منبرهای فروردین ماه ۹۵

نگارش در تاریخ ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ارسال شده در بخش منبرها | هیچ نظری

منبرهای فروردین ماه ۱۳۹۵

به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) نشستی با عنوان
الگوی فاطمی و مطالعات اسلامی زنان، فرصت ها و تهدیدها
برگزار می گردد،
سخنران: حجت الاسلام حسین انصاری
زمان: چهارشنبه ۹۵/۱/۱۱ ساعت ۵ عصر
مکان:سالن اجتماعات کتابخانه میررضی تویسرکان
یاوران فرهنگی تویسرکان

_________
◀️ سخنرانی

از شنبه ۱۴ فروردین تا چهار شنبه ۲۵ فروردین ماه،
به مدت دوازده روز

ساعت ۱۸ تا ۱۸:۳۰

مناسبت:
مجلس معارف و ذکر سالانه

موضوع:
الگوهای مکتبی

? یزد، خ انقلاب، روبروی کمیته امداد، بن بست سعیدی، منزل حاجی صوت داودی
چکیده: روز اول به ذکر مقدمه ای گذشت در این باره که قرآن کتاب هدایت و راهنمای شیوه های کلان تربیتی است و در مسیر تربیت دینی و اخلاقی به ذکر داستان انبیاء و پس از آن، اولیاء و سپس به زندگی و سرگذشت مردان و زنان فرزانه تاریخ، به جهت تاثیر بر ذهن و عمل مسلمانان می پردازد. قصه لقمان حکیم، اگر پیامبر نخوانیمش، آصف برخیا، اگر وصی ندانیمش، مریم، آسیه، حبیب نجار، و…یا شان نزول آیات در باره عمار ، ابوذر ، و دیگران، نمونه هایی از کاربرد این روش به شمار می رود.
روز دوم به ذکر اولین شخصیت ممتاز و تاثیر گذار در تاریخ تشیع گذشت یعنی شیخ کلینی. زاییده در کلین روستایی در جنوب تهران و شهر ری، به فاصله حدود ۴۰ کیلومتر و در جنب شهر حسن آباد. در آخر دوران حیات امام عسگری (ع) به دنیا آمد و به سال پایان غیبت صغرا سال ۳۲۹ هجری در بغداد در گذشت. او در زادگاهش و از محضر پدر ، شیخ یعقوب بن اسحاق کلینی، که مزارش در خارج روستای کلین هنوز زیارتگاه اهل معناست، و نیز از محضر دایی عالم خود، علان کلینی بهره برد. سپس از مشایخ ری و قم و کوفه و در نهایت بغداد بهره مند گردید و کتاب بزرگ الکافی را در همین شهر عرضه کرد. کتابی که بیست سال برای تالیف آن رنج برد و کوشید تا ۱۶ هزار و ۱۹۹ حدیث شیعه را گردآوری، موضوع یابی و دسته بندی کرد و یکی از شاهکارهای ماندنی در تاریخ حدیث را بر جای گذاشت. او کتاب کافی را با کتاب عقل و سپس کتاب علم و پس از آن کتاب توحید و آنگاه کتاب حجت، فصل بندی کرد. در زندگی و تاریخ ایشان، چند ویژگی را بر می شماریم

_____
چکیده: روز سوم پس از بیان بخش های سه گانه از کتاب کافی کلینی- بخش اصول کافی و بخش فروع کافی و بخش روضه کافی- به بیان طرحواره بخش اول یعنی اصول کافی گذشت که با چهار کتاب آغاز می شود؛ کتاب عقل(یا همان خرد و اندیشه) کتاب علم، کتاب توحید ، و سپس کتاب حجت. از عقل و خرد آغاز می کند و به علم و توحید و سپس حجت یا همان پیامبران و اوصیای الهی می رسد. در کتاب های ششگانه حدیث اهل سنت، معمولا از کتاب نماز و تعبد و یا توحید مباحث دسته بندی می شود و پیداست که در اندیشه ان نویسندگان عبادت و نماز مقدم بر هر چیز تصور شده است، در حالی که اگر از مسیر عقل و اندیشه و علم و دانش به توحید و نبوت و امامت نرسیم، توحید و عبودیت خردمندانه و صحیحی را نباید انتظار داشت. شیخ کلینی هزاره ای پیشتر از ما و بر اساس رهنمودهای ائمه (ع) به پایه گذاری خرد در معارف الهی و دین تاکید می کند و این از تفاوت های بنیادین مکتب اهل بیت(ع) با مکاتب دیگر است.
به هر حال در تاریخ زندگی شیخ کلینی ویژگی های ممتازی به چشم می خورد که چند مورد از آنها به تناسب مخاطبان حاضر بیان می شود.
یک؛ انتخاب همسر و دقت در گزینش مادر برای فرزندان در یک زندگی سعادتمند است. شیخ کلینی، حاصل انتخاب شایسته ای است که پدرش برای زندگی آینده خود انتخاب کرده بود. زیرا شیخ کلینی گذشته از پدر خویش جناب شیخ یعقوب کلینی، از علی بن محمد بن ابراهیم بن ابان رازی دائی خود، معروف به علان رازی، نیز استفاده علمی کرده و بهره آموخته است. نقش خانواده مادری شیخ کلینی در تربیت او را به خوبی می توان مشاهده کرد. این که پیشوایان دین فرموده اند “اختاروا لنطفکم” برای تولد فرزندان خود، انتخابگر باشید و بهترین انتخاب را بسته به محیط و امکانات به انجام برسانید، به دلیل آثار متفاوتی است که خواهد داشت. این انتخاب فقط به زیبایی و دارایی و …محدود نباید بشود، بلکه باید پیش از هر چیز ارزش های فکری و توانمندی های اجتماعی و دینی در نظر گرفته شود. برای خود و فرزندان و نواده ها باید بهترین انتخاب ها را فراهم ساخت.
دو؛ تلاش و کوشش مستمر و میگیر و خستگی ناپذیر شیخ کلینی مثال زدنی است. او در زادگاه و سپس شهر ری و بعد با هجرت به قم و سپس کوفه و در پایان اقامت در بغداد، مرکز فرهنگی بزرگ جهان اسلام در آن روزگار، به کار خود ادامه داد و هم چنان که نوشته اند کار تدوین کتاب را طی بیست سال به پایان برد و با رنج و زحمت فراوان به تالیف این اثر ماندگار دست یافت. شیعه باید که اهل تلاش و کوشش و مجاهده باشد و از سستی و تنبلی و تن پروری بگریزد که این ها آفات و بیماری روح است و ایمان را متزلزل و کارنامه عمل آدمی را در پیشگاه خدا تهی می نماید. وظیفه ماست که در تقویت و پیشبرد مذهب تشیع و اندیشه ها و معارف اهل بیت (ع) بکوشیم و در این راه پر ارج، خستگی نشناسیم.
سه؛ درداشنا بودن و از مشکلات فکری، و روحی-معنوی جامعه خود آگاه بودن، رمز بزرگ بیداری و اسباب توفیق الهی است. هر که او پر درد تر، آگاه تر. شیخ کلینی در مقدمه کافی از آشنایی اش با درد فکری جامعه معاصر خود، پرده بر می دارد و البته این هنر را دارد تا افزون بر یادکرد درد موجود، اقدام به کار نیز بنماید و برای رفع مشکل فکری و اعتقادی که رخ نموده است، گام عملی بردارد و اقدام شایسته کند.
چهار؛ هنر و تعهد پاسخگویی به نیازهای زمان و مردم زمانه است که جان آگاه شیخ کلینی را به حرکت واداشت. او در مقدمه می نویسد که کسی-گویا جوانی دردمند- با وی در باره روی به ویرانگی داشتن فرهنگ عمومی جامعه تشیع، گلایه و شکواییه داشته و از او تقاضای کمک و یاری فرهنگی نموده است و شیخ در پاسخ به ان درخواست، دست به انجام کاری سترگ میزند و کتاب ماندگار “الکافی” را سامان می دهد. این روح پاسخگویی به مشکلات و پیچیدگی های زمانه و زندگان است که عزت و سربلندی جامعه مذهبی را رقم می زند و فرهنگ پیشرو تشیع را بالنده تر می کند.

_____________
?نشست های تفسیر موضوعی نهج‌البلاغه

? موضوع: نقد کتاب

“بود انسانی و بهبود اجتماعی، اخلاق حرفه ای با تاکید بر نهج البلاغه”

نوشته دکتر بخشعلی قنبری

? زمان: سه شنبه ۱۷ فروردین ماه ساعت ۱۸:۳۰

? مکان: خیابان انقلاب، بعد از چهارراه دولت آباد، روبروی بانک صادرات کسنویه، تالار داخلی مسجد امام حسین (ع).

گزارشی از این نشست:

⭕️ در دومین نقد کتاب از سری نشست های تفسیر موضوعی نهج البلاغه صورت گرفت:
✅ نقد کتاب اخلاق حرفه ای با تاکید بر نهج البلاغه

? یزد/ محمد امامی: نقد دومین کتاب در نخستین نشست سال ۹۵ از سری نشست های تفسیر موضوعی نهج البلاغه در یزد توسط حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاری سه شنبه ۱۷ فروردین در مسجد امام حسین (ع) آغاز شد.
در این نشست کتاب «بود انسانی و بهبود اجتماعی؛ اخلاق حرفه ای با تاکید بر نهج البلاغه» نوشته دکتر بخشعلی قنبری از انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی مورد نقد قرار گرفت.
حجت الاسلام والمسلمین انصاری ابتدا ضمن معرفی نویسنده وی را استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و فردی معتدل ارزیابی کرد و با معرفی کتاب یاد شده مزیت های آن را برشمرد.
وی از دسته بندی دقیق مباحث و فصل های کتاب به عنوان نخستین مزیت کتاب بود انسانی و بهبود اجتماعی یاد کرد و اظهار داشت: مولف طی این دسته بندی دقیق سطحی از آگاهی را که یک فرد بدون آگاهی لازم نیاز برای خواندن کتاب نیاز دارد به خواننده می دهد.
این پژوهشگر دینی تدوین درسی و کلاسی کتاب یاد شده را مزیت دیگر آن دانست و گفت: این که کتابی به گونه ای تدوین شود که قابلیت تدریس کلاسی داشته باشد، مزیت برای آن کتاب است و برای یک نظام آموزشی چنانچه کتاب مورد تدریس این ویژگی را نداشته باشد یک ضعف محسوب می شود.
انصاری نو بودن و کاربردی بودن موضوع اصلی کتاب را از دیگر مزیت های کتاب بود انسانی و بهبود اجتماعی معرفی کرد و ضن ارائه نمونه هایی ازعناوین و متن کتاب افزود: مقاله ها و کتاب های زیادی داریم که به اخلاق در نهج البلاغه پرداخته اند و در حد کلی گویی است و ضرورت دارد به مباحث کاربردی به صورت ریز پرداخته شود.
وی ضمن نو و کاربردی دانستن موضوع اصلی کتاب یاد شده و یادآوری نکاتی از نهج البلاغه در عین حال میزان نوآوری در بند بند فصول کتاب را بسیار محدود دانست و خاطرنشان کرد: اینکه کتاب از فصل پنجم وارد اصناف حرفه ای می شود عنوان موضوع نو و کاربردی است اما در جزئیات آنچنان نوآوری ندارد و مولف با توجه به مباحث جدید روز می توانست نکات نو و تازه زیادی را ذیل عناوین و سرفصل های کتاب مطرح کند که جای آن بسیار خالی است.
نقد «کتاب بود انسانی بهبود اجتماعی؛ اخلاق حرفه ای با تاکید بر نهج البلاغه» در نشست بعدی که سه شنبه ۲۴ فروردین برگزار می شود ادامه دارد و به کاستی ها و نقاط ضعف این کتاب پرداخته می شود.
گفتنی است نخستین کتاب که در سری نشست های تفسیر موضوعی نهج البلاغه توسط حجت الاسلام والمسلمین انصاری طی سه جلسه مورد نقد قرار گرفت، کتاب «کارنامه سیاسی امام علی(ع) در نهج البلاغه» نوشته ابراهیم منهاج (دشتی) بود.
شایان یادآوری است سری نشست های تفسیر موضوعی نهج البلاغه توسط حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاری در یزد بیش از ۷ سال قدمت دارد که این سری از نشست ها عصر روزهای سه شنبه یک ساعت پیش از اذان مغرب در تالار داخلی مسجد امام حسین(ع) واقع در خیابان انقلاب روبروی بانک صادرات کسنویه برگزار می شود.

♦️ منبع: https://telegram.me/joinchat/AtW_tT4m5tfjsvLFu688Ww

__________
◀️ سخنرانی

از سه شنبه ۱۷ فروردین تا پنج شنبه ۱۹ فروردین ماه،

ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۱۵

مناسبت:
مجلس سالگرد مرحوم حاج محمود دهقانی زاده

موضوع:
بنیان سنت های مذهبی، در کشاکش عرف و محیط

? یزد، بلوار بسیج، کوچه حسینیه سلسبیل، بیت الرضا (ع) آقای دهقانی زاده.

___________
◀️ سخنرانی

از چهار شنبه ۱۸ فروردین تا شنبه ۲۱ فروردین ماه،

ساعت ۲۱:۴۵ تا ۲۲:۱۵

مناسبت:
روضه خوانی اباعبدالله الحسین علیه السلام به یاد شهدای محله

موضوع:
فضیلت های عام یا اوصاف فراگیر (با تاکید بر مقام شهیدان راه خدا)
? یزد، بلوار امامزاده جعفر(ع) روبروی امامزاده، حسینیه تخت استاد، به دعوت حاج آقای مسعودی
یادآوری: در جلسه آغازین در روز چهارشنبه توفیق حضور نبود.

————-
پربازدیدترین خبرهای وبسایت یزدنگاه در هفته ای که گذشت.
YazdNegah.ir
نقد کتاب اخلاق جرفه ای با تاکید بر نهج البلاغه جزو خبرهای پربازدید سایت یزدنگاه

__________
⭕️ اصلاحیه

ساعت منبر حسینیه تخت استاد امشب تغییر کرد.
ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۱۵

__________
◀️ سخنرانی

از یک شنبه ۲۲ فروردین تا پنج شنبه ۲۶ فروردین

موضوع:
امام هادی (ع) فرهنگبان تشیع در کوتاه ترین فرصت ها و خفقانبار ترین فضاهای سیاسی

? یزد، صفائیه، ۲۴ متری اول (ملاصدرا) منزل جناب استادیان

_________
?نشست های تفسیر موضوعی نهج‌البلاغه

? موضوع: نقد کتاب

“بود انسانی و بهبود اجتماعی، اخلاق حرفه ای با تاکید بر نهج البلاغه”

نوشته دکتر بخشعلی قنبری

? جلسه دوم ?

? زمان: سه شنبه ۲۴ فروردین ماه ساعت ۱۸:۳۰

? مکان: خیابان انقلاب، بعد از چهارراه دولت آباد، روبروی بانک صادرات کسنویه، تالار داخلی مسجد امام حسین (ع).

____________
تفسیر موضوعی نهج البلاغه، ۹۵/۱/۲۴
نقد کتاب”بود انسانی و بهبود اجتماعی، اخلاق حرفهوایدبا تاکید بر نهج البلاعه”
⭕️ در دومین جلسه نقد و بررسی کتاب «اخلاق حرفه ای با تاکید بر نهج البلاغه» مطرح شد:
✅ استاد انصاری: یک اثر پژوهشی لزوما نباید زبانی خشک و بی روح داشته باشد
☀️ @Barankavir
☘ یزد/ محمد امامی: دومین جلسه نقد کتاب «بود انسانی، بهبود اجتماعی؛ اخلاق حرفه ای با تاکید بر نهج البلاغه» نوشته دکتر بخشعلی قنبری در ادامه سری نشست های تفسیر موضوعی نهج البلاغه به استادی حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاری سه شنبه این هفته با حضور جعی از علاقه مندان به امام علی(ع) در مسجد امام حسین(ع) یزد برگزار گردید.
در این نشست حجت الاسلام والمسلمین انصاری پس از مروری بر گزارش اجمالی راجع به مولف و کتاب و چاپ کتاب و بر شمردن مزیت های کتاب، چهارمین مزیت کتاب یاد شده را «تاکید بر نهج البلاغه» معرفی کرد و اظهار داشت: این عنوان در نگاه نخست سبب می شود خواننده کتاب منتظر نماند تا همه باب ها و فصل های کتاب مستند به نهج البلاغه باشد و نویسنده سعی نمی کند برخی مطالب را به زور به نهج البلاغه بچسباند و این موضوع فضای قابل قبول تری را به خواننده می دهد و انتظار و خواسته خواننده را منطقی می کند.
وی سپس کاستی های کتاب را برشمرد و «برخوردار نبودن سبک نگارش کتاب از طراوت و تازگی» را یکی از کاستی های آن ارزیابی کرد و خاطرنشان ساخت: یک اثر پژوهشی لزوما نباید زبانی خشک و بی روح داشته باشد. زبان فرهنگی یک شرط نوشتارهای علمی است و پروراندن ظرایف با لطایف از جمله هنرهای یک نویسنده است.
این پژوهشگر دینی سپس از کتاب سیری در نهج البلاغه شهید مرتضی مطهری به عنوان یک اثر ارزنده که زبان نوشتاری آن تازگی و طراوت دارد یاد کرد و گفت: شهید مطهری وقتی می خواهد فلسفه را بیان کند به رغم خشک بودن و دشوار فهمی و سخت خوانی موضوع فلسفه تاریخ بشری ، پیوند فلسفه و نهج البلاغه را با بیانی پرطراوت و تازه مطرح می کند و سبک نگارش و گفتارش جذابیت دارد.
انصاری در ادامه به جند نمونه استفاده از واژگانی نامانوس همچون «مطمح نظر» ، «مشحون» و «نامیمون» و … اشاره کرد و با انتقاد از برخی ناشران به خاطر کمک نگرفتن از ویراستاران خوب اظهار داشت: دانشگاه ویراستار تربیت می کند تا کار ویراستاری کند و ناشرانی موفق هستند که ویراستاران خوب با آنان همکاری دارند.
وی همچنین «تاکیدهای زاید در باره نهج البلاغه» را از دیگر کاستی های بخش هایی از کتاب یاد شده دانست و یادآور شد پس از حدود ۱۸۰ صفحه دوباره گفتن این موضوع زاید است و برای خواننده ملال می آورد.
این عالم دینی طرح برخی از مباحث ضعیف در کتاب را از دیگر کاستی های آن برشمرد و خاطرنشان ساخت: این کار در بخش هایی از کتاب اتفاق افتاده که از ارزش آن می کاهد. برای نمونه وجوه تمایز رهبری و مدیریت ناکافی است و مخاطب را اقناع نمی کند ضمن اینکه همه این وجوه قابل خدشه و ضعیف است.
وی افزود: مولف در بخشی از محتوای کتاب اخلاق ساختاری را در کشورمان تثبیت شده دانسته و در موضع تبلیغ قرار گرفته و حال آن که این کتاب علمی است و خواننده خودش باید به این نتیجه برسد و مولف نباید در موضع یک کار تبلیغی قرار بگیرد. آیا در سیستم اداری ما ارباب رجوع تکریم می شود؟ اینجا جای شعار دادن نیست و شعار دادن با کتاب علمی سازگاری ندارد مگر این که نمونه های موفق را به صورت علمی بیاورد.
حجت الاسلام والمسلمین انصاری دیگر کاستی کتاب را «ارائه برداشت از نهج البلاغه بدن ارائه شاهد» و ضعف در ارائه «سابقه اخلاق حرفه ای در اسلام» ارزیابی کرد و افزود: مولف می بایست در پیشینه پژوهش و سابقه اخلاق حرفه ای در اسلام بررسی جدی و عمیق تری بکند چرا که گفتن اخلاق حرفه ای مهم است در حالی که نظم منطقی در میان نمونه های ارائه شده وجود ندارد و برخی آثار مهم در مقاطع زمانی از قلم افتاده است و برخی کتاب های معروف مثل «آداب المتتطببین» که مربوط به اخلاق حرفه پزشکی است در سابقه وجود ندارد.
☀️ @Barankavir

__________
◀️ سخنرانی

از سه شنبه ۲۴فروردین تا پنج شنبه ۲۶ فروردین ماه،

ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۱۵

موضوع:
اخلاق صنفی زن مسلمان

? مناسبت:

چهلمین روز درگذشت حاجیه خانم شستی ساز
مادر شهیدان سید ضیاء وسید مجید گلدانساز

مکان:
یزد، خیابان کاشانی، کوچه ۲۹، شهیدان گلدانساز، بن بست نمونه،

_________
◀️ سخنرانی

از سه شنبه ۳۱فروردین تا چهارشنبه یکم اردیبشت

ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۱۵

مناسبت؛
سالگرد مادر مرحومه جناب جعفری

موضوع:
جذابیت توحید و نسبت های مانع

? میبد، میدان ۱۲ امام، مسجد حمزه علی

به کانال اطلاع رسانی منبرها بپیوندید:

menbarha_ansari@

 بایگانی موضوعات گذشته

 

یک نظر بگذارید