منبرهای اردیبهشت ماه ۱۳۹۸

نگارش در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ | ارسال شده در بخش منبرها | هیچ نظری

منبرهای اردیبهشت ماه ۱۳۹۸

_________________

🔸مطالب رسیده از شما سروران

@menbar_ansari
یکی از عزیزان جان نوشته‌اند:

سلام و درود خدمت شما استاد انصاری عزیز و گرامی
بنده هم میلاد اشبه ‌الناس برسول الله خَلقاً و خُلقاً و مَنطقاً حضرت على‌اکبر علیه السلام را به شما و همه شیعیان و محبین اهل البیت (ع) تبریک و شادباش عرض مى نمایم.
الحمدلله بخت یارم بود و توفیق یافتم منبر امشبتان را همراهی کنم. سخنرانی عالی و شنیدنی شما را ارج می‌نهم و خداوند را شاکر هستم که سعادت بهره‌گیرى از فرمایشات جنابعالی را نصیب من گردانید. مباحث دفاع از امامت و تبیین مفهوم امامت، طرح بحث شبهه تراشی مخالفین ائمه، علی‌الخصوص امامت و غیبت کبرای حضرت صاحب العصر و ‌الزمان (عج)، بیان مجاهدتهای علمای بزرگ شیعی مانند شیخ صدوق رضوان الله تعالی علیه برای پاسخگویی به شبهات زمان غیبت حضرت و نوشتن کتابهایی مختص این امر مهم با استعانت و توسل به خود حضرت صاحب الأمر و … بسیار مفید و قابل تأمل بود.
امیدوارم حضرتش همیشه یاور و همراهتان باشد و تمام گفتارها و کردارهای شما مورد تأیید ایشان باشد.
از خداوند منان برای شما عزت و سربلندی و طول عمر و سلامتی مسئلت دارم.

🌐www.h-ansari.net

_________________

🔸مطالب رسیده از شما سروران

@menbar_ansari
یکی از عزیزان جان نوشته‌اند:

سلام
طیب الله.
خدا می داند از باب درددل یک نوکر اهل بیت علیه السلام این مطلب را میگویم و ضمنا در تایید مطالب حضرتعالی در مجلس جناب یاوری؛
هر گاه که با حضرت صاحب (عجل الله فرجه) در استیصال امور، مستقیما و چون امامی حیّ و ناظر، طلب کمک و امداد دارم، بسیار ملموس جواب میگیرم.
و افسوس! که این امر برایم اکثرا مغفول است.
التماس دعا

_________________

🔸 مطالب رسیده از شما سروران
@menbar_ansari
یکی از عزیزان جان نوشته اند:

(از شنوندگان پخش زنده)

سلام جناب استاد
سخنرانى عصرتون واقعاً عالى بود.
هیچوقت اینجورى در مورد مهدویت و عدالت نشنیده بودم
مأجور باشید.

_________________

◀️ سخنرانی

🔹 یزد، بلوار جمهوری، کوچه سی ام، منزل جناب آقای گندمی

◀️ ساعت ۲۲ تا ۲۲:۳۰
از شنبه ۳۱ فروردین تا پنج شنبه ۵ اردی بهشت ۹۸

موضوع:
غیبت و مهدویت، مسائل و حواشی

_________________

یادداشتی برای پاسداشت مهدویت
حجت الاسلام علی انصاری

راستش با حاج ابوالقاسم نوری تویسرکانی و دیوان او آشنا نبودم و این آشنائی اندک نیز ، مدیون تلاش های استاد ارجمند حسین انصاری و همکاران فرهنگی ایشان است، به ویژه فرهیخته بزرگوار و کوشا جناب رضا بیات، دبیر حزب حاما در شهرستان، اگر اشتباه نکنم. شکر الله مساعیهم جمیعا.

چندی پیش ، تقاضای مسؤلان برگزاری پاسداشت مصلح تویسرکانی برای نگارش مقاله با محوریت “انتظار در شعر مصلح” را مغتنم شمردم و مقاله ای را با عنوان “فلسفه غیبت در شعر مصلح” نوشتم و خلاصه ای از آن را در جلسه دیشب گزارش کردم. چه می توانم بگویم جز اینکه با اولین نگاه به صفحات کتاب، مجذوب اخلاص و غنای فکری سراینده دیوان شدم و حال خوشی را در چند شب تجربه کردم. برای تجربه حالات خوش، نیاز به بیست هزار فرسنگ راه بر روی آب نیست این مقصود کنار مزار مخلصان آستان اهل البیت (ع) هم دست یافتنی است.

استغاثه به محضر حضرت ولی عضر ، محور نگارش مقاله و تحلیل من بود.

خیلی دلم میخواست بداند چطور است که دوستان اهل فضل، آنچنان ساعات زندگیشان پر و مفید است که فرصتی هر چند اندک برای سرودن و نگارش چند بیت و سطر را نیافته اند؟! فهم این هم برای خودش عالمی دارد.
از میان همه ابیات دیوان، اینها را مناسب حال دیدم؛

هرچند که ما قابل دیدار نداریم
سر را چو سگان بر در دربار گذاریم
ز افعال بد خویش تمامی خجلستیم
…..،
ای حجت موعود تو دستی به دعا کن
@revayatgare_p_n

_________________

🔹 سخنرانی

🔹یزد، خ انقلاب، کوچه شیخداد، مسجد شیخداد

پرسهٔ پدر صدیق ارجمند ما جناب آقای عرفانی

یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

ساعت ۹:۳۰ تا ۱۰

موضوع:
سنت های شیعی و تشخص در مهدویت،

_________________

☘ انتظار و مهدویت در دیوان مصلح

ای حجت حق، نظم جهان با تو بود
اصلاح امور شیعیان با تو بود
از هر طرفی در به رُخم بسته شده
مفتاح گشایش جهان با تو بود

دیوان مصلح، ص۴۵۲
@revayatgare_p_n

_________________

عقیده مهدویت در روایات فرقه های اسلامی، و اعتقاد کلامی شیعه مقید به مهدویت شخصی است. به این معنا که مهدی آخرالزمان یک نفر است با تشخیص معین.
مولوی در مثنوی به مهدویت نوعی معتقد است اما عقیده به مهدویت نوعی به معنای دور ماندن از تشخص قائل بودن برای مهدی های متعدد نبوده است. از حسام الدین چلبی تا شمس تبریزی، شخص هایی هستند که برای دیدگاه وی در جایگاه مهدی نشسته اند. ابیات زیر از مثنوی معنوی (دفتر دوم) در این باب روشن است.

پس بهر دوری ولیی قایمست
تا قیامت آزمایش دایمست

پس امام حی قایم آن ولیست
خواه از نسل عمر خواه از علیست

مهدی و هادی ویست ای راه‌جو
هم نهان و هم نشسته پیش رو

_________________
#نیمه_شعبان
#موعود

حم وَ الْکِتابِ الْمُبِینِ، إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَهٍ مُبارَکَهٍ
این شب مبارک به قول بیشترمفسران، شب #نیمه_شعبان است، آن را مبارک خواند از بهر آنکه پر خیر و پر برکت است. همه شب داعیان را اجابت است، سائلان را عطیت است، مجتهدان را معونت است، مطیعان را مثوبت است، عاصیان را اقالت است، محبان را کرامت است.
همه شب درهای آسمان گشاده، جنات عدن و فرادیس اعلی درها باز نهاده، ساکنان جنّه الخلد بر کنگره‌ها نشسته، ارواح انبیاء و شهداء در علیین فراطرب آمده، همه شب نسیم روح ازلی، از جانب قربت، به دل دوستان می دمد و باد کرم از هواء فردانیت بر جان عاشقان می وَزد و از دوست خطاب میآید:
“هل من سائل فاعطیه؟
هل من مستغفر فاغفر له؟”

ای درویش بیدار باش در این شب که همه بساط نزول بیفکنده و گل وصال جانان در باغ رازداری شکفته، نسیم سحرِ مبارک، بهاری‌وار می دمد، و پیغام ملک به رمزی باریک و به رازی عجیب میگوید:
“أَ لَمْ یَأْنِ لِلَّذِینَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِکْرِ اللَّهِ و انشدوا:”

ا لم یأن للهجران ان یتصرما
و للعود غصن البان ان یتضرما

و للعاشق الصب الذی ذاب و انحنی
ا لم یأن ان یبکی علیه و یرحما

و فی بعضی الآثار: عجبا لمن آمن بی کیف یتّکل علی غیری، لو انهم نظروا الی لطائف بری ما عبدوا غیری.

ای عجب کسی که ما را شناخت با غیر ما آرام چون گیرد.
کسی که ما را یافت با دیگری چون پردازد.
کسی که رنگ و بوی وصال و یاد ما دارد، دل در رنگ و بوی دنیا چون بندد.

از تعجب هر زمان گوید بنفشه کی عجب
هر که زلف یار دارد چنگ چون در ما زند

رشید الدین#میبدی
“کشف الاسرار و عده الابرار”
#سوره_دخان

_________________

◀️ سخنرانی

میبد، بلوار قاضی میر حسین، میدان مهدیه، کوچه مهدیه، کو چه قبل از مسجد رضوی، منزل آقای سید حسین علمچی

مناسبت
مجلس سالانه ذکر اهل بیت علیهم السلام

◀️ یکشنبه ۱ تا پنج شنبه ۵ اردی‌بهشت ۹۸

ساعت ۲۰ تا ۲۰:۴۵
پس از اقامه نماز

موضوع:
رموز تربیت و سلوک در تشرف پاکان (بخش هفتم)

_________________

تشرف یافتگان، لذت و عیش عالم را برده و از غم محرومیت رسته اند.
آن بخت‌یاران، در خاطرات خوش‌ ِ خود، بهشتِ نقد دارند و در درازای زندگی به شوق و شورِ دیداری دوباره زنده اند و با نم‌نمِ نگاه، چشم به راه..

_________________

‍ ‍ ‍ 🍁 خداوندا بهترین آغاز و انجام نیک را نصیب فرما.
یادداشت های پراکنده در کار پژوهش یکی از مسائل کمتر دیده شده اما بسیار با اهمیت است. پژوهشگران به صورت طبیعی در طی مراحل مطالعه و تحقیق به یادداشت هایی دست پیدا می‌کنند که مرتب کردن و نظم آنها گاهی دشوار می نماید و بالطبع همه از عهده آن بر نمی آیند. بنابراین باید سراغ راهکارهایی ساده و دم دست را گرفت که بتواند به یادداشت ها نظم و ترتیب بدهد یا اینکه آنها را قابل استفاده کند. در گذشته راه‌هایی برای هدر نرفتن یادداشتها مورد استفاده بوده است مانند مسوده یا همان چرک نویس و دفتر یادداشت و مانند کشکول که خود گونه ای تصنیف و تالیف به شمار می رود، یا جنگ نوشته ها که به ضرورت موضوعات به جُنگ های ادبی اجتماعی یا تاریخی و… تقسیم بندی می شده است.
امروز به کمک رسانه های جدید فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بسیاری از یادداشت های یافت شده روزانه در کار پژوهش را می شود نشر داده و در اختیار دیگران گذاشت. این کار علاوه بر حفظ یادداشت‌ها می تواند از گم شدن یا هدر رفتن آنها جلوگیری کرده و دیگران را نیز با این پاره نوشته ها آشنا بسازد. حدّ مطالعه خوانندگان شبکه های اجتماعی بیشتر از یک یا دو یادداشت پژوهشگران نیست. خیلی ها به خواندن همین پاره نوشته ها رغبت دارند و از خواندن نوشته های طولانی به ویژه مقاله و کتاب احساس خستگی می کنند. بنابراین برای این گونه افراد، نشر چنین یادداشت هایی سفره رنگارنگ و جذابی از آگاهی فراهم می کند که کارایی علمی نیز گاهی به دنبال خواهد داشت که نباید آن را بی ارزش گمان کرد.
پژوهشگران می بایست همواره برای حفظ یادداشت ها که به منزله سرمایه های پراکنده و نامنظم آنان است بکوشند و از ابزارهای جدید نیز بهره بگیرند. برخی از آنها در جلسه قبل یادآوری گردید. در محیط ویندوزها استفاده از برنامه وان نوت (onenote) و امثال آن اولویت دارد. در تبلت ها و محیط اندروید از اپ های یادداشت نویسی، گزینه های ذخیره یادداشت در شبکه های اجتناعی، ایجاد کانال های تک نفره، بیشتر و سریعتر می توان استفاده کرد.
در سالهای گذشته، راههای سنتی برای حفظ یادداشت ها در قالب فیش های کاغذی منحصر بود و محدودیت های خاص خود را داشت اگر چه از زیبایی هایی نیز برخوردار بود. به گفته دکتر کامران فانی در مصاحبه ای منتشر شده در مجله مهرنامه، بوی کاغذ و حس لمس کاغذ که از جنس انسان یعنی خاک است به جای لمس سیلیس و پلیمر که در مونیتور دستگاه های جدید، با انگشتان و دست ما لمس می شود، خیلی دلچسب تر است. شاید هیچگاه لذت تایپ کردن حروف متشابه و بی تحرک با لذت نوشتن خطوط حاصل از حرکت قلم بر سینه کاغذ، قابل مقایسه نباشد. خطوطی که شکل آفرینی های متفاوت و تازه به تازه دارند و در چشم نویسنده راه می روند و بر سطح کاغذ قدم می زنند، می دوند، می رقصند. کشیده می شوند و در هم می روند. الف و ب هایی که کوتاه و بلند می شوند و یاء و نون هایی که روی دوش حرف های دیگری جا می گیرند و بدین گونه اندکی بیشتر در چشم و دل نویسنده و خواننده می نشینند. اگر گفته شود که هیچ نامه عاشقانهٔ تایپ شده ای برای معشوق، به دلنشینی و لذت‌بخشی دست نوشته های عاشقان نمی رسد، سخن گزافه ای نیست.
حفظ یادداشت‌ها به روش سنتی، در سه شکل کلی ممکن است و هنوز کارایی دارد. یکی در حاشیه صفحه کتاب یا مجله نوشتن(حاشیه نویسی) دیگری یادداشت کردن در صفحات سفیدِ ابتدا و انتهای کتاب (ظهر نویسی) سوم در کاغذ یادداشت یا دفتر جداگانه ثبت کردن(یادداشت/فیش برداری). بخش سوم توضیح بیشتر و اَشکال متنوعی دارد که در کتاب های آموزش پژوهش شرح داده شده است، و ما نیز شرح آن شیوه ها را در تدریس کتاب «بایسته های پژوهشی» در دوره مقدماتی باز گفته ابم و پژوهه جویان می توانند به آنها مراجعه کنند. همه آنچه گفته آمد به حفظ یادداشت و نگارش آن مربوط است و این گام اول یا همان نوت/یادداشت برداری است.
مدیریت یادداشت ها؛ گام دوم و مرحله پیچیده تری است که…
🔷 دومین جلسه پژوهش های دینی یک (سال ۹۸)

دوشنبه ۲ اردی بهشت ۹۸

ساعت ۱۸:۳۰ تا ۱۹:۳۰

دستور جلسه؛
۱) گفتگوی پژوهشی هفته
۲) بررسی مقالات

مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد، اتاق پژوهش

_________________

🔹 سخنرانی

🔹یزد، امامشهر، م انقلاب، بلوارکارگر جنوبی، خ باهنر جنوبی، مسجد امام صادق(ع)

پرسهٔ پدر صدیق ارجمند ما جناب آقای عرفانی (شوروکی)
دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

ساعت ۲۱:۱۵ تا ۲۱:۴۵

موضوع:
سنت های شیعی و تشخص در مهدویت،

_________________

مروری بر مطالبی که در جلد دوم کتاب شریف مکیال المکارم در باره فواید دعا برای امام غائب عجل الله فرجه الشریف آمده است.

جلد دوم کتاب با بخش ششم آغاز می شود. در این بخش مؤلف کتاب با تحقیق فراگیر خود که از میان آیات و روایات استخراج کرده، به پنجاه زمان و هشت مکان مشخص اشاره می کند که دعا برای آن حضرت در این زمان ها و مکان ها مورد عنایت و تأکید قرار گرفته است؛ از جمله زمان ها: بعد از نماز های واجب، در حال سجده، روز پنجشنبه، شب جمعه، در خطبه نماز جمعه، شب و روز نیمه شعبان، هنگام غم و اندوه، بعد از ذکر مصیبت امام حسین(ع)، روز غدیر، روز عرفه، روز عاشورا، روز عید نوروز، روز دحوالارض، و …، و از جمله مکان ها: مسجد الحرام، عرفات، سرداب، حرم سید الشهدا(ع)، حرم امیرمؤمنان و سایر ائمه اطهار(ع) است.

بخش هفتم، به چگونگی دعا برای تعجیل ظهور امام مهدی (عج) اختصاص دارد. این بخش از سه مقصد تشکیل یافته است. در مقصد اول، مؤلف کتاب در ضمن بیست تذکر، به آداب کلی دعا می پردازد. آنگاه در مقصد دوم با مطرح کردن بیست تذکر دیگر، به چگونگی دعا برای تعجیل به صورت آشکار یا به کنایه بسنده می کند و در نهایت در مقصد سوم، دعاهایی را که در این مورد از جانب امامان معصوم(ع) نقل شده است ( با توضیح و دفع اشکال از بعضی از آنها )، مورد بحث و بررسی قرار می دهد.

بخش هشتم که آخرین بخش کتاب است، در تبیین وظایف و تکالیف بندگان به خصوص شیعیان و مسلمانان در برابر ساحت مقدس حضرت حجت، امام مهدی(عج) است. در این بخش باز با استناد به آیات و روایات متعدد که حکایت از اشراف و تبحر مؤلف به کتب روایی و حدیثی دارد، تعداد هشتاد وظیفه مورد دقت و تأمل قرار گرفته است که از جمله آن می توان به موضوعاتی مانند: شناخت صفات و آداب و خصوصیات امام، رعایت ادب در مورد ایشان، انتظار فرج، اظهار اشتیاق به دیدار، درخواست معرفت آن حضرت، هدیه نماز مخصوص، اهتمام به یاری آن حضرت، صله دادن برای امام، خشوع در هنگام یادآوری، تهذیب نفس، تأسی به اخلاق و اعمال امام، حفظ زبان از اغیار، تکذیب مدعیان نیابت خاصه و … در آن اشاره کرد.

_________________

💠 دومین جلسه پژوهشهای دینی ۲
چهار‌شنبه ۴ اردیبهشت ۹۸

ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۸:۴۵

💠 خانه دکتر قاسمی، پلاک ۳۰٫

_________________

🔹 سخنرانی

🔹یزد، امامشهر، م انقلاب، بلوارکارگر جنوبی، خ باهنر جنوبی، مسجد امام صادق(ع)

هفتمٔ شادروان حاج میرزا علی اکبر شورکی(عرفانی)، پدر صدیق ارجمند جناب آقای عرفانی (شورُکی)
پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸

ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۲

موضوع:
سنت های شیعی و تشخص در مهدویت

_________________

🌺 سخنرانی

💠 موضوع: پژوهشی در دعای ندبه،
🔹جمعه ۶ اردیبهشت ۹۸

🔸دعای ندبه: ساعت: ۷:۱۵ صبح
🔹 سخنرانی:ساعت ۸ تا ۸:۴۰

♦️یزد، میدان مارکار، خیابان دهم فروردین کوچه دروازه قصابها، مجتمع کوی تل

_________________

🔹 سخنرانی

🔹یزد، صفاییه، خ ملاصدرا ، ملاصدرای ۲۷، منزل علی‌کرمانی

اولین سالگرد درگذشت شادروان حاج محمدعلی علی‌کرمانی
جمعه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸

ساعت ۲۰:۴۵ تا ۲۱:۳۰

موضوع:
گفتمان مهدویت و تعریف سه سطحی عدالت در کلام معصومین علیهم‌السلام

_________________

همایشی همراه با نکوداشت بانو ستی فاطمه
۱۱ اردیبهشت
مکان:دانشگاه آزاد اسلامی یزد
http://razavi.iauyazd.ac.ir
سالهاست که در سخنرانی های با موضوع تاثیر فاطمه(س) در تاریخ اسلام، از بانو ستی فاطمه گفته ام.

_________________

برگزاری جلسه نقد کتاب
انسان در جستجوی معنا
از: ویکتور فرانکل
با گفتار: حسین انصاری، مریم کریمی
۷/ ۲/ ۹۸ یزد، خانه دکتر قاسمی
با همکاری پژوهشگران مجموعه فرهنگی امام صادق (ع) میبد
@menbar_ansari

_________________
🔷 سومین جلسه پژوهش های دینی یک (سال ۹۸)

دوشنبه ۹ اردی بهشت ۹۸
ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱

دستور جلسه؛
۱) گفتگوی پژوهشی هفته
۲) بررسی مقالات
مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد، اتاق پژوهش

_________________

سخنرانی استاد حسین انصاری
◀️ ساعت ۲۱٫۳۰ الی ۲۲٫۱۰
روزهای چهارشنبه وپنجشنبه ۱۱ و۱۲ اردیبهشت

🌼مناسبت:

سومین سالگرد زنده یاد حاج محمود اولیاء از اعضای سابق دفتر شهید صدوقی و پدر گرامی اخوان اولیاء

🌼موضوع:
تاثیر انتظار و مهدویت بر توسعهٔ عدالت

🔷 یزد، خیابان دهم فروردین ,کوچه حنا,
(روبروی کوچه دبیرستان صالحی زاده)
بن بست ۵
پلاک ۱۱
خانهٔ فرهنگ اولیاء
http://yon.ir/7RE0j

_________________

💟 نشست های تفسیر موضوعی نهج‌البلاغه
🔶 موضوع:
«مروری بر نمایه‌های نهج‌البلاغه»
با تاکید بر کار دکتر صبحی صالح
(بخش هفتم و آخر)

(بیست و دومین جلسه در سال ۹۷)

💠 نیاز جامعه به محتوای نهج البلاغه بی پایان است.
💠 آغاز با زیارت شریف امین الله

🔶 زمان: سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۸

ساعت: ۱۸:۳۰ تا ۱۹:۳۰

🔶 خیابان شهید رجایی، کوچه اهل السادات، انتهای کوچه، فرعی راست، پلاک ۳۰، خانه دکتر قاسمی

🔸یادآوری: جلسه عمومی است.

_________________

💠 سومین جلسه پژوهشهای دینی ۲
چهار‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۹۸

ساعت ۱۸:۳۰ تا ۱۹:۴۵

💠 خانه دکتر قاسمی، پلاک ۳۰٫
دستور جلسه؛
۱٫ آغاز مباحث کارگاهی
۲٫ گفتگوی پژوهشی هفته
🍀🍀🍀

🔶 یادآوری؛ جلسه عمومی نیست.
علاقه مندان به کار پژوهش و نگارش در زمینه مباحث دینی می توانند از طریق برگه “ارتباط با ما” در سایت “نگاه تازه” مکاتبه کنند.

_________________

یادآوری

بنا بر اطلاع‌رسانی دفاتر اعاظم مراجع ،حفظهم الله، و عدم ثبوت رؤیت هلال، امروز دوشنبه، آخر ماه شعبان است.

صُمْ للرُّؤیه…
با دیدن هلال ماه روزه بگیر…
(امام صادق «ع»)

طلوع هلال ماه مبارک رمضان بر همگان مبارک باد.
ماه نزول قرآن
ماه برکات بی پایان
ماه مناجات عاشقان
@menbar_ansari

_________________

تفسیر موضوعی نهج البلاغه

تویسرکان، سرابی، خ امام حسین(ع)، خ شاهد، ک ناشر، پلاک ۴

_________________

● دعای امیرالمؤمنین علیه‌السلام در شب اول ماه رمضان

حضرت امام صادق علیه‌السلام فرمودند:

هنگامی که ماه رمضان نو می‌شد، حضرت امیرمؤمنان علیه‌السلام رو به قبله می‌نمود و سپس این‌چنین دعا می‌کرد:
🔹 «اللَّهُمَّ أَهِلَّهُ عَلَیْنَا بِالْأَمْنِ وَ الْإِیمَانِ وَ السَّلَامَهِ وَ الْإِسْلَامِ وَ الْعَافِیَهِ الْمُجَلِّلَهِ اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا صِیَامَهُ وَ قِیَامَهُ وَ تِلَاوَهَ الْقُرْآنِ فِیهِ اللَّهُمَّ سَلِّمْهُ لَنَا وَ تَسَلَّمْهُ مِنَّا وَ سَلِّمْنَا فِیه»

🔸 خداوندا! این ماه را بر ما نو کن به ایمنى و ایمان و سلامت و اسلام و عافیت بزرگ،
خداوندا! روزه، شب زنده دارى و عبادت، و تلاوت قرآن را در این ماه رزق ما بفرما،
خداوندا! ماه رمضان را برای ما سالم و تمام گردان، و او را از ما سالم بدار، و ما را در این ماه سالم و تندرست فرما.

📚 کافی، ج‌۴، ص۷۳، ح۴

@shobeiryzanJani

_________________

◀️ سخنرانی

💠 موضوع:
پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ۹۸

💠 نماز و زیارت آل یاسین بزرگ؛
ساعت ۲۲ تا ۲۳:۳۰
منبر ۲۲:۴۵
💠 همراه با یادکرد تازه گذشتگان از اعضای هیئت‌ آل یاسین؛
◀️ سرکان، محله‌ی پایین، روبروی مسجد قمر بنی هاشم(ع)، فاطمیه سرکان

_________________

✅ #روزه_کله_گنجشکی منبع روایی دارد

⚜امام باقر علیه السلام فرمودند:

ما پسران خود را وقتى هفت ساله اند، تکلیف
به روزه گرفتن می کنیم، به اندازه اى که توان دارند تا به روزه، عادت کنند،
ولى شما پسرانتان را وقتى نه ساله شدند، به اندازه اى که توان دارند، تکلیف کنید و زمانی که تشنگى بر آنان چیره شد، افطار کنند.

کافی/ج۳/ص۴۰۹

_________________

◀️ سخنرانی

مناسبت؛ ترحیم بانو زینت کرامتی مادر جناب دکتر محمد حسین مصدق معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد

یزد، بلوار جمهوری، مسجد قبا
پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۸
ساعت ۲۱:۳۰ ت ۲۲:۱۰

_________________

🥀در حسرت خدیجه (س)🥀

بانوی مکه گرچه خداوند مال بود
در جستجوی موهبتی لایزال بود

معشوق را چو یافت، جهان داد و جان خویش
آری، که کمترین هنرش بذل مال بود

دل باخت در شروع چهل سالگی به دوست
چون شرط عشق خاتم خوبان، کمال بود

از شرح این وفاق، مفاهیم عاجزند
کی عشق پاک در گرو سن و سال بود؟

دلداده ی جمال مهی نودمیده شد
چون بدر کاملی که خراب از هلال بود

دوشیزگان به بیوه ی بطحا حسد برند
از بس که در سراچه ی حسنش جمال بود

پیغمبری که خال و خطش رشک یوسف است
مدهوش آن فضایل و آن خط و خال بود

آباد، باغ عترت از آن ازدواج شد
میلاد یاس در گرو آن وصال بود

چون شمع گرچه سوخت، محمد (ص) تمام عمر
در حسرت خدیجه ی نیکوخصال بود

✍🏻افشین علا
نهم رمضان ۹۸

_________________

وفات مظلومانه حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها پس از پایان سالهای محاصره در شعب ابیطالب و فشار و آزار مشرکان مکه، بر وجود نازنین امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و همه ی اهل ایمان و ولایت تسلیت باد.

_________________

هو الحی القیوم
اوست زندهٔ پایدار

زشتی یا قبح روزه خواری علنی ربطی به روزه داران و خواستهٔ آنان ندارد، روزه خواری آشکار، شکستن حریم خداست.

کمی خدای مهربان را پاس داشتن زیباست در دوره ای که تمدن مسلط اش بی خدایی و بی پروایی از حریم خدا را تبلیغ می کند و برایش فلسفه می بافد تا آنجا که گویی به نام و کام همه چیز حرمت می نهد جز خدا.

خداوندا نامت همواره بلند است و جلوه ات با نیکان، مهربان.
انسان را این سان از درگاه خویش مران.

@menbar_ansari

_________________

🔸با تبریک میلاد خجستهٔ حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام)

بریده ای از نوشته ای:
@menbar_ansari

هر چه هست از قامت ناسازِ بی اندام ماست
ور نه تشریف تو بر بالای کس، کوتاه نیست
عزیز جان، در شب‌های ماه مبارک حتی المقدور ساعتی پس از افطار وقت خوشی است که با مداومت در قرائت دعای افتتاح به ویژه با مشارکت دادن فرزندان و اهل خانه یا دوستان همراه، در پیوند با امام غایب، علیه الصلواه و السلام، فتوحاتی دارد که نباید آن را از دست داد و این کاری است به دستور.
🍃🍃🍃 🤲 ارواحنا فداه

چندی است،
خو گرفته دلم با ندیدنت…
عمری نمانده است، الهی ببینمت…!

(شعر: سعید بیابانکی)

_________________
🔷 چهارمین جلسه پژوهش های دینی یک (سال ۹۸)

سه شنبه ۳۱ اردی بهشت ۹۸
ساعت ۱۸:۳۰ تا ۱۹:۴۵

دستور جلسه؛
۱) گفتگوی پژوهشی هفته
۲) بررسی مقالات
مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد، اتاق پژوهش

_________________

IMG_20190521_212319_633
بسم رب المحبین
یک سال از درگذشت جوان محب، میرزا مهدی مهدیانی گذشت و یاد او در خاطره ها زنده تر شد.
خداوند روح آن عزیز شائق اهل البیت و عاشق سیدالشهداء علیهم السلام را با موالی معصومش محشور کند که حسی خوب و حالی خوش در ولای آل الله داشت. چه شبها و روزهایی که در کنار هم به عشق ارباب بی کفن سینه زدیم و روضه ها شنیدیم و مرثیه ها زمزمه کردیم. سرمایه ای اگر از این دنیای گذران به مدد توفیق الهی بتوان برُد همین عشق سوزان و اشکهای ریزان در مصائب اولیای خدا است. دل اگر بویی از معرفت نبرده باشد به روضه مینوی محبت آل الله راهش نخواهند داد و از سوز و گداز، بی نصیب خواهد ماند. رحمت خداوند بر او باد که دل به حق پیوسته بود و رنج بیماری و تنهایی ایام درد، طلای وجودش را عیار پاکی کرد و رفت.
گر چه از مجالس یاد و ترحیم آن عزیز دورم اما دل شکسته ام به یادش اشکریز است و جانم در این فراق ها شعله ور است. امید که در طلوع دولت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، نعمت رجعت نصیب باشد و در رکاب آن عزیز به دیدار جاویدان برسد.
انه نعم المجیب
http//:www.h-ansari.net

_________________

☘ باقیمانده ی اوقات ماه مبارک رمضان را دریابیم

🍃 حداقل های هنگام افطار:

🔸مواظبت بر ادای فریضه ی نماز اول وقت و با زبان روزه.

🔸مواظبت بر تلاوت هفت مرتبه سوره مبارک انا انزلناه پیش از افطار.

🔸 افطار پس از دعاهای مروی از ائمه علیهم السلام که کوتاه ترین آنها این است:

روایت شده که امیر المؤمنین علیه السّلام‏ هرگاه مى‏خواست افطار کند مى‏ گفت:
بِسْمِ اللهِ اللهُمَّ لَکَ صُمْنَا وَ عَلَى رِزْقِکَ أَفْطَرْنَا فَتَقَبَّلْ [فَتَقَبَّلْهُ‏] مِنَّا إِنَّکَ أَنْتَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ.
بنام خداوند، بارخدایا، برای تو روزه داشتیم و با روزی تو افطار کردیم، پس آن را از ما بپذیر که یقیناً تو شنوای دانایی.
(مفاتیح الجنان، اعمال مشترک شب‌های ماه رمضان)
@menbar_ansari

یک نظر بگذارید