌ی خود، از دو ویژگی عمده «تهدید کننده‌‌» و «تحریف کننده» برخوردارند. به لحاظ متدیک، بخشی از این دو ویژگی ناروا را از وجهه تاریخی‌اش باید مطالعه کرد زیرا در مطالعه به روز و در جریان سیاست های فرهنگی وابسته به قدرت ها همیشه دست‌انداز ها و دشواری های سیاسی وجود داشته و دارد که به مثابه سدی در برابر پویایی اندیشه ها، عمل می کند. بنابر این باید به مطالعات تاریخی در این باره اهمیت داد و تا حدودی در آینه تاریخ، ویژگی ها، شرایط. و چند و چون آن را جستجو کرد. همچنان که در تاریخ اسلام شواهد روشنی برای این ویژگی ها می توان یافت.
? پانزدهمین جلسه پژوهش های دینی یک (سال ۹۷)

یک‌شنبه ۱۸ شهریور ۹۷
ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰

دستور جلسه؛
۱٫ گفتگوی پژوهشی هفته
۲٫ نهایی کردن موضوع مقالات تازه
۳. پذیرایی
مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد، اتاق پژوهش

? پژوهش دینی به معنای دقیق کلمه، گاهی چنان با سیاست های وابسته به خودکامگی قدرت ها، درگیر می شود که ماندن در مسیر آن از شمشیر زدن در میدان مبارزه آشکار، دشوارتر است. استاد حکیمی نیز تعبیر «مرزبانی» را از کلام گنجوران وحی، از همین روی برگرفته و به درستی در باره دسته‌ای از صاحبان آثار پژوهشی دینی به کار بسته‌اند.
?آگاهی: جلسه عمومی نیست.

http://www.h-ansari.net/wp-content/uploads/2018/06/IMG_20180627_174849_745.jpg

http://www.h-ansari.net/wp-content/uploads/2018/06/IMG_20180627_174849_745.jpg

? السلام علیک یا اباعبدالله

☑️ برنامه سخنرانی ها در دهه اول محرم

▪️سخنرانی (شبها)

? موضوع:
خرده گیران بر تاریخ عاشورا

از دوشنبه ۱۹ تا پنج شنبه ۲۹ شهریور ۹۷
(برابر با شب اول تا شب یازدهم محرم ۱۴۴۰)

ساعت ۲۱:۴۰ تا ۲۲:۴۰

▪️یزد، صفاییه، بلوار تیمسار فلاحی، خ بهار، چهارمین کوچه پس از درمانگاه اکبری، منزل مرحوم حاج علی زارع مهرجردی

_______________

وقتی که چشمان سکینه ژاله می کرد؛
بر گرد مهتاب رخ اش، غم، هاله می کرد؛
خون خدا بر دشت ها، آلاله می کرد؛
آن دم، زمین با آسمان ها ناله می کرد…

#شعر_حسین_انصاری

@menbar_ansari

__________________(۵۵)

السلام علیک یا اباعبدالله

☑️ برنامه سخنرانی صبح در دهه اول

? یزد، مسجد قبا؛ بلوار جمهوری

موضوع: ویژگی‌های تاریخ عاشورا

ساعت ۶:۳۰ تا ۷

_________________(۶۵)

? یزد، چهار راه بعثت، محله لب خندق، جنب هتل های زنجیره ای مهر، منزل ریسمانیان.

موضوع: مسئولیت حسینی بودن

ساعت ۷:۱۵ تا ۸

_________________(۷۵)
? یزد؛ صفاییه، بلوار پاسداران، کوچه سوم، منزل مرحوم نیک محضر.

موضوع: نقد و بررسی آثار عاشورایی

ساعت ۸:۱۵ تا ۹

________________(۸۴)
? مهریز، سریزد

موضوع: ذهن تاریخی شیعه،

ساعت ۱۱ تا ۱۲

السلام علیک یا اباعبدالله

___________________(۹۴)

☑️ برنامه سخنرانی شبها در دهه اول؛
▪️سخنرانی (شبها)

موضوع: کارکرد هایی از دانش تاریخ (از منظر تربیت دینی)

ساعت ۱۹:۴۵ تا ۲۰:۳۰

▪️یزد، بلوار جمهوری، کوچه قبا، کوچه پشت مسجد قبا، منزل آقای حاج محمد ملک

________________۴(تکرار آگهی)
▪️سخنرانی (شبها)

? موضوع:
خرده گیران بر تاریخ عاشورا

از دوشنبه ۱۹ تا پنج شنبه ۲۹ شهریور ۹۷
(برابر با شب اول تا شب یازدهم محرم ۱۴۴۰)

ساعت ۲۱:۴۰ تا ۲۲:۴۰

▪️یزد، صفاییه، بلوار تیمسار فلاحی، خ بهار، چهارمین کوچه پس از درمانگاه اکبری، منزل مرحوم حاج علی زارع مهرجردی

__________________

آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی:
منبر و مجلس حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام مکان آموزش افراد است/تسامح در گفتن مطالب غیر متقن صحیح نیست.

@shobeiryzanjani

▪️بخشی از توصیه آیت الله سیستانی به سخنرانان و مبلغین محرم؛

▪️در اختلافات شیعیان در حوزه های فکری و شعائر وارد نشوید.

? @sistani_fa

_________________

«مسئولیت حسینی بودن»
هفتم محرم، خانه ریسمانیان، مرکز شهر یزد

«بررسی آثار پیشینیان در تاریخ کربلا»
هفتم محرم، منزل نیک محضر، یزد

«خرده گیران بر تاریخ عاشورا»
شب تاسوعا، منزل آقای زارع، یزد ۹۷

_______________

? مطالب رسیده از شما سروران

@menbar_ansari
یکی از عزیزان جان نوشته‌اند:

الحمدلله در شب عاشورا سعادتی دست داد و توفیق یافتم تا منبر پرمغز و محتوای شما در مورد «خرده گیران بر تاریخ عاشورا» را گوش دهم. چقدر مطالب مفید و جذاب بود. اگر ساعت‌ها سخنرانی‌های شما را بشنوم خسته که نمی‌شوم هیچ، لذت نیز می‌برم و شور و شعفی در شنیدن بیشتر آن می‌یابم. از شما سپاسگزارم که این امکان را فراهم آورده‌اید تا با وجود بعد مسافت بتوانیم از مجلس ذکر اباعبدالله الحسین (ع) بهره ببریم. آرزومند سلامتی و طول عمر شما هستیم تا بیش از پیش در احیاء امر اهل البیت (ع) قلم بزنید و سخن برانید و روشنایى ببخشید.
?www.h-ansari.net

_____________(۹۵)

▪️سخنرانی

? موضوع:
دفاع از مذهب در وضعیت پیش رو

پنج شنبه ۲۹ شهریور ۹۷
( شب یازدهم محرم ۱۴۴۰)

ساعت ۲۰:۴۵ تا ۲۱:۲۰

▪️یزد، بلوار جمهوری، مسجد قبا

(شام غریبان مجلس عزاداری شیعیان افغانستانی)

____________

? مطالب رسیده از شما سروران

@menbar_ansari
یکی از عزیزان جان نوشته‌اند:

تقبل الله جناب استاد انصاری گرامی و خدا قوت.
بحث منبرتون در مسجد قبا در جمع شیعیان افغانستانى با عنوان «دفاع از مذهب در وضعیت پیش رو» خیلى به روز و کارآمد و مفید بود.
متأسفانه امشب صدای منبر «خرده‌گیران بر تاریخ عاشورا» قطعی زیاد داشت. بحث‌ها مهم و جالب بود و برای من تازگی داشت و بلکه اصلا نشنیده بودم ولی حیف که گاهی قطع میشد.??
ان شاءالله خدا بر توفیقات شما بیافزاید و عمری پربرکت و پرثمر به شما عنایت فرماید.

?www.h-ansari.net

_____________(۹۷)

☑️ سخنرانی
جمعه و شنبه ۳۰ و ۳۱ شهریور ۹۷
برابر با ۱۱ و ۱۲ محرم
به مدت ۲ شب

شب اول: ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۱۵
شب دوم: ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۰:۱۵

موضوع؛
اخلاق و احکام برای طبقه میانسال و بزرگسال (ادامه و تکمیل بخش ۴)

▪️یزد، خ رجایی، کوچه شیر غلامی، محله چار منار، جنب حسینیه چار منار، منزل حاج آقا رضا عدل

☀️ مجالس حسینی فرصتی بی مانند برای آموزش و آمایش دلهاست.

یک نظر بگذارید