Ansari Hosein:
شرط اول برای نماز خوب از یک سیاست ورز، پرهیز از قدرت طلبی و رفتارهای انحصارگرایانه است.
S@ali:
فعلا که خودم گیر کردم که چگونه بچه ها را تشویق کنم
چون میگن چرا این مدعیان بدترین فساد میکنند بعد نماز هم می خونند
ابومحمدحسین:
بگویید
اینها دیندار نیستن دین نما هستن
روحانی نیستن روحانی نما هستن
بگین اسلام ز ذات خود ندارد عیبی هر عیبی است زمسلمانی ماست
S@ali:
این روضه ها را خوندم
بچه ها میگن این خودش یک شیوه نیرنگ
Ansari Hosein:
حق دارند.
باید به آنها آموخت که علی ع فرمود هر که با نگاه به شخصیت ها وارد دین شود همانها او را از دین بیرون خواهند برد. امام فرمود باید حقیقت را شناخت نه شخصیت ها را.
ابومحمدحسین:
احسنت
ببخشید کدام امام؟
Ansari Hosein:
علی ع در دنباله همان روایت فرمودند
ابومحمدحسین:
میشه عربی روایت با آدرس رو بزارید
S@ali:
اخ وقتی روایت نقل می کنید
مگین از کجا معلوم اینا راست نباشد.این ساخته فکر خودشون نه امامان
Ansari Hosein:
ملاک معرفت دینی، حقیقت است نه شخصیت ها.
در جریان جنگ خونین جمل، مردى دچار حیرت شده بود؛ چرا که مى دید شخصیتهاى برجسته عالم اسلام، مانند طلحه و زبیر و عایشه که به نص قرآن یکى از امهات مؤمنان است (۴) در مقابل على علیه السلام قرار گرفته و با او سر جنگ و ستیز دارند.
از این رو این مرد متحیر به محضر امیر المؤمنین علیه السلام شتافت و عرض کرد:
«أیمکن أن یجتمع زبیر و طلحه و عائشه على باطل؟»
آیا ممکن است زبیر و طلحه و عایشه بر باطل اجتماع کنند؟
حضرت در جواب وى فرمود:
«انک لملبوسٌ علیک؛ انّ الحق و الباطل لا یُعرفان بأقدار الرجال، اعرف الحق تعرف أهله و اعرف الباطل تعرف أهله» (۱)
امر بر تو مشتبه شده است؛ حق و باطل، با قدر و منزلت اشخاص شناخته نمى شوند. حق را بشناس تا اهل آن را بشناسى و باطل را بشناس تا اهل آن را بشناسى.
عبارت مذکور را دکتر طه حسین مصرى که از نویسندگان برجسته است، در کتاب خود آورده و مى نویسد:
«بعد از آن که نزول وحى خاموش گشت و نداى آسمانى منقطع شد، سخنى به این عظمت شنیده نشده است»(۲) و (۳).
پانوشت:
(۱) تاریخ الیعقوبی: ٢ / ٢١٠، الأمالی للطوسی: ١٣۴؛
(۲) على و بنوه، ص۴۰٫
(۳) بهشتی، احمد؛ حق دینى یا دین حق؛ مجله کلام اسلامی، ۱۳۷۵ شماره ۱۷٫
یک نظر بگذارید