نشست «بانوی پیامدار کربلا» با حضور گروههای پژوهش دینی یک و دو

نگارش در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | ارسال شده در بخش گاه نوشت ها | هیچ نظری

ارسال شده در تاریخ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹

دیشب در شام غریبان وفات شهادت گونه بانوی صبر و استقامت، حضرت زینب کبری (س)، جلسه بزرگداشتی با نام و یاد «بانوی پیامدار کربلا» در تالار علامه حکیمی مجموعه فرهنگی امام صادق (ع) میبد با حضور اعضای گروه پژوهش های دینی یک و دو برگزار گردید. در ابتدای این جلسه معنوی، به بررسی و نقد کارهای پژوهشی در دست اقدام گروه پرداخته شد و حجت الاسلام حاج شیخ حسین انصاری مدیر گروه های پژوهش های دینی یک و دو، به سوالات دوستان پاسخ داده و در ادامه در مورد پروژه پژوهشی “حضرت زینب (س) در آثار دکتر شریعتی، استاد مطهری و علامه حکیمی” به صورت خلاصه گزارشی ارائه دادند. عاشورا و کربلا در نگاه این سه شخصیت معاصر شیعی، نهضت و قیامی جاودانه است. پرداختن به بعد حماسه و شجاعت، به عنوان محور اصلی شخصیت حضرت زینب (س)، بین این سه بزرگوار مشترک است. نشان دادن آن حضرت به عنوان الگویی برای زنان مسلمان و زنان آینده، محور مشترک دیگری در بحث حضرت زینب (س) است و بحث دیگری که هر سه بر آن اتفاق نظر و تأکید داشته اند تقسیم انقلاب سیدالشهداء (س) به دو بخش خون و پیام است که نقش حضرت زینب (س) در بخش پیام کاملاً مشهود و قابل ستایش است.
در نگاه دکتر شریعتی، پیام رسانی نهضت عاشورا، مهم ترین نقش حضرت زینب (س) می باشد. شناخت آن حضرت، با دیدگاهی نو، از ضرورت های جامعه امروز است.
از دیدگاه استاد مطهری نیز نقش پیام رسانی کربلا، برای حضرت زینب (س) مسجل است و مسئولیت و رهبری نهضت عاشورا پس از امام حسین (ع) و در ادامه کربلا، بر عهده عقیله بنی هاشم است. به ظلم ستیزی زینب کبری (س) نیز در آثار استاد مطهری اشاره شده است.
استاد مطهری و دکتر شریعتی در مواردی به ویژگی آتشین بودن خطابه های آن حضرت پرداخته اند.
در نگاه علامه حکیمی، زینب (س) شخصیت معنوی ویژه و الگوی بی مانندی است برای جامعه شیعی در ساحت های عزت، خروش و حماسه. مبارزه و انقلاب در آثار ایشان جایگاه به خصوصی دارد.
وجوه افتراق دیدگاه این سه استاد گران قدر در مورد حضرت زینب (س) در این است که آثار استاد مطهری سرشار از مرثیه سرایی و سوگ مندی و دردمندی برای آن حضرت است. ولی این ویژگی در آثار علامه حکیمی به سختی قابل مشاهده است و در آثار دکتر شریعتی وجود ندارد.
مسئولیت واقعه عاشورا در نگاه استاد مطهری تا عصر عاشورا، مردانه است و از عصر رسالتی مربوط به بانوان.
در نظر علامه حکیمی عشق مترادف با حب اهل بیت (ع) است و این نگاه در آثار ایشان به خوبی مشهود است. نگاهی که در آثار استاد مطهری به سختی دیده می شود و در آثار دکتر شریعتی اصلا قابل مشاهده نیست.
در پایان با ذکر مصایبی از زینب کبری (س) سخنان استاد انصاری به اتمام رسید و در ادامه مراسم ، سوگواری حاضران در وفات بانوی فضیلت ها، با مرثیه سرایی کربلایی سید گلاب، این جلسه معنوی به پایان رسید.

نویسنده: ح. رحیمی

منبع: سایت ششم 

 

تصاویر نشست

IMG_۲۰۲۱۰۲۲۸_۱۰۴۰۵۶IMG-20210228-WA0014

 

آدرس جلسه در اینستاگرام

https://www.instagram.com/tv/CLzcjU8JHrR/?igshid=qlryqnwoc4jt

یک نظر بگذارید