منبرهای مهرماه ۱۴۰۲

نگارش در تاریخ ۳ آذر ۱۴۰۲ | ارسال شده در بخش منبرها | هیچ نظری

منبرهای مهرماه ۱۴۰۲

_____________
✍ تحلیلی تاریخی اجتماعی از پایان عصر امام عسگری علیه السلام و آغاز عصر مهدوی 

۱- به نظر ما، دوران امام رضا (ع) به بعد، دوره ای متفاوت و ویژه برای تشیع است که دارای کیفیت و وضعیتی متفاوت از دوران امامان پیشین است. ویژگی و خصوصیت دوران این سه امام متأخر شیعه، در کتاب “امام در عینیت جامعه” تألیف استاد علامه محمدرضا حکیمی(طاب ثراه)، گزارش شده است. از ویژگی این دوره این است که مدت حیات و زندگی ائمه ع کوتاه است. به موازات کوتاهی و زندگی سراسر بی ثبات معصومان، (به گواهی احضارهای بی موقع و هر لحظه ای امام هادی(ع) به مجلس متوکل) وضعیت شیعه هم مضطرب و تحت انواع فشارهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است.

ابن الرضا حسن بن علی ع به همراه پدر، در حصر و در محلات عسکرنشین و گاه در حبس است. ارتباط شیعه با او و پدرش محدود است از اینروست که روایات صادره از ائمه در دوره هشتم، اندک و به لحاظ قالب، کوتاه است. اما همان کارهای اندک و سخنان کوتاه بسی ارزشمند است و راهگشاست و قابل تأمل!.
حدیث “عید البقر” یا روایت “فَرحَهُ الزهراء س”، هم مربوط به این دوره است.این حدیث و تک تک جملات زیارت جامعه، از قبیل حرفها و اسراری است که از منظر این پدران معنوی شیعه، تأخیر در گفتنش روا نیست و درست وقت حاجت به بیان آن است.

ویژگی دیگر این دوره هشتم از دوران ۲۵۰ ساله حضور امامان معصوم، این است که فهم و تجربه و دانش تاریخی، سیاسی، اجتماعی و معرفتی شیعه بازتر و مبسوط تر از عصر امام علی ع است. از باب نمونه، گزارش امام امیرالمؤمنین(ع)، از فاجعه بیت و احراق خانه فاطمه(س)، یک بیان تلگرافی است. آنهم با خواص و سربسته و مجمل. گزارشهای اجمالی غصب فدک، غصب خلافت، ارزش اهل البیت ع و چگونگی مواجهه زشت امت به فاصله چند روز با حضرت فاطمه (س) و … در نهج البلاعه آمده است. اما این گزارشها اجمالی و سربسته است. از دوره امام صادق(ع) کمی تفصیل یافته است و لذا بیان “واقعه الدار” متفاوت از قبل می شود. در فهم تاریخ حیات سیاسی اجتماعی ائمه ع توجه به این اجمال و تفصیل لازم است و ضروری. و گر نه فهم دقیق ناممکن است و هرتلاشی از قبیل آب در هاون کوفتن است.

۳- در دوره ائمه متأّخر، برخی مسائل به صورت جدی، مطرح است همانند قصه نهم ربیع الاول که این سنت در عصر علوی، یا همان دورۀ اول، مشهود نیست. احمد بن اسحاق قمی(درگذشتۀ حدود۲۶۰ تا ۲۶۳ق)، چشم و چراغ و وکیل دو امام متأخر است. او در محضر حضرت عسکری (ع) شرفیاب شده و توفیق دیدار و تشرف به محضر امام زمان عج را یافته است. این پیر مرد فقیه، دست بقیت الله را در کودکی بوسید و پس از بوسه بر دستان امام عصرعج ، به حضرت فرمود: مولای من! برایم آفتابی شده است که این آخرین دیدار من با شماست به من جامه ای برای کفن بدهید تا در پیشگاه خداوند روسپید باشم! حضرت عسکری به وی مقداری درهم و دینار دادند. او فرمود: یابن رسول الله! به درهم و دینار نیاز ندارم جامه ای از جامه های شما برای تبرک می خواهم! امام فرمود: امرتغسیل و تکفین و نمازت با ماست! وی در سفر  به ایران در شهر حلوان(سرپل ذهاب) بیمار شد و به همراهانش در شب بیماری گفت: امشب پیش من نمانید، امشب شب وعده یار است. سپیده دمان که به نزدش باز گشتند وی را مرده یافتند و البته در کفن پیچیده و غسل داده شده و پاک و پاکیزه! و خادم امام ع در کنار پیکر وی! همین میزان گزارش تاریخی برای شناختن جلالت قدرش کافی است و بیش از ابن نیاز نیست. جشن و شادمانی موسوم به فرحه الزهراء و یا عیدالزهرا، ثمره روایت تفصیلی و مبسوط چنین شخصیتی از معصوم (ع) است. این آیین را چنان شخصیتی گزارش تفصیلی داده است. ذکر این نمونه به مناسبت ایام است و گرنه خطوط کلی مکتب اقتصادی تشیع، تربیتی، اجتماعی و اندیشۀ سیاسی و… اهل البیت علیهم‌السلام به صورت تفصیلی، از عصر امام باقر (ع) و امام صادق (ع) به بعد است.
اینکه از برخی از افراد، شنیده می شود چرا این حرفها قبلا و مثلا در عصر علوی نبوده است؛ سرّش در همین است که عصر علی (ع)، عصر اجمال است و عصر متاخرین، عصر تفصیل است. مگر نه این است که قبر علی (ع) هم نامعلوم بوده است؟ و در گزارشات تاریخی آمده است که  حجاج بن یوسف ثقفی صدها قبر را شکافت تا جسد علی را بیابد و بسوزاند.

با این وصف چگونه ممکن است که صورت تفصیلی تاریخ سقیفه و دانش معصومان گزارش شده باشد؟! اینها را شیعه نمی توانست ساده فهم کند تا چه رسد به دیگران! پس زمانی به وسعت دو قرن و نیم لازم است تا باز شود و تشریح گردد و تفصیل بیابد.
@menbar_ansari
h-ansari.net

_____________
اللهم صل علی محمد و آل محمد

🔹سخنرانی

مجلس زیارت آل یاسین بزرگ
به مناسبت دوازدهم ربیع الاول

🔹 پنجشنبه ۶ مهرماه ۱۴۰۲
با نماز و تلاوت زیارت آل یاسین

ساعت منبر  ۲۱:۳۰ تا ۲۲:۱۰

موضوع:
ضرورت بازشناسی پیامبر(ص) ، بخش اول

🔹 شهر سرکان، روبروی خ کمربسته، ساختمان فاطمیه سلام الله علیها
_____________
مراسم ولادت حضرت ختمی مرتبت(ص) و جعفر بن محمد صادق(ع)

سخنرانی

دو شنبه ۱۰ مهرماه ۱۴۰۲
برابر با شب هفدهم ربیع الاول

ساعت ۲۰ تا ۲۰:۳۵

موضوع:
ضرورت بازشناسی پیامبر(ص) ، بخش دوم

یزد، خ انقلاب، جنب مسجد حکایتی، ابتدای کوچه ۵۲، مجتمع فرهنگی غدیر

@menbar_ansari

🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
گزارش محتوای منبرها در سایت نگاه تازه
h-ansari.net

لینک کانال تلگرامی
@menbar_ansari

لینک پخش زنده در اینستاگرام
https://instagram.com/menbar_ansari?i)

_____________

از روز ولادت حضرت ختمی مرتبت(ص) و جعفر بن محمد صادق(ع)

سخنرانی

از سه شنبه ۱۱ تا جمعه ۱۴ مهرماه ۱۴۰۲
ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۰

موضوع:
ضرورت بازشناسی پیامبر(ص) ، بخش سوم

یزد، خ ایرانشهر، کوچه هاشم خان، بعد از پارکینگ شهرداری، منزل جناب نتیجه العلماء

@menbar_ansari

🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
گزارش محتوای منبرها در سایت نگاه تازه
h-ansari.net

لینک کانال تلگرامی
@menbar_ansari

لینک پخش زنده در اینستاگرام
https://instagram.com/menbar_ansari?i)
_____________
قطعه ای از سخنرانی
با موضوع بازشناسی پیامبر(ص)
در مجمتع فرهنگی ورزشی غدیر، خ انقلاب، یزد

۱۰ مهر ۱۴۰۲

_____________
سلام خداوند بر اهل ایمان و رحمت خداوند بر جان های پاک و قلب های خداجو.

با اندوه فراوان در حالیکه دور از یزد هستم خبر درگذشت دوست و صدیق هنرمند و متعهد و مؤمن، جناب محمدرضا صاحب جلال را می بینم. دریغ از روزهای خوش هم‌صحبتی که داشتیم و اندوها از این کوچ شتابزدۀ نابهنگام.
از خداوند برای ایشان ، آمرزش ابدی می طلبم وخاطره گرانبهای ایام ارادت و دوستی را به ساعت ها و لحظه های مشترکی که در مجالس آل الله (ع) داشته‌ایم، گره می زنم. باشد که از آبگاه کوثر اهل بیت علیهم السلام سیراب باشند و در جلال اولیای خدا، باز هم صاحب جلال.
به خانواده محترم ایشان و همه خویشاوندان ، به ویژه دوستان گرانقدرش، تسلیت عرض می کنم.

حسین انصاری
@menbar_ansar

_____________

کانال واتساپ؛

https://chat.whatsapp.com/FgKYbi1lkbDJomrcfXNczW

یک نظر بگذارید